Is het onbeleefd om eten te weigeren?

17-04-2017 12:49 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was gisteren op een verjaardag en men was beledigd omdat ik de hapjes afsloeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 15:18:

[...]





Wat asociaal dat het niet eerst gevraagd werd. Ik had het niet eens aangenomen.



Ik zet ook ongevraagd dingen op tafel.

Bezoek krijgt geen mes op de keel en ze worden ook niet gegijzeld tot ze het op hebben.



Maar dat is bij ons beleefdheid. Je bezoek dingen aanbieden in de vorm van het op tafel zetten.

Als je alleen vraagt of ze iets willen zullen veel mensen (uit beleefdheid) zeggen dat je geen moeite moet doen enz.

Tenminste, in onze kennissenkring.

Daarom zet je het op tafel, zeg je dat ze kunnen pakken en klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miskotto schreef op 17 april 2017 @ 14:24:

[...]





Zoals bekend hebben wij Surinamers altijd veel verschillende soorten gerechten en drinken tijdens feestjes, het is dan ook hoogst merkwaardig dat iemand niks eet en drinkt ( los van het feit dat het ook ongezond is)

Als gastvrouw zou ik me niet gelijk beledigt voelen, maar ik zou je wel apart nemen om te vragen of er een reden is dat je niks eet en drinkt of dat ik misschien een boterham voor je moet smeren omdat Surinaams eten misschien te gekruid is voor je ( heb ik wel eens gehoord van Nederlandse mensen) en dan kon jij je verhaal doen over liefdesverdriet. Maar om nou gelijk beledigt te reageren vind ik persoonlijk ietwat overtrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 17 april 2017 @ 15:31:

[...]



Ik blijf bij mijn eerder standpunt, zoek hulp voor jezelf. Dit gaat allang niet meer over hapjes weigeren.Waar basseer je dat op?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook uit een cultuur waar eten belangrijk is, maar ik zou het onbeleefd van mezelf vinden om mensen op mijn feestje eten op te dringen. Als iemand iets niet wil eten, vind ik dat prima. Voel me niet beledigd, want ik weet dat ik lekker kan koken, daar heb ik in mijn leven genoeg bevestiging over gekregen. Ik zou hoogstens denken: oh, ze zal op dieet zijn, of dit of dat niet lusten enz. Ik verwacht daar ook geen reden of uitleg voor, want die kan heel persoonlijk zijn en hebben mensen geen zaken mee. Ik denk misschien wel: oké, des te meer voor de anderen, oid. Het kan me echt niet boeien. Ik ben gewoon blij dat die persoon naar mijn feestje is gekomen, dat is waar het voor mij om gaat. Wat iemand dan wel of niet eet of drinkt, is totaal niet belangrijk. Ik vind het ook belangrijk dat mensen zich goed voelen op mijn feestje, dus dingen opdringen of mensen een slecht gevoel geven over wat ze al dan niet in hun keelgat stoppen, zou ik niet doen en vind ik dan weer onbeleefd.



En zelf sla ik ook genoeg af, bvb bonbons of taart op het werk enz. als ik op mijn lijn let. En nee, ik neem dan ook niet eentje, want dan weet ik dat ik me later op de dag niet zal kunnen bedwingen om aan het snoepen te gaan. Als iemand zich daardoor beledigd voelt, vind ik dat vooral zijn probleem. Je bent toch wel vrij om te beslissen wat je wel of niet eet, zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 15:35:

[...]





Waar basseer je dat op?Ook naar aanleiding van je andere topics / reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 17 april 2017 @ 15:49:

[...]



Ook naar aanleiding van je andere topics / reacties.Ja wat is daar mee? En waarom ga je al mijn topics lezen? heb je niks beters te doen?
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 15:29:

[...]geen dorst hebben vind ik geen aandachttrekkerij...Als volwassene de dramaqueen uithangen, omdat je verkering uit is, vind ik zeker wel aanstellerij. Dan had je een glaasje water kunnen vragen en daar een paar slokken van kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 17 april 2017 @ 16:02:

[...]





Als volwassene de dramaqueen uithangen, omdat je verkering uit is, vind ik zeker wel aanstellerij. Dan had je een glaasje water kunnen vragen en daar een paar slokken van kunnen nemen.Waarom zou je meteen een dramaqueen zijn als je liefdesverdriet hebt? Mag je geen verdriet hebben om een verloren liefde? En wat is het nut ervan om alleen een paar slokjes te nemen als de rest toch weggegooid word...
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 13:02:

Je neemt 3 hapjes, die leg je op een schoteltje. Van 1 hapje eet je de helft op. Als men je nieuwe hapjes aanbied wijs je naar je schoteltje en zeg je "nee dank u, ik ben nog voorzien. Wat heeft u heerlijke hapjes gemaakt, oma/tante/buurvrouw".



Iedereen tevreden, niemand gezichtsverlies.ik vind dat een keurige oplossing
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Precies. Zo doe je dat dan. Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 16:05:

[...]





Waarom zou je meteen een dramaqueen zijn als je liefdesverdriet hebt? Mag je geen verdriet hebben om een verloren liefde? En wat is het nut ervan om alleen een paar slokjes te nemen als de rest toch weggegooid word...Alles lijkt er wel op dat je gewoon niet zo gezellig was op het feestje.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je openingstitel klopt niet. Je wilde geen eten en ook niet eens water nemen. Da's op z'n zachtst gezegd heel merkwaardig.
Waarom ga je naar een feestje als je geeneens een glas water binnenkrijgt?

Blijf dan thuis uithuilen.



Zonder vochtinname ga je bovendien dood.

Is die ex je je hele leven waard?

Waard dat je straks uitgedroogd en uitgehongerd in het ziekenhuis ligt?
Alle reacties Link kopieren
Nee onbeleefd is het niet.



Maar ik vind het wel veel fijner om mensen op bezoek te krijgen die gewoon van de hapjes eten dan van die mieperds die eeuwig op dieet zijn of nooit wat lusten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net dat je zelfs geen glaasje water wilde.



Dan herzie ik mijn mening.



Dan vind ik je wel degelijk heel onbeleefd en aanstellerig.



Het is niet dat ze probeer te vergiftigen of zo.
Ja. Onbeleefd.

Opdringen trouwens ook.
Alle reacties Link kopieren
als jij bij mij op mijn feestje komt, vind ik het fijn als jij het naar je zin hebt. Dat probeer te bewerkstelligen door lekkere dingen op tafel te zetten en te zorgen dat iedereen genoeg te eten en te drinken heeft. Als jij dan niks wil, denk ik dat je het niet naar je zin hebt en dat is niet mijn bedoeling. En dat vind ik niet fijn en zal ik proberen om je wel naar je zin te laten hebben
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:elske1975 schreef op 17 april 2017 @ 13:13:

[...]





Heel slim Ipv schoteltje kun je ook servetje nemen.

En dan sneaky opgefrummeld weggooien in prullenbak onder het mom van zelf netjes weggooien wat je hebt vuil gemaakt. Zonder de hapjes te eten terwijl iedereen denkt dat ze op zijn.



Echterrrrrrr, eigenlijk moet je gewoon kunnen melden dat je overslaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend rare reacties hier. TO had liefdesverdriet, ging toch naar een feestje in de hoop dat het haar wat welkome afleiding zou brengen, heeft niet zoveel trek en eet dan ook niks. En wordt daar nu voor afgebrand? Ik snap er niks van. Een feestje gaat toch om gezellig samen zijn? En ja, er zijn hapjes en drankjes. Fijn. Maar wat boeit het of iemand daar nu van neemt of niet? Dat is toch helemaal niet belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 april 2017 @ 12:51:

Onbeleefd niet, maar mensen hebben hun best gedaan op de hapjes en willen daar dan graag waardering voor. En dan vinden ze het niet leuk als je de hapjes afslaat.

Denk ik.Ik ben zelf niet bepaald kieskeurig als het om hapjes, eten, chips, etc. gaat; ik lust bijna alles. Maar ik kan het wel begrijpen dat mensen bepaalde dingen niet lekker vinden. Bij hapjes op een feest is er een kans dat mensen om diverse redenen een hapje overslaan. Het hapje bevat iets wat ze niet lekker vinden, of ze willen hun gewicht in de gaten houden en weigeren de ene keer, maar pakken een andere keer wel een hapje.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokjee schreef op 17 april 2017 @ 14:17:

[...]





Waarom niet? Er komen dezelfde emoties bijkijken...Kolere
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Als ik iets liever niet eet wat ik krijg aangeboden, zeg ik iets als 'Ik wacht nog even, dankjewel.'

Meestal komt de gastvrouw dan niet terug om te vragen of ik alsnog wil.



Edit: of de gastheer, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt depressief bent, ga je niet dramatisch zuchtend bij een feestje zitten. Je voorhoofd deppend met een doekje met eau de cologne (odeklonje). In de hoop dat iemand ernaar vraagt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 17 april 2017 @ 21:13:

[...]





Simpel. Je gaat niet zitten zwelgen en zuchten want je eet echt wel.



Waar staat dat TO zit te zwelgen en te zuchten? Ik lees dat nergens.



Eten aanbieden is niet iets functioneels dat je doet om te voorkomen dat gasten van de honger omkomen en je weer ellenlange uitleg op het politiebureau moet geven.

Het aanbieden van eten is enorm verbonden met gastvrijheid. Er zijn culturen waar je een vreemdeling niet meer mag beroven als je met hem hebt gegeten, en culturen waar je een gast eten MOET aanbieden. Zo streng zijn we hier niet maar het is echt not done om het niet aan te bieden en het is ook not done om je neus op te halen.



Mmm. Ik kom zelf uit een andere cultuur, een waar lekker en verfijnd eten veel belangrijker is dan in Nederland. Hier maak ik eigenlijk juist voortdurend mee dat er geen eten wordt aangeboden. En als er wat wordt aangeboden (bvb op een bedrijfsborrel) zijn het bitterballen oid. Dat is in mijn cultuur dan weer plat, boers en onbeleefd. Ik eet die aangeboden bitterballen hier sowieso niet op, want: a. ik eet geen vlees, b. is ontzettend ongezonde rommel en c. ik let op mijn lijn.

Dat ik het tokkie kost vind, zal ik niet vertellen uiteraard. Dat is voor mij etiquette. Maar ik ga het ook niet opeten. Nog nooit hoeven uitleggen. Ik zeg gewoon "Nee, dank je" als het me wordt aangeboden. Nooit één scheve blik voor gekregen.

En op mijn feestjes hoeven mensen ook mijn olijven, mozzarella-tomaat-spiesjes, kaasjes, toastjes ed niet te eten als ze daar geen zin in hebben.

Waar staat nou dat dat verplicht zou zijn of goede manieren zijn?

Als zelfs Beatrijs het prima vindt.

https://www.beatrijs.com/lekkernijen-afslaan/



Als je eten aangeboden krijgt, neem je het aan. Zo simpel is het.

Als je het niet wilt neem je een miniem knabbeltje en leg je het op een servetje. Als je er dan op aangesproken wordt zeg je 'ik kan geen hap door mijn keel krijgen maar het zag er zó lekker uit dat ik het toch wilde proberen... ik eet het zometeen op' of zo iets.



Mi-ni-male beleefdheid. Eten is meer dan een hoopje vet, vezels en koolhydraten.



Dat vind ik dan weer onbeleefd (en hypocriet). Door jou heeft iemand anders die het hapje wél graag eet, dan misschien geen hapje...



Eerlijk, ik vind dit echt gedoe om niets.

Wil je wat eten? Tast toe. Wil je dat niet? Neem dan niets.

Zo simpel kan het leven zijn.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwvlokjee, je hebt op alle fatsoensregels een weerwoord. Waarom heb je in hemelsnaam dit topic geopend? Ik denk omdat je enkel bijval had verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven