Lijf & Lijn alle pijlers

Voor het eerst wortelkanaal behandeling

17-04-2017 18:25 52 berichten
Hoi Allemaal,



Als eerst. Ik ben echt een mietje. Vooral als ik niet weet wat mij te verwachten staat kan ik mij enorm enorm druk maken..zoals nu dus met een wortelkanaal behandeling.



Vorige week bij de tandarts geweest met kiespijn, had 2 scheuren in de kies dus werd er besloten een kroon te plaatsen. Sindsdien is de pijn enkel erger geworden met dit weekend ook wat verhoging, dus vanochtend tandarts gebelt en ze hebben me door verwezen naar een kliniek die een wortelkanaal behandeling kan uitvoeren, de kies is te ver achterin de mond voor mijn tandarts om het zelf te doen.



Maar goed, nu maak ik er een hele happening van in m'n hoofd...



Iemand bereid wat (hopelijk goede) ervaringen te delen zodat ik een beetje gerust gesteld word?



Overigens zag ik bv ook heel erg op vorig jaar tegen verstandskies verwijderen en uiteindelijk stelde dat niks voor, ik hoop dat wortelkanaal behandeling net zo zal gaan
Je word goed verdoofd. Voel je toch nog iets gelijk aangeven dan doe ze er nog wat bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een mietje en moet zeggen dat ik geen pijn heb gehad. Heb me wel zwaar laten verdoven
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een onwijze verlichting. Had veel pijn aan mijn kies (ontsteking onder kroon) en was direct véél beter daarna. Behandeling zelf geen last van gehad dankzij verdoving. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 goede ervaringen gehad met wortelkanaalbehandelingen. Ik laat me gewoon heel goed verdoven en wil ook echt dat het gecheckt wordt voor ze beginnen.



Prettig is het niet om zo lang met je mond zo ver open te liggen, maar geen pijn gevoelt.
Alle reacties Link kopieren
Het duurt inderdaad vreselijk lang. Zorg dat je goed gegeten hebt en je blaas leeg is.
Alle reacties Link kopieren
Hier een goede ervaring. Ze verdoven het echt goed, dus je voelt geen pijn. Naderhand wellicht wat, als de verdoving uitgewerkt is. Maar dan neem je een paracetamol.

Persoonlijk vond ik het rubberen lapje wat je om je mond krijgt niet fijn, dus probeer goed te ademen door je neus.



Alvast succes.
Alle reacties Link kopieren
Alleen stijve kaken gehad behandeling duurt best lang flink verdoofd dus geen pijn
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ontzettend bang voor de tandarts. Ik ga hierdoor zelfs naar een speciale angsttandarts. Maar ik vond het erg meevallen. Ik heb er niks van gevoeld op het moment zelf door de verdoving en achteraf ook weinig pijn gehad. Ik slikte achteraf paracetamol. Ongeveer twee dagen gedaan, op de dag van de behandeling en de dag erna. Daarna nergens meer last van.
Aaah dank allemaal. Fijn om te horen dat met goede verdoving je niets voelt.

Met dingen als gaatjes boren, kroon zetten en zelfs de kies trekken heb ik dus ook geen problemen gehad in het verleden want door de plaatselijke verdoving niks gevoelt.

Ze bieden hier (usa) ook wel lachgas aan maar dat is niets voor mij. Heb het geprobeert toen ze mijn verstandskies trokken en ze hebben het na 5 min uit moeten zetten omdat ik er helemaal raar van werd haha.



@florita jouw ontsteking was dus ook onder de kroon? Moest de kroon er af om de behandeling te doen? Daar zou ik namelijk best van balen, net vorige week $500 voor die kroon betaalt..
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 17 april 2017 @ 18:34:

Hier een goede ervaring. Ze verdoven het echt goed, dus je voelt geen pijn. Naderhand wellicht wat, als de verdoving uitgewerkt is. Maar dan neem je een paracetamol.

Persoonlijk vond ik het rubberen lapje wat je om je mond krijgt niet fijn, dus probeer goed te ademen door je neus.



Alvast succes.



Precies mijn ervaring. Dat lapje is niet prettig en na de behandeling doen je kaken een beetje pijn van het opensperren. De behandeling duurt ongeveer een uur, meen ik.

Maar van de behandeling voel je niks.
When in doubt, the auditor is always right!
Ik heb nog nooit een lapje gehad. Kan je tussendoor tenminste even je kaken ontspannen.
lapje? Nee dat klinkt niet prettig inderdaad. Ik ga er vanuit dat mijn kaken naderhand wel wat pijn zullen doen van het opensperren omdat het mijn achterste kies is, maar daar kan ik mee leven inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Het is een rubberen lapje wat onder de klem zit die ze op je mond zetten. Weet niet precies waar het voor is.

Het lapje stinkt naar rubber

Ik ben al snel bang dat ik stik als ik niet kan slikken, dus ik moet me dan goed concentreren op ademen door mijn neus, vandaar de tip.
Zo'n 'lapje' heet een cofferdam of rubberdam. Het is heel ongebruikelijk als dat niet wordt het gebruikt, het is tegenwoordig een medische standaard om dat wel te gebruiken. Lastig, zo'n ding, maar echt minder kans op infecties omdat het gebied helemaal droog blijft. Bij een zeer ver achterin liggende kies gebeurt het wel eens dat hij niet gebruikt kan worden.
quote:minnimouse schreef op 17 april 2017 @ 19:31:

Het is een rubberen lapje wat onder de klem zit die ze op je mond zetten. Weet niet precies waar het voor is.

Het lapje stinkt naar rubber

Ik ben al snel bang dat ik stik als ik niet kan slikken, dus ik moet me dan goed concentreren op ademen door mijn neus, vandaar de tip.



Haha, zelfde hier. Ik maak altijd alles groter in m'n hoofd dan het is.

Vorige week nog toen de kroon werd gezet. Nadat de tandarts de verdoving had ingespoten liet hij me zon 5 a 10 min alleen zodat dit in kon werken. Tijdens die paar minuten raakte ik er even van overtuigd dat ik niet kon ademen omdat ik een rare reactie had van de verdoving.



Absolute onzin hahaha, gelukkig kreeg ik mezelf weer rustig.
Wortelkanaal behandeling voel je idd niet veel van, eventueel alleen wat na pijn.



Alleen lees ik dat ze een wortelkanaalbehandeling gaan doen bij een kies die al is gebroken?? Dat lijkt me niet echt verstandig. Door ze je zenuwen eruit halen wordt je kies al wat minder stevig.. Een kies waar ik een wortelkanaalbehandeling bij heb gehad is juist 2 jaar later gebroken omdat die zo bros was.. als het je achterste kies is zou je ook kunnen overwegen om die eruit te laten halen
En ik weet niet of je een begroting hebt aangevraagd al vooraf.. naar bij de kliniek ben je snel 600-700 euro verder voor een wortelkanaalbehandeling. Dus als je het wel doet een tip om die eerst aan te vragen
@ M_W



Nog meer geruststelling, de knoop in mijn maag is al wat minder inmiddels



Maar goed, de kies is inderdaad gebroken dus vorige week een kroon gekregen...ik had toen al wat pijn dus ik vraag me af of ik niet beter al toen de wortelkanaal behandeling had kunnen hebben maar ik denk dat de tandarts hoopte dat de pijn van de breuk kwam en de kroon de boel zou fixen.



het is m'n achterste kies dus ja wie weet kan hij eruit maar als hij nog te redden valt?
Bij het gebit is het vaak raden waar de pijn vandaan komt helaas. Balen dat je eerst een kroon hebt moeten nemen en het nog niet goed is.



Als je het geld er voor over hebt Of goed bent verzekerd zou ik het proberen te redden. Zelf paar weken geleden zelfde keuze moeten nemen (zie mijn topic). Je kan eventueel een second opinion kunnen aanvragen van een andere tandarts.



Als je een wortelkanaalbehandeling laat doen, zorg er dan voor dat je meteen na de behandeling pijnstiller neemt en lekker de hele dag vrij bent
Een jaartje geleden had ik behoorlijk last van mijn kies. Bezoekje aan de tandarts gebracht dus! Die heeft toen een lange behandeling gedaan en zei toen het afgelopen was: zo, de zenuwbehandeling zit er op! Mijn reactie: 'Huh? Was dit een wortelkanaalbehandeling?'

Hadden ze me die ochtend verteld dat ik een wortelkanaalbehandeling zou krijgen dan had ik me flink druk gemaakt. Maar het viel me dus echt heel erg mee. Het meest vervelend vond ik dat ik mijn mond zo lang open moest houden. Maar pijn? Nee, niet gehad. Ook achteraf niet.



Succes! Het gaat je vast meevallen!
Het valt echt mee. Zolang er geen abces zit, is de pijn van de wortelkanaalbehandeling heel goed te verdoven. En als er wel een abces zit ga je al dusdanig tegen de muren op van de pijn dat die wortelkanaalbehandeling er ook nog wel bij kan (de behandeling zelf wordt dan wel verdoofd maar de druk die op het abces wordt uitgeoefend blijft dan pijn doen). Maar wat je ook doet: laat je niet overhalen het zonder verdoving te doen. Dat deed ik bij mijn eerste wortelkanaalbehandeling (vond de tandarts makkelijker) maar ik vond het op zijn zachtst gezegd niet zo'n succes en heb na 2 kanaaltjes een verdoving geëist voordat hij verder mocht.



Als je snel last hebt van kramp of spierpijn in je kaken, vraag dan om een blokje tussen je tanden. Dan hoef je zelf niet meer zo krampachtig je mond open te houden. Zeker de achterste kiezen hebben meestal 4 of 5 kanaaltjes dus je zit er wel even voor die allemaal behandeld zijn.



Ga er vanuit dat ze het nu nog niet definitief vullen. Meestal wordt het eerst tijdelijk gevuld en als dan over een paar weken zeker is dat er geen ontsteking meer zit wordt het definitief gevuld. Dan prutsen ze er nog metalen staafjes in, is ook beetje irritant als het ver naar achteren zit, maar ook dat is niet het einde van de wereld.



Het is echt goed te doen. Wortelkanaalbehandeling staat vaak zo'n beetje bekend als het ergst denkbare bij de tandarts, maar dat stamt denk ik nog uit het pre-verdovingstijdperk.



Wat iemand anders al zei vind ik wel een goed punt: is het wel slim om in deze kies, die al flink is afgebroken, nog een wortelkanaalbehandeling te gaan doen? Het is een dure behandeling. Desnoods ergens een second opinion vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ow vind zo'n lapje ideaal.

Zelfs met gaatje vullen wordt die bij mij gezet omdat ik zonder lapje braakneigingen heb. Met lapje heb ik dit niet omdat er niks in m'n keel kom en ik gewoon kan slikken.
Dank voor alle reacties. Ik vertrek zo van huis richting de tandarts en ietwat gerust gesteld. Ik heb ook weinig keus want voel me behoorlijk ziek



Ik ga gewoon overleggen wat het beste is. Ik geloof wel dat tandartsen ed zoveel mogelijk voor behoud van gebit zijn dus ik denk niet dat advies snel richting trekken van kies zal gaan. Ik wil hem zelf ook wel het liefst houden haha
Alle reacties Link kopieren
Oh je moet nu ook echt? Succes Dwynwen, komt vast helemaal goed. Straks ben je van de pijn af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven