Geld & Recht alle pijlers

Goede voornemen: sparen

22-12-2016 10:02 97 berichten
.
anoniem_197631 wijzigde dit bericht op 02-01-2018 21:44
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat je snel leert is wat je prioriteiten zijn; waar je geld voor over hebt en wat je wel kan laten schieten. Die urgentie zal je nooit voelen als iemand anders je budget aanvult door rekeningen voor je te betalen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 10:57:

Bemoedigdende woorden. Het moet me gewoon gaan lukken met inderdaad eerst 50 euro. Daarna kan ik altijd nog aanpassen. Bijhouden van alle betalingen zal ik gewoon blijven doen.Wat ik doe is voordeeltjes omzetten in extra sparen. Oftewel: zorgverzekering wordt 10 eur goedkoper (even hypothetisch), dan gaat mijn maandelijkse spaarbedrag met diezelfde 10 eur omhoog.
Waarom zou je (veel) willen sparen? Als je krapper komt te zitten, ga je vanzelf wel inkrimpen op je uitgaven. Nu lekker leven zou mij meer waard zijn dan iedere maand moeten opletten, maar wel 500 euro op de spaarrekening zetten. Begin met 200 euro per maand. Dan heb je volgend jaar ook 2400 gespaard en kan je nog steeds veel leuke dingen doen. Je leeft maar 1 keer hoor.
Omdat het studentenleven ophoudt en je niet weet of je gelijk daarna een inkomen hebt. Een beetje reserve aanhouden is ook als student verstandig.
Dan kan ze toch het studentenbaantje houden en eventueel in de kamer blijven wonen? Ik snap dat extreme sparen nooit zo, maar goed, dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poging3 schreef op 22 december 2016 @ 11:36:

Dan kan ze toch het studentenbaantje houden en eventueel in de kamer blijven wonen? Ik snap dat extreme sparen nooit zo, maar goed, dat is persoonlijk.Veel studentenkamers hebben tegenwoordig een campuscontract: na je afstuderen moet je er binnen x maanden uit. Hoeft natuurlijk niet voor TO te gelden, dat weet ik niet.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
quote:botanietje schreef op 22 december 2016 @ 11:54:

[...]





Veel studentenkamers hebben tegenwoordig een campuscontract: na je afstuderen moet je er binnen x maanden uit. Hoeft natuurlijk niet voor TO te gelden, dat weet ik niet.Dit gaat voor mij inderdaad niet op. In ons studentenhuis mag je ook als niet student blijven wonen. Niet dat je dat moet willen, maar de optie is er. Ik werk al onder een vast contract bij het bedrijf waar ik over een jaar fulltime kan gaan werken. Dit staat allemaal al op papier. Qua inkomsten weet ik dat ik het goed heb, nu qua uitgaven nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 11:59:

[...]





Dit gaat voor mij inderdaad niet op. In ons studentenhuis mag je ook als niet student blijven wonen. Niet dat je dat moet willen, maar de optie is er. Ik werk al onder een vast contract bij het bedrijf waar ik over een jaar fulltime kan gaan werken. Dit staat allemaal al op papier. Qua inkomsten weet ik dat ik het goed heb, nu qua uitgaven nog.Fijn om in elk geval de keuze en de tijd te hebben dan!
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Waarom betalen je ouders je rekeningen terwijl jij een prima inkomen hebt? Dat stuk snap ik niet. Waarom sta je niet op eigen benen terwijl je het geld er wel voor hebt. Ik snap wel dat je niet kunt sparen omdat je dit zo ook niet leert.
quote:danivo schreef op 22 december 2016 @ 10:08:

Beste tip om te sparen ooit: Zorg voor een vaste overschrijving naar je spaarrekening aan het begin van de maand. M.a.w. spaar van wat er binnenkomt, niet van wat er overblijft!



Jep dit. Doen we ook. En meestal aan het einde vd maand nog extra sparen.

Vind350,- een erg hoge post (vakantie).
Alle reacties Link kopieren
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 10:44:

[...]





Thanks voor de tip. Concreet betekent dit voor mij dat ik 1300 (inkomen) - 300 (vaste lasten) = 1000 euro heb. Lijkt me dat ik dan 'makkelijk' 450 euro moet kunnen sparen.De benzine, OV en boodschappen horen eigenlijk ook bij de vaste lasten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:ditte_ schreef op 22 december 2016 @ 12:02:

Waarom betalen je ouders je rekeningen terwijl jij een prima inkomen hebt? Dat stuk snap ik niet. Waarom sta je niet op eigen benen terwijl je het geld er wel voor hebt. Ik snap wel dat je niet kunt sparen omdat je dit zo ook niet leert.Dit topic heb ik om deze reden gestart. Tijd voor verandering
quote:Tickel schreef op 22 december 2016 @ 12:41:

[...]



De benzine, OV en boodschappen horen eigenlijk ook bij de vaste lasten.Goed punt. Dan kom ik hoger uit dan 300.00 inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
4 reisuren nam ik voor lief ipv veel willen sparen en tergelijkertijd op kosten van ouders leven.

Ik zelf zou eerst laten zien dat ik zelfstandig kan zijn en dan pas groter gaan wonen.

Dat geeft een goed gevoel

Ik vind het goed van je dat je nadenkt over alles. Dat laat volwassenheid zien!
Alle reacties Link kopieren
ik vind het op zich niet vreemd dat ouders bijdragen aan studiekosten zoals collegegeld, boeken etc. Verzekeringen en auto vind ik minder logisch. mijn eigen ouders wilden destijds ook graag mijn studiekosten betalen overigens, dat was echt een soort erekwestie voor ze. Ik denk dat ik ze gekwetst zou hebben door dat niet aan te nemen.

Maar mijn ouders zagen natuurlijk wel graag dat ik spaarde en toewerkte naar financiële zelfstandigheid, en het klinkt alsof TO in een goed bewustwordingsproces zit wat dat betreft, dat past bij de laatste fase van de studie/overgang naar echt zelfstandig zijn waar ze zich in bevindt.
Ik hoop (en ga er vanuit) dat ik over een paar maanden een leuke update kan doen over bizarre kosten drukken. Ik ben vandaag gestart:)
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 21:43:

Ik hoop (en ga er vanuit) dat ik over een paar maanden een leuke update kan doen over bizarre kosten drukken. Ik ben vandaag gestart:)Ik kwam dit topic tegen, en zie dat het bijna 4 maanden oud is, ben dus nu wel benieuwd hoe het je vergaan is?
.
anoniem_197631 wijzigde dit bericht op 02-01-2018 21:45
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je sparen nog niet als vaste last opgenomen?
oeps...
Ziet er goed uit. Je houdt dus 665 euro over uit je budget. Dan zou ik 450 automatisch sparen de dag dat je salaris binnenkomt, dat geeft je ruim 200 euro extra speling voor kapper en onvoorzien en wat je over houdt kun je dan alsnog sparen aan het einde van de maand.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb je recent vakantiegeld gehad? Heb je dat gespaard?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven