Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:kastella schreef op 12 april 2017 @ 09:14:

@aliva Heb je je ingelezen in dit topic?



Jazeker.

Quote van to "In het bestemmingsplan staat op de erfgrens en anders 1m vanaf. Nu zei de gemeente zelf, dan bouw je er tegen. Ik ben dus benieuwd wat de rechter daar overzegt. Of hij ook zo moeilijk doet over op of tegen."



Dus de buren hebben gelijk wb bestemmingsplan, zegt to zelf. Het is OP of 1 m afstand. Tegen mag niet.



En dat ze toestemming moeten geven voor bouwen op de erfgrens lijkt me ook niet ondenkbaar.



Dan hebben ze toch een punt?
Alle reacties Link kopieren
quote:jusa schreef op 12 april 2017 @ 22:51:

]@jopee

Ja, even alle berichten in dit topic lezen. Er staat ook niet OP maar TEGEN de erfgrens

"



ze schrijft meerdere keren dat ie OP de erfgrens komt. En dat daar een vergunning voor is. Maar dan heb je nog steeds toestemming van de buren nodig.

Omdat de muur dus een stukje ook op hun grondgebied staat.



quotes van TO:

"We geven aan dat het ook niet onze eerste keus was/is om op de erfgrens te bouwen, maar we hier gezien de bestemmingsplan-eisen niet onderuit kunnen"

" Indien het bijgebouw niet op de perceelgrens wordt gebouwd, moet er een minimale afstand van 1 m van de erfgrens worden aangehouden. "

"indien er niet in de perceelgrens wordt gebouwd bedraagt de afstand tenminste 1 meter van de erfgrens.



Dus dat wekt toch de indruk dat ertegen niet mag. En dat de gemeente wel toestemming kan geven qua bestemmingsplan maar dat de buren toestemming moeten geven voor het feit dat je een muur van 11 meter lang minstens 10 cm diep op hun grondgebied zet. Wat dat betekent OP de erfgrens.
Vergunning maakt toch niets uit? Al er op erfgrens gebouwd wordt moeten beide buren akkoord gaan.



Mosterd: zegt persoon hierboven ook al.
Alle reacties Link kopieren
Even over dat laatste punt, het zal de gemeente rotzorg wezen of het op de erfgrens staat of 1 cm ernaast. Dan bouw je nogsteeds volgens vergunning. Het gaat de gemeente erom dat er geen kleine ruimte ontstaat, dus stel dat de buren hetzelfde zouden doen, dan moeten de garages tegen elkaar aanstaan zonder tussenruimte.



En het is in de praktijk verdomd lastig om precies op de erfgrens te bouwen, het is niet alsof die grens uitgetekend staat op de grond en 2 cm breed is.. En het kadaster komt toch vaak bij nieuwbouw naderhand de definitieve erfgrens vaststellen.



Dus als de buren het op het bouwen op 1cm vanaf de erfgrens gooien, geen rechter die ze gelijk gaat geven hoor!



En hier spreekt iemand met kennis van zaken
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat de discussie over op/tegen zich nog een keer herhaalt. Maar eigenlijk is die in zijn geheel mosterd.



Nu is het afwachten hoe de buren reageren op een kort geding. Of dat het aanschrijven al genoeg is om ze in te laten binden.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet kunnen zijn dat omdat de erfgrens nog niet exact bepaald is dat de rechter zegt: je bouwt hem 'rondom' de erfgrens en dan wordt dat de officiele erfgrens? Of is dat te simpel gedacht? Aangezien die lijn toch nog niet 11% vaststaat.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Wat botervloot zegt, dat klopt. De erfgrens is een lastig begrip zeker omdat deze nog bepaald moet worden. Erop/ertegen is vrij lastig omdat het geen zichtbare lijn is. Daarnaast staat nergens vast hoe dik de lijn van de erfgrens is.

Onze muur, zal niet op grond van de buren gebouwd worden. het gaat hier namelijk om een halfsteense muur die dus echt tegen de grens aan komt, zelfs het dakbestek zal niet uitsteken. De waterafvoer loopt via de voorzijde van de aanbouw en we hebben geen ramen aan de kant van de buren.



We denken te weten waarom de buren zo moeilijk doen. Zij wilden ook op de erfgrens bouwen, maar mochten dat niet. De reden hiervoor is dat zij een gebouw hebben toegevoegd aan het hoofdgebouw (dit stuk wordt gezien als hoofdgebouw) en zij moeten min 1 meter afstand houden (die 1m hebben ze niet). Nu zitten er aan de zijde van de buren, ramen en dan moet je officieel op 2m afstand van de erfgrens staan. Met de gemeente hebben ze afgesproken dat de ramen dichtgeplakt worden en deze dus alleen licht doorlaten. Omdat ze dus 1m tekort kwamen, hebben ze dus extra grond moeten aanschaffen om hun plan te realiseren.



Ik heb de advocaat v/d buren gemaild (we hebben de mail ontvangen en gaan juridisch advies inwinnen). Onze advocaat heb ik telefonisch gesproken en we hebben dinsdag een afspraak. We zullen dan een plan van aanpak bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Een erfgrens heeft gen 'dikte' toch? Dat is gewoon een lijn tussen 2 rood-witte kadasterpalen in. Op het moment dat een strook van bijvoorbeeld 10 centimeter de erfgrens is, dan krijg je 'niemandsland' tussen 2 percelen in.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoelahoepla schreef op 13 april 2017 @ 11:43:

Een erfgrens heeft gen 'dikte' toch? Dat is gewoon een lijn tussen 2 rood-witte kadasterpalen in. Op het moment dat een strook van bijvoorbeeld 10 centimeter de erfgrens is, dan krijg je 'niemandsland' tussen 2 percelen in.



Ja, dat is zo. En juist die strook wil de gemeente niet, we zullen het zien.



Begreep van de advocaat dat als de buren weigeren mee te werken, we vertraging gaan oplopen.

Ga meteen ook navragen of we de kosten hiervan op de buren kunnen verhalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 13 april 2017 @ 11:37:





We denken te weten waarom de buren zo moeilijk doen. Dan blijft het triest gedrag om door eigen frust een ander in precies dezelfde positie te brengen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook kijken of ik het mijn buren ook moeilijk kan maken, zou zowiezo kijken of hun wat gedaan hebben waar ik een procedure tegen kan aanspannen, de gemeenschappelijk schutting zou ik ook aan gaan tegenwerken , willen ze een bepaald soort schutting dan wil ik een totaal andere.

Willen ze het hard spelen dan speel ik het ook het ook zo , op zich kan ik me best voorstellen dat je niet zo graag tegen een muur aan kijkt van een aanbouw , maar als die muur 1 meter opschuift heeft dat grote gevolgen voor jullie en hun kijken nog steeds tegen die muur aan maakt voor hun aanzien totaal niks uit
ik zou een nepraam maken in de muur







Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 13 april 2017 @ 11:57:

[...]



Dan blijft het triest gedrag om door eigen frust een ander in precies dezelfde positie te brengen.haha ja, hij is jaloers. Kinderachtig!
tvp
Alle reacties Link kopieren
quote:Jongensmama2009 schreef op 13 april 2017 @ 21:27:

[...]



haha ja, hij is jaloers. Kinderachtig!denk dat dat een beetje kort door de bocht is dat de buren gaan klagen zodra ze met de muur beginnen dat staat wel vast, wat dan mischien een bouwstop tot gevolg heeft daar zou ik toch een beetje mee uitkijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 13 april 2017 @ 20:28:



Als iemand anders klaagt dat je er beslist niet op mag bouwen zeg je dat het er tegenaan is en zeker niet er op.

Als iemand klaagt dat je er op moet bouwen zeg je dat het precies op de erfgrens is.

...



In beide gevallen kan de buurman er niks meer aan doen, en heb jij ter goeder trouw gehandeld.

ik zou zo'n werkwijze niet bepaald "ter goeder trouw handelen" noemen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren nog even contact gehad met de gemeente. De consulent zei: normaal gesproken wordt er niet moeilijk gedaan over op/tegen. Omdat de buren het vaak geen probleem vinden. Als wij tegen de grens bouwen, dan bouwen we in strijd met het bestemmingsplan. Omdat wij lastige buren hebben, kunnen ze moeilijk doen, dus adviseerde ze, op de erfgrens te bouwen. Ze gaf aan dat we hier geen toestemming voor nodig hebben. Beide advocaten vonden het verhaal van toestemming ook apart. Het enige probleem is volgens haar ook het ladderrecht.
Ik vind het zo jammer van jullie voorpret
Alle reacties Link kopieren
Dan is het nu dus vrij makkelijk.

Lekker gaan bouwen (op de erfgrens uiteraard), buren op de hoogte stellen dat je voor de bouw van de muur over de grond van de buren moet.



Willen de buren dit niet, dan laat je het voorkomen bij de rechter, krijg je alsnog je toestemming.

Zorg er dan wel voor dat wanneer men die muur gaat bouwen deze zo snel mogelijk staat. Dus wanneer ze beginnen met bouwen zo snel mogelijk ook afmaken. Buren dan vergoeden voor de door hen geleden schade (is meestal paar honderd euro voor geleden overlast).



Maar ik neem aan dat je advocaat met ditzelfde verhaal gaat komen.
Het idee dat je de komende jaren naast deze mensen moet gaan wonen... Ik hoop voor je dat ze niet continu zo aan de gang blijven over alles, of dat ze snel weer verhuizen
Alle reacties Link kopieren
quote:aliva schreef op 14 april 2017 @ 07:44:

[...]





ik zou zo'n werkwijze niet bepaald "ter goeder trouw handelen" noemen...



Ik snap wel wat je bedoelt, maar je werkt met grond, beton en stenen. Daarmee kun je vrij precies werken, maar niet op een kwart milimeter nauwkeurig.



De buren willen mierenneuken. Dat is hun goed recht, ze hoeven er niet blij mee te zijn tenslotte. Maar feit is wel dat je met twee korreltjes zand dan al fout kunt zitten. Om dat te voorkomen is er een clausule in de koopcontracten die stelt dat de erfgrens definitief bepaalt wordt ná de bouw.



Als ik ga kijken naar ons stuk grond, dat loopt een beetje schuin. Daardoor is de achterste wand van onze garage aan de ene kant 7 meter diep en aan de andere kant iets meer dan 8 meter. Daarna maakt de muur een knik voor ons rommelhok en knutselruimte van mijn man. Hadden we met de grens mee mogen bouwen, had het rommelhok bijna 2m² vloeroppervlak extra gehad, en de ruimte van mijn man bijna 6m². Nu hebben we achter het huis een rare driehoek over. Die is goed te gebruiken hoor (grasmaaier, afvalcontainers) maar ach, binnen wat meer ruimte was ook fijn geweest.

Evengoed; die knik zal heus niet op de cm nauwkeurig gemaakt zijn. En dát is dus iets dat ze echt niet gaan controleren, gewoon omdat dat haast niet mogelijk is.



Net zo goed als je bij de bouw van een huis niet meer rekent met tientjes, maar met duizendjes, reken je niet met mm maar met decimeters.

En voor de buren geldt; waar die aanbouw ook komt, hun schutting wordt 11 meter lang onderbroken door die muur, omdat zij een open schutting willen.



Die ik dus never nooit niet meer met hen zou willen delen. Dat ze hem maar mooi op hun eigen grondstuk zetten, want zoveel ruimtelijk uitzicht is leuk en aardig maar je kijkt dan ook op elkaars bord.

Om over je privacy aangaande zwembadjes in de tuin nog maar te zwijgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al aangegeven dat je niet meebetaald aan schutting of niet akkoord gaat met een schutting op erfgrens? Is misschien niet perse nodig of handig in dit stadium, weet niet of je daarop moet reageren?
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Spawater82 schreef op 14 april 2017 @ 09:41:

Ik heb gisteren nog even contact gehad met de gemeente. De consulent zei: normaal gesproken wordt er niet moeilijk gedaan over op/tegen. Omdat de buren het vaak geen probleem vinden. Als wij tegen de grens bouwen, dan bouwen we in strijd met het bestemmingsplan. Omdat wij lastige buren hebben, kunnen ze moeilijk doen, dus adviseerde ze, op de erfgrens te bouwen. Ze gaf aan dat we hier geen toestemming voor nodig hebben. Beide advocaten vonden het verhaal van toestemming ook apart. Het enige probleem is volgens haar ook het ladderrecht.Huh, maar eerst mocht je toch wel tegen de erfgrens aan bouwen van de gemeente? Ik zou eerlijk gezegd geen steen neerleggen voordat ik alles zwart op wit had. Straks zegt de een wat toe en de ander weet van niks en laat je alles afbreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Dizzy schreef op 14 april 2017 @ 18:04:

[...]





Huh, maar eerst mocht je toch wel tegen de erfgrens aan bouwen van de gemeente? Ik zou eerlijk gezegd geen steen neerleggen voordat ik alles zwart op wit had. Straks zegt de een wat toe en de ander weet van niks en laat je alles afbreken.Dat gaat niet gebeuren. Er is geen rechter die dat toestaat. Als TO gebouwd heeft en het staat dan staat het. Als er dan nog iets rechtgezet moet worden, is dat doorgaans alleen financieyel. Een compleet bouwwerk afbreken omdat het een centimeter teveel naar links of rechts staat gaat echt niet gebeuren. Dat is disproportioneel.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een k*tburen heb je zeg. Dus van iedereen heb je toestemming om volgens plan te bouwen, alleen moeten zij zo nodig zeiken omdat hun plannen ook niet door konden gaan. Bah, en daar woon je nog x jaar naast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven