Backpacken Cuba

15-02-2017 14:31 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Heeft er iemand ervaring met backpacken in Cuba? Mijn plan is om 2 weken te gaan, en dan eigenlijk volgende week al, redelijk impulsief plan, en dan alleen west Cuba. Normaal gezien reis ik het liefste op de bonnefooi, maar weet nou niet of dat voor Cuba zo handig is? Iemand ervaring hiermee?

Op internet lees ik dat een budget van 35-40 dollar te doen is per dag, maar dit is ook al weer wat verouderde informatie vaak.. Hoe zit het met de dubbele currencies, is het mogelijk om de CUP te verkrijgen?

Eigenlijk ben ik op zoek naar wat ervaringen van Cuba
Alle reacties Link kopieren
Ben een paar jaar terug in Cuba geweest en toen mocht je als toerist niet betalen met de 'eigen' munt. Ergens is iemand dan strafbaar (weet ff niet meer hoe precies). Verder is Cuba erg veilig en zou je zeker havana aanraden, fantastische stad!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga over 6 weken naar Cuba, je kunt het beste in casa's slapen, deze zijn vaak gezelliger en goedkoper dan hotels. Hostels hebben ze niet. Wij huren een auto, maar die zijn beperkt beschikbaar en daardoor ook best aan de prijs. De Cubanen kunnen nogal creatief met regeltjes omgaan, ik raad je het ebook Cubaconga aan. Veel plezier!
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
- Je mag wél met CUP's betalen (kun je goedkoop ontbijten op straat bijvoorbeeld) 1 briefje van 10 CUC inwisselen voor CUP is meer dan voldoende voor 1 persoon voor twee weken. En anders wissel je tussendoor nog wat.

- Er zijn wél hostels, zeker in de grotere plaatsen (Havana, SdC). Casa's vaak 20-25 CUC voor twee persoonskamer. Vaak 20 CUC betaald.

- Budget 35-40 euro (niet dollar, 1 CUC is u gelijk aan 1 euro) is prima. Het reizen met de bus is in verhouding duur. Taxi's zijn ook belachelijk duur. Reis je niet zoveel in die twee weken, kan het ook met een kleiner budget.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lalala- schreef op 15 februari 2017 @ 14:53:

Ben een paar jaar terug in Cuba geweest en toen mocht je als toerist niet betalen met de 'eigen' munt. Ergens is iemand dan strafbaar (weet ff niet meer hoe precies). Verder is Cuba erg veilig en zou je zeker havana aanraden, fantastische stad!Oh, ik ben er 5 jaar geleden geweest en toen 'kregen' we ze gewoon van de reisleider. De luxe producten waren toen in CUC, restaurants, hotels, souveniers zijn allemaal in die munt. De CUP gebruikte we als we bij een lokaal tentje een ijsje of iets lekkers haalden. Volgens mij kon je bij de wisselkantoren gewoon een paar CUC omwisselen in CUP (verhouding was toen iets van 1 staat tot 25 of zo). Een collega die een paar jaar geleden is geweest hadden verwacht dat ze op locatie wel alles via internet ed konden regelen (of via googlemaps de weg konden vinden), wat dus niet gelukt is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk boek vond ik dat, CubaConga. De helft klopte niet en de andere helft (tips en info) kan je als ( ervaren) reiziger zelf ook bedenken. Hele nare schrijfstijl.



Wij kwamen recentelijk uit op minimaal 20 cuc per nacht. Eten kan vrij goedkoop. Maar de bus ( bijv hav-vinales) kost al gauw 20-30 cuc. Dus het bedrag wat jij noemt is vrij krap. Maar op sommige dagen zal het je lukken.



Alles wat ik de laatste lonelyplanet staat is qua prijs haast verdubbeld ( omdat ze/men in de lonely genoemt worden).

En uitjes/tripjes ( zoals national parken bezoeken) worden vaak genoemt in de lonely. Vooral taxiritjes naar plaatsen waar slecht openbaar vervoer is is duur.



Afdingen zoals dat goed lukt in Azie, lukte op Cuba minder goed. Ze houden gewoon de gegeven prijs aan en zeggen: jammer dan, voor jou 10 anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen tickets geboekt verdeur . Kan je de lokale munt makkelijk krijgen? Las ook dat lokaal transport al best veel scheelt, en dat liften heel normaal is.
Je hebt overal wel een bank of een wisselkantoor, dus daar kun je in CUPs wisselen.

De verre afstandsbus voor Cubanen zelf kun je niet zomaar nemen, die zitten vaak al vol sowieso. Lifters heb ik niet gezien.

Als je maar twee weken hebt zou ik inderdaad of alleen west- of alleen oostkant aandoen. Oosten vond ik mooier en leuker trouwens.
Alle verhalen die ik over Cuba gehoord heb (en 't zijn er nogal wat), komen er toch op neer dat 't wel mooi en bijzonder is, maar dat je voor iedereen een wandelende portemonnee bent. Je wordt besodemieterd, bestolen en beroofd op klaarlichte dag.

Je kunt 't de mensen amper kwalijk nemen want ze hebben niets en toeristen hebben alles. Maar het weerhoudt mij er echt heel erg van om naar Cuba te gaan.



Als je toch per se wilt gaan, zou je natuurlijk eens Nick en Simon kunnen terugkijken op npo.nl. Die zijn daar ook geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik mij een beetje gaan inlezen. De 2 bovenstaande reacties onderschrijf ik volledig. Ondanks dat ik geen beroving heb meegemaakt.



Je betaalt voor veel dingen echt de hoofdprijs omdat je genaaid wordt ( en uitgelachen waar je bij staat). Heb een keer €10 voor een kleine was moeten betalen. Dat ging op een hele vieze slinkse manier. Ondanks de afspraken over de prijs die gemaakt waren, en tot redelijkheid komen wilden ze niet. Lifters wel gezien, maar alleen cubanen. En die hebben een systeem. Vaak staat er een groepje cubanen ergens bij een lifters op pick point. Maar de laatste die zich aansluit ( en je hebt altijd voordringers, ja, veel) die wordt als laatste opgepikt. Soort wachtrij idee. En ik heb nog nooit een cubaan opgepikt zien worden (de meesten reden door). Dus volgens mij sta je daar wel een flink aantal uur. Niet mijn idee van hoe ik mijn vakantie wil doorbrengen.



Geld wisselen bij een wisselkantoor of bank kan ook zo 2/3 uur duren dankzij lange rijen, bureaucratie, voodringende cubanen en medewerkers die dat toelaten. En vaak is er maar 1 van de 6 loketten open voor toeristen.
Alle reacties Link kopieren
Ik onderschrijf bovenstaande reacties dan juist weer helemaal niet. Niets vervelends meegemaakt, niet afgezet (je betaalt natuurlijk wel meer dan Cubanen). In ruim twee weken het rondje Havana - Vinales - Cienfuegos - Trinidad - Santa Clara -Havana gedaan, per Viazul. Met uitzondering van het traject Santa Clara ging dat heel soepel. In Santa Clara ging de bus om een of andere reden niet en zijn we dus per (gedeelde) taxi naar Havana terug gereisd. Geld wisselen was ook geen probleem, met een Visa-card kun je zelfs pinnen (ook op de luchthaven, eerste etage). Ik vond Cuba overigens leuk om een keer geweest te zijn, maar wel veel van hetzelfde. Ook vond ik Havana, Vinales en Trinidad erg overlopen met toeristen (maar dat was ik zelf ook). Het eten vond ik niet om over naar huis te schrijven, ondanks de goede bedoelingen. We hebben uitsluitende overnacht in casas en hadden alleen de eerste gereserveerd vanuit Nederland. Wifi was ongeveer onbestaand (en als er internet was, was het heel langzaam en duur).
Alle reacties Link kopieren
Superbedankt voor alle reacties! Ik heb besloten om een andere keer te gaan als ik weer werk heb mocht het flink duurder uitvallen.Hopelijk kan ik dan volgend jaar gaan. Ik ben op wereldreis, volgende week in Mexico en zag vanaf daar een goedkoop ticket naar Havana namelijk. Sowieso neem ik al jullie tips mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Robinson schreef op 15 februari 2017 @ 23:49:

Ik heb nog geen tickets geboekt verdeur . Kan je de lokale munt makkelijk krijgen? Las ook dat lokaal transport al best veel scheelt, en dat liften heel normaal is.





Ken je die circusact van een mini waar nog 30 clowns uitkomen? Zo moet je de lokale busritten in Cuba zien. Dan zitten wij te klagen als we moeten staan in de trein. Is geen aanrader. Net veevervoer daar.



Wij hebben een rondreis gedaan. Maar als je veel wilt reizen zou ik een auto huren voor die tijd.

Overnachten in casa particulares. Eten ook. Alles wat van de staat is, is echt treurnis. Goed eten kan je bij particulieren krijgen maar Cuba is niet goedkoop zoals men zou denken.



40 euro per dag is te doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar weetje wat ik dan niet helemaal goed kan rijmen, dat er alleen inclusive vakanties worden aangeboden van rond de 700 euro p.p incl vlucht.Je zou tochik denken dat backpacken goedkoper hoort te zijn?

Dan zit je ook nog eens in mooie hotels, al het eten erbij etc.

Alleen haat ik dus all inclusive
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 16 februari 2017 @ 23:04:

Alle verhalen die ik over Cuba gehoord heb (en 't zijn er nogal wat), komen er toch op neer dat 't wel mooi en bijzonder is, maar dat je voor iedereen een wandelende portemonnee bent. Je wordt besodemieterd, bestolen en beroofd op klaarlichte dag.

Je kunt 't de mensen amper kwalijk nemen want ze hebben niets en toeristen hebben alles. Maar het weerhoudt mij er echt heel erg van om naar Cuba te gaan.





Ik ben er een paar keer geweest en ik kan je zeggen dat die verhalen onzin zijn. Er wordt ook gewaarschuwd dat je per definitie wordt opgelicht bij de officieele wisselkantoren maar dat klopt ook niet. Alles wordt eerst netjes opgeschreven (zodat er geen taalproblemen zijn), je kunt het zelf narekenen want de wisselkoers kan je buiten al lezen, en alles wordt 2 keer geteld.



Uiteraard zijn er tourist traps waar je teveel betaalt voor wat je krijgt maar dat is overal waar toeristen komen. Dat heb je in Amsterdam ook. Gewoon gezond verstand gebruiken en er is niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Dat met dat oplichten van wisselkantoren heb ik ook gehoord ja. Bij oplichters in het buitenland gebeurde dat toen ook, maar kan ook weer toeval zijn. In ieder geval, ik hoop volgend jaar te gaan, wanneer ik iets minder op budget hoef te letten
quote:viva1966 schreef op 18 februari 2017 @ 16:02:

[...]





Ik ben er een paar keer geweest en ik kan je zeggen dat die verhalen onzin zijn. Er wordt ook gewaarschuwd dat je per definitie wordt opgelicht bij de officieele wisselkantoren maar dat klopt ook niet. Alles wordt eerst netjes opgeschreven (zodat er geen taalproblemen zijn), je kunt het zelf narekenen want de wisselkoers kan je buiten al lezen, en alles wordt 2 keer geteld.



Uiteraard zijn er tourist traps waar je teveel betaalt voor wat je krijgt maar dat is overal waar toeristen komen. Dat heb je in Amsterdam ook. Gewoon gezond verstand gebruiken en er is niets aan de hand.Interessant dat jij de verhalen van mijn vrienden als 'onzin' bestempelt. Ik ken ze echter al wat langer dan jij en weet daardoor dat het geen 'onzin' is. Cuba vergelijken met Amsterdam vind ik echt achterlijk.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-04-2017 09:46
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Net terug van Cuba, heb een hele leuke tijd gehad. Je moet toch goed opletten, want de Cubanen proberen overal geld uit te halen. Boekje Cubaconga bleek erg bruikbaar, heb er een aantal tips van gehad die mede het verschil maakten goed voorbereid te zijn en zo ook makkelijker te kunnen onderhandelen en met situaties om te gaan. Daardoor uiteindelijk niet opgelicht, hooguit hier en daar wat afgezet. Een flinke dosis humor en geduld zijn wel aan te raden . Fantastishe tijd gehad! Was wel blij dat ik al enige reiservaring had opgedaan.
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven