Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al op texel. Vandaag gewandeld en gefietst. Morgen nog een laatste training in de planning. Zondag een paar uurtjes wandelen met de boswachter.

De temp. Is prima maar het waait hier stevig. Ook voor maandag verwacht.

Heb er zin in maar besef ook dat mij een dosis flink afzien te wachten staat.

Gezonde spanning dus.

Maar ik ervaar het als een feest er deze keer er wel bij te zijn. Twee jaar terug heb ik af moeten zeggen en stond het er zodanig slecht bij dat ik dacht dat het hardlopen er niet meer inzat.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, heel veel plezier en succes! Ik overweeg om maandag met de fiets naar Texel te komen. Dan heb ik gelijk een 180km te pakken. Ik fiets altijd liever ergens heen dan dat ik als maar rondjes train.



Maechtje, herkenbaar issue. Hlwat was je niveau voordat je geblesseerd raakte en wat voor een soort blessure had je?



Anke, balen van je coach. Ik heb 2 jaar geleden gebroken met die van mij na een ruzie. Sindsdien ben ik mijn eigen hoofdcoach. Ik maak de programma's, en als ik een keer geen zin of geen tijd heb moet ik aan mijzelf verantwoorden dat ik een trainer overslaan. Ik schrijf programma's vooraf en gebruik output van vorige trainingen als input voor de toekomst. In het begin vond ik het heel erg wennen maar eigenlijk bevalt het wel. Zeker bij hele lange wedstrijden waarde motivatie echt uit tenen moet komen en er opeens geen coach is die non stopeten je staat te schreeuwen is het heel fijn om op mijzelf en mijn eigen kunnen te vertrouwen. Ik heb nog wel een hoop mensen om mee te sparren over trainingsstrategieën en wedstrijdaanpak hoor. Ik train niet als een soort van kluizenaar :-D



Hoe is het met de andere Rotterdam-lopers? Mijn benen zijn al weer vergeten at we vorige week iets gedaan hebben. Het kwam er qua planning nog niet van om al weer te lopen, maar het zou makkelijk kunnen. Ik heb al wel weer gezwommen en gefietst.

Wij ook be overwegen de Berenloop als volgende marathon.
Anke, ik heb vanuit een andere sport wel ervaring met trainers. Het word vaak een beetje persoonlijk gemaakt terwijl het dat niet is, je hebt een zakelijke overeenkomst met elkaar. Vervelend dat het zo loopt, maar er zijn er vast meer die je kunnen begeleiden.
Baukje, veel plezier! En Perzik, ga je dan na die 180km ook nog lopen of ga je gewoon supporten als je daar bent?



Ik heb de uitdaging van mijn collega's aangenomen voor de Damloop.

En nu zag ik dat mijn ex ook meeloopt (individueel, hij heeft niets met mijn werk te maken) en vind ik dat weer een issue dus ik heb mezelf maar vermanend toegesproken dat ik niet zo moet zeuren. Bovendien lopen daar zoveel mensen dat ik hem vast niet eens tegen ga komen.
Ik ben hier ook weer eens. Op trainingsgebied heb ik weinig te melden, we hebben hier te maken met een buikgriepvirus. Tot nu toe ben ik nog niet de pineut, maar ik voel me verre van fit. Ik zit nu al de hele ochtend moed te verzamelen om met jongste zoon naar de supermarkt te gaan. Geen puf voor, maar ik heb echt geen eten meer in huis. Gelukkig komt man vannacht eindelijk weer thuis.



Baukje, ik zag dat ik je nog helemaal niet gefeliciteerd had met je tweede kleinkind. Bij deze! En natuurlijk heel veel succes maandag. Gaat vast goed komen, al moest ik wel even lachen om je: "ik ga zondag nog een paar uur wandelen met de boswachter". Volgens mij is dat geen standaard voorbereiding .



Anke, balen van die "ruzie" met je trainer. Zijn er op jouw vereniging geen mensen die een schema kunnen maken? Verder zijn er natuurlijk ook wel heel veel commerciële aanbieders, maar die ken je zelf natuurlijk ook wel en ik weet niet of dat is wat je zoekt.



Zelf heb ik nooit een coach gehad, ik denk dat dat ook beter voor mij is. Ik ken mijzelf en volg trainingsschema's nogal exact op. Veel te exact, want soms moet je ook een training kunnen laten lopen en dat vind ik dus veel te moeilijk als het op papier staat. Ik heb gelukkig wel een trainer in huis, dus in noodgevallen kan ik altijd om raad vragen.



Perzikboom, mooi dat je al weer zo goed hersteld bent. En wie weet kun je Baukje live aanmoedigen, dat zou wel heel gaaf zijn.



Gioia, ik ken de wedstrijd zelf niet, maar ik hoor ook wel goede verhalen over de marathon van Münster (als je vriend liever in de stad loopt). Het is in ieder geval een mooie stad.



Zeeuwsmeisje, ik kan me het gevoel wel voorstellen, maar ik denk dat de kans dat je je ex tegenkomt inderdaad vrij klein is bij de DtD-loop.
Alle reacties Link kopieren
Zeeuwsmeisje, nee joh ik heb mij maanden geleden afgemeld voor de 60 ivm blessure. Hoewel ik nu het gevoel heb dat ik best 60 zou kunnen lopen ben en blijf ik afgemeld. Er lopen echter een aantal bekenden van mij mee en ik "moet" sowieso een lange duurtraining doen op de fiets dus dit leek mij wel een aardige combi.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje: veel plezier op Texel! Ik moest ook wel lachen om die "paar uurtjes wandelen" als voorbereiding.



@Perzikboom: Wat goed dat je zo snel hersteld bent, komt vast omdat je zoveel sport (ik word al moe als ik naar al jouw strava activiteiten kijk haha). Ik ga zo voor het eerst weer een stukje lopen sinds Rotterdam. Ik had best lang spierpijn, gisteren voelde ik het nog een beetje als ik de trap afliep. Langer dan normaal, misschien kwam dat door het weer, ik denk ook dat ik niet genoeg gedronken en gegeten heb na de marathon (altijd mijn probleem na een wedstrijd). Alleen mijn grote tenen zijn een grote blaar, ik heb aan beide kanten 4 blaren op 1 teen. Ben benieuwd hoe dat gaat voelen tijdens het lopen, ik kan ook moeilijk mijn hele teen in gaan pakken met blarenpleisters.



@Anky: het zit jullie echt niet mee qua gezondheid hé, nu weer buikgriep! Volgens mij ben je toe aan de zomer! Bedankt voor de tip over Munster, inderdaad een mooie stad, denk alleen dat die marathon iets te vroeg komt, we hebben juli wat minder tijd om te gaan lopen omdat we dan gaan verbouwen dus we willen liever een marathon eind oktober/november lopen.



@Zeeuwmeisje: de kans dat je je ex tegenkomt tijdens de Dam tot Dam is heeeeel klein, het is zo'n massaal evenement. Ik ga hem dit jaar ook lopen met werk. Een aantal bekenden lopen hem altijd 2 keer als voorbereiding op een najaarsmarathon, dat lijkt me ook weleens gaaf om te doen
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Gaaf Anke1211! Voor een halve is iemand die meedenkt wel aan te raden.
Leuk Baukje! Geniet van Texel en het lopen.
Mooi lang weekend. Vanmorgen gefietst en in het bos gelopen. Morgen paasontbijt met het gezin. Maandag een mtb-tocht met mijn man als het niet met bakken uit de lucht komt, anders wordt het tussen de buien dood hardlopen. Tot nu toe heb ik het goed naar mijn zin.
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen hier op texel nog een rondje van 16 km gelopen. En een wind dat hier nu staat! Boven op de vuurtoren waaide wij vanmiddag zowat weg. Ook op het strand overigens.

Mij lukt het overigens niet om zonder gedegen voorbereiding even een rondje texel te doen hoor zoals perzikboom schijnbaar wel zou kunnen. Wat eas je marathon tijd ook al weer in rotterdam? Dit oarcours is veel zwaarder en 18km langer en je mag er 6 1/2 uur over doen. Met een marathon tijd van 4 uur gaat dat al heel krap worden. Met een tijd van boven de 4hr15 niet meer reeel.
Alle reacties Link kopieren
Haha mijn marathontijd was 4u50 gezien het feit dat ik vanaf km 23 om en om een km gewandeld heb ivm maagpijn, blauwe linker kant en veel te warm voor mij. Dat ik nu denk best wel 60 te kunnen lopen wil niet zeggen dat ik dat na 30km nog steeds denk, dat het een goed idee is of dat ik dat ga doen.

Dat blauwe is nog niet weg en ik heb mijn lijf nog nodig de rest van het seizoen dus voor mij een 60 nu. Zet 'm op en wellicht tot maandag.
Alle reacties Link kopieren
Maar zat je beste halve marathon tijd ook niet om en na bij de 2hr. Dan jun je ook zonder blauwe plekken geen marathon tijd binnen de 4 hr verwachten. En het gevoel als of je hele lichaam bont en blauw is krijg je toch wel op een ultra. En last krijgen van maag en darmen is bij vele meer regel dan uitzondering. Alleen dan is het zaak gewoon door te bufferen.

Behalve een hele goede gedegen voorbereiding is het vooral ook vrijwillig willen en kunnen afzien. Zonder het eerste moet je er niet aan beginnen en zonder het tweede zal ter aller tijde je tijd tegenvallen. Zelfs al ben je een supertalent. Want juist die zal de lat dan toch weer hoger leggen voor zichzelf.
Baukje, ik hoop voor jou en alle Texellopers, dat de wind nog iets gaat afnemen. Wind en Texel horen wel een beetje bij elkaar, maar met zulke harde wind gaat het nog veel zwaarder worden.



Vanmorgen voelde ik mij heel beroerd, maar het lijkt toch niet door te zetten godzijdank. Dochter is nu wel ziek. Ik wil eigenlijk morgen, als vriend er is, wel een stukje hardlopen, ongeveer 1/10 van wat Baukje morgen gaat doen .



Gioia, dan is Münster inderdaad wat vroeg. Maar er is vast nog wel wat moois te vinden later in het jaar. Kustmarathon lijkt me ook heel gaaf (in het volledig hypothetische geval dat ik mij zou willen wagen aan een marathon ).
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste halve heb ik in 1:53 gelopen.

Ik had al toestemming van de organisatie van de 60 om buiten de cut off tijd door te lopen met eigen begeleiding. Dat die 6,5 uur krap gingen worden was geen grote verrassing.
Alle reacties Link kopieren
De kustmarathon lijkt mij ook heel leuk! Alleen krijg ik mijn vriend ook daar niet mee naar toe. Hij vindt 42km al zwaar genoeg op vlak asfalt zonder wind zegt ie. Hij wil ook echt een snelle marathon omdat hij zijn tijd wil verbeteren, terwijl dat mij niet zo heel veel meer uitmaakt. Ik vrees dat ik of mijn eigen plan moet trekken of een vlakke marathon moet vinden die ik ook nog leuk vind.



Net 7 km op rustig tempo gelopen. De eerste kilometers voelden m'n benen heel goed, maar daarna merkte ik dat de marathon nog wel in m'n benen zit. Toch nog wat spierpijn en ik voelde m'n knie een beetje. Niet zo gek op zich, al kan ik me dit niet herinneren van vorige marathons. Morgen een dagje Pasen vieren en dan maandag maar weer een kort rondje voelen hoe het gaat.



Fijn Pasen allemaal en succes voor degenen die gaan lopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Anke, dankje. Het is een virusje dat ruim de tijd neemt om in mijn lijf rond te hangen.

Wat jammer dat het is misgelopen met je trainer.



Zeeuwsmeisje, ik heb nooit de damloop gedaan, maar weet dat het onwijs groot is. Erg kleine kans dat je je ex tegenkomt hoor. En anders een mooie kans om te laten zien hoe gelukkig en actief je bent zonder hem.



Patty, lekker actief weekend. Leuk dat je samen met je vriend kan sporten.



Ik heb vandaag een testrondje gedaan, om te kijken of het alweer kon. Paar keer moeten stoppen of vertragen om te hoesten, maar verder voelde het wel prima eigenlijk. Heb het bescheiden gehouden met 6 km, en hoop dinsdag nog verder opgeknapt te zijn zodat ik weer wat meer kilometers kan maken.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hier zit het eerste rustige rondje er ook al weer op. 8 km zei het schema. Het werden er 10.
Alle reacties Link kopieren
Haihai... ik heb gister ook weer mijn eerste loop gedaan.

5,7 km... merkte wat gekke pijntjes op. Recht: bil, binnenkant knie en enkel.links: buitenkant knie.

Hierdoor heb ik tussendoor wat stopjes gehouden en het na 5,7 km voor gedaan gehouden. Nog ruim halve k uitgewandeld.



Sterkte Tyche!

Fijne paasdag nog...
Beterschap tyche! Er ging een naar virusje rond afgelopen winter.



MEfunny, volgens mij is dat het meest lastige, wanneer mag je een pijntje een beetje negeren en wanneer is het teveel? Bij yoga zeggen ze altijd dat scherpe pijn niet goed is, en pijn die na 10 diepe ademhalingen niet verminderd ook niet. Maar weet niet of dat voor lopen ook geldt.



Ik was een beetje down de laatste dagen. Kon me niet tot lopen zetten maar heb wel gewandeld. Morgen weer mijn rondje doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat ik niet de enige ben die ziek is (geweest). Beterschap voor iedereen! Ik heb vandaag voor het eerst weer eens 6 km gelopen en het ging. Niet snel maar het ging, en dat is heel wat na een week waarin een wandeling naar de winkel op de hoek al een hele onderneming was.



Leuk om te lezen dat anderen druk zijn geweest dit paasweekend!
Alle reacties Link kopieren
cerulli: je zult zien dat je snel weer opknapt als je het kalm oppakt. Conditie verlies je niet zomaar hoor.



Hebben jullie je allemaal een beetje in kunnen houden met de paaseieren en het gourmetten? Ik niet zo heel erg goed.....



Hopelijk is het baukje lekker vergaan. Het weer was beter dan gedacht geloof ik.



Ik heb zelf vanmorgen met mijn jochie gefietst naar oma in Hilversum. Toch een tochtje van 33km. Onderweg moest ik een heldendaad verrichten omdat mijn achterband (weer) lek was. Ik had nog nooit zelfstandig een band gewisseld, maar ik ben de eerste keer met vlag en wimpel geslaagd! Eenmaal bij oma ging de jongen eerst douchen, kon mama nog even 5 kilometer hardlopen. Hemeltje, wat ging ik loeilekker!! Even een bergje op en af en ik liep te stralen van plezier! Ik liep de 5km supersnel. Kwam vast door de paaseitjes die bij oma op me stonden te wachten
Alle reacties Link kopieren
Hai zeeuwsmeisje!

Die pijn in de bil is gek genoeg wel zeurend. Als sinds vorige week. Vanmiddag een wandeling gemaakt en voelde ook mijn heup. Ik denk door alle inspanningsverplichting de afgelopen maanden het genegeerd te hebben dat ik het hu wat bewuster voel ofzo en het ook toelaat. Maar zo raar om te zeggen " ik heb pijn in mijn bil"

Ik weet niet wat echte wijsheid is, bij de crossfit word altijd gezegd dat je bij pijn niet moet doorzetten om blessures te voorkomen, kan je beter wat anders gaan doen qua oefening.



Ergens begin ik kriebels te krijgen om een halve marathon te gaan trainen...... maar ergens vind ik het ook dwaas.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de beterschapswensen! Ze helpen, het gaat elke dag ietsje beter.

Ook weer gelopen vandaag, 8 km op een rustig tempo. Het viel me zwaar, maar heb het toch kunnen doen. Het valt me op dat het bos nu veel groener is vergeleken met twee weken geleden, bijna alles dat groen kan zijn is dat nu ook. Fijn! En het ruikt ook lekker.



Zeeuwsmeisje, ben je nog gegaan? Kan juist ook goed helpen tegen een dip (maar ja, die soms huizenhoge eerste stap hè...)



anke, klinkt als een heerlijke paasdag!

Ik ben ook heel benieuwd hoe het met baukje is gegaan.



MEFunny, eerst maar herstellen, en naar de fysio als dat niet vanzelf gaat.

De halve marathon loopt niet weg.
What a nuanced anxiety
Hier kampen we de hele vakantie al met een hardnekkig buikgriepvirus in huize Anky. Nadat 3 kinderen ziek waren, was ik gisteren de pineut. Vandaag functioneer ik weer, maar ik sta nog te trillen op mijn benen en als ik even sta wordt het zwart voor mijn ogen. Zal ook wel met de koorts van vannacht te maken hebben. Stomme virussen, ik pak ze ook altijd mee de laatste jaren.



Ik hoorde van een aantal Texelgangers dat het een zware editie was met de eerste 35 km wind tegen en mul zand op het strand. Klinkt als erg zwaar.



Cerulli, meestal is de eerste training even slikken, maar meestal bouw je het snel weer op is mijn ervaring.



Tyche, bizar hè, hoe snel de natuur kan veranderen in twee weken tijd. Alle bomen hebben ineens weer blaadjes (en het is een stuk makkelijker om discreet te kunnen plassen ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven