Geld & Recht alle pijlers

Geld uitlenen, tips?

23-04-2012 11:42 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend wil een investering doen voor zijn bedrijfje en komt 700 euro spaargeld tekort. Ik heb spaargeld (voor afbetalen van mijn studieschuld) en heb aangeboden dat hij het mag lenen. Hij heeft een prima salaris bij zijn vaste baan en kan het dus makkelijk binnen 2/3 maanden terugbetalen.



Nu heb ik voor de zekerheid een schuldbekentenis opgesteld (van internet geplukt en ingevuld) en die laat ik hem tekenen zodra ik het aan hem overmaak. Volgens internet is het rechtsgeldig als beide partijen tekenen. We hebben nu al ruim een jaar een relatie maar het lijkt me toch verstandig deze maatregel te nemen.



Moet ik verder nog ergens rekening mee houden? Als ik die schuldbekentenis heb met voorwaarden erin dan moet hij het gewoon terugbetalen toch, of zitten er addertjes onder het gras?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Jij zult moeten inschatten of hij met geld te vertrouwen is. Hij kan tegen jou misschien eenvoudiger zeggen dat terugbetalen niet uitkomt. Aan de andere kant vind ik het niet slim van hem om geld van jou te lenen, stel hij kan niet terugbetalen geeft dat wel een domper binnen jullie relatie. Waarom niet even naar de bank, daar zijn ze voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 23 april 2012 @ 12:42:

Makreel, je zegt toch eigenlijk hetzelfde als ik, alleen dan uitgebreider.Met de kanttekening dat no cure no pay incasso je geld (en een relatie) kost als er wat geïncasseerd moet worden.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sssenta schreef op 23 april 2012 @ 13:07:

Het ligt er m.i. wel aan hoe lang je al samen bent, maar als ik het geld had, zou mijn partner zo het geld mogen hebben (en andersom ook), en zou het niet in mij opkomen om het te lenen.Nee, het zou ook niet in mij opkomen om het te lenen. Ik zou het ook geven. En ik zou al helemal geen contract opmaken met mijn eigen partner!
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat hij je die ¤ 700 in 2/3 maanden terug kan betalen. Waarom spaart hij dan nog niet even 2/3 maanden, zodat hij het gewoon van zijn eigen geld kan betalen? Komen er geen relatieproblemen van ook.



Eens
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 23 april 2012 @ 12:03:

[...]





Dat jij diegene vertrouwt, betekent niet dat dat in de praktijk ook altijd zo uitpakt. Ze zal de eerste niet zijn waar bij vriend er met de centen vandoor gaat. Dan kan je het van tevoren maar beter goed regelen dan achteraf beteuterd achterblijven.Dus eigenlijk moet je altijd achterdochtig zijn? En kun je er nooit vanuit gaan dat iemand te vertrouwen is? Als ik iemand niet voor 10000000000 % vertrouw, ga ik er geen relatie mee aan.
Alle reacties Link kopieren
En hoe doen jullie dat dan bij een relatie van 25 jaar? Ook nog een contract opstellen?
Alle reacties Link kopieren
Lastig, TO.



Misschien mosterd, maar ik denk dat je de volgende afweging moet maken:



- vertrouw je er 100% op dat het geld terugkomt? Dan uitlenen zonder poespas, in het volste vertrouwen. Geen contracten, niets.



- heb je ook maar enige twijfel: niet uitlenen. Leg een goede verklaring af, dat je het echt niet kan missen enzo.



In beide gevallen dus geen contract, en minimale kans op problemen. Want zoals anderen al zeggen: ook al heb je een contract, ook al ga je naar de rechtbank voor 700 euro aan rechtskosten, en die zegt dat je gelijk hebt... dan nog, als iemand niet betaald, dan betaald ie niet.



Je kan dan alsnog naar de centen fluiten. Ik denk dat je het met contracten en bedrijven onnodig moeilijk maakt. Niet zinvol omdat het niet gaat werken in geval van nood. En ook niet leuk, in een relatie.



Succes! Ben wel benieuwd wat je beslist!



P.S. Ik zou trouwens ook nooit geld uitlenen wat je niet kan missen! Dat is net als beleggen.. ook doen met geld dat "over" is.
Alle reacties Link kopieren
quote:twintip schreef op 23 april 2012 @ 11:57:

Je schrijft dat hij je die ¤ 700 in 2/3 maanden terug kan betalen. Waarom spaart hij dan nog niet even 2/3 maanden, zodat hij het gewoon van zijn eigen geld kan betalen? Komen er geen relatieproblemen van ook.Helemaal mee eens. Wat is zo belangrijk dat het niet 2/3 maanden kan wachten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 23 april 2012 @ 12:45:

Natuurlijk is het voor sommige mensen een groot bedrag, echter ik zou het aan mijn vriend zo uitlenen, zonder al die poespas.

Je moet toch wel vertrouwen in elkaar hebben.





Ik sta ook vreemd te kijken hoor.

Een schuldbekentenis, een topic of het wel genoeg is.

Dan nog iemand die vraagt of zijn ouders garant kunnen staan, pffff.



Maar wij zijn waarschijnlijk te oud voor al dat wantrouwen
anoniem_112354 wijzigde dit bericht op 24-04-2012 12:23
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En wat een mosterd reacties allemaal.



Ik ben dan weer niet te oud om alle reacties te lezen
quote:Merelin schreef op 23 april 2012 @ 21:44:

[...]





Nee, het zou ook niet in mij opkomen om het te lenen. Ik zou het ook geven. En ik zou al helemal geen contract opmaken met mijn eigen partner!Dus Merelin, jij bent ook niet getrouwd of hebt ook geen samenlevingscontract?
quote:Merelin schreef op 23 april 2012 @ 22:02:

En hoe doen jullie dat dan bij een relatie van 25 jaar? Ook nog een contract opstellen?Als je slim bent heb je bij een relatie van 25 jaar ook een contract. In de vorm van een samenlevingscontract of huwelijk. Zo niet, dan is dat erg dom in mijn ogen.......
Alle reacties Link kopieren
Je weet zelf wel of je vriend te vertrouwen is. Ik zou mijn vriend blindelings veel geld lenen als ik het had. Ik weet 100% zeker dat hij het terugbetaalt, of hij moet doodgaan of zo. Bij ons is het andersom, hij heeft me zonder contract oid 2200 euro geleend en ik betaal hem netjes iedere maand een bedrag terug. Volgende maand nog één betaling en dan heeft hij het hele bedrag terug. Wij kennen elkaar langer dan 10 jaar en vertrouwen elkaar daarin. Maar als je het niet heel zeker weet, dan is die schuldbekentenis idd wel slim.
quote:flip123456789 schreef op 24 april 2012 @ 13:04:

Je weet zelf wel of je vriend te vertrouwen is. Ik zou mijn vriend blindelings veel geld lenen als ik het had. Ik weet 100% zeker dat hij het terugbetaalt, of hij moet doodgaan of zo. Bij ons is het andersom, hij heeft me zonder contract oid 2200 euro geleend en ik betaal hem netjes iedere maand een bedrag terug. Volgende maand nog één betaling en dan heeft hij het hele bedrag terug. Wij kennen elkaar langer dan 10 jaar en vertrouwen elkaar daarin. Maar als je het niet heel zeker weet, dan is die schuldbekentenis idd wel slim.



Ik persoonlijk vind dit dus een naieve gedachte, maar nogmaals, dat is persoonlijk! Je leest zowat dagelijks de ellende wat geld teweeg brengt, ook bij langdurige relaties. Zolang alles koek en ei is gaat het (meestal) prima, maar zodra de relatie over gaat........dan is het oorlog. Hoe vaak lees je hier topics over partners die zonder medeweten van hun partner schulden hebben gemaakt. Ook deze vrouwen/mannen dachter hun partner blindelings te kunnen vertrouwen!



Nog triester vind ik het als ik de verhalen hier lees van vrouwen die al tig jaren getrouwd zijn in gemeenschap van goederen en helemaal berooid achterblijven en dan durven zeggen......tja, ik wist niet wat het eigenlijk inhield, trouwen in gemeenschap van goederen. Dus blindelings hun handtekening onder de trouwakte hebben geplaatst, zonder er eerst goed over na te denken en het te romantiseren! Trouwen is ook gewoon een zakelijke ovk binnen een huwelijk, niets meer en niets minder!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens geld geleend van mijn vriendin. We hebben het als volgt gedaan. Zij stuurde mij een mailtje met de volgende tekst:



"Ingrid leent aan Henk een bedrag van 700 euro, dat hij gebruikt om BLAH BLAH BLAH. Afbetalen vindt plaats na X maanden, maar in ieder geval maandelijks vanaf 1 augustus 2012, met een aflossing van X euro. Rente wordt achteraf berekend, met het rentepercentage dat Ingrid normaliter op haar spaarrekening zou krijgen. Het rente bedrag wordt berekend en betaald bij de laatste afbetaling."



Ik stuurde daarop een e-mail terug: "Akkoord".

Klaar.



Overigens, krijgt hij in mei niet zijn vakantiegeld?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-04-2017 16:31
Reden: Spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een goed een relatie hebt kun je die 700 euro niet schenken? Is geen bedrag waar je hopeloos mee in de problemen komt. Wonen jullie al samen?
quote:Christiana schreef op 15 april 2017 @ 16:21:

Als je een goed een relatie hebt kun je die 700 euro niet schenken? Is geen bedrag waar je hopeloos mee in de problemen komt. Wonen jullie al samen?Ik mag hopen dat to haar geld inmiddels terug heeft...., 2012
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 15 april 2017 @ 16:25:

[...]



Ik mag hopen dat to haar geld inmiddels terug heeft...., 2012 damn....wie haalt er dan ook zo'n oud topic naar boven...
Alle reacties Link kopieren
ik heb wel wat ervaringen op gebied van leningen.

ik zie leningen als een investering waarbij ik altijd rente vraag varierend van 4% per jaar tot 6% per maand.

rente en bedrag is afhankelijk van de risico, looptijd kan ook een rol spelen.



ik leen alleen geld uit wat ik kan missen.

ik ben bewust dat ik mijn geld nooit terug zie.



Verder ga ik op mijn gevoel af of ik iemand geld leen.



Overigens aan mijn broer ,zus en ouders leen ik zonder rente als ze in financiele problemen zitten. ( zie dit niet als investering).
quote:Romy_79 schreef op 15 april 2017 @ 16:36:

[...]





damn....wie haalt er dan ook zo'n oud topic naar boven...Een spammert
quote:Eindeloos schreef op 23 april 2012 @ 12:45:

Natuurlijk is het voor sommige mensen een groot bedrag, echter ik zou het aan mijn vriend zo uitlenen, zonder al die poespas.

Je moet toch wel vertrouwen in elkaar hebben.Dit. Mag toch hopen dat je je vriend kan vertrouwen.
quote:gizzmo-returns schreef op 15 april 2017 @ 16:25:

[...]



Ik mag hopen dat to haar geld inmiddels terug heeft...., 2012 Oh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven