Artikel 1. (De Politieke Partij)

28-12-2016 20:19 2303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als vervolg op de Sylvana & DENK topics.



Voor wie de partij op de voet wil volgen, en/of meer over diens visie wil lezen:

Website Artikel 1.

Twitter Artikel 1.

Facebook Artikel 1.



Vorige Topics:

Deel 1. Sylvana Simons

Deel 2. Sylvana Simons bij DENK - deel II
quote:hollebollegijs schreef op 17 april 2017 @ 22:10:

[...]





Die mening deel ik niet, collectieve verontwaardiging en rouw na bijvoorbeeld MH17



Vreugde als het Nederlands 11 tal het goed doet ( heeeeeeeeel lang geleden)



De collectieve bezorgdheid toen Merkel de grenzen van Europa open zette was reëel.



Misschien van beide kanten iets over emotioneel.het is niet collectief. collectief betekent dat iedereen het heeft
bovendien kan je met geen mogelijkheid zeggen of jouw emoties hetzelfde zijn dan die van je buurman
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 17 april 2017 @ 22:12:

[...]



het is niet collectief. collectief betekent dat iedereen het heeft



Hoeft niet, in het spraakgebruik is collectief ook van toepassing als een gedeelte van de bevolking een bepaalde emotie heeft bijvoorbeeld over het Nederlands 11 tal



Of bijvoorbeeld "collectief geheugen"



Maar waar het om ging is dat onderbuik gevoelens niet per definitie misleidende gevoelens zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren




NU



Denk in beroep tegen uitspraak schadevergoeding Simons



Foto: ANP

Gepubliceerd: 24 april 2017 16:07 Laatste update: 24 april 2017 17:45



Denk gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter dat ex-medewerker Sylvana Simons de politieke partij geen schadevergoeding hoeft te betalen, maar zelf geld krijgt. ''Een bizarre situatie'', liet een woordvoerder weten.



Volgens Denk staat het als een paal boven water dat Simons na haar onverwachte vertrek in december niet meer van plan was te komen werken in haar functie als communicatieadviseur bij de partij.



De rechter in Amsterdam bepaalde maandag echter dat Simons geen schadevergoeding hoeft te betalen aan de stichting achter haar voormalige politieke partij Denk. Die eiste in totaal 62.000 euro omdat ze zich niet aan haar opzegtermijn zou hebben gehouden en haar geheimhoudingsplicht zou hebben geschonden door zich negatief uit te laten over Denk.



Dat Simons op 24 december vorig jaar een e-mail stuurde waarin ze aangaf dat ze zich terugtrok als kandidaat-Kamerlid voor Denk, betekent volgens de rechter niet dat de stichting achter de partij mocht aannemen dat zij ook haar arbeidsbijeenkomst wilde beëindigen.



Niet rechtsgeldig



Het ontslag op staande voet van Simons was volgens de rechter niet rechtsgeldig. Daarom moet de stichting Simons een vergoeding van een kleine 5.000 euro aan salaris en enkele toeslagen betalen.



Verder stond het Simons volgens de rechter vrij zich kritisch uit te laten over de keuzes en denkbeelden van de partij. Ze heeft het in haar arbeidscontract ''zeer vaag geformuleerde'' geheimhoudingsbeding dan ook niet geschonden. Een kandidaat-Kamerlid moet volgens de rechter bovendien kritisch kunnen zijn.



Simons vertrok omdat ze zich naar eigen zeggen niet meer kon vinden in de stijl van Denk. Daarop richtte ze een nieuwe partij op: Artikel 1.



Door: ANP
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Die gasten zouden eens wat beter moeten naDENKen voordat ze in beroep gaan....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen DENK-fan maar kan het wel begrijpen dat ze in beroep gaan tegen deze uitspraak. Want onderstaande vind ik echt raar. Als SS aan geeft dat ze zich terug trekt als kandidaat-kamerlid van DENK.....dat ze een eigen partij gaat beginnen, dat ze zich niet aan haar opzegtermijn heeft gehouden, en haar geheimhoudingsplicht heeft geschonden door zich negatief uit te laten over Denk, en wat schreef ze ook alweer over dat 'stiekem wegsluipen in de nacht'?. .....dat alles zou dan niet betekenen dat ze haar arbeidsbijeenkomst wilde sluiten??



stukje uit bericht:...

Dat Simons op 24 december vorig jaar een e-mail stuurde waarin ze aangaf dat ze zich terugtrok als kandidaat-Kamerlid voor Denk, betekent volgens de rechter niet dat de stichting achter de partij mocht aannemen dat zij ook haar arbeidsbijeenkomst wilde beëindigen.



Niet rechtsgeldig



Het ontslag op staande voet van Simons was volgens de rechter niet rechtsgeldig.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Had SS dan gewoon nog bij DENK willen blijven volgens de rechter?



De Telegraaf



Sylvana speelde wekenlang toneel

29 DEC 2016 Inge Lengton



Den Haag - Terwijl Sylvana Simons in het geheim al een nieuwe partij had opgericht, heeft ze zich in een Engelstalig interview nog gepassioneerd opgeworpen als de frontvrouw van Denk.



In het interview van 18 december spreekt ze over het filmpje waarin haar hoofd op het lichaam van een aan een boom bungelende zwarte Amerikaan is gemonteerd. Later zou ze zeggen dat dit filmpje en het gebrek aan compassie bij de partijleiding een reden was voor haar om bij Denk op te stappen.



Inmiddels is duidelijk dat Simons ten tijde van het interview stiekem al lang en breed afscheid had genomen van Denk. Uit stukken blijkt namelijk dat ze op 6 december de website voor haar nieuwe partij Artikel1 heeft geregistreerd en op 14 december werd de politieke beweging bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Uiteindelijk maakte Simons pas op 24 december de breuk met Denk openbaar.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden. Het artikel over de woorden van SS om 's nachts tussen uit te knijpen. Ik snap dan niet dat de rechter tot dat oordeel is gekomen.



Elsevier



DENK reageert eindelijk op vertrek Sylvana: ‘Grote verbazing’



Na urenlange stilte heeft politieke Beweging DENK gereageerd op het vertrek van Sylvana Simons. De beweging heeft met ‘grote verbazing’ kennis genomen van het vertrek van Simons.



‘Wij hebben dit via de media gehoord,’ laten Tweede Kamerleden Tunahan Kuzu en Selcuk Ozturk en kandidaat-Kamerlid Farid Azarkan weten in een verklaring op sociale media. Ook heeft Azarkan een videoboodschap voor Sylvana gemaakt.



VIDEO



Vooral verbazing



Kuzu, Ozturk en Azarkan zeggen ook verbaasd te zijn over de beweegredenen van Simons, die aangaf zich niet meer te kunnen vinden in de koers van DENK. ‘Wij hebben Sylvana Simons altijd de ruimte gegeven om samen met ons haar idealen te verwezenlijken,’ zeggen ze. ‘Wij laten ons niet verdelen,’ is de boodschap na haar vertrek.



Eerder op de dag liet Simons via interviews in de media weten DENK te verlaten. De voornaamste reden voor haar vertrek was de reactie van de politieke beweging op bedreigingen aan haar adres. Volgens Simons waren de leden vooral bezig met de media-aandacht en niet met haar: ‘Ik leefde in een totaal onwerkelijke situatie, terwijl Denk die media-aandacht vierde.’



‘In onze groepsapp reageerden ze ’s avonds jubelend op de media-aandacht die de persconferentie (over de bedreigingen, red.) genereerde. Maar Tunahan Kuzu heeft mij tot op de dag van vandaag niet gebeld en gevraagd hoe het met me gaat’.



DENK kan zich daar niet in vinden: ‘Wij hebben haar emotioneel ondersteund en financieel ondersteund. Wij hebben het voor elkaar gekregen dat er passende maatregelen voor haar werden getroffen,’ aldus de verklaring. ‘We hebben zelfs een auto voor je geregeld,’ zegt Azarkan bovendien in de aan Simons gerichte videoboodschap.



Andere politieke koers



Simons zou zich overigens ook niet meer kunnen vinden in de ‘stijl van de partij’. De partij appelleert volgens haar aan boosheid en gedijt bij polarisatie. Simons is ‘blij dat ze racisme op de politieke agenda hebben gezet, maar ik wil niet alleen maar tegen iets zijn’. Ze start samen met Ian van der Kooye, tot zaterdag strateeg en campagneleider bij DENK, een nieuwe partij genaamd Artikel 1.



Met de naam verwijst ze naar artikel 1 van de grondwet, dat gelijke behandeling voor iedereen garandeert en discriminatie verbiedt. Van der Kooye en Simons zouden begin december al zijn begonnen met gesprekken over een nieuwe partij. Saillant detail is dus dat de twee besloten hun oud-partijgenoten niet in te lichten over hun vertrek.



‘Een scheiding komt niet van de ene op de andere dag. Soms moet je ’s nachts ertussenuit knijpen omdat je partner je niet onbeschadigd zal laten gaan,’ aldus Simons daarover. Simons en Van der Kooye beraden zich nog over een partijprogramma en kandidatenlijst.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2832 ... ons__.html

Sylvana Simons mag naam Artikel1 niet meer gebruiken
1 uur geleden Mascha de Jong

AMSTERDAM - De politieke partij Artikel1 van Sylvana Simons moet van naam veranderen. De Stichting Expertisecentrum Discriminatie is door de rechter in het gelijk gesteld dat de naam en het merkrecht toebehoord aan het onderzoeksinstituut.

Voormalig presentatrice Sylvana Simons kon zich tijdens het kort geding drie weken geleden met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom zij de naam Artikel1 zou stelen voor haar politieke partij. ,,Als ik van tevoren had geweten dat er zoveel commotie over zou ontstaan, had ik er niet voor gekozen.”

Nieuwe naam

Zij wordt nu door de rechter gedwongen alsnog op zoek te gaan naar een nieuwe naam voor haar partij. Hoewel Simons geen zetel haalde tijdens de Tweede Kamerverkiezingen heeft zij wel de intentie uitgesproken volgend jaar mee te willen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam. Haar grootste achterban bevindt zich in Zuidoost.

Simons heeft aangegeven dat een naamswijziging eigenlijk niet kan met de huidige financiën in kas. De vrijwilligersorganisatie waar haar politieke partij momenteel op draait, moet het hebben van giften en er is bijna geen geld.

Van Artikel 1 naar Artikel 0.
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat is flink balen voor Simons en de partij. Al vind ik het wel terecht dat de naam veranderd moet worden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ineke98 schreef:
06-06-2017 18:28
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2832 ... ons__.html


Simons heeft aangegeven dat een naamswijziging eigenlijk niet kan met de huidige financiën in kas. De vrijwilligersorganisatie waar haar politieke partij momenteel op draait, moet het hebben van giften en er is bijna geen geld.
Ze kan nu wel de handdoek in de ring gooien met beperkt gezichtsverlies :lightbulb:
.
Alle reacties Link kopieren
Op de website staat een verslag van de "Eerste Algemeen Bestuursvergadering".
Die was 4 juni (eergisteren).
Gehouden in "het sfeervolle appartement van kersvers bestuurslid Anja Meulenbelt. De lekkernijen op tafel verraden dat het een vruchtbare eerste vergadering van het Algemeen Bestuur gaat worden."

Geen woord over deze rechtszaak, of überhaupt het toch heikele probleem rond de naam.

Het verslag eindigt aldus: "Als we de vergadering 'slechts' een uurtje later dan gepland afsluiten met een korte rondvraag is Reguillo de enige met een belangrijke vraag: of hij volgende keer ajb niet naast de tafel met fruit, koekjes en chocola hoeft te zitten? We denken er over na en zullen dat volgende keer in stemming brengen! "

:hihi:
impala wijzigde dit bericht op 06-06-2017 19:07
24.39% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ze zal weer in Dokkum opduiken verwacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Ineke98 schreef:
06-06-2017 18:28
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2832 ... ons__.html

Sylvana Simons mag naam Artikel1 niet meer gebruiken
1 uur geleden Mascha de Jong

AMSTERDAM - De politieke partij Artikel1 van Sylvana Simons moet van naam veranderen. De Stichting Expertisecentrum Discriminatie is door de rechter in het gelijk gesteld dat de naam en het merkrecht toebehoord aan het onderzoeksinstituut.

Voormalig presentatrice Sylvana Simons kon zich tijdens het kort geding drie weken geleden met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom zij de naam Artikel1 zou stelen voor haar politieke partij. ,,Als ik van tevoren had geweten dat er zoveel commotie over zou ontstaan, had ik er niet voor gekozen.”

Nieuwe naam

Zij wordt nu door de rechter gedwongen alsnog op zoek te gaan naar een nieuwe naam voor haar partij. Hoewel Simons geen zetel haalde tijdens de Tweede Kamerverkiezingen heeft zij wel de intentie uitgesproken volgend jaar mee te willen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam. Haar grootste achterban bevindt zich in Zuidoost.

Simons heeft aangegeven dat een naamswijziging eigenlijk niet kan met de huidige financiën in kas. De vrijwilligersorganisatie waar haar politieke partij momenteel op draait, moet het hebben van giften en er is bijna geen geld.

Van Artikel 1 naar Artikel 0.
:applause:

Ik heb destijds de meneer van Stichting Expertisecentrum Discriminatie horen praten. Dat hij het niet snapte dat Sylvana deed alsof ze van niks wist over die naam terwijl ze bij hen was geweest. Ik vind het echt heel fijn dat ze gewonnen hebben.

Welke passende naam zal ze nu kiezen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
06-06-2017 20:03


Welke passende naam zal ze nu kiezen?
.


Geen. Nachtkaars. Uit.
Restjes koekjes, fruit en chocolade opeten.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
06-06-2017 18:48
Ze kan nu wel de handdoek in de ring gooien met beperkt gezichtsverlies :lightbulb:
Beperkt gezichtsverlies? Na al dat geroep over de naam "ik was het eerste"
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
06-06-2017 20:07
Beperkt gezichtsverlies? Na al dat geroep over de naam "ik was het eerste"
,
Ik bedoel: ze heeft nu een 'goede' reden om te kappen. We moeten de naam veranderen, maar kunnen dat niet betalen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wat je bedoelt, en daar heb je gelijk in, ik had het alleen over 'de mate' van gezichtsverlies. Is het beperkt of toch wat meer?

LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
06-06-2017 20:04
.


Geen. Nachtkaars. Uit.
Restjes koekjes, fruit en chocolade opeten.
Dat denk ik ook eigenlijk.

Op zich wel zonde.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
impala schreef:
06-06-2017 18:48
Ze kan nu wel de handdoek in de ring gooien met beperkt gezichtsverlies :lightbulb:
Precies wat ik ook dacht.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
06-06-2017 20:03
:applause:

Ik heb destijds de meneer van Stichting Expertisecentrum Discriminatie horen praten. Dat hij het niet snapte dat Sylvana deed alsof ze van niks wist over die naam terwijl ze bij hen was geweest. Ik vind het echt heel fijn dat ze gewonnen hebben.

Welke passende naam zal ze nu kiezen?

Ik vind de uitspraak ook zeer terecht.
Ze had zelfs opdrachten voor die stichting gedaan en dan doen alsof je van het bestaan niet afweet? Keihard gejat dus.

Maar goed. Volgende hoofdstuk dan maar weer.
Alle reacties Link kopieren
Hulde voor de rechter. Wat laat SS zich van een nare kant zien zeg sinds ze in de politiek zit. Eerst stiekem een partijtje oprichten terwijl ze nog campagne voert voor een andere partij die dat vervolgens via de media moet horen. Hoewel ik absoluut geen DENK fan ben vind ik dat geen stijl en een heel slecht begin als politica, blijkbaar kun je niet van haar op aan. Vervolgens jat ze de naam van en bij haar bekende organisatie en doet alsof haar neus bloed.

Het zou me niet zo verbazen als ze hier een prachtig toneelstuk met haar als slachtoffer van maakt met als onvermijdelijk einde, het einde van de partij die kapot gemaakt is. Lijkt me wel minder gezichtsverlies eigenlijk. Mooi hoor een grote achterban in Zuid Oost, maar blijkbaar hebben ze geen cent over voor die partij. Maar misschien zegt dat ook wel iets over wat voor mensen hierop stemmen, mensen in een achterstandspositie die iemand zoeken die voor ze wil schreeuwen. Zo is Geert Wilders ook groot geworden. Zal me benieuwen of ze nog meedoet volgend jaar bij de gemeenteraad. Wordt wat in Amsterdam met DENK en de partij van SS in de gemeenteraad, het wordt vooral een zooitje denk ik.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Misschien mag ze weer meedoen aan dance dance dance. Hmmmm...eigenlijk beter van niet. Als ze niet wint dan is dat natuurlijk weer racisme.
Alle reacties Link kopieren
Quote: Het zou me niet zo verbazen als ze hier een prachtig toneelstuk met haar als slachtoffer van maakt met als onvermijdelijk einde, het einde van de partij die kapot gemaakt is.

-

Ik denk niet dat iemand daar nog intrapt. Wil ze ooit nog met iemand een samenwerking aangaan, kan ze zich maar beter héél stil houden nu.

En de website van Artikel 1 uit de lucht halen. Doorgaans is er een dwangsom verbonden aan dit soort gerechtelijke uitspraken.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-06-2017 09:01

Ik denk niet dat iemand daar nog intrapt. Wil ze ooit nog met iemand een samenwerking aangaan, kan ze zich maar beter héél stil houden nu.

En de website van Artikel 1 uit de lucht halen. Doorgaans is er een dwangsom verbonden aan dit soort gerechtelijke uitspraken.
Haar achterban trapt daar misschien nog wel in. Maar als ze ooit nog serieus genomen wil worden (als politica) dan kan ze zich inderdaad beter stilhouden.

Er geld inderdaad een dwangsom, ze hebben een week om de website enz te veranderen, doen ze dat niet dan wordt er een dwangsom opgelegd van 1000 euro per dag met een maximum van 20.000 euro. Best een probleem voor een partij zonder geld. En het was allemaal te voorkomen geweest als mevrouw niet zo stront eigenwijs was geweest en gedacht had dat ze boven de wet staat en fatsoensnormen voor haar niet gelden. Dan hadden ze ook geen geld in deze rechtszaak hoeven steken. Maar ja in een impuls een partij oprichten zonder enige voorkennis of vooronderzoek en dan denken dat je zo hup even de kamer inkomt zegt al genoeg over wat voor megalomane ideeën die vrouw heeft. Ik hoop dat die partij verdwijnt, dat wordt helemaal niets in Amsterdam als ze mee gaan doen met de gemeenteraad waar DENK dan ook inzit. Want die gaan het waarschijnlijk goed doen gezien het grote aantal Turkse stemmers in Amsterdam.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven