Is het onbeleefd om eten te weigeren?

17-04-2017 12:49 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was gisteren op een verjaardag en men was beledigd omdat ik de hapjes afsloeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaG schreef op 17 april 2017 @ 13:19:

Totaal niks eten en drinken op een feestje, als gastvrouw zou ik denken dat je er tegen je zin bent.

Snap wel dat ze zich dan een beetje beledigd voelde. En bij Surinamers krijg je als het even kan nog eten mee naar huis. Dan is het inderdaad een belediging.



Je kan best een paar hapjes eten en/of drinken ondanks de pijn die je voelt. Je was er voor de gezelligheid. Iemand gaf al aan dat het niet vreten hoeft te zijn, maar gewoon een paar hapjes op je bordje leggen en er wat van eten en verder niets erbij doen.
Alle reacties Link kopieren
Iets weigeren omdat je ervan over je nek gaat( gemarineerde rauwe hersens) allergisch voor bent( gluten, ei) of vegetarisch/veganistisch(vlees, melk, kaas, ei) is wat mij betreft prima. Kom je en eet je niks dan baal ik stevig en afhankelijk van de manier waarop je weigert zou ik best wel eens beledigd kunnen zijn. Vertik je het dan zelfs ook nog om een kop koffie, thee of water te drinken dan is het wat mij betreft tijd om definitief gedag te zeggen. Kom dan niet en zeg het van tevoren.



Neem een stuk groente en een glas water, eet je halve gebakje drink een kop thee. Iedereen kan vier happen en 1 glas drinken wegkrijgen in een uur of drie tijd. Mijn lichaam doet gek van synthetische smaakstoffen en zoetstoffen, er zijn feestjes waar ik alleen kaas/groente en thee/water neem.



Ik was vandaag ergens waar ze gekookt koud rundvlees serveerden, met alle vetrillen erin. En in die cultuur, hun thuisland is vlees schaars, eten weigeren onbeleefd en je bord niet leegeten een belediging. Dus ik heb een kleine portie langzaam opgegeten, sommige stukken zonder te kauwen, toen de tweede en derde ronde werden aangeboden lag er nog op mijn bord en heb ik bedankt. Ik was allang blij dat het geen orgaan of varken was.

Ik heb in de loop der jaren gekke dingen gegeten, van reepjes koeienmaag en varkensmaag tot nier, lever en terug naar bloedwordt, gefermenterrde wortel, kool en water waar paddestoelen in stonden, allerlei gistende drankjes en eigengestookte sterke dranken. Het meeste kom me niet echt bekoren, maar altijd een klein beetje proberen en je glas/bord leegmaken. Je trekt geen gekke gezichten en je bedankt na afloop en zegt dat het lekker was. Als ze meer willen geven of mee willen geven zeg je dat je ergens anders ook eten hebt meegekregen en dat wat je meegegeven zou worden niet meer eetbaar zou zijn als je eraan toekomt of dat je net had gegeten voor je erheen ging en dat je vol zit.



Zodra je iets hebt gehad of desnoods de halve avond met drie borrelnootjes in je hand zot die je vlak voor vertrek opeet doe je de gastvrijheid eer aan. Als je alles weigert is het best heel vervelend voor de gastheer/gastvrouw. Is er dan niets goed genoeg?
Alle reacties Link kopieren
quote:Rusticaa_ schreef op 17 april 2017 @ 13:03:

Nee. Ik sla geregeld hapjes af op verjaardagen (ivm glutenintolerantie).Ik zit op o.a. zuivelvrij. Dus als me gevraagd wordt wat ik eten mag, dan is het niets waar zuivel in zit. Blijkbaar weten veel mensen helemaal niet wat ze eten. Verbaasd zijn dat ik dan bedank voor yoghurt en ijs.
Alle reacties Link kopieren
Ha ja, pens eten. Dat kennen we hier als traktatie voor honden. Onze hond was helemaal opgewonden als we het een keer voor hem kochten. Het stonk vreselijk als het op het fornuis stond te pruttelen, maar hij liep gefixeerd zo hoog mogelijk op z'n tenen snuffelend bij de keuken heen en weer. Hij wist ook direct dat het voor hem was.

Portie pens eten werd dus 1, 2, 3, in godsnaam. Bleek een beetje als zwoerd te zijn.
Alle reacties Link kopieren
O ja, sneeuwvlokjee, grote meid zijn en binnenkort je excuses aanbieden. Uitleggen dat je je hoofd er niet bij had en daarom zo onbeleefd was om de omgeving niet helemaal te zien en dus ook niets te nemen. Was niet niet tegen haar gericht en zal niet meer gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
De commentaren worden hier steeds gekker en gekker. Nu moet ze al koeienmaag eten en excuses gaan maken...
Alle reacties Link kopieren
https://www.beatrijs.com/lekkernijen-afslaan/
Alle reacties Link kopieren
Eten is inderdaad veel meer dan eten. Het is voor veel mensen liefde, gastvrijheid, delen, inwijden, noem maar op. Vanuit dat oogpunt snap ik dat beledigd voelen wel. Als eten gewoon eten zou zijn en er geen positieve boodschappen zouden worden overgebracht met eten, dan snap ik TO wel. Maar dat is dus meestal niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Dus...je zat op een verjaardag en vanwege je liefdesverdriet heb je niks gegeten of gedronken? Wat deed je daar dan überhaupt? Want zo gezellig zal je niet geweest zijn. Kwam je daar voor de gastvrouw of om je zware leven te tonen? Ik heb ook wel eens liefdesverdriet gehad, at toen ook heel weinig. Maar als je op een verjaardag bent vind je echt wel ergens ruimte om een toastje mee te pakken hoor. Get over yourself.
quote:gelderka schreef op 17 april 2017 @ 21:13:

[...]





Simpel. Je gaat niet zitten zwelgen en zuchten want je eet echt wel.



Eten aanbieden is niet iets functioneels dat je doet om te voorkomen dat gasten van de honger omkomen en je weer ellenlange uitleg op het politiebureau moet geven.

Het aanbieden van eten is enorm verbonden met gastvrijheid. Er zijn culturen waar je een vreemdeling niet meer mag beroven als je met hem hebt gegeten, en culturen waar je een gast eten MOET aanbieden. Zo streng zijn we hier niet maar het is echt not done om het niet aan te bieden en het is ook not done om je neus op te halen.



Als je eten aangeboden krijgt, neem je het aan. Zo simpel is het.

Als je het niet wilt neem je een miniem knabbeltje en leg je het op een servetje. Als je er dan op aangesproken wordt zeg je 'ik kan geen hap door mijn keel krijgen maar het zag er zó lekker uit dat ik het toch wilde proberen... ik eet het zometeen op' of zo iets.



Mi-ni-male beleefdheid. Eten is meer dan een hoopje vet, vezels en koolhydraten.???? Dat bepaal ik gewoon zelf hoor.
quote:CarmiggelT schreef op 17 april 2017 @ 22:50:

Als ik iets liever niet eet wat ik krijg aangeboden, zeg ik iets als 'Ik wacht nog even, dankjewel.'

Meestal komt de gastvrouw dan niet terug om te vragen of ik alsnog wil.



Edit: of de gastheer, natuurlijk.Ik zet gewoon alles op tafel en ik let echt niet op wie wat neemt hoor.
quote:petra123456 schreef op 18 april 2017 @ 00:59:

Iets weigeren omdat je ervan over je nek gaat( gemarineerde rauwe hersens) allergisch voor bent( gluten, ei) of vegetarisch/veganistisch(vlees, melk, kaas, ei) is wat mij betreft prima. Kom je en eet je niks dan baal ik stevig en afhankelijk van de manier waarop je weigert zou ik best wel eens beledigd kunnen zijn. Vertik je het dan zelfs ook nog om een kop koffie, thee of water te drinken dan is het wat mij betreft tijd om definitief gedag te zeggen. Kom dan niet en zeg het van tevoren.



Neem een stuk groente en een glas water, eet je halve gebakje drink een kop thee. Iedereen kan vier happen en 1 glas drinken wegkrijgen in een uur of drie tijd. Mijn lichaam doet gek van synthetische smaakstoffen en zoetstoffen, er zijn feestjes waar ik alleen kaas/groente en thee/water neem.



Ik was vandaag ergens waar ze gekookt koud rundvlees serveerden, met alle vetrillen erin. En in die cultuur, hun thuisland is vlees schaars, eten weigeren onbeleefd en je bord niet leegeten een belediging. Dus ik heb een kleine portie langzaam opgegeten, sommige stukken zonder te kauwen, toen de tweede en derde ronde werden aangeboden lag er nog op mijn bord en heb ik bedankt. Ik was allang blij dat het geen orgaan of varken was.

Ik heb in de loop der jaren gekke dingen gegeten, van reepjes koeienmaag en varkensmaag tot nier, lever en terug naar bloedwordt, gefermenterrde wortel, kool en water waar paddestoelen in stonden, allerlei gistende drankjes en eigengestookte sterke dranken. Het meeste kom me niet echt bekoren, maar altijd een klein beetje proberen en je glas/bord leegmaken. Je trekt geen gekke gezichten en je bedankt na afloop en zegt dat het lekker was. Als ze meer willen geven of mee willen geven zeg je dat je ergens anders ook eten hebt meegekregen en dat wat je meegegeven zou worden niet meer eetbaar zou zijn als je eraan toekomt of dat je net had gegeten voor je erheen ging en dat je vol zit.



Zodra je iets hebt gehad of desnoods de halve avond met drie borrelnootjes in je hand zot die je vlak voor vertrek opeet doe je de gastvrijheid eer aan. Als je alles weigert is het best heel vervelend voor de gastheer/gastvrouw. Is er dan niets goed genoeg?Waarom?? Het is mijn lijf en ik bepaal helemaal zelf wat ik eet hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:thee schreef op 18 april 2017 @ 00:32:

Waarom heb je in hemelsnaam dit topic geopend? Ik denk omdat je enkel bijval had verwacht.Ik denk eerder om de discussie om te buigen naar het leed dat ze voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 18 april 2017 @ 07:22:

https://www.beatrijs.com/lekkernijen-afslaan/Als we met Beatrijs komen, heb ik er ook eentje

https://www.beatrijs.com/consumpties-we ... p-feestje/
Alle reacties Link kopieren
Dat je niks te eten pakt vind ik tot daaraantoe. Maar niks te drinken, ook geen glas water, vind ik aandachttrekkerij. Drinken doe je thuis ook, anders ben je al heel snel de pijp uit.
quote:Grobbebol01 schreef op 18 april 2017 @ 14:04:

Dat je niks te eten pakt vind ik tot daaraantoe. Maar niks te drinken, ook geen glas water, vind ik aandachttrekkerij. Drinken doe je thuis ook, anders ben je al heel snel de pijp uit.Waarom dan? Ik heb wat problemen met mijn slokdarm gehad, dus als ik dan een paar uur niet wil drinken is dat mijn goed recht, en dat hoef ik ook helemaal niet uit te leggen. Zo zijn er ook mensen met sondevoeding, of iets anders waardoor ze misschien op dat moment niet willen of kunnen drinken. Daar heeft iemand anders niets mee te maken.
Nee niet aso.



Wat ik wel aso vind is als je heb gezegd het is met eten en ze komen met volle buik binnen en jij hebt dan de hele dag in de keuken lopen uitsloven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven