Viva zoekt alle pijlers

Wat wil je weten van de bloggende Healthy Sisters?

17-04-2017 11:56 84 berichten
VIVA gaat deze week op bezoek bij de bloggers Najima en Rachida, ook wel bekend als de Healthy Sisters. We leggen de zussen niet onze eigen vragen voor, maar die van onze lezers en forummers!



Najima en Rachida Kharbouch vormen sinds 2014 het duo Healthy Sisters. De zussen zijn de eerste healthy Nederlands-Marokkaanse bloggers in Nederland. Vier jaar geleden zetten ze de knop om en vielen ze samen vijftig kilo af. Door gezond te eten, maar ook door te sporten. De twee lopen als een van de weinige hoofddoekdragers halve marathons en andere hardloopwedstrijden. Op hun YouTube-kanaal delen ze alles: zowel hun runs als tips om Marokkaanse gerechten in een gezonder jasje te steken. Inmiddels hebben de zussen ruim 18 duizend abonnees. Vorig jaar wonnen ze de VIVA400-publieksprijs. Binnenkort komt hun eerste boek uit, waarin ze alles vertellen over eten, diëten, sporten, hun familie en tradities.



Heb jij prangende vragen voor Najima en Rachida? Laat ze hier achter en we stellen ze voor je!
quote:SpringDing schreef op 17 april 2017 @ 13:21:

[...]





Sportbandana (van dat dry fit spul)?
Alle reacties Link kopieren
quote:Trevina schreef op 17 april 2017 @ 13:15:

Ik vind Marokkaanse gefrituurde bloemkool lekker hoor, maar supergezond is het toch niet.Ik haal de (gekookte) bloemkool door ei en bloem en bak hem dan in de wok. ( scheelt misschien?)
quote:Ana_Isabel_ schreef op 17 april 2017 @ 13:29:

[...]





Ik haal de (gekookte) bloemkool door ei en bloem en bak hem dan in de wok. ( scheelt misschien?)Een wok vol olie? Ik frituur in een wok gevuld met olie
quote:Rusticaa_ schreef op 17 april 2017 @ 13:29:

[...]



??
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 17 april 2017 @ 13:03:

[...]



Je generaliseert hier nogal. Volgens mij maakt iedereen -waar je ook woont- zelf de keuze voor al dan niet gezond eten.



De oude generatie van mijn Spaanse familie kookt/kookte super gezond. Ze wisten niet beter en vroeger hadden ze geen mc en fastfood. Pas jaren 90 dat dat ging lioen daar.

De generatie van nu is nu ook bekend met pakjes/zakjes/macdonalds enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rusticaa_ schreef op 17 april 2017 @ 13:30:

[...]



Een wok vol olie? Ik frituur in een wok gevuld met olie neeeee, 2 eetlepels maar.
Alle reacties Link kopieren
ik ken hen wel en vind ze heel leuk. Echt zelf iets weten hoef ik dus niet maar hun insteek om groot probleem binnen de Marokkaanse gemeenschap aan te pakken namelijk obesitas. zowel bij vrouwen als bij kinderen, vind ik wel boeiend.



Zeker omdat de marokkaanse keuken, an sich heel gezond, niet goed past binnen Nederland. Denk aan de combi van veel brood, veel graan, olijfolie, veel zout en weinig bewegen, koud weer in NL.



Hun visie daarop en hun eigen ervaringen daarmee en hun concrete tips vind ik boeiend.



Dat vind ik interessanter dan joggen met een hoofddoek.
In de stad waar ik vroeger woonde, hadden Marokkaans-Nederlandse (zo goed?) vrouwen

een wandelclub opgericht. Kinderen naar school gebracht, dan samen wandelen.

Supergoed initiatief!



Mijn grootouders hadden geen obesitas, maar ja, ze deden ook veel fysieke arbeid in plaats van kantoorwerk. Ze verbouwden ook zelf hun groente voor hun overheerlijke groentesoep.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ana_Isabel_ schreef op 17 april 2017 @ 13:33:

[...]





De oude generatie van mijn Spaanse familie kookt/kookte super gezond. Ze wisten niet beter en vroeger hadden ze geen mc en fastfood. Pas jaren 90 dat dat ging lioen daar.

De generatie van nu is nu ook bekend met pakjes/zakjes/macdonalds enz.Dat geldt natuurlijk voor een groot deel van de wereld. Mijn Nederlandse en Franse grootouders en ouders kookten aardappelen, groente-van-het-seizoen, vlees. Fastfood had je niet, je at yoghurt of fruit toe ipv Mona, nam een appel voor de stevige trek ipv een Snicker. Frituren deden ze niet, boter en vlees waren duur dus werden beperkt gebruikt. Eens per week aten ze brood als avondmaaltijd en een appel toe. Nu weten we dat zo'n vleesloos dagje gezond is, maar voor hun waren het vooral financiële redenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven