Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 12:50:

[...]



Dat is precies mijn punt: ze ontkracht wetenschappelijk onderbouwd allerlei voedingsgoeroes. Maar ze steekt ook haar persoonlijke voorkeur voor kant-en-klaarmaaltijden en de McDonalds niet onder stoelen of banken. Daar zegt ze niets wetenschappelijks over, maar ze laat zo wel de indruk ontstaan dat er helemaal niks mis is met dit soort maaltijden en dat zelf verse maaltijden koken een soort overbodige luxe is voor mensen met een hobby.

Da's ook wat ik er zo irritant aan vond: dat pleidooi voor aangeleerde hulpeloosheid. Waarom zou je nog zelf iets kunnen? De industrie kan het toch veel beter!

Overigens heb ik geen enkel probleem met e-nummers.
Toppunt was voor mij toen twee zelfverklaarde 'health-goeroes' claimden dat een een ei 'menstruatie van een kip' zou zijn. Dat is wat mij betreft wel doorslaan.



Verder; eet gewoon wat je lekker vindt en je goed bij voelt. Alleen overdaad schaadt.
quote:nicole123 schreef op 13 april 2017 @ 13:13:

Dat het gestresste omgaan met het eten in gezond en ongezond indelen en panisch doen bij iets wat niet gezond zou zijn nergens voor nodig is. Zo vat ik haar op.

Met een beetje gezond verstand is dat de boodschap die je eruit kunt halen. Maar (zie ook dit topic) ik denk dat veel mensen hierin de legitimatie van een wetenschapper lezen om elke dag kant-en-klaarmaaltijden te eten. En ik wil best geloven dat ze dat interview alleen maar bij de McDonalds gaf voor het shockeffect, maar ze zegt ook dat zij zelf elke dag kant-en-klaarmaaltijden op tafel zet. En nu wil ik ook nog wel geloven dat je zelfs daarvan nog best gezond kunt blijven als je daarnaast genoeg groente, fruit en vezels en zo eet, maar de meeste mensen die veel kant-en-klaarmaaltijden eten, zitten niet bij de lunch opeens aan een groene salade.



Nou ja, dat is mijn hele punt dus. Ik vind haar provocerend. En daarmee slaat ze net zo door als de Groene Meisjes en zo. Alleen dan naar de andere kant. Geef mij dan maar types als Martijn Katan en Jaap Seidell, die gezond verstand combineren met enige nuance.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 13 april 2017 @ 13:00:

[...]



Vind het wel goed dat je hier impliciet erkent dat veel E-nummers zeker niet gezond zijn.

Wat een rare conclusie. Het ging over al dan niet natuurlijk, niet over al dan niet gezond.

De meeste medicijnen maken ons gezond, dus als je dan toch wilt vergelijken........
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 13:48:

[...]



Met een beetje gezond verstand is dat de boodschap die je eruit kunt halen. Maar (zie ook dit topic) ik denk dat veel mensen hierin de legitimatie van een wetenschapper lezen om elke dag kant-en-klaarmaaltijden te eten. En ik wil best geloven dat ze dat interview alleen maar bij de McDonalds gaf voor het shockeffect, maar ze zegt ook dat zij zelf elke dag kant-en-klaarmaaltijden op tafel zet. En nu wil ik ook nog wel geloven dat je zelfs daarvan nog best gezond kunt blijven als je daarnaast genoeg groente, fruit en vezels en zo eet, maar de meeste mensen die veel kant-en-klaarmaaltijden eten, zitten niet bij de lunch opeens aan een groene salade.



Nou ja, dat is mijn hele punt dus. Ik vind haar provocerend. En daarmee slaat ze net zo door als de Groene Meisjes en zo. Alleen dan naar de andere kant. Geef mij dan maar types als Martijn Katan en Jaap Seidell, die gezond verstand combineren met enige nuance.

Ik eet juist kant-en-klaar-maaltijden voor mijn gezondheid. Ik eet sowieso behoorlijk gezond.

Maar geen groene salade als lunch nee: volkorenbrood met kaas. Voor de vezeltjes o.a.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook goede e nummers.

Kant en klaar koop ik nooit omdat ik van vers hou met minder zout/vet/suiker.

Ik vind het ook niet erg om te koken.

Alle verse producten op tijd schoonmaken en snijden en verdelen in kommen. Zo kan ik bij thuiskomst van het werk gelijk aan de slag.

Soepen en suddervlees maak ik op 1 dag en daarna in de vriezer.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 13:52:

[...]



Wat een rare conclusie. Het ging over al dan niet natuurlijk, niet over al dan niet gezond.

De meeste medicijnen maken ons gezond, dus als je dan toch wilt vergelijken........Ooh! Jij maakte zelf die vergelijking(en) (non-stellingen). Er zijn ook medicijnen die je ziek maken. Volgens RIVM maken medicijnen zelfs het water ziek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op zich niks tegen e-nummers maar wel tegen pakjes-en zakjes-koken. Ik vind het vooral onnodig om overal een zakje in te gooien als het zonder zeker net zo lekker wordt.



Ooit heb ik leren koken van mijn oma, en eigenlijk doe ik niet veel anders dan dat zij deed voordat al die pakjes en zakjes bestonden. En eigenlijk is dat net zo makkelijk en snel.



Een heleboel e-nummers (denk aan mononatriumglutamaat, glucose-fructosestroop of aspartaam) zijn in kleine hoeveelheden inderdaad niet schadelijk maar in grotere hoeveelheden wel. En aangezien het spul overal in zit vermijd ik ze maar liever als het niet persé nodig is.

Daarbij zit de helft van de toevoegingen er in om het spul langer houdbaar of mooier van kleur te maken en dat vind ik niet zo nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iphi schreef op 13 april 2017 @ 16:00:

Ik heb op zich niks tegen e-nummers maar wel tegen pakjes-en zakjes-koken. Ik vind het vooral onnodig om overal een zakje in te gooien als het zonder zeker net zo lekker wordt.



Ooit heb ik leren koken van mijn oma, en eigenlijk doe ik niet veel anders dan dat zij deed voordat al die pakjes en zakjes bestonden. En eigenlijk is dat net zo makkelijk en snel.



Een heleboel e-nummers (denk aan mononatriumglutamaat, glucose-fructosestroop of aspartaam) zijn in kleine hoeveelheden inderdaad niet schadelijk maar in grotere hoeveelheden wel. En aangezien het spul overal in zit vermijd ik ze maar liever als het niet persé nodig is.

Daarbij zit de helft van de toevoegingen er in om het spul langer houdbaar of mooier van kleur te maken en dat vind ik niet zo nodig.





Ik denk niet dat jouw oma je zowel Grieks als ,Thais, Italiaans en Japans heeft leren koken.

En ik denk dat heel veel mensen voor dat soort " moeilijke " gerechten wel een pakje of een zakje of een potje kopen. Ik zou ook niet weten welk zakje/ pakje je zou moeten kopen om stamppot andijvie te maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Met met een beetje kookboek heb je een Thaise curry ook zo in elkaar geflanst hoor. Binnen een half uur meestal.

Ik heb een beetje voortgeborduurd op oma's kookstijl zeg maar. Mijn oma kon super koken overigens, echt niet alleen maar "hollandse pot".
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 april 2017 @ 16:09:

[...]

Ik zou ook niet weten welk zakje/ pakje je zou moeten kopen om stamppot andijvie te maken.Aardappelpureepoeder uit een zakje, water erbij en voila aardappelpuree. Een zak voorgesneden andijvie er doorheen en klaar. Of nog makkelijker: https://www.ah.nl/product ... llandse-stamppot-andijvie
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 16:26:

[...]



Aardappelpureepoeder uit een zakje, water erbij en voila aardappelpuree. Een zak voorgesneden andijvie er doorheen en klaar. Of nog makkelijker: https://www.ah.nl/product ... llandse-stamppot-andijvie

O ja, aardappelpuree uit een pakje, dat bestaat ook.





Ik denk dat in heel veel gevallen uit zak, pot en blik ook goedkoper zal zijn dan vers.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Prima dat anderen zonder zakjes en pakjes koken, maar waarom zo ageren ertegen en anderen per se willen overtuigen om het ook zo te doen? Laat mensen gewoon koken hoe ze willen. Wij zijn absoluut geen keukenprins(es) en diverse dingen koken wij daarom wel met een zakje of pakje. En met voorgesneden groente. Om diverse redenen, zoals snelheid (beiden 4 dagen werken en 2 kleine kinderen die om 18:00 omvallen van honger en vermoeidheid, dus lekker kokkerellen tot 19:00 zit er niet in), gemak, weinig kookinzicht en maar 1 pakje/zakje in huis hoeven halen ipv 10 ingredienten die daarna weer staan te verpieteren in de kast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iphi schreef op 13 april 2017 @ 16:00:

Ik heb op zich niks tegen e-nummers maar wel tegen pakjes-en zakjes-koken. Ik vind het vooral onnodig om overal een zakje in te gooien als het zonder zeker net zo lekker wordt.



Ooit heb ik leren koken van mijn oma, en eigenlijk doe ik niet veel anders dan dat zij deed voordat al die pakjes en zakjes bestonden. En eigenlijk is dat net zo makkelijk en snel.



Een heleboel e-nummers (denk aan mononatriumglutamaat, glucose-fructosestroop of aspartaam) zijn in kleine hoeveelheden inderdaad niet schadelijk maar in grotere hoeveelheden wel. En aangezien het spul overal in zit vermijd ik ze maar liever als het niet persé nodig is.

Daarbij zit de helft van de toevoegingen er in om het spul langer houdbaar of mooier van kleur te maken en dat vind ik niet zo nodig.

Glutamaat zit niet alleen in pakjes en zakjes. Het zit van nature in tomaten, kaas, vlees, vis, etc. Jij krijgt er bijna net zoveel van binnen als iemand die kookt met pakjes en zakjes, want van alle glutamaat die men gemiddeld binnen krijgt is ongeveer 10% in de vorm van smaakversterker E621.



Glucose-fructosestroop is een Amerikaanse uitvinding. Het werd daar geproduceerd oiv overheidsmaatregelen (eigen mais-productie stimuleren, hogere accijns op riet- en bietsuiker). Als het al in Europese producten zit, wordt het in een samenstelling toegepast die zeer lijkt op gewone suiker, qua glucose/fructoseverhouding, itt de Amerikaanse siroop die 90% fructose bevat.



Aspartaam is belachelijk veel onderzocht, dankzij een Italiaanse onderzoeker die ten onrechte iets beweerde over kanker (had niet met de zoetstof te maken bleek achteraf). En aspartaam blijkt ontzettend veilig te zijn. Vooral ook omdat je er 200x minder van hoeft te gebruiken dan van suiker, om iets net zo zoet te maken. Dus maar 1 gram ipv 200 gram/

De aanvaardbare dagelijkse inname van aspartaam is 40 mg/kg lichaamsgewicht. Dus als je 75kg weegt kun je iedere dag 3000 mg = 3 gram aspartaam nemen zonder enige schade. Om dat in te nemen moet je iedere dag ongeveer 2,5 liter light frisdrank drinken.



Over alledrie de stoffen gaan dus vooral heel wilde verhalen. Wetenschappelijk zijn al die verhalen onderuit te halen. En dat is precies wat Rosalie Hertzberger doet.



Overigens, kun je mij wat pakjes/zakjes noemen waar deze stoffen in zitten? Kom niet aanzetten met koeken en frisdranken (want daar zitten ze zeker in, denk ook dat iedereen, incl Rosalie, het er over eens is dat je niet teveel koek en frisdrank moet innemen), ik neem aan dat je daar niet op doelt als je het hebt over koken met zakjes en pakjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 13:48:

[...]



Met een beetje gezond verstand is dat de boodschap die je eruit kunt halen. Maar (zie ook dit topic) ik denk dat veel mensen hierin de legitimatie van een wetenschapper lezen om elke dag kant-en-klaarmaaltijden te eten. En ik wil best geloven dat ze dat interview alleen maar bij de McDonalds gaf voor het shockeffect, maar ze zegt ook dat zij zelf elke dag kant-en-klaarmaaltijden op tafel zet. En nu wil ik ook nog wel geloven dat je zelfs daarvan nog best gezond kunt blijven als je daarnaast genoeg groente, fruit en vezels en zo eet, maar de meeste mensen die veel kant-en-klaarmaaltijden eten, zitten niet bij de lunch opeens aan een groene salade.



Nou ja, dat is mijn hele punt dus. Ik vind haar provocerend. En daarmee slaat ze net zo door als de Groene Meisjes en zo. Alleen dan naar de andere kant. Geef mij dan maar types als Martijn Katan en Jaap Seidell, die gezond verstand combineren met enige nuance.



Misschien schat ik het interpretatievermogen wat hoger / te hoog in. Ik vind het ook bizar dat ze zich blijkbaar de woede van allerlei mensen op de hals heeft gehaald. Hoe sneu is dat, als je je er zo door aangevallen voelt? Wie zijn die mensen en waarom zijn ze zo boos? Voelen ze zich belazerd doordat ze zoveel geld en tijd in hun zelfgebakken speltcrackers hebben gestopt?



Maar je hebt gelijk dat iemand als Martijn Katan wat genuanceerder is. Hij heeft mijns inziens ongeveer dezelfde boodschap als Herzberger. Alleen is hij weer zo genuanceerd dat hij erg weinig aandacht krijgt in de media, dat is jammer.
Alle reacties Link kopieren
Die pittige aardappelpuree, die is trouwens echt erg lekker. Die gewone vind ik geen vreten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi zo even een paar pannenkoeken in de magnetron.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 13 april 2017 @ 16:31:

Prima dat anderen zonder zakjes en pakjes koken, maar waarom zo ageren ertegen en anderen per se willen overtuigen om het ook zo te doen? Laat mensen gewoon koken hoe ze willen. Wij zijn absoluut geen keukenprins(es) en diverse dingen koken wij daarom wel met een zakje of pakje. En met voorgesneden groente. Om diverse redenen, zoals snelheid (beiden 4 dagen werken en 2 kleine kinderen die om 18:00 omvallen van honger en vermoeidheid, dus lekker kokkerellen tot 19:00 zit er niet in), gemak, weinig kookinzicht en maar 1 pakje/zakje in huis hoeven halen ipv 10 ingredienten die daarna weer staan te verpieteren in de kast.Wie alles vers kookt kookt beter, is beter, weet het beter, leeft beter en langer. Zoiets zal er wel achter zitten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 13 april 2017 @ 16:40:

Ik gooi zo even een paar pannenkoeken in de magnetron.Ontdooi ik alvast de spinazie a la creme.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iphi schreef op 13 april 2017 @ 16:25:

Met met een beetje kookboek heb je een Thaise curry ook zo in elkaar geflanst hoor. Binnen een half uur meestal.

Ik heb een beetje voortgeborduurd op oma's kookstijl zeg maar. Mijn oma kon super koken overigens, echt niet alleen maar "hollandse pot".

Een pot Thaise curry is binnen drie minuten opgewarmd.

En de meeste mensen - in ieder geval niet van mijn generatie - hadden niet zo'n creatieve oma.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 april 2017 @ 16:41:

[...]



Ontdooi ik alvast de spinazie a la creme.Hadden we gisteren door de pasta
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik moet zeggen dat ik met name lees over die 'woedende mensen', maar die woedende mensen zelf nog niet ben tegengekomen in de media. Maar wellicht heb ik dat gemist.

.

quote:nicole123 schreef op 13 april 2017 @ 16:37:

Maar je hebt gelijk dat iemand als Martijn Katan wat genuanceerder is. Hij heeft mijns inziens ongeveer dezelfde boodschap als Herzberger. Alleen is hij weer zo genuanceerd dat hij erg weinig aandacht krijgt in de media, dat is jammer.Ja, dat is het. Als het over voedsel gaat, krijg je heel makkelijk aandacht als je extreme dingen zegt. En uiteindelijk profiteren mensen als Rosanne Hertzberger en bijvoorbeeld Rens Kroes alleen maar van elkaar, want dit soort polemiek geeft ze een prachtige gelegenheid om hun eigen achterban te bedienen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 13 april 2017 @ 16:44:

Ik moet zeggen dat ik met name lees over die 'woedende mensen', maar die woedende mensen zelf nog niet ben tegengekomen in de media. Maar wellicht heb ik dat gemist.

.



[...]



Ja, dat is het. Als het over voedsel gaat, krijg je heel makkelijk aandacht als je extreme dingen zegt. En uiteindelijk profiteren mensen als Rosanne Hertzberger en bijvoorbeeld Rens Kroes alleen maar van elkaar, want dit soort polemiek geeft ze een prachtige gelegenheid om hun eigen achterban te bedienen.En er moeten natuurlijk boeken verkocht worden...
quote:fiool schreef op 13 april 2017 @ 16:46:

En er moeten natuurlijk boeken verkocht worden...Yup. Je laten interviewen in de Mc Donalds en zeggen dat je elke dag een magnetronmaaltijd eet = meer aandacht = meer boeken verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 13 april 2017 @ 16:43:

[...]





Hadden we gisteren door de pasta
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven