Geld & Recht alle pijlers

Recht op WW?

11-04-2017 15:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb ik recht op ww als ik zelf, na het zoveelste losse contract, niet meer verder wil? Contract verloopt 23 mei as. Heb oorspronkelijk bij deze werkgever 15 uur per week gewerkt, maar werk nu als invaller, soms 40 uur per week en soms 10 en alles er tussen in. Ik ben aan het kijken voor een baan met meer regelmaat....maar stel die heb ik niet gevonden per de 23ste mei?

Kan ook best dat mijn werkgever mij voorlopig niet meer nodig heeft hoor....dat hoor ik pas 2 weken van tevoren.
Bij mij telden de uitzendcontracten wel mee. Het hangt af van de cao, maar het lijkt me zeker de moeite waard om eens contact op te nemen met juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
quote:Teaus schreef op 12 april 2017 @ 08:58:

[...]





Overstappen naar payrolling betekent dat je in dienst komt van een ander bedrijf, de pay roller

Telt dus niet mee voor de 3 contracten in 2 jaar.Die payrolling zal niet voor niets voor gekozen zijn inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Formeel niet. Maar je kan natuurlijk door laten schemeren dat je het niet meer naar je zin hebt, aan het solliciteren bent, of bijv. onbetaald verlof wil aanvragen. Of ga eens om tafel om een loonsverhoging, dat je geen kansen meer ziet, etc. Dan moet je hopen dat werkgever je niet meer contractverlenging geeft.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Teaus schreef op 12 april 2017 @ 08:58:

[...]





Overstappen naar payrolling betekent dat je in dienst komt van een ander bedrijf, de pay roller

Telt dus niet mee voor de 3 contracten in 2 jaar.



Ik was hier wat kort door de bocht: voor zover ik weet kan je met payrolling of een keten van eigen contracten en payrolling een periode van 5,5 jaar of 6 contracten overbruggen daarna volgt een vaste aanstelling ( of ontslag)



Maar TO het lijkt me sowieso verstandig om even een terzake kundig mens te raadplegen vakbond, jurist oid
Alle reacties Link kopieren
maar het gaat haar niet om of ze wel of niet een vast contract heeft ze wil ermee stoppen omdat ze geen vaste tijden heeft en meer als haar contract uren doet werken wat ze niet meer wilt.

Zelf opstappen dat kan niet maar je werkgever kan je ook niet verplichten om al die uren te maken kans bestaat dat als je alleen maar je contract uren gaat werken dat hij je contract niet meer verlengt en als hij het toch verlengt of een vast contract geeft ben je in iedergeval van al die extra uren af
Alle reacties Link kopieren
Ja precies.....ik vind het niet erg dat ik geen vast contract heb. Dat wist ik van te voren toen ik mn vaste baan op gaf. Maar ik solliciteerde op een funktie van 15 uur dat in verloop van tijd is veranderd in altijd oproepbaar zijn en veel uren maken. Heb dan ook moeite met nee zeggen......dus ja ik zal in gesprek moeten gaan met mijn werkgever.
Vervelende situatie. Het kan inderdaad goed zijn dat je nu al een vast contract hebt. Als je binnen het bedrijf waar je werkt dezelfde werkzaamheden / functie hebt uitgevoerd via de payroll organisatie dan telt dat contract gewoon mee in de keten. Bovendien moet je er 6 maanden tussenuit zijn geweest en niet meer 3 wat het vroeger was. Het is inderdaad raadzaam om je CAO erop na te kijken, daarin kunnen soms langere ketens zijn afgesproken.



Als blijkt dat je een vast contract hebt en je wordt toch aan het eind van dit contract weggestuurd, dan zou het kunnen dat een oplettende UWV medewerker je WW aanvraag af keurt en je terug stuurt naar je werkgever omdat je een vast contract hebt. Dan heb je dus ook geen recht op WW. Wellicht iets om in je achterhoofd te houden.



Los van dit alles lijkt het me voor jezelf ook prettig om nee te leren zeggen, wellicht kun je daar bij je huidige werkgever alvast mee oefenen? Als je daar toch weg wilt heb je niet zoveel te verliezen toch?
Alle reacties Link kopieren
De ketenbepaling is echt niet zo bepaald bij payrolling en fase contracten. Daarom is de nieuwe regelgeving ook vooral een leuke business voor uitzendbureau's. maar goed dat terzijde.. Of je recht hebt op WW ligt eraan of je contract verlengd word of niet. Wanneer je zelf opzegt ben je verwijtbaar werkloos= geen uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Staat duidelijk uitgelegd op uwv.nl. Een tip. Laat je altijd ontslaan. Neem nooit, maar dan ook nooit, zelf ontslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven