Rechtszaak tegen Sylvana-bedreigers

12-04-2017 14:00 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me dat er nog geen topic over is, na alle duizenden posts die er op dit forum aan Sylvana zijn gewijd. Vandaag dient de zaak tegen de 22 mensen die gearresteerd zijn nav de online scheldpartijen en bedreigingen aan het adres van Sylvana.



Ik ben tussen de bedrijven door de twitterverslagen over de zaak aan het volgen en het valt me op wat een sneu volk het toch is, die mensen die heel dapper op internet anderen doodwensen of bedreigen, maar als ze erop aan gesproken worden ineens heel zielig zijn en het zelf zo moeilijk hebben. Vermakelijk om te lezen wel.



Een twitterverslag van de zaak kun je o.a. hier vinden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:MaryCrawley schreef op 13 april 2017 @ 00:02:

[...]





Juist omdat de wet voor iedereen geldt. Ook voor de Wilders en Baudet aanhangers die Dekker weer bedreigen overigens. Aanpakken.





Dan moet ze wel aangifte doen.

Volgens mij heeft ze dat niet gedaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:MarindaH schreef op 13 april 2017 @ 21:02:

[...]





Apart dat jij reageert in een topic over dreigementen.Kijk, dan moet je ook over de brug komen.
De uberrascist Silvana Simons komt zichzelf wel een keer tegen.

En dan is er de paaz afdeling.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer en waar heeft Sylvana zich rascistich uitgelaten? Graag een link En sinds wanneer moeten mensen met een afwijkende mening worden opgenomen? Gelukkig hebben wij hier vrijheid van meningsuiting Ben je het daar niet mee eens? Verhuis dan naar Eritrea Noord Korea, syrie of Rusland ofzo
Alle reacties Link kopieren
quote:Haaz schreef op 15 april 2017 @ 15:01:

De uberrascist Geert Wilders komt zichzelf wel een keer tegen.

En dan is er de paaz afdeling.Ik heb je post een beetje aangepast, er stond een klein schrijffoutje in. Ik hoop dat je het niet erg vindt.
Nou, de wet en de uitspraak is duidelijk. De uitingen waren racistisch en onwettig en men is ervoor gestraft.
Het complete gebrek aan besef van hun walgelijkheid bij sommige daders is dan weer zorgelijk. Sommigen hadden niet eens door waarvoor ze nou waren opgepakt in het begin.
Dat is nu wel voorbij hoop ik, men is weer even wakker.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-05-2017 21:37
Nou, de wet en de uitspraak is duidelijk. De uitingen waren racistisch en onwettig en men is ervoor gestraft.
Het complete gebrek aan besef van hun walgelijkheid bij sommige daders is dan weer zorgelijk. Sommigen hadden niet eens door waarvoor ze nou waren opgepakt in het begin.
Dat is nu wel voorbij hoop ik, men is weer even wakker.

Dat gebrek aan besef was wel te verwachten. Ook het zelfmedelijden van enkele figuren
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/pol ... ewoon-boos

Maar het is denk ik wel een heel goed signaal naar het 'publiek' van dit soort mensen, de figuren die met 'likes' strooien op FB onder zo'n bericht en IRL lachen om dit soort uitspraken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
emmylou schreef:
12-04-2017 19:14
Ik vind haar een uiterst onsympathiek persoon en deel haar mening in het geheel niet.

Maar daar kun je normaal over discussiëren. Doodsbedreigingen en nare filmpjes zijn echt een paar stappen te ver.

Goed dat het OM dit aanpakt. Al vind ik het wel wrang dat er een selectie is gemaakt, maar snap dat dat niet anders kan.
Eens. Bedreigingen en zware beledigingen gaan echt te ver.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
12-04-2017 19:15
Twitter en Facebook worden tegenwoordig heel vaak gebruikt voor allerlei onfrisse discussies. Ik verbaas mij ook vaak over de domme dingen die politici in een opwelling twitteren. Kinderen die door medescholieren via Facebook gepest worden vind ik ook zoiets. Het lijkt wel of je alles kunt uitkramen als je achter een computerscherm zit.



Sylvana vind ik een vreselijk mens, maar al die bedreigingen gingen echt veel te ver. Ik denk alleen niet dat het serieuze bedreigingen waren, maar meer domme gefrustreerde uitlatingen van niet heel intelligente mensen.
Ook mee eens.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
grasspriet schreef:
17-04-2017 11:33
Wanneer en waar heeft Sylvana zich rascistich uitgelaten? Graag een link En sinds wanneer moeten mensen met een afwijkende mening worden opgenomen? Gelukkig hebben wij hier vrijheid van meningsuiting Ben je het daar niet mee eens? Verhuis dan naar Eritrea Noord Korea, syrie of Rusland ofzo
Link:Bonusquote - Sylvana Simons in 2001: 'Zwarte mannen zijn ... - TPO
media.tpo.nl/.../bonusquote-sylvana-simons-in-2001-zwarte-mannen-zijn-gewelddadi...
21 mei 2016 - 'Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem', zegt Simons. 'Vrouwen, wit en zwart, die op zwarte mannen vallen, zijn vaak alleen ...

The Post

[foto Bert Brussen]

Bonusquote – Sylvana Simons in 2001: ‘Zwarte mannen zijn gewelddadiger’
'Als je op zwarte mannen valt heb je echt een probleem'
21-05-2016, 14:10 Tags: Sylvana Simons



“‘Ik word geacht koste wat het kost solidair te zijn met mijn kleurgenoten en mijn landgenoten, terwijl Suriname voor mij net zo ver weg is als voor de meeste witte Nederlanders.’

Niet dat ze zich er veel van aantrekt. Zo trok ze onlangs stevig van leer tegen de zwarte man in Veronicablad, de plek waar ze zich na een korte periode bij Playboy (‘Hartstikke stoer, als vrouw voor de Playboy schrijven, jammer dat het ophield’) uitleeft als columnist. ‘Wetende dat zijn soort in de minderheid is en hij overal aan zijn trekken kan komen’, schreef ze, ‘maakt hij zich over het algemeen geheel niet druk om wat zij voelt, denkt of wil. Hij is meestal al vanaf jonge leeftijd bezig een harem te vormen, en een nieuwkomertje dat begrip eist is zo vervangen. Voor een zwarte man gaat kwantiteit boven kwaliteit.’

‘Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem’, zegt Simons. ‘Vrouwen, wit en zwart, die op zwarte mannen vallen, zijn vaak alleen en lopen tegen dezelfde dingen aan. Ontrouw, onbetrouwbaarheid, het onvermogen van die mannen om over gevoelens te praten, of een keer tegen hun vrienden te zeggen: ‘Ik blijf vanavond thuis, want ik kook en daarna gaan we samen een potje scrabbelen.’ Want dat is niet cool. Een Nederlandse vriendin van mij had een donkere vriend. Zijn samen op vakantie geweest en noem maar op. Krijgt ze opeens een telefoontje van hem: blijkt hij op het punt staan met een ander te trouwen.’


Waar komt dat gedrag vandaan?

Uit onze geschiedenis. In de Surinaamse cultuur is het heel normaal dat je als vrouw je kinderen helemaal alleen opvoedt en ook nog werkt. Dat gaat al eeuwen zo. Het is niet vreemd als iemand vraagt: zie je de vader nog? Als je ook nog samenwoont, nou, dan is het helemaal mooi meegenomen. Maar zwarte vrouwen beginnen zich nu te realiseren: ‘Hé, wat ik doe, is eigenlijk heel knap. Ik wil daar waardering voor.’ Zwarte mannen moeten nog een inhaalslag maken, net zoals witte mannen eerder gedaan hebben. Ze zitten behoorlijk in de knoop met zichzelf.’

‘Ik zou dolgraag een zwarte man willen ontmoeten die niet geïntimideerd is door mijn succes of mijn intelligentie of het feit dat ik meer verdien, die op zaterdag meehelpt met de boodschappen. Donkere mannen vind ik aantrekkelijker, spannender, in elk opzicht stukken lekkerder. Maar misschien ook juist doordat je ze nooit helemaal kunt krijgen. Niets zo leuk als de buit proberen binnen te halen.’

Zijn zwarte mannen gewelddadiger?

‘Ik heb de indruk van wel. Maar het is een gevaarlijke uitspraak. Helemaal als ik het zeg. En je kwetst mensen met dit soort generalisaties. Mijn laatste vriend is errug zwart, maar die is absoluut niet gewelddadig. Aan de andere kant: als je niet generaliseert zeg je weer niks. En eh, ik ga het niet goedpraten omdat ik het zelf heb meegemaakt, maar het komt voort uit erg veel onzekerheid, onkunde om je op een andere manier te uiten.’



‘Het heeft ook te maken met hoe je als vrouw over jezelf denkt. Op het moment dat een man achteraf sorry zegt, zeg jij: het geeft niet. En als je dat zegt, doet hij het de volgende keer weer, want het geeft niet, ik ben toch maar een voetveegje. En ik denk dat het ook een soort verslaving is. Ik ben weleens bang dat ik moeite heb met rustige, voortkabbelende relaties.'”




Het is voor Sylvana, de rest van DENK, de VARA, DWDD, Pauw, de rest van DENK de NPO én de DENK-stemmers te hopen dat Sylvana de afgelopen 15 jaar radicaal van gedachten is veranderd (vul voor ‘zwarte man’ ‘moslim’ in en de veewagons naar het Oosten rijden alweer) anders kon het wel eens een gevalletje racistische, seksistische wolf in schaapskleren blijken te zijn die ook nog eens niet solidair wil zijn met Surinamers.

[zie ook:Interview uit het stokoude Volkskrant-archief.]
missie_m wijzigde dit bericht op 20-05-2017 14:55
0.83% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
ferrycourgette schreef:
12-04-2017 22:02
Simons heeft nooit uitspraken gedaan in de trant van "alle blanken zijn racisten".

Zelfs niet: "veel blanken zijn racisten".

En ook nog niet eens "een aantal blanken is racist".



Wel heeft ze het over institutioneel racisme in Nederland, maar dat is iets heel anders.
Fee-de-Goede schreef:
12-04-2017 22:09

Of iets van die strekking.

De mythe van de witte onschuld.

Sylvana leent hier een term uit het handboek van de critical theory-beweging, die betoogt dat alle blanken medeplichtig zijn aan de onderdrukking van zwarten. “Witte onschuld” is volgens deze beweging dan ook een mythe – alle blanken zijn schuldig aan racisme en onderdrukking.





En ik vind het prima dat ze dat zegt, maar vind van zelfde kaliber als Wilders.



En ondanks dat ik het net zo'n engnek als Wilders vind, is het goed dat mensen die haar zo hebben bedreigd vervolgt gaan worden.
:sherlock:

Ik heb geen FaceBook, maar als je de woorden "alle blanken zijn racisten" op google intikt komen er meerdere links in beeld. Het schijnt dat Sylvana op haar FB boos had gereageerd. Hier onderen twee regels wat in de link staat:

Woedende Sylvana Simons ontspoort op Facebook: alle blanken zijn medeplichtig aan racisme

en een link met de woorden:

Sylvana Simons is nog steeds woedend op Giel Beelen en concludeert dat alle blanken racisten zijn. ...

Maar dat is op haar FB gewist. Volgens mij was ze alleen erg boos vanwege de rel met Giel Beelen.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
20-05-2017 14:11
Link:Bonusquote - Sylvana Simons in 2001: 'Zwarte mannen zijn ... - TPO
media.tpo.nl/.../bonusquote-sylvana-simons-in-2001-zwarte-mannen-zijn-gewelddadi...
21 mei 2016 - 'Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem', zegt Simons. 'Vrouwen, wit en zwart, die op zwarte mannen vallen, zijn vaak alleen ...

The Post

[foto Bert Brussen]

Bonusquote – Sylvana Simons in 2001: ‘Zwarte mannen zijn gewelddadiger’
'Als je op zwarte mannen valt heb je echt een probleem'
21-05-2016, 14:10 Tags: Sylvana Simons



“‘Ik word geacht koste wat het kost solidair te zijn met mijn kleurgenoten en mijn landgenoten, terwijl Suriname voor mij net zo ver weg is als voor de meeste witte Nederlanders.’

Niet dat ze zich er veel van aantrekt. Zo trok ze onlangs stevig van leer tegen de zwarte man in Veronicablad, de plek waar ze zich na een korte periode bij Playboy (‘Hartstikke stoer, als vrouw voor de Playboy schrijven, jammer dat het ophield’) uitleeft als columnist. ‘Wetende dat zijn soort in de minderheid is en hij overal aan zijn trekken kan komen’, schreef ze, ‘maakt hij zich over het algemeen geheel niet druk om wat zij voelt, denkt of wil. Hij is meestal al vanaf jonge leeftijd bezig een harem te vormen, en een nieuwkomertje dat begrip eist is zo vervangen. Voor een zwarte man gaat kwantiteit boven kwaliteit.’

‘Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem’, zegt Simons. ‘Vrouwen, wit en zwart, die op zwarte mannen vallen, zijn vaak alleen en lopen tegen dezelfde dingen aan. Ontrouw, onbetrouwbaarheid, het onvermogen van die mannen om over gevoelens te praten, of een keer tegen hun vrienden te zeggen: ‘Ik blijf vanavond thuis, want ik kook en daarna gaan we samen een potje scrabbelen.’ Want dat is niet cool. Een Nederlandse vriendin van mij had een donkere vriend. Zijn samen op vakantie geweest en noem maar op. Krijgt ze opeens een telefoontje van hem: blijkt hij op het punt staan met een ander te trouwen.’


Waar komt dat gedrag vandaan?

Uit onze geschiedenis. In de Surinaamse cultuur is het heel normaal dat je als vrouw je kinderen helemaal alleen opvoedt en ook nog werkt. Dat gaat al eeuwen zo. Het is niet vreemd als iemand vraagt: zie je de vader nog? Als je ook nog samenwoont, nou, dan is het helemaal mooi meegenomen. Maar zwarte vrouwen beginnen zich nu te realiseren: ‘Hé, wat ik doe, is eigenlijk heel knap. Ik wil daar waardering voor.’ Zwarte mannen moeten nog een inhaalslag maken, net zoals witte mannen eerder gedaan hebben. Ze zitten behoorlijk in de knoop met zichzelf.’

‘Ik zou dolgraag een zwarte man willen ontmoeten die niet geïntimideerd is door mijn succes of mijn intelligentie of het feit dat ik meer verdien, die op zaterdag meehelpt met de boodschappen. Donkere mannen vind ik aantrekkelijker, spannender, in elk opzicht stukken lekkerder. Maar misschien ook juist doordat je ze nooit helemaal kunt krijgen. Niets zo leuk als de buit proberen binnen te halen.’

Zijn zwarte mannen gewelddadiger?

‘Ik heb de indruk van wel. Maar het is een gevaarlijke uitspraak. Helemaal als ik het zeg. En je kwetst mensen met dit soort generalisaties. Mijn laatste vriend is errug zwart, maar die is absoluut niet gewelddadig. Aan de andere kant: als je niet generaliseert zeg je weer niks. En eh, ik ga het niet goedpraten omdat ik het zelf heb meegemaakt, maar het komt voort uit erg veel onzekerheid, onkunde om je op een andere manier te uiten.’



‘Het heeft ook te maken met hoe je als vrouw over jezelf denkt. Op het moment dat een man achteraf sorry zegt, zeg jij: het geeft niet. En als je dat zegt, doet hij het de volgende keer weer, want het geeft niet, ik ben toch maar een voetveegje. En ik denk dat het ook een soort verslaving is. Ik ben weleens bang dat ik moeite heb met rustige, voortkabbelende relaties.'”




Het is voor Sylvana, de rest van DENK, de VARA, DWDD, Pauw, de rest van DENK de NPO én de DENK-stemmers te hopen dat Sylvana de afgelopen 15 jaar radicaal van gedachten is veranderd (vul voor ‘zwarte man’ ‘moslim’ in en de veewagons naar het Oosten rijden alweer) anders kon het wel eens een gevalletje racistische, seksistische wolf in schaapskleren blijken te zijn die ook nog eens niet solidair wil zijn met Surinamers.

[zie ook:Interview uit het stokoude Volkskrant-archief.]

Beetje vergezicht dit.
Ze geeft haar eigen ervaring en mening neer als surinaamse met surinaamse mannen. Ze bedreigd ze niet met de dood, knutselt geen bedreigende plaatjes van ze in elkaar, roept niet op tot verkrachting.
In tegendeel, ze hoopt eigenlijk een lieverd te treffen die het vooroordeel niet bevestigd.
Daarnaast zijn er vele studies die het patroon dat zij signaleert rechtsreeks linken aan generaties slavernij en onderdrukking. Dus in mijn ogen wordt er wel iets racistisch benoemd maar dat is waarschijnlijk iets heel anders dan dat jij bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-05-2017 15:03
Beetje vergezicht dit.
Ze geeft haar eigen ervaring en mening neer als surinaamse met surinaamse mannen. Ze bedreigd ze niet met de dood, knutselt geen bedreigende plaatjes van ze in elkaar, roept niet op tot verkrachting.
In tegendeel, ze hoopt eigenlijk een lieverd te treffen die het vooroordeel niet bevestigd.
Daarnaast zijn er vele studies die het patroon dat zij signaleert rechtsreeks linken aan generaties slavernij en onderdrukking. Dus in mijn ogen wordt er wel iets racistisch benoemd maar dat is waarschijnlijk iets heel anders dan dat jij bedoelt.
:nerd:

Sylvana benoemd de kleur en niet de persoon.

Ieder ouder, iedere volwassene en ieder kind groot of klein, dat dol is op Piet (uit het Sinterklaaskinderfeest) knutselt met en voor Piet, kijkt op naar Piet, houd van Piet, is zich van geen kwaad bewust, niks racistisch aan en toch worden ze racist genoemd........doet al helemaal niet aan al die enge dingen waar jij het over hebt en toch worden ze racist genoemd.....maar dat is waarschijnlijk iets heel anders dan dat jij bedoelt.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
20-05-2017 16:03
:nerd:

Sylvana benoemd de kleur en niet de persoon.

Ieder ouder, iedere volwassene en ieder kind groot of klein, dat dol is op Piet (uit het Sinterklaaskinderfeest) knutselt met en voor Piet, kijkt op naar Piet, houd van Piet, is zich van geen kwaad bewust, niks racistisch aan en toch worden ze racist genoemd........doet al helemaal niet aan al die enge dingen waar jij het over hebt en toch worden ze racist genoemd.....maar dat is waarschijnlijk iets heel anders dan dat jij bedoelt.
Ik dacht even dat je het opnam voor de surinaamse man maar dat je zelf de surinaamse man in 1 adem noemt met zwarte piet zegt mij heel veel over wat jij bedoelt. Gehak op sylvana op niks af dus.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-05-2017 16:14
Ik dacht even dat je het opnam voor de surinaamse man maar dat je zelf de surinaamse man in 1 adem noemt met zwarte piet zegt mij heel veel over wat jij bedoelt. Gehak op sylvana op niks af dus.
:nut:

Zie je wat je doet? Grasspriet geloofde niet dat Sylvana racistische uitspraken heeft gedaan en vraagt een link. Jij vind die woorden van Sylvana over de donkere mannen 'gewoon'. Ik vind dat niet gewoon uit de mond van iemand die zo roept over een kinderfeest, een kinderfeest wat zij zelf vroeger gewoon en graag vierde volgens haar broer.

Omdat jij het gewoon vind schreef ik dat anderen ook iets 'gewoon' vinden en toch beschuldigd worden terwijl zij bij lange na niet zo slecht praten over Piet de donkere man.

Maar verder vind ik dat off-topic. Ik gaf antwoord en that's it.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
20-05-2017 18:41
:nut:

Zie je wat je doet? Grasspriet geloofde niet dat Sylvana racistische uitspraken heeft gedaan en vraagt een link. Jij vind die woorden van Sylvana over de donkere mannen 'gewoon'. Ik vind dat niet gewoon uit de mond van iemand die zo roept over een kinderfeest, een kinderfeest wat zij zelf vroeger gewoon en graag vierde volgens haar broer.

Omdat jij het gewoon vind schreef ik dat anderen ook iets 'gewoon' vinden en toch beschuldigd worden terwijl zij bij lange na niet zo slecht praten over Piet de donkere man.

Maar verder vind ik dat off-topic. Ik gaf antwoord en that's it.
Ik heb het woord gewoon nooit genoemd en heb geen flauw idee waar je het over hebt? Je begint zelf out of the blue over zwarte piet terwijl je aandacht vraag voor de zogenaamd racistische aanval op de surinaamse man. Schreef je toch echt zelf op, ik deed helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-05-2017 15:03
Beetje vergezicht dit.
Ze geeft haar eigen ervaring en mening neer als surinaamse met surinaamse mannen..............
:koffie:

Als jij dit schrijft onder een artikel waarin Sylvana toch veel onleuke dingen zegt over de zwarte man dan ga ik er van uit dat je het allemaal maar 'gewoon' vind dat ze dit zegt, schreef of liet schrijven.

ps.Is Sylvana nog steeds columniste bij Viva?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik las een column uit 2015 en vind eigenlijk dat Sylvana ook eens moet nadenken of ze aangifte doet tegen de dame in Sylvana's column " zwembad". Het leek wel of Sylvana werd aangerand.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Joop - Vara

Opinie 29 juni 2017 Laatste update 12:28

Open brief Sylvana Simons aan RTL Nieuws

"Als het RTL Nieuws willens en wetens onzin gaat lopen verspreiden, ja dan maken we ons zorgen, beste Harm, journalisten, redacteuren en stagiaires van RTL Nieuws"

Beste Harm Taselaar, journalisten, redacteuren en stagiaires van RTL Nieuws,

Gistermiddag plaatsten jullie nieuws over de naamswijziging van Artikel 1 op basis van een telefoongesprek met mede-oprichter Ian van der Kooye.

In dit gesprek vertelde van der Kooye zonder enige terughoudendheid over de procedure die we gevolgd hebben bij het kiezen van een nieuwe naam. We hebben namelijk onze leden geraadpleegd en ons Algemeen Bestuur heeft uit de meer dan 100 suggesties een shortlist van 5 namen samengesteld die as we speak worden getoetst op haalbaarheid. We kijken daarbij naar alle mogelijke registraties, maar bijvoorbeeld ook naar eventuele logo’s en vormgeving. Na de zomer hopen we met een sterke, frisse en even krachtige naam als Artikel 1 te kunnen komen.

Maar goed, dat was jullie allemaal bekend. Toch vond RTL Nieuws het nodig dit ‘nieuws’ (geen nieuws is tegenwoordig ook nieuws, tenslotte) bij haar lezers onder de aandacht te brengen met de kop: “Partij Artikel 1 van Sylvana Simons heet voortaan “Nieuwe Naam Komt Eraan”. Een lollige poging tot rijm, maar compleet verzonnen. We kennen het fenomeen als fakenews.

Fakenews. Je verwacht het niet van RTL Nieuws. Als de collega’s van Boulevard uit de bocht schieten met grove schendingen van de waarheid over vermeende relaties of de oorsprong van cornrows of The Natural Hair Movement, dan schudden we ons hoofd. We verwonderen ons hooguit hardop over zoveel hardnekkige onwetendheid. En dat jullie de vlag van Curacao en Suriname niet uit elkaar kunnen houden, soit. Ze lijken tenslotte allemaal op elkaar, ook als ze niet op elkaar lijken.

Maar als het RTL Nieuws willens en wetens onzin gaat lopen verspreiden, ja dan maken we ons zorgen, beste Harm, journalisten, redacteuren en stagiaires van RTL Nieuws. Want, ja heus, heel veel mensen zien jullie als een serieuze nieuwsbron. Het bericht werd dan ook gretig opgepakt en één onafhankelijke supportersgroep paste zelfs haar naam aan in “Nieuwe Naam Komt Eraan”.

Fakenews zou voor elke journalist het ergste moeten zijn dat zij of hij zich kan voorstellen. Het is tenslotte in strijd met alles waar een échte journalist zijn leven voor zou geven, zo krijg ik de indruk. Onder andere naar aanleiding van hen die dat op zoek naar de waarheid, naar echte verhalen, ook deden. Jullie weten vast op welke van jullie collega’s ik doel. God hebbe hun ziel.

Fakenews is in mijn geval ook onomstotelijk aan te wijzen als oorzaak van het grootste deel van de bedreigingen aan mijn adres. De jongetjes en meisjes van De Dagelijkse Standaard hebben er een dagtaak aan elk woord dat ik al dan niet spreek te verdraaien en om te buigen naar een sappig stukje tekst waaraan de gemiddelde Nederlander naar hartelust aanstoot kan nemen. Daarna is alles geoorloofd en kan er vrijuit gescholden en bedreigd worden. Hetzelfde geldt voor Facebookpagina’s die zich als mij voordoen of mij op andere manieren woorden in de mond leggen. Zo plaatst de pagina ‘Sinterklaas en Zwarte Piet’ met enige regelmaat fake uitspraken over Zwarte Piet die ze aan mij en andere BN’ers toeschrijven. Zo slaan ze twee vliegen in één klap: er wordt flink wat haat gezaaid en de kassa rinkelt want er wordt gretig verdiend aan alle likes. Dat heet “Like Farming”.

Gelukkig vonden jullie het ook iets te dolletjes. Na een telefoontje van Ian van der Kooye werd de kop aangepast. Op Twitter verspreidden jullie het volgende bericht: “Sylvana Simons baalt, haar partij zit tijdelijk zonder naam”.
Weer een missertje, helaas. Want ik heb niemand van RTL Nieuws gesproken. En dus ook aan niemand laten weten dat ik baal. Enfin. Ook die kop werd na wat heen en weer bellen aangepast.

Maar ja. In deze tijd van moordende concurrentie moet je als nieuwsmaker (over dat ‘maken’ van nieuws moeten we het trouwens ook een keer hebben, beste Harm, journalisten en de rest) een en ander wel een beetje lekker verkopen. En dus kreeg het uiteindelijke ‘nieuwsbericht’ op Twitter en Facebook de ogenschijnlijk behulpzame vraag mee: “Iemand nog een goed idee voor een nieuwe naam?”. Dat van der Kooye al aan de telefoon had aangeven dat we 5 potentiële namen hebben, dankzij de input van onze leden werd gemakshalve even vergeten. Er moet tenslotte wel op zo’n berichtje geliked en gereageerd worden.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
villamedia

Mea culpa RTL Nieuws na ontsporing Sylvana Simons-poll

Lars Pasveer — Geplaatst op woensdag 28 juni 2017, 12:40

[foto:Sylvana Simons op de uitslagenavond van de jongste Kamerverkiezingen | Bas Czerwinski / ANP]

Nieuws

De hoofdredactie van RTL Nieuws heeft excuses aangeboden voor een oproep mee te denken over een nieuwe naam voor de politieke partij van Sylvana Simons. De naam ‘Artikel 1’ is al in gebruik door een anti-discriminatiebureau uit Rotterdam, dat bezwaar maakte tegen het gebruik. De oproep op Facebook opende de deur voor een stroom aan negatieve en racistische reacties aan het adres van Simons.

“We hadden vooraf beter moeten nadenken over de mogelijke gevolgen van het stellen van deze vraag. Achteraf gezien hadden we het bericht niet op deze manier moeten plaatsen”, aldus de hoofdredactie in een reactie.

RTL verwijderde de oproep en alle reacties onder het artikel. Op sociale media wordt RTL naïviteit verweten.

Vice heeft enkele screenshots bewaard, waarbij achternamen van vuilspuitende reageerders zijn uitgevlakt.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat het fakenews over onderstaande dus.
(O) (O)

RTL nieuws

27 juni 2017 14:52
Partij Sylvana Simons zit tijdelijk zonder naam

Het gaat Sylvana Simons zeer waarschijnlijk niet lukken om op tijd een nieuwe naam te vinden voor haar partij. Daardoor zit ze vanaf volgende week zonder naam. "Het is goed balen."

De rechter bepaalde begin deze maand dat Simons de naam Artikel 1 niet langer mag gebruiken. De naam van haar partij lijkt te veel lijkt op de naam van het Rotterdamse antidiscriminatiebureau Art. 1, dat de rechtszaak had aangespannen.
Definitief afscheid

Vanaf 6 juli mag de naam Artikel 1 op geen enkele manier meer gebruikt worden. Gebeurt dat wel, dan krijgt ze per dag een dwangsom van 1000 euro, tot een maximum van 20.000 euro. "De verplichte naamswijziging heeft grote gevolgen voor onze vereniging. Het nieuwe bestuur bekijkt op dit moment welke dat precies zijn, welke stappen we moeten nemen en hoe we die precies vorm gaan geven", licht de rechterhand van Sylvana Ian van der Kooye toe.

Van der Kooye vervolgt: "Het is een heel gedoe en goed balen. We moeten een nieuwe site maken en ook onze uitingen op sociale media moeten onder een andere naam verder. Je moet weer opnieuw mensen naar je toetrekken, maar ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen", zegt Van der Kooye. Hoeveel de naamsverandering gaat kosten weet hij niet.
Inzendingen gehad

Simons en Van der Kooye hebben hun leden gevraagd een nieuwe naam te bedenken. "We hebben ruim 100 inzendingen binnen. Die gaan we nu met het hoofdbestuur stuk voor stuk onderzoeken. De naam moet lekker klinken, origineel zijn, indruk maken en beschikbaar zijn."

En dat kost tijd, stelt Van der Kooye. "We willen niet twee keer ons hoofd stoten. Na de zomer hopen we de nieuwe naam bekend te maken. We weten nog niet precies wanneer. Tot die tijd hebben we geen naam, maar we laten wel van ons horen. Zie het als een nieuwe jas kopen. We blijven wie we zijn."

Meer op rtlnieuws.nl
Sylvana Simons teleurgesteld dat haar naam anders moet
RTL Nieuws
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Maar onderstaande is toch geen fakenews hé?

AD

[foto:Sylvana Simons © ANP/Bart Maat]

Sylvana Simons 'was eerst met naam Artikel 1'

Sylvana Simons en haar nieuwe partij waren er als eerste bij om de naam Artikel 1 vast te leggen. De stichting Radar/Art. 1, die een rechtszaak heeft aangespannen om Simons en consorten te verbieden de naam te gebruiken, heeft daardoor geen kans van slagen, denkt Simons.
Redactie 13-01-17, 19:03 Laatste update: 20:31

De stichting, een onafhankelijk antidiscriminatiebureau waarin Radar en Art.1, het kenniscentrum discriminatie Nederland, samenwerken, stelt dat de naam Artikel 1 al jaren de hare is. Simons heeft de stichting uitgenodigd voor een gesprek, zei ze vrijdag in het televisieprogramma De Nieuwe Maan.

Rechter
Directeur Cyriel Triesscheijn liet woensdag weten dat hij naar de rechter stapte omdat Simons niet reageerde op zijn verzoek de partijnaam te veranderen. Hij herhaalde bij die gelegenheid dat hij er het liefst in onderling overleg met Simons uitkomt. Simons heeft naar eigen zeggen nog niets van gerechtelijke stappen vernomen.

Triesscheijn vreest dat er verwarring kan ontstaan als een politieke partij deze naam gaat gebruiken. Art.1 moet volgens hem boven de politieke partijen staan. Een partij kan een grondwetsartikel bovendien nooit claimen, vindt hij.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
En dit is géén fakenews. Hoe komt het toch dat ze zich zo'n 'onvrede' op haar nek haalt?

[foto:© ANP Kippa]

Zaak dreigt voor Sylvana Simons om partijnaam Artikel 1

Partijleider Sylvana Simons heeft zich de wrevel op de hals gehaald van het Rotterdamse anti-discriminatiebureau Radar/Art 1. Zij zijn het er niet mee eens dat Simons met de partijnaam Artikel 1 op de proppen is gekomen. Als ze niet reageert op de bezwaren, schroomt de organisatie niet om juridische stappen te ondernemen.
Simone van Zwienen 10-01-17, 17:13

Radar/Art 1. stuurde Simons eind vorige maand een mail met de mededeling dat de partijnaam een onhandige keuze is. ,,De naam Artikel 1 voeren wij al sinds een jaar of tien'', legt de directeur Cyriel Triesscheijn van het kenniscentrum voor discriminatie uit.

De Rotterdamse organisatie merkt dat de naam voor verwarring zorgt. ,,Art. 1 moet boven de politieke partijen staan, maar dat gaat niet als één partij zich onze naam toe-eigent. En al helemaal niet als we hetzelfde profileren."

Geweten

Simons zou wel degelijk hebben geweten dat het anti-discriminatiebureau dezelfde naam draagt. ,,Ze was in maart te gast bij een bijeenkomst van ons. In december zijn we nog uitgenodigd om met haar in debat te gaan. Rond die dag heeft zij haar nieuwe partijnaam vastgelegd. Dit wist ze.”

Triesscheijn begint een juridische procedure als Simons ervoor blijft kiezen niet te reageren op de kwestie. ,,Misschien heeft ze veel aan haar hoofd, maar dit duurt wel heel lang. We proberen er in goed overleg uit te komen, maar als dat niet lukt doen we een beroep op mensen die er verstand van hebben.”

Simons maakte op 24 december bekend een eigen partij te beginnen. Ze kon zich naar eigen zeggen niet meer vinden in de koers van de partij Denk. Met Artikel 1 gaat ze meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart.

Radar/Art 1. ontstond vijf jaar geleden uit een samenwerkingsovereenkomst tussen Radar en Artikel 1. De organisatie houdt kantoor in Rotterdam.
LOEP ME MAAR aub.
Ik snap je punt niet. Ze moeten de naam veranderen en dat zijn ze aan het doen. Da's idd geen fake news. Wat rtl bezielde weet ik niet, want dat is (was) een feitelijk niet-kloppend bericht.
(En wat dit met dit topic te maken heeft weet ik eigenlijk ook niet)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven