Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 12:39:

[...]



Zelfs het kruis op de mijter van sinterklaas moest in Amsterdam verdwijnen. Nog even en sinterklaas is voortaan een imam i.p.v. een bisschop.
Ik ben heel blij dat mijn kinderen te oud zijn om in sinterklaas te geloven..
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 16:02:

[...]





Wat moet ik dan volgens jou doen? Ik werk, betaal belasting, ben mantelzorger, pas op mijn kleinkinderen, is dat niet genoeg? Als ik ga emigreren staat er ook geen welkomstcomité klaar om mij van een uitkering te voorzien en worden ook niet alle culturele uitingen voor mij aangepast. Dan wordt er van mij verwacht dat ik de taal van het nieuwe land ga spreken, de gebruiken van dat land respecteer en mijn eigen broek ga ophouden. Waarom zou het in Nederland andersom moeten?

Persoonlijk contact leggen. Speelafspraakjes van je kinderen met kinderen van nieuwe nederlanders op school, taalmaatje worden, je syrische buren op de koffie vragen, flyers van je volleybalclub verspreiden bij het asielzoekerscentrum, met je zanggroep optreden daar, dat soort dingen.

Ik vraag het ook omdat ik uit je posts het idee krijg dat je nooit een nieuwe Nederlander van dichtbij ziet.
óu sont les neiges d'antan

quote:YellowDiamond schreef op 17 april 2017 @ 16:46:

Ik ben heel blij dat mijn kinderen te oud zijn om in sinterklaas te geloven.. Probeer in het buitenland maar eens uit te leggen dat Sinterklaas een oude man is die kindertjes meeneemt naar Spanje. Echt, zwarte piet is the least of your problems.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 17 april 2017 @ 16:46:

[...]



Persoonlijk contact leggen. Speelafspraakjes van je kinderen met kinderen van nieuwe nederlanders op school, taalmaatje worden, je syrische buren op de koffie vragen, flyers van je volleybalclub verspreiden bij het asielzoekerscentrum, met je zanggroep optreden daar, dat soort dingen.

Ik vraag het ook omdat ik uit je posts het idee krijg dat je nooit een nieuwe Nederlander van dichtbij ziet.



Ik heb héél véél nieuwe Nederlanders van dichtbij gezien. Vanuit mijn vrijwilligerswerk en maatschappelijke inzet. Maar 90% is niet in beweging te krijgen. Dan kan je flyeren en uitnodigen zo veel je wil, ze blijven in hun eigen kring zitten, in hun eigen cultuur, doen geen fluit mee in de Nederlandse samenleving, en ze vinden het wel best, blijkbaar.



Ga eens in een gemiddeld bejaardentehuis of verzorgingstehuis kijken, zou ik zeggen. Wie zie je daar rondlopen als vrijwilligers? Meestal autochtone Nederlandse mensen, die zorgen voor een kop koffie in de gezamenlijke huiskamer, of die eens gaan wandelen met een bewoner, of die een bewoner begeleiden naar het ziekenhuis, of die meegaan op uitjes, enz. En hetzelfde geldt voor vrijwel al het andere vrijwilligerswerk. Ooit een Turkse of Marokkaanse vrouw aan je deur gehad als collectant voor de Hartstichting, of het Rode Kruis? Nee, zijn altijd autochtone Nederlandse mensen. Enz.



Blijkbaar WILLEN ze niet meedoen in onze samenleving. En alleen maar profiteren. Ze zijn ooit uit een gebied van geitenhoeders en arme boeren hierheen gekomen, hebben hier een leven gekregen dat ze in hun eigen land nooit en te nimmer zouden hebben kunnen krijgen, en ze vinden het wel best, dat ze dat allemaal cadeau krijgen. Maar iemand moet ervoor betalen. En dat zijn alle mensen die elke dag wél om 8 uur op hun fiets naar het werk zitten. Leuker kan ik het niet maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 16:55:

[...]





Probeer in het buitenland maar eens uit te leggen dat Sinterklaas een oude man is die kindertjes meeneemt naar Spanje. Echt, zwarte piet is the least of your problems.Sinterklaas die kinderen meeneemt in de zak is natuurlijk allang verleden tijd net als de roe dus het zou onzin zijn om dat in het buitenland te gaan vertellen.
quote:YellowDiamond schreef op 17 april 2017 @ 16:46:

Ik ben heel blij dat mijn kinderen te oud zijn om in sinterklaas te geloven.. Dat hoor ik vaker. Maar ik heb er alleen problemen mee gehad tijdens de landelijke intocht in Gouda op de televisie. Toen waren er opstootjes van anti-Pietdemonstranten vlakbij de camera's en heb ik met gekromde tenen voor de tv gezeten, afstandsbediening in de hand. De witte en zwarte Sinterklaas twee jaar geleden viel bij mijn kinderen in zeer goede aarde. De anderskleurige Pieten vinden ze niet vreemd. In mijn directe omgeving is het helemaal geen issue. Mijn kinderen zijn inmiddels 7 en 8 (de oudste gelooft al niet meer) en hebben volgens mij zelfs geen idee dat er überhaupt een Pietendiscussie speelt
Dat is toch een vrij essentieel onderdeel van de traditie?
quote:YellowDiamond schreef op 17 april 2017 @ 17:02:

[img]https://hulswood.files.wordpress.com/20 ... =600&h=346[/img]



Ok, dus omdat er in een ander land (waar waarschijnlijk je kop eraf gaat als je er iets van zegt) óók een racistische figuur in de folklore zit is het hier ineens niet racistisch meer of zo?



quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 17:05:

[...]





Ok, dus omdat er in een ander land (waar waarschijnlijk je kop eraf gaat als je er iets van zegt) óók een racistische figuur in de folklore zit is het hier ineens niet racistisch meer of zo?



Het is hier ook niet racistisch vind ik en nog velen met mij maar goed het is Pasen en die Sint met zijn pieten daar ga ik mij halverwege november wel weer eens druk om maken.
Als je zwarte piet niet racistisch vind moet je echt eens onder je steen vandaan komen.
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 17:05:

[...]





Ok, dus omdat er in een ander land (waar waarschijnlijk je kop eraf gaat als je er iets van zegt) óók een racistische figuur in de folklore zit is het hier ineens niet racistisch meer of zo?



En volgens de VN is het inderdaad zo dat het in het ene land wél racistisch is en in het andere land Iran niet..
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 17:11:

Als je zwarte piet niet racistisch vind moet je echt eens onder je steen vandaan komen.Dat is jouw mening ik vind zwarte piet niet racistisch.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Afrikaanse man vind Sint en Zwarte Piet heel leuk. En zou het het liefste hier ook introduceren. Die ziet er dus geen rascisme in. Maar eens met YellowDiamond..het is april. Nog geen tijd voor een Zwarte Piet discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 16:34:

[...]





Natuurlijk zitten er ook rotte appels tussen de autochtonen, maar dat is toch geen excuus voor de slechte integratie van (niet-westerse) nieuwkomers, die voor een groot deel helemaal niet zo goed meedoen met onze maatschappij? Die ook nog eens bovengemiddeld vaak (blijvend) afhankelijk zijn van een uitkering?



Een deel nieuwkomers is niet aangepast.

Het grootste deel wel.

Al wordt steeds meer gesuggereerd dat het andersom is.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 15:03:

1x is vast ook niet genoeg bij zo'n betonnen plaat,quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:09:

[...]

Die van je ouders? Door al je kinderen naar dezelfde school te sturen, waar geen één kind zich prettig voelde?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:19:

[...]





Sorry hoor, maar je verwart jouw jeugdtrauma met een totaal andere problematiek en je blijft daar maar over doorgaan. Ik ontken heus niet dat je het niet naar je zin hebt op die katholieke school, maar nogmaals dat is een keuze van je ouders geweest, waar ze blijkbaar niet goed over hebben nagedacht. Dat staat helemaal los van de discussie waar het in dit topic over gaat.Helemaal eens.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 17 april 2017 @ 15:43:

Hoe minder prettig mensen zich voelen, hoe meer ze zich op het oude vertrouwde gaan richten.

Dat zal hier aan de hand zijn.

Dat geldt zowel voor autochtonen als allochtonen.



Een bekend verschijnsel.

Daar zullen alle Nederlanders aan moeten werken, om dat te keren,
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 16:14:

[...]





Niemand verplicht jou toch om mee te doen met het Sinterklaas of om een kerstboom neer te zetten? Maar het is toch ook niet zo dat je een ander die daar wel waarde aan hecht dat af moet nemen?
LOEP ME MAAR aub.
quote:Kuzu schreef op 17 april 2017 @ 17:24:

[...]





Een deel nieuwkomers is niet aangepast.

Het grootste deel wel.

Al wordt steeds meer gesuggereerd dat het andersom is.

Heel opmerkelijk inderdaad.

Ik heb in een ander topic weleens cijfers geciteerd, met bronvermelding en al, waaruit blijkt dat het overgrote deel van de nieuwkomers in het eigen levensonderhoud voorziet. Uitgesplitst naar nationaliteit, 1e/2e/3e generatie en type uitkering. Toch blijven sommigen beweren dat het anders is.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 17 april 2017 @ 17:34:

[...]



Heel opmerkelijk inderdaad.

Ik heb in een ander topic weleens cijfers geciteerd, met bronvermelding en al, waaruit blijkt dat het overgrote deel van de nieuwkomers in het eigen levensonderhoud voorziet. Uitgesplitst naar nationaliteit, 1e/2e/3e generatie en type uitkering. Toch blijven sommigen beweren dat het anders is.Nou dan ben ik benieuwd naar je cijfers, want het aantal dat in een uitkeringssituatie verkeert, varieert van meer dan 50% tot meer dan 70% (afhankelijk van afkomst), dus door de bank genomen leeft het overgrote deel van een uitkering,
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:sakamanga schreef op 17 april 2017 @ 17:17:

Mijn Afrikaanse man vind Sint en Zwarte Piet heel leuk. En zou het het liefste hier ook introduceren. Die ziet er dus geen rascisme in. Maar eens met YellowDiamond..het is april. Nog geen tijd voor een Zwarte Piet discussie.

Ik had jaren geleden een Somalische buurman die met een Nederlandse vrouw getrouwd was en wat denk je?

De man stond vooraan bij de intocht met zijn dochtertje en vond zwarte piet het leukste personage.

Werd hem niet in dank afgenomen hoor door voornamelijk blanke mensen want oeh hij moest zich toch wel gediscrimineerd voelen..

En zo gaat het natuurlijk wel vaker..

Heel vaak zijn het helemaal niet de moslims zelf die over dingen klagen maar vooral linkse wereldverbeteraars die wel even bij voorbaat klagen dat dingen voor moslims wel eens kwetsend kunnen zijn dus dat moeten we aanpassen..
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 16:43:

[...]

Zucht. Ik wilde met de link aantonen dat de discussie ook in Utrecht speelde en ook veel recenter nog, vandaar mijn link. Blijkbaar wil je de eerste alinea daarvan niet lezen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hemel, waarom stel ik eigenlijk vragen. Vrijwel ieder draadje loopt uit op hetzelfde kluppie met hetzelfde geblaat. Wentel je heerlijk in je eigen angsten, ik verlaat Actueel maar weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven