Lijf & Lijn alle pijlers

Teruggetrokken tandvlees herstellen ervaringen

16-04-2017 21:09 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al tijden heb ik teruggetrokken tandvlees bij een kies linksonder. Nu merk ik dat ik rechtsonder bij twee kiezen dit ook heb. Volgens mijn tandarts komt het door te hard poetsen en (onbewuste, met name nachtelijke) spanning op mijn kaak.



Mijn tandarts vindt het niet nodig er iets aan te doen als ik er geen last van heb. Nu word ik er wel kriegel van dus wil ik er graag wat aan laten doen, en meteen goed.

Ik ga dinsdag bellen of mijn afspraak van half mei vervroegd kan worden om de opties te bespreken.



Wat mij betreft rukt ie de boel er uit en komen er nep tanden, maar er zijn vast ook andere oplossingen.



Voor nu ben ik zoekende naar ervaringen van mensen die het hebben laten herstellen. Bijvoorbeeld door middel van tandvleestransplantatie.



Hoe zit het met kosten? Hoe lang duurde het herstel? Nog last gehad daarna?
Alle reacties Link kopieren
huh? Je hebt er geen last van, waarom zou je dit allemaal willen.



Ik had er ook een tijdje last van en het was ook gevoelig. Ik poetste te hard, dus poets nu zachter en had er na verloop van tijd geen last meer van.
Als je er last van hebt, als in pijn, liggen je dentinekanaaltjes open. Dat kun je verhelpen door te poetsen met Elmex Sensitive Professional.



Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een "flap operatie" gehad hiervoor. Dan snijden ze het tandvlees open, schrapen ze de wortels van je tanden schoon en daarna maken ze het dicht. Met als doel dat het tandvlees weer hecht aan de tanden. Bij hem gaat het om zijn voor- en snijtanden.



Effect; operatie zelf viel mee, de pijn erna was onwijs. Effect minimaal (volgens mij niks veranderd) en volgens mij waren de kosten rond de €1000,- (waarvan het grootste deel verzekerd was).
Minder snoepen
Heb je er pijn aan dan? Zo lees ik je bericht niet namelijk. Je tanden (gezonde?!) eruit rukken vanwege wat pockets of teruggetrokken tandvlees, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Hoe zit dat?
quote:snug schreef op 16 april 2017 @ 21:35:

Minder snoepenDat zal het zijn
Tip: als je vaak te hard poetst, koop een elektrische tandenborstel die het aangeeft als je te hard poetst. Ik heb een vrij goedkope standaard elektrische borstel en als ik teveel druk zet maakt hij een ander geluid waardoor ik het doorheb.
quote:Splinter_ schreef op 16 april 2017 @ 21:37:

[...]



Dat zal het zijn Fijn dat we het met elkaar eens zijn. Bij mij werkte het.
Mondhygieniste.

Ik ben 4 jaar geleden ook begonnen met spoelen met kokosolie(extra vierge). In kokosolie zit iets wat ontstekendremmend is, nml laurinezuur.

Voor mij was de combinatie mondhygieniste en kokosolie helend voor mijn tandvlees en tanden.

Niet te hard poetsen, ook m'n tandarts zei het elke keer, is funest voor tanden en tandvlees.
Ik had onwijs last van teruggetrokken tandvlees. Ze hebben er een soort van roze vulling ingespoten en het ziet er top uit. Soort composiet maar dan roze.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik vorige maand een tandvleestransplantie gehad! Bij mij was het tandvlees ongeveer voor 6 mm weg. Ik had er niet echt laast van, maar vond het een eng idee dat er niets meer zat.



Vorig jaar ben ik voor het eerst bij de parodontoloog geweest. Die adviseerde me om eerst een beugel te nemen. De wortel van die tand was wat naar voren gekomen doordat er niets meer voor zat. En door die tand weer terug te duwen zou de behandeling meer kans van slagen hebben.

Uiteindelijk heb ik 2 maanden met een beugel gelopen. Kostte een kleine 300 euro in totaal.



Vorige maand heb ik dan de transplantatie gehad. Die behandeling viel me 100% mee! De Parodontoloog heeft eerst ruimte gemaakt bij m'n ondertand, waar het transplantaat zou komen. Daarna een stuk uit m'n gehemelte gehaald en gehecht. En tot slot het transplantaat plaatsen. Dit duurde al met en een uurtje, uiteraard onder plaatselijke verdoving. Ik heb dan ook niets gevoeld van de hele behandeling. Alleen het hechten van mijn gehemelte voelde wat irritant, omdat het wat meer achter in je mond is.



De eerste week mocht ik maar aan één kant van mijn mond eten. Na die week gingen de hechtingen in mijn gehemelte eruit. Verder mocht ik niets afbijten, omdat de transplantatie bij m'n voortanden was, totdat die hechtingen eruit gingen. Dat was na twee weken.



Momenteel mag ik die tanden nog niet met een normale tandenborstel poetsen, maar alleen met een speciale chirurgische tandenborstel. Dit moet ik nog tot volgende maand volhouden. Dan is de behandeling twee maanden geleden.



Totale kosten van de behandeling is ongeveer 800 euro, maar dit wordt vergoed door de verzekering, al heb ik daar nu wel een extra tandverzekering voor. In 12 maanden betalen is toch prettiger dan in 1 keer



Behandeling viel me heel erg mee, hoewel ik er van te voren vreselijk tegenop zag. Alleen na de behandeling heb ik een paracetamol genomen, maar de volgende dag was dit al niet eens meer nodig. Voor de pijn hoef je het in ieder geval niet te laten!
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 16 april 2017 @ 21:27:

huh? Je hebt er geen last van, waarom zou je dit allemaal willen.



Ik had er ook een tijdje last van en het was ook gevoelig. Ik poetste te hard, dus poets nu zachter en had er na verloop van tijd geen last meer van.Ik ben niet duidelijk genoeg in m'n OP denk ik. Ik had er geen last van, maar begint nu toch wel te komen. Met name doordat ik aan beide kanten nu teruggetrokken tv heb. Ik kauwde onbewust aan de "goede" kant maar daar nu ook last.
Alle reacties Link kopieren
quote:JonathanStrange schreef op 16 april 2017 @ 21:36:

Heb je er pijn aan dan? Zo lees ik je bericht niet namelijk. Je tanden (gezonde?!) eruit rukken vanwege wat pockets of teruggetrokken tandvlees, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Hoe zit dat?



Niet duidelijk geweest, heb er inmiddels wel last van.



Hoe dat zit? Ik heb me altijd kapot geschaamd voor m'n gebit. Ik was vroeger net Mater/Takel uit Cars. Na verschrikkelijke jaren met een petjesbeugel naar school en blokjesbeugel eindelijk redelijk fatsoenlijk gebit. Alsnog genoeg dingen die ik anders zou willen want heb mijn vaders tanden (groot) en m'n moeders kaak (smal-klein) dus kan er geen zak mee. Er is zelfs een hoektand ooit chirurgisch verwijderd omdat die horizontaal onder m'n tong onder m'n vlees in m'n kaak lag.



Wat mij betreft gaat dus alles eruit en neem ik een kunstgebit. Ben je van al het gezeik af elke keer.

En maar cashen die tandarts. Maarja, ik snap best dat een ander dat niet normaal vindt en een tandarts daar ook geen medewerking aan zal verlenen
Alle reacties Link kopieren
quote:JustcallmeTuT schreef op 16 april 2017 @ 21:42:

Mondhygieniste.

Ik ben 4 jaar geleden ook begonnen met spoelen met kokosolie(extra vierge). In kokosolie zit iets wat ontstekendremmend is, nml laurinezuur.

Voor mij was de combinatie mondhygieniste en kokosolie helend voor mijn tandvlees en tanden.

Niet te hard poetsen, ook m'n tandarts zei het elke keer, is funest voor tanden en tandvlees.Maar ik heb geen gingivitis, dus laurinezuur heeft dan toch geen zin ?
Alle reacties Link kopieren
Pilatespas, Daar heb ik ook wat over gelezen, zal dat eens navragen



Aster85, wauw wat een verhaal. Daar heb ik wat aan, fijn zeg Fijn dat je ervoor verzekerd bent. Ik helaas niet volgens mij (ixorg) maar kan dan altijd afwachten tot volgend jaar of, als dat niet gaat, uit eigen zak. En zie je echt duidelijk verschil?
anoniem_233941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 22:29
Reden: Typfouten herstellen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je wat aan mijn ervaring hebt Ja, ik zie zeker verschil! De tandhals is volledig bedekt, het ziet er nu heel normaal uit. Ben erg blij met het resultaat iig!



Wat verzekering betreft, ik heb ook gewacht tot het nieuwe jaar, speciaal hiervoor overgestapt, zodat ik een hogere tandverzekering kon nemen.
Alle reacties Link kopieren
Kippenmama zoals ik je lees heb je dus bij 3 kiezen teruggetrokken tandvlees / pockets. Ik heb dit ook gehad al was dit bij mij bij meer tanden en kiezen als bij jou. Ik ben naar de mondhygiëniste gegaan die heeft de "schade" geïnventariseerd de zogenaamde pocketstatus (hoe diep de pockets zijn, of tanden en kiezen beweeglijk zijn, hoeveel procent gaat bloeden als ze met de pocketsonde meet etc.) Na deze beoordeling wordt er een plan gemaakt en krijg je een prijs indicatie. Een mondhygiëniste kan een stukje onder het tandvlees reinigen (dit is gevoelig als je ontstoken tandvlees hebt maar ze kan je verdoven) Ik had pockets van 4 mm en nu is alles helemaal stabiel. Ik ga om de 4 maanden naar de mondhygiënist om de opbouw van tandsteen tegen te gaan en weg te laten halen wat er wel zit. Verder heeft zij mij ragertjes aanbevolen/ gepast welke geschikt zijn en rager ik braaf elke dag. Hier nooit meer ontstekingen van mijn tandvlees. Mijn advies is ga naar de mondhygiënist, die kan echt veel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen najaar een tandvleestransplantatie gehad. Bij mij ging het om één tand en hoewel ik er geen last van had, adviseerde de tandarts er wel preventief wat aan te doen, zodat de tand en de wortel beter beschermd zijn. Het zichtbare resultaat is inderdaad minimaal, maar volgens de tandarts zou het wel verdere problemen in de toekomst kunnen voorkomen. De ingreep zelf valt hartstikke mee door de verdoving, maar daarna wel heel veel napijn gehad. Ik mocht drie weken lang mijn tanden niet gebruiken en het eten mocht ook niet langs de kant waar het tandvlees was weggehaald. En daardoor zette ik onbewust veel spanning op mijn kaken en kreeg ik daar weer pijn van. Kosten vielen mee, ik denk rond de 350 euro en werden door mijn verzekeraar vergoed.
Kippenmama, lees het verhaal van Maryse eens. Deze staat hierboven. Bij mij hetzelfde verhaal alleen is bij mij eens in de 6 maanden genoeg.

Ik had een beetje gingivitis en daardoor ben ik gaan spoelen.

Nu doe ik het preventief.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik heb geen gingivitis...dan heeft dat toch geen zin?
Alle reacties Link kopieren
Kippenmama, je hebt in ieder geval ontstoken tandvlees om welke reden dan ook. Je tandvlees trekt zich niet zomaar terug. Dit kan door van alles ontstaan door bijvb bepaalde bacteriën in je mond, door slecht poetsen waardoor tandsteen en eventuele cariës (tandbederf) zich meer kan opbouwen en het tandvlees snel gaat bloeden, pijn en bloed bij tandenpoetsen, ontstekingen tussen de tanden, vieze smaak in de mond etc. Welk labeltje je er ook wel of niet op plakt; feit is dat je gelazer hebt met je tandvlees en dat je er wat aan moet doen omdat je anders je tanden / kiezen kunt verliezen door loszittende tanden die geen grip meer hebben in je kaak door botverlies. Echt, ga naar de mondhygiënist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven