Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen van je vader.

18-04-2017 12:29 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb even een vraag namens een vriendin van mij. Zij woont in het huis van haar vader die te koop staat, haar vader is naar een huur seniorenwoning gegaan, ze hebben afgesproken dat zij daar blijft wonen tot het het huis verkocht is en tot die tijd betaald zij haar vader huur. Nu zit er over te denken, met goedkeuring van haar vader om het huis op haar naam te zetten zodat de ze de woning kan verbouwen en daar zelf blijven wonen. Kan dat zomaar of moet haar vader daar dan belasting over betalen volgend jaar? Of zou het beter zijn om het huis voor een klein bedrag van haar vader te kopen? Haar moeder leeft niet meer en ze heeft geen broers en zussen. We hebben al gespit op de belastingsite maar we komen er niet uit. Heeft iemand hier op het viva forum daar enig inzicht in?
Uh, dan krijgt haar vader dus geen geld van de verkoop van zijn huis? Dat lijkt me een ongunstige constructie voor die man.
Alle reacties Link kopieren
Dan zak hij schenkingsbelasting moeten betalen. Vraag eens bij een notaris (eerste gesprek is gratis)
Alle reacties Link kopieren
Heeft haar vader nog een hypotheek op het huis? Als hij namelijk geen hypotheek meer heeft wordt het gezien als vermogen en moet hij daar dus belasting over betalen.

Is zij in staat om het huis te kopen? als het hypotheekvrij is kan ze het voor een laag bedrag van haar vader kopen en dan staat alles op haar naam. maar dat bedrag mag ook weer niet te laag zijn.

Anders zal haar vader zijn hypotheek nog moeten aflossen met de verkoop en als zij het dan wil kopen is het bedrag waarschijnlijk hoger.
Don't cry, buy a bag and move on.
De bank zet niet het huis van zijn op haar naam. Dus ze zal moeten kijken of ze het kan/wil kopen.
Alle reacties Link kopieren
Daar heeft zij het met hem ook over gehad en hij vind dat geen probleem. Hij heeft het vrij breed qua financieen. Het huis is in vervallen staat en zal niet veel opbrengen, staat al een jaar te koop. Geen kijkers gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaissance schreef op 18 april 2017 @ 12:32:

Uh, dan krijgt haar vader dus geen geld van de verkoop van zijn huis? Dat lijkt me een ongunstige constructie voor die man.



Nou, dat ligt er maar net aan of hij dat geld nodig heeft of er plannen mee heeft, als de vriendin van TO zijn enige erfgenaam is, lijkt mij, want dan zou de opbrengst op termijn toch naar haar gaan.



TO, ik denk niet dat ze het huis zomaar 'op haar naam' kan zetten, want dan ziet de Belastingdienst het als schenking en moet ze daar schenkbelasting over betalen. Dat geldt ook als ze het huis voor een 'klein' (= niet marktconform) bedrag zou kopen. Als ze het huis voor een normaal bedrag zou kopen, moet ze daarvoor ook hypotheek kunnen krijgen en heb je te maken met overdrachtsbelasting etc., en de vader moet dan vermogensbelasting betalen over de opbrengst.

Maar er zijn wel constructies mogelijk waarbij vader (delen van) zijn erfenis op papier alvast schenkt. Daar kan een notaris over adviseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 18 april 2017 @ 12:34:

Dan zak hij schenkingsbelasting moeten betalen. Vraag eens bij een notaris (eerste gesprek is gratis)Maar hij schenkt het niet, hij verkoopt het aan haar
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Op het huis zit geen hypotheek meer.Zij is in staat om het huis te kopen, ze heeft een goede baan maar ze wil haar vader ook niet opzadelen met een grote belasting schuld.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen hypotheek meer op zit dan kan zij de woning kopen van haar vader en kan haar vader haar 100.000 euro schenken.



De belasting accepteert geen lage verkoopprijs. De woning moet gewoon getaxeerd worden door een makelaar waar de belasting akkoord mee is.



Hou er wel rekening mee dat als haar vader in een verzorgingshuis terecht komt de eigen bijdrage wordt berekend naar aanleiding van het vermogen/bezit van 1 januari 2 jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:daenerys79 schreef op 18 april 2017 @ 12:38:

[...]

Maar hij schenkt het niet, hij verkoopt het aan haarAls het ene familielid een huis verkoopt aan het andere voor een bedrag dat lager is dan de waarde, wordt het bedrag dat het meer waard is dan de verkoopprijs gezien als schenking.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel is een schenkingsbelasting?
Alle reacties Link kopieren
quote:Leentje_71 schreef op 18 april 2017 @ 12:39:

Op het huis zit geen hypotheek meer.Zij is in staat om het huis te kopen, ze heeft een goede baan maar ze wil haar vader ook niet opzadelen met een grote belasting schuld.Belastingschuld? Als zij het koopt heeft vader toch die opbrengst om de belasting van te betalen? Dat bedrag zal zeker minder zijn dan het verkoopbedrag.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Als er wel hypotheek op zit maar er na verkoop nog genoeg contant geld is van haar vader kan hij daar ook nog steeds 100.000 euro van schenken aan zijn dochter. Ze kan dit alleen in haar huis/hypotheek stoppen.



Heeft zij nog zussen of broers? Mocht dat zo zijn dan zou het niet eerlijk zijn als hij 1 dochter bevoorrecht door alleen haar geld te schenken.



Mocht haar vader binnen 6 maanden na schenking overlijden dan moet de schenking weer terug in de erfenis en moet er erfbelasting over betaald worden.
Als dochter jonger is dan 40 jaar, dan mag haar vader haar maximaal 100.000 euro belastingvrij schenken voor de aanschaf van een woning. Dat zou hij dan dus belastingvrij als "korting" op de verkoopprijs van de woning aan dochter kunnen geven.



Was de overleden moeder mede-eigenaar van de woning? In dat geval kan namelijk ook het erfrecht (kindsdeel van dochter uit erfenis van moeder) nog een rol spelen. In dat geval zou ik verder advies inwinnen bij de notaris.
Alle reacties Link kopieren
ik bedoelde dat ze vader niet wil opzadelen met een belastingschuld als ze het huis op haar naam wil laten zetten en dat haar vader daar dan erg veel belasting over moet betalen.

Misschien toch verstandig voor haar om een afspraak te maken met een notaris, die weten natuurlijk alle ins en outs over dit soort dingen, zij is hier een leek in en ik ook
Alle reacties Link kopieren
Zij is ouder dan 40 dus de vader mag haar 25000 euro vrij schenken. 100.000 is alleen als je jonger bent dan 40.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo belastingschuld?



Dochter moet huis kopen voor reële waarde, zeg 100.000.

Zij neemt hypotheek voor dat bedrag; overdracht bij notaris, pa krijgt 100.000 op zijn rekening.

Hij schenkt haar 25.000 en houdt dan 75.000 over.

Daar zal hij dan in box 3 wat belasting over moeten betalen, maar zoveel,is dat niet
Gewoon even langs een notaris. Wellicht kan het huis de komende jaren aan haar geschonken worden..



De constructie kan dan bijvoorbeeld worden dat zij het huis koopt van haar vader, daarvoor heeft ze hypotheek nodig, maar dat kan ze dan van haar vader 'lenen' ipv van de bank. Het huis moet (voor de belasting) wel marktconform verkocht worden. En ze zal officieel hypotheekrente moeten betalen. De rente staat laag, dus dat zal niet alles kosten..-;)



Een en ander hangt natuurlijk wel af van de totale waarde van de woning.. Bij een woning van max 2 ton is dit wel te realiseren, maar daarboven wordt het iets ingewikkelder.



Nogmaals een notaris kan daar prima in adviseren. Is echt de moeite waard om even langs te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft ze hier iets aan. Informatie van de Vereniging Eigen Huis.



https://www.eigenhuis.nl/ ... en-kinderen.pdf?sfvrsn=17
Alle reacties Link kopieren
Het handigst is als dochter officieel het huis huurt van vader met huurcontract en al. Dan krijgt het namelijk een lagere verkoopwaarde. Je kunt hiervan staatjes vinden op de site van de belastingdienst in percentages van de WOZ-waarde. Daarna kan dochter het huis van vader overkopen in verhuurde staat tegen een lagere prijs. Dit gebeurt ook regelmatig met mensen die hun huis van de woningbouwvereniging kopen, dus niks illegaals aan oid. Nou ja anders staat het ook niet op de site van de belastingdienst.



Die verkoopwaarde kan deels verrekend worden met de erfenis waar dochter nog recht op heeft van haar moeders deel, dan kan vader haar op papier €25.000 schenken en dan jaarlijks op papier het maximale belastingvrije bedrag. Zo komt het langzamerhand volledig op haar naam en neemt vaders vermogen af, waarmee je voorkomt dat hij vermogensbelasting moet betalen en zij straks erfbelasting, als het huis in 1 keer in zijn geheel naar haar gaat.



Zoals de constructie nu is, dus zijn woont erin en hij in een huurhuis, moet hij sowieso vermogensbelasting betalen, want een huis is alleen daarvan vrij gesteld als je er zelf ook in woont.
Heeft ze al gekeken wat ze zelf aan hypotheek zou kunnen krijgen? Als het huis verwaarloosd is dan zullen de verbouwingskosten ook niet laag zijn en een schenking van €25.000 is dan niet zoveel meer.
Laat maar, had laatste reacties niet gezien, geven betere info dan ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar dit allemaal even laten lezen en ze vond het erg nuttig. Ze gaat inderdaad even afspraak maken met notaris met deze informatie in haar achterhoofd. Bedankt allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon de huur blijven betalen als ik haar was. En zelf op gaan knappen. Op termijn wordt het huis van haar, dus is het probleem opgelost. Houdt er wel rekening mee dat de vader over de huur die zij betaald ook belasting moet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven