Entertainment alle pijlers

Mattheus Passion

23-03-2011 23:57 143 berichten
We zitten weer in het voorjaar en gaan richting Pasen. Hoewel ik niet religieus ben (wel van huis uit) kijk ik weer uit naar de Mattheus Passion. Ik vind het geweldig, prachtig mooi en ik ben van plan om dit jaar weer eens naar een uitvoering te gaan. Ik denk aan de Doelen in Rotterdam.



Gewoon nieuwsgierig. Wie houdt er ook van deze muziek?
En nog maar een up. Ik zag zojuist dat er weer delen van de MP van Jonathan Miller op YouTube staan. Een aantal aria's en koralen, zoals ik in de gauwigheid zag, maar geen recitatieven. Allemaal een beetje magertjes, maar beter wat dan niks. Wat er is, is in elk geval weer genieten, en misschien komt er weer meer als ze eindelijk uitgeruzied zijn :-).
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in Naarden geweest, het was weer prachtig!
Leuk, ardni! Ik ben dit jaar niet naar de Mattheus Passion geweest, dus ik luister 'm nu maar via Spotify
Ik kruip over een uurtje maar weer op de bank voor de bak, en hoop dat ze deze keer weer eens een fatsoenlijke uitvoering hebben. Geen heutekneuterige Nederlandse versie, maar alsjeblieft weer eens Ton Koopman of desnoods een oude Harnoncourt (die het snelheidsrecord heeft, die jaagt hem er in ik geloof vijf kwartier doorheen. Alle blazers daarna aan de zuurstof ).
Alle reacties Link kopieren
Het is weer MP tijd! Ik ga voor de eerste keer, ben het al jaren van plan. In de concertzaal Adam, op eerste paasdag.

Zo benieuwd! Ik ga met mijn nieuwe man;) die vooral van instrumentaal klassiek houdt. Dat wordt nog wel een spannende.



Wie gaat ook of is net geweest?
Alle reacties Link kopieren
Twee weken geleden, en vorig jaar ook, naar een uitvoering geweest van hoogtepunten uit de Mattheus Passion, door 10 solisten die samen ook de koorpartijen zongen. Ze waren of nog conservatoriumstudent of net afgestudeerd.

Prachtig, prachtig, prachtig! En niet lang, hooguit 1,5 uur. Een paar jaar geleden de volledige MP gezien. Was erg mooi, maar té lang.



Hetzelfde ensemble dat ik 2 weken geleden hoorde heft eind mei een uitvoering van hoogtepunten uit het Requiem van Mozart.

Er doet een "scratchkoor" (klein koor van amateurs) aan mee. 's Ochtends oefenen, 's avonds meedoen met de uitvoering.

Ik ben daarvoor aangenomen en kijk er erg naar uit!
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat klinkt wel erg goed, Armana. Ik heb me stiekem al eerder afgevraagd of er geen "samenvattingen" zouden bestaan. Maar leek me soort vloeken in de kerk.

Maar het is er dus wel!



Het Requiem ken ik beter dan de Mattheus. Lijkt me ook geweldig om op deze manier te verkennen met mijn oudste zoon. Kun je een linkje posten? Misschien kom ik dan wel kijken als het qua afstand te doen is. Leuk dat je mee gaat doen ook, echt stoer!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee kaartjes voor uitvoering op goede vrijdag in Naarden. Kijk er erg naar uit! vorig jaar in concertgebouw was prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Wauw Bapauw, dat is het echte summum geloof ik hè? In Naarden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solanger schreef op 20 maart 2017 @ 19:00:

Oh, dat klinkt wel erg goed, Armana. Ik heb me stiekem al eerder afgevraagd of er geen "samenvattingen" zouden bestaan. Maar leek me soort vloeken in de kerk.

Maar het is er dus wel!



Het Requiem ken ik beter dan de Mattheus. Lijkt me ook geweldig om op deze manier te verkennen met mijn oudste zoon. Kun je een linkje posten? Misschien kom ik dan wel kijken als het qua afstand te doen is. Leuk dat je mee gaat doen ook, echt stoer!!De artiesten heten het Golden Circle Ensemble. Agenda en locaties op hun website.
Alle reacties Link kopieren
Dank!!
Ik ga bijna elk jaar luisteren, het is een van mijn meest favoriete stukken. En ja, het duurt lang, maar ik heb ook gemerkt dat de uitvoerenden er aan bijdragen of het saai wordt. Dit jaar niet gegaan omdat ik 'm zelf heb gezongen in een van de koren. Dat is ook een belevenis! Heel hard werken, een paar uur lang, maar wat was het geweldig. Gisteravond de documentaire met Reinbert de Leeuw opgenomen, en ik ga eens kijken of er nog ergens een Johannes is die ik kan kijken.
Alle reacties Link kopieren
De docu was prachtig, Cloe! Echt een aanrader
Alle reacties Link kopieren
quote:Solanger schreef op 21 maart 2017 @ 00:25:

Dank!!Dit jaar overgeslagen, voor het eerste naar de Misa Criolla geweest, iets heel anders maar ook echt een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag weer op tv naar de Matthaus Passion gekeken. Docu over Reinbert de Leeuw ga ik terugkijken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eerste paasavond naar het Concertgebouw in Adam geweest, prachtige uitvoering en was voorbij voor ik het wist. Ontroerende momenten zelfs, zeker voor herhaling vatbaar.
Documentaire was prachtig, voor wie 'm niet heeft gezien, ga kijken!
Ik ben dit jaar voor het eerst geweest, MP in de Laurenskerk Rotterdam. Er ging eerst nog een half uurtje kerkdienst aan vooraf. Ik ben alleen naar het eerste deel gegaan. Het was erg mooi, goed koor ook!



Johannes passion vind ik nog mooier, vooral het openingskoor Herr en de alt aria's!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven