Is het onbeleefd om eten te weigeren?

17-04-2017 12:49 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was gisteren op een verjaardag en men was beledigd omdat ik de hapjes afsloeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 april 2017 @ 14:03:

hoe snel weer daten?





En dan ga je ook niks drinken, als je afspreekt in een kroeg? Of niets bestellen als je afspreekt in een restaurantje ?



Ze heeft geen relatie met haar date.

Vermoed dat die ook z'n verwachtingen dient bij te stellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 13:46:

[...]





Zeg je dat ook tegen iemand die depressief is? Iedereen reageert en gaat op zijn eigen manier met situaties om...Depressief is niet te vergelijken met liefdesverdriet. dat is appels met peren vergelijken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 17 april 2017 @ 14:16:

[...]



Depressief is niet te vergelijken met liefdesverdriet. dat is appels met peren vergelijken.Waarom niet? Er komen dezelfde emoties bijkijken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 17 april 2017 @ 14:15:

[...]





Ze heeft geen relatie met haar date.

Vermoed dat die ook z'n verwachtingen dient bij te stellen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 14:17:

[...]





Waarom niet? Er komen dezelfde emoties bijkijken...Dan heb je je niet zo goed verdiept in wat een depressie is. Die mensen zitten niet de hele dag te janken, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 13:13:

[...]





Voor iedereen. De gastvrouw was Surinaams en het viel haar op dat ik niks had gegetenof gedronken dat word bij hen als een belediging gezien.



Zoals bekend hebben wij Surinamers altijd veel verschillende soorten gerechten en drinken tijdens feestjes, het is dan ook hoogst merkwaardig dat iemand niks eet en drinkt ( los van het feit dat het ook ongezond is)

Als gastvrouw zou ik me niet gelijk beledigt voelen, maar ik zou je wel apart nemen om te vragen of er een reden is dat je niks eet en drinkt of dat ik misschien een boterham voor je moet smeren omdat Surinaams eten misschien te gekruid is voor je ( heb ik wel eens gehoord van Nederlandse mensen) en dan kon jij je verhaal doen over liefdesverdriet. Maar om nou gelijk beledigt te reageren vind ik persoonlijk ietwat overtrokken.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 14:17:

[...]





Waarom niet? Er komen dezelfde emoties bijkijken...De hele dag janken om een date die toch al geen relatie was is iets totaal anders dan een depressie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miskotto schreef op 17 april 2017 @ 14:24:

[...]





Zoals bekend hebben wij Surinamers altijd veel verschillende soorten gerechten en drinken tijdens feestjes, het is dan ook hoogst merkwaardig dat iemand niks eet en drinkt ( los van het feit dat het ook ongezond is)

Als gastvrouw zou ik me niet gelijk beledigt voelen, maar ik zou je wel apart nemen om te vragen of er een reden is dat je niks eet en drinkt of dat ik misschien een boterham voor je moet smeren omdat Surinaams eten misschien te gekruid is voor je ( heb ik wel eens gehoord van Nederlandse mensen) en dan kon jij je verhaal doen over liefdesverdriet. Maar om nou gelijk beledigt te reageren vind ik persoonlijk ietwat overtrokken.Dat vind ik een hele goeie en lieve aanpak... ben trouwens wel bekend met de surinaamse keuken. Mijn ervaring is dat het er niet altijd even lekker uitziet maar het smaakt heerlijk. Misschien had ik een tupperwear bakje moeten meenemen heb nu wel een beetje trek
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 14:17:

[...]





Waarom niet? Er komen dezelfde emoties bijkijken...Google eens op depressie....
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 17 april 2017 @ 14:26:

[...]



De hele dag janken om een date die toch al geen relatie was is iets totaal anders dan een depressie.Ze hadden 7 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet raar als je geen hapjes neemt maar een glas drinken is het minimale, blijf anders thuis.



Ik vind het ook ongezellig als mijn hapjes tijdens een feestje afgeslagen worden maar met een aantal allergische mensen en vegetariërs in mijn kring gebeurd dat nu eenmaal. Een aantal jaar heeft er ook iemand met een eetstoornis tussen gezeten dat vond ik wel heel vervelend hoe zij mijn hapjes afsloeg. Gelijk haar handen afwerend omhoog en een gezicht alsof ik haar iets vreselijk goors voor schotelde. Ik sloeg haar na een aantal keren gewoon over, was ze beledigd dat ik haar niets aanbood ????. Om vervolgens toch te weigeren, aandachtstrekker. Gelukkig is ze nu ex en zie ik haar nooit meer.
Ik doe mijn best
Juist door alles te weigeren, vraag je veel aandacht. Om dat te vermijden zou ik zeker op een feestje o.i.d. voor de vorm wat eten/drinken nemen/opscheppen en wel zien of ik daar iets van zou nemen. Zit je toch gezellig met een glas of bord in je handen zonder allemaal vragen te krijgen. Wat maakt het uit...
Ja, in sommige situaties wel. Simpele oplossing, ik neem de gastvrouw/gastheer even apart en leg uit dat ik maagproblematiek heb en niet alles kan/wil eten/drinken omdat mijn maag anders het feest voor mij verpest. De meeste weten dit van mij dus hoef ik niks uit te leggen. Bij familie nooit, die weten het, dat ik soms erg weinig eet.



Ik vind, etiquette zorgt ervoor dat je elkaar niet (onbedoeld) beledigd maar ziekte is ziekte en daar is ook etiquette voor. Dat roep je dus niet over tafel tijdens het eten of bij de koffie maar dat leg je, zonder aandacht ervoor te vragen van tevoren aan de gastheer/gastvrouw uit. Opgelost.



Kan ook zijn dat je op dieet bent, zelfde manier van handelen. Dan is het wel zo netjes dat de gastvrouw/gastheer niet bij het uitdelen van gebak roept: o ja u was op dieet, u hoeft niet he! Dan sla je iemand ongemerkt over. Heb je alleen wat tact voor nodig en/of een afleidingspraatje.



Maar van tevoren melden, is wel noodzakelijk. Hoef je niet eens te vertellen wat voor ziekte je hebt trouwens, iemand hoort dat van je aan te nemen.



Deze methode werkt alleen binnen de vertrouwde sociale kring. Het wordt lastiger in het buitenland bv.
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
senseo wijzigde dit bericht op 17-04-2017 14:40
Reden: Dubbe
% gewijzigd
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 14:32:

[...]





Dat vind ik een hele goeie en lieve aanpak... ben trouwens wel bekend met de surinaamse keuken. Mijn ervaring is dat het er niet altijd even lekker uitziet maar het smaakt heerlijk. Misschien had ik een tupperwear bakje moeten meenemen heb nu wel een beetje trek Beter van niet.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Als iemand echt helemaal niks eet of drinkt zou ik dat wel irritant vinden ja.

Als er visite komt maak ik altijd uitgebreid eten/hapjes dus als ik dat dan voor de kat z'n viool heb gedaan vind ik dat wel jammer.

Gewoon afslaan omdat je genoeg hebt of gewoon geen zin is iets anders dan alles weigeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Senseo schreef op 17 april 2017 @ 14:37:

Ik vind het niet raar als je geen hapjes neemt maar een glas drinken is het minimale, blijf anders thuis.



Ik vind het ook ongezellig als mijn hapjes tijdens een feestje afgeslagen worden maar met een aantal allergische mensen en vegetariërs in mijn kring gebeurd dat nu eenmaal. Een aantal jaar heeft er ook iemand met een eetstoornis tussen gezeten dat vond ik wel heel vervelend hoe zij mijn hapjes afsloeg. Gelijk haar handen afwerend omhoog en een gezicht alsof ik haar iets vreselijk goors voor schotelde. Ik sloeg haar na een aantal keren gewoon over, was ze beledigd dat ik haar niets aanbood ????. Om vervolgens toch te weigeren, aandachtstrekker. Gelukkig is ze nu ex en zie ik haar nooit meer.Zou het zelf nooit laten blijken dat ik iets er vies uit vind zien. Heb bij sommige mensen wel dat ik ze niet zo hygienisch vind en bij hen ook nooit wat eet of drink... ik probeer dan meestal een smoes te verzinnen, al gaat het op een gegeven wel opvallen natuurlijk als je elke keer eten afslaat..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet onbeleefd. Soms heb je gewoon geen trek of vind je hetgene wat aangeboden wordt niet lekker. Als mensen daar moeilijk over gaan doen heb ik gelijk geen honger meer. Dat had ik als kind al en eten bij anderen was vaak een drama. Nu doe ik het nog niet graag. Alleen op neutraal terrein durf ik het wel. Want je moet er toch voor betalen. Dan beledig ik liever een onbekende kok dan vrienden.

Wat ik wel irritant vind is dat sommige mensen niet vragen of je wel iets wil eten. Toen ik de 1e keer op bezoek was bij een collega werd een groot stuk gebak voor mijn neus gezet. Hij was heerlijk, maar ik kon een deel niet op. Dat heb ik gewoon gezegd. Het was niet erg, maar voelde me toch wat ongemakkelijk.



Mijn eerste vriendje lustte bijna niks. Alleen fastfood. Dat was ook goed te zien aan hem. Toen hij voor het eerst bij ons kwam eten, had mijn moeder 2 verschillende dingen klaargemaakt. Hij heeft er een paar muizenhapjes van gegeten. Sommige dingen probeerde hij niet en zei: "Nee dat ziet er zo goor uit." Een half uur na het eten wilde hij perse chips. Want anders zou hij van zijn graatje vallen. Ik gaf het maar en hij at 6 zakjes chips achter elkaar op. Zo deed hij dat thuis blijkbaar ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fly-over92 schreef op 17 april 2017 @ 13:30:

Nee, maaar vond het wel een keer onbeschoft dat iemand op mijn werk speciaal cake had gebakken. En dat van de 20 personen 18 personen het afsloegen.

Kom op hoor he! Als iedereen nee zegt wil ik nog wel eens ja zeggen uit beleefdheidOp mijn werk neem ik ook echt bijna nooit cake of taart. Hou er gewoon echt niet van. Dan maar onbeschoft hoor. Nu scheelt het wel dat de rest van mijn collega's zulke vreetzakken zijn dat ze nog net de doos van de taart niet opeten...
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 17 april 2017 @ 15:10:

Ik vind het niet onbeleefd. Soms heb je gewoon geen trek of vind je hetgene wat aangeboden wordt niet lekker. Als mensen daar moeilijk over gaan doen heb ik gelijk geen honger meer. Dat had ik als kind al en eten bij anderen was vaak een drama. Nu doe ik het nog niet graag. Alleen op neutraal terrein durf ik het wel. Want je moet er toch voor betalen. Dan beledig ik liever een onbekende kok dan vrienden.

Wat ik wel irritant vind is dat sommige mensen niet vragen of je wel iets wil eten. Toen ik de 1e keer op bezoek was bij een collega werd een groot stuk gebak voor mijn neus gezet. Hij was heerlijk, maar ik kon een deel niet op. Dat heb ik gewoon gezegd. Het was niet erg, maar voelde me toch wat ongemakkelijk.Wat asociaal dat het niet eerst gevraagd werd. Ik had het niet eens aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Een hapje afslaan kan, maar zelfs geen glas water willen aannemen is aandachttrekkerij.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 17 april 2017 @ 15:22:

Een hapje afslaan kan, maar zelfs geen glas water willen aannemen is aandachttrekkerij.geen dorst hebben vind ik geen aandachttrekkerij...
Alle reacties Link kopieren
Als je met een smerig gezicht vertrokken van afschuw hebt geweigerd kan ik het me wel voorstellen.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 15:29:

[...]





geen dorst hebben vind ik geen aandachttrekkerij...Ik blijf bij mijn eerder standpunt, zoek hulp voor jezelf. Dit gaat allang niet meer over hapjes weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg voor je, kan je nu wel eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven