Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isa- schreef op 13 april 2017 @ 10:56:

[...]





En maar blijven aandringen dat je het toch weer eens moet proberen, want hoe zij het klaargemaakt hebben is echt anders. Ik weet inmiddels wel wat ik wel en niet lust hoor. Zo irritant.Vandaar dat ik nooit meer bij anderen eet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 10:35:

[...]



Nou ja, ik begrijp het wel: ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat mensen dat echt lusten.



Als kind word je verteld dat Sinterklaas bestaat. Op een dag vertellen ze je dat dat niet waar is en dan hoor je een beetje bij de grote mensen.



Ze vertellen je ook dat groentes lekker zijn.

Ik denk nog steeds dat ze mij vergeten zijn te vertellen dat dat ook niet waar is.

Want je maakt mij niet wijs dat alle volwassenen groenten echt lekker vinden.



Waarom vraag je wel begrip voor wat jij niet lust maar snap je niet dan anderen iets wel lekker vinden?

Leven en laten leven. Jij houdt niet van groenten, ik wel. Even goede vrienden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 13 april 2017 @ 11:17:

[...]





Waarom vraag je wel begrip voor wat jij niet lust maar snap je niet dan anderen iets wel lekker vinden?

Leven en laten leven. Jij houdt niet van groenten, ik wel. Even goede vrienden.

Dat is toch precies wat ik zeg?

Alleen vraag ik niet aan anderen hoe het kan dat ze iets wel lusten, terwijl mijn niet-lusten constant ter discussie wordt gesteld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Poeh, poeh, Rosanne Herzberger ook weer d'r plasje gedaan. Ik vind het beide irritant of het nu Rosanne Herzberger is of bijvoorbeeld Rens Kroes. Overtuigd van het eigen gelijk, geen ruimte meer voor twijfel of een andere blik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Perkins schreef op 13 april 2017 @ 11:31:

Poeh, poeh, Rosanne Herzberger ook weer d'r plasje gedaan. Ik vind het beide irritant of het nu Rosanne Herzberger is of bijvoorbeeld Rens Kroes. Overtuigd van het eigen gelijk, geen ruimte meer voor twijfel of een andere blik.Met dit verschil dat de mening van Rosanne Herzberger gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten en die van Rens Kroes en consorten niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 11:21:

[...]



Dat is toch precies wat ik zeg?

Alleen vraag ik niet aan anderen hoe het kan dat ze iets wel lusten, terwijl mijn niet-lusten constant ter discussie wordt gesteld.



Nou nee, je zegt net dat je niet snapt dat volwassenen groenten lusten.

Het maakt mij echt niet uit wat je wel of niet lust of hoe je eet, doe waar je blij van wordt.

Maar ik vind het krom om te zeggen dat je een ander niet begrijpt als je zelf wel begrepen wilt worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 13 april 2017 @ 11:32:

[...]





Nou nee, je zegt net dat je niet snapt dat volwassenen groenten lusten.

Het maakt mij echt niet uit wat je wel of niet lust of hoe je eet, doe waar je blij van wordt.

Maar ik vind het krom om te zeggen dat je een ander niet begrijpt als je zelf wel begrepen wilt worden.

Ik wil niet begrepen worden, ik wil serieus genomen worden.

Ik lust dingen niet. Niet omdat ik het nog nooit op een lekkere manier voorgeschoteld heb gekregen, maar omdat ik het gewoon niet lust.

Dat mensen dat niet begrijpen kan ik me nog voorstellen, want ik begrijp ook niet dat anderen het allemaal wel lusten, maar dat mensen alsmaar de behoefte hebben om mijn niet-lusten niet serieus te nemen, dat stoort me.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 13 april 2017 @ 11:32:

[...]





Nou nee, je zegt net dat je niet snapt dat volwassenen groenten lusten.

Het maakt mij echt niet uit wat je wel of niet lust of hoe je eet, doe waar je blij van wordt.

Maar ik vind het krom om te zeggen dat je een ander niet begrijpt als je zelf wel begrepen wilt worden.Solo probeert anderen er niet van te overtuigen dat groenten niet lekker zijn, anderen proberen Solo er wel van te overtuigen dat hoe zij de groenten klaar maken ze het wel lekker zal vinden. Zie je dat verschil echt niet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 11:32:

[...]



Met dit verschil dat de mening van Rosanne Herzberger gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten en die van Rens Kroes en consorten niet.Wetenschap is niet statisch, dus dat zegt mij niet zoveel. Wat vandaag bewezen wordt geacht, kan morgen middels nieuw onderzoek onderuit worden gehaald. Dat bedoel ik ook met ruimte houden voor twijfel en open blijven staan voor andere inzichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Perkins schreef op 13 april 2017 @ 11:43:

[...]





Wetenschap is niet statisch, dus dat zegt mij niet zoveel. Wat vandaag bewezen wordt geacht, kan morgen middels nieuw onderzoek onderuit worden gehaald. Dat bedoel ik ook met ruimte houden voor twijfel en open blijven staan voor andere inzichten.

Ja, dat wetenschap ook aan voortschrijdend inzicht doet is mij bekend en dat hou ik ook wel in gedachten.

Maar vandaag hebben we niet meer dan de huidige stand van de wetenschap en al die foodies gaan daar volledig aan voorbij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
En Rosanne Herzberger niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Perkins schreef op 13 april 2017 @ 11:47:

En Rosanne Herzberger niet?Nee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Perkins schreef op 13 april 2017 @ 11:43:

[...]





Wetenschap is niet statisch, dus dat zegt mij niet zoveel. Wat vandaag bewezen wordt geacht, kan morgen middels nieuw onderzoek onderuit worden gehaald. Dat bedoel ik ook met ruimte houden voor twijfel en open blijven staan voor andere inzichten.Maar je moet toch eten, dus dan is het handiger om je op de laatste wetenschappelijke inzichten te baseren dan op allerlei ongefundeerde hypes. Ik sta zeker open voor nieuwe inzichten, wetenschap is nooit 'af', maar niet in die van Rens Kroes achtige types, want die komen uit hun dikke duim en slaan nergens op.
quote:rosanna08 schreef op 13 april 2017 @ 11:38:

[...]



Solo probeert anderen er niet van te overtuigen dat groenten niet lekker zijn, anderen proberen Solo er wel van te overtuigen dat hoe zij de groenten klaar maken ze het wel lekker zal vinden. Zie je dat verschil echt niet? Nee niet echt, maar zal aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ah oké. Nouja, ik kan mij er ook niet superdruk over maken. Ik heb haar boek niet gelezen. Jij wel, denk ik.
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 11:37:

[...]



Ik wil niet begrepen worden, ik wil serieus genomen worden.

Ik lust dingen niet. Niet omdat ik het nog nooit op een lekkere manier voorgeschoteld heb gekregen, maar omdat ik het gewoon niet lust.

Dat mensen dat niet begrijpen kan ik me nog voorstellen, want ik begrijp ook niet dat anderen het allemaal wel lusten, maar dat mensen alsmaar de behoefte hebben om mijn niet-lusten niet serieus te nemen, dat stoort me.Het spijt me maar dat lees ik hier niet echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 13 april 2017 @ 11:55:

[...]





Het spijt me maar dat lees ik hier niet echt.Gelukkig dat anderen het wel zo lezen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 12:00:

[...]



Gelukkig dat anderen het wel zo lezen."anderen"
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 11:32:

[...]

Met dit verschil dat de mening van Rosanne Herzberger gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten en die van Rens Kroes en consorten niet.Maar wat zijn die wetenschappelijke inzichten dan? Het enige wat zij zegt is dat de voedselveiligheid van E-nummers bewezen is. Verder kan ik niets wetenschappelijks in haar uitlatingen ontdekken.
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 10:35:

[...]



Nou ja, ik begrijp het wel: ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat mensen dat echt lusten.



Als kind word je verteld dat Sinterklaas bestaat. Op een dag vertellen ze je dat dat niet waar is en dan hoor je een beetje bij de grote mensen.



Ze vertellen je ook dat groentes lekker zijn.

Ik denk nog steeds dat ze mij vergeten zijn te vertellen dat dat ook niet waar is.

Want je maakt mij niet wijs dat alle volwassenen groenten echt lekker vinden.Het lijkt wel of je alle groenten bij elkaar vindt horen. ik lust ook niet alles maar niet alle groenten smaken toch hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 12:22:

[...]



Maar wat zijn die wetenschappelijke inzichten dan? Het enige wat zij zegt is dat de voedselveiligheid van E-nummers bewezen is. Verder kan ik niets wetenschappelijks in haar uitlatingen ontdekken.Hertzberger is wetenschapper (microbioloog) en kan dus op een wetenschappelijke en rationale manier naar dingen kijken en snapt heel goed hoe het menselijk lichaam met voedsel omgaat. Zij kraamt dus geen onzin uit over ontgiften e.d. Ze heeft een tijd in de voedselindustrie gewerkt, dus heeft behoorlijk dicht op het vuur gestaan. Haar boek is een populair wetenschappelijk boek, geen wetenschappelijke studie naar E-nummers of gezond eten, maar ik vertrouw haar achtergrond een stuk meer dan degenen alleen vanuit hun onderbuik of eigen ervaring maar iets roepen en waarvan ik (met ongeveer dezelfde achtergrond als Herzberger) direct zie dat het van geen kanten klopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 13 april 2017 @ 12:35:

[...]





Het lijkt wel of je alle groenten bij elkaar vindt horen. ik lust ook niet alles maar niet alle groenten smaken toch hetzelfde?

Nee, niet alle groenten smaken hetzelfde, vandaar dat ik nog wel wat binnen krijg.

Maar er is er niet eentje die ik voor mijn plezier eet. Ze hebben allemaal iets wat ik niet lekker vind. De meeste hebben iets bitters.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:nicole123 schreef op 13 april 2017 @ 12:41:

[...]

Hertzberger is wetenschapper (microbioloog) en kan dus op een wetenschappelijke en rationale manier naar dingen kijken en snapt heel goed hoe het menselijk lichaam met voedsel omgaat. Zij kraamt dus geen onzin uit over ontgiften e.d. Ze heeft een tijd in de voedselindustrie gewerkt, dus heeft behoorlijk dicht op het vuur gestaan. Haar boek is een populair wetenschappelijk boek, geen wetenschappelijke studie naar E-nummers of gezond eten, maar ik vertrouw haar achtergrond een stuk meer dan degenen alleen vanuit hun onderbuik of eigen ervaring maar iets roepen en waarvan ik (met ongeveer dezelfde achtergrond als Herzberger) direct zie dat het van geen kanten klopt.Dat is precies mijn punt: ze ontkracht wetenschappelijk onderbouwd allerlei voedingsgoeroes. Maar ze steekt ook haar persoonlijke voorkeur voor kant-en-klaarmaaltijden en de McDonalds niet onder stoelen of banken. Daar zegt ze niets wetenschappelijks over, maar ze laat zo wel de indruk ontstaan dat er helemaal niks mis is met dit soort maaltijden en dat zelf verse maaltijden koken een soort overbodige luxe is voor mensen met een hobby.
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:18:

[...]



Veel medicijnen ook niet, slikken we ook gewoon.Vind het wel goed dat je hier impliciet erkent dat veel E-nummers zeker niet gezond zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 12:50:

[...]



Dat is precies mijn punt: ze ontkracht wetenschappelijk onderbouwd allerlei voedingsgoeroes. Maar ze steekt ook haar persoonlijke voorkeur voor kant-en-klaarmaaltijden en de McDonalds niet onder stoelen of banken. Daar zegt ze niets wetenschappelijks over, maar ze laat zo wel de indruk ontstaan dat er helemaal niks mis is met dit soort maaltijden en dat zelf verse maaltijden koken een soort overbodige luxe is voor mensen met een hobby.Ze chargeert het een beetje, om tegenwicht te geven. Daar heb je gelijk in. Ik zie overigens nergens staan dat ze claimt dat het prima is om elke dag bij de Mac te zitten. Voor mij geeft ze met het feit dat het interview daar is dat ook helemaal niet aan. Wel dat je er niet meteen dood aan gaat als je een keer bij de Mac eet, dat je dan niet meteen verschrikkelijk slecht bezig bent. Dat het gestresste omgaan met het eten in gezond en ongezond indelen en panisch doen bij iets wat niet gezond zou zijn nergens voor nodig is. Zo vat ik haar op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven