Lijf & Lijn alle pijlers

Voor het eerst wortelkanaal behandeling

17-04-2017 18:25 52 berichten
Hoi Allemaal,



Als eerst. Ik ben echt een mietje. Vooral als ik niet weet wat mij te verwachten staat kan ik mij enorm enorm druk maken..zoals nu dus met een wortelkanaal behandeling.



Vorige week bij de tandarts geweest met kiespijn, had 2 scheuren in de kies dus werd er besloten een kroon te plaatsen. Sindsdien is de pijn enkel erger geworden met dit weekend ook wat verhoging, dus vanochtend tandarts gebelt en ze hebben me door verwezen naar een kliniek die een wortelkanaal behandeling kan uitvoeren, de kies is te ver achterin de mond voor mijn tandarts om het zelf te doen.



Maar goed, nu maak ik er een hele happening van in m'n hoofd...



Iemand bereid wat (hopelijk goede) ervaringen te delen zodat ik een beetje gerust gesteld word?



Overigens zag ik bv ook heel erg op vorig jaar tegen verstandskies verwijderen en uiteindelijk stelde dat niks voor, ik hoop dat wortelkanaal behandeling net zo zal gaan
Alle reacties Link kopieren
Als een kroon geen probleem is, dan een wortelkanaalbehandeling ook niet. Duurt lang en het slijpen hoor je natuurlijk en je voelt wat dreunen, maar verder niets. En inderdaad: het resultaat kan een geweldige opluchting zijn. Soms had je al langer last ervan dan je besefte, bijvoorbeeld een soort druk in je hoofd, spierspanningen, lichtjes zeuren wat nergens aan te koppelen was.



Het rubberlapje wat iemand noemde, heb ik een keer gehad toen er amalgaamvullingen verwijderd werden. Het gruis mag je niet inademen/slikken.



Mijn eerste wortelkanaalbehandeling was een ouderwetse, maar de tandarts was zelf heel bang om mensen pijn te doen en hij boorde voorzichtig, zodat het ook zonder verdoving nauwelijks pijn deed. Dat waren lange sessies en soms viel ik bijna in slaap. Maar eerder hoorde ik van anderen hoe dat vroeger ging: er werd stevig geboord in je zenuwen zodat je gierende pijn had. Voorlopige vulling en terugkomen. Opnieuw boren. Nog een paar keer terugkomen, net zolang totdat de hele zenuw uitgeboord was. .

Tegenwoordig willen ze je al verdoven voor een klein gaatje.
Nou inmiddels alweer even thuis. Het zit er op en het stelde niks voor! (Gelukkig maar)

De kroon kon gelukkig blijven en hij kon er door heen werken, moet enkel nog terug naar eigen tandarts binnen 3wk hij moet nog iets afmaken? Echt geen idee meer wat precies haha.

Ik had uit gelegd nerveus te zijn dus ze hebben mij alles verteld wat ze deden maar ben bang dat ik een overload aan informatie heb gekregen haha.

Nu lekker thuis op de bank, blij dat t achter de rug is. Ben gewaarschuwt voor na-pijn maar dat zal vast mee vallen, ze wouden me al vicodin mee geven maar dat leek me echt overbodig.

Ik heb nog wel oer hollandse paracetamol mocht het nodig zijn ;)



Iig dank voor alle geruststellende reacties! Ging al een stuk minder nerveus heen
Fijn dat het meeviel!



Waarschijnlijk heb je nu een tijdelijke vulling gekregen. Stel dat er nog een restje zenuw is blijven zitten dan kunnen ze dat makkelijk alsnog verwijderen. Als over een paar weken duidelijk is dat alles goed is, dan halen ze de tijdelijke vulling eruit en krijg je de definitieve vulling. Dat is zo gepiept en doet geen pijn. Waarschijnlijk stopt de tandarts dan een metalen (?) staafje in elk kanaaltje, en misschien maakt hij nog een foto om te zien of die staafjes goed tot het puntje van het wortelkanaal zitten ( bij twijfel, bijvoorbeeld bij heel kromme wortelkanaaltjes). Dan vulling eroverheen en klaar.



Je kunt de komende dagen nog wat last houden maar dat zou snel minder moeten worden. Wordt het helemaal niet minder of zelfs erger, dan even terug naar de tandarts want dan is er misschien nog een restje ontsteking blijven zitten.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:dwynwen schreef op 17 april 2017 @ 18:38:

@florita jouw ontsteking was dus ook onder de kroon? Moest de kroon er af om de behandeling te doen? Daar zou ik namelijk best van balen, net vorige week $500 voor die kroon betaalt..Aah sorry, dit niet meer gelezen. Maar hij boorde dus een piepklein gaatje door mijn kroon heen, zoals je zelf inmiddels ook gemerkt hebt. Kostte wel een flinke duit, was geloof ik rond de 700 euro kwijt maar na die pijn (ontsteking deed echt mega pijn!) was die tandarts desondanks mijn held van de maand. Fijn dat het achter de rug is én het meeviel!
@appeltjesgroen.

Ja, nu komt het weer bij mij terug inderdaad, dit is een tijdelijk iets en de tandarts doet de definitieve vulling, dank voor het ophelderen

Ik kon gister ook echt niet meer nadenken toen ik thuis kwam ben ik gelijk in slap gevallen, doodmoe van de stress, wat kan een mens zich ook druk maken haha.



Ik voel me al een stuk beter al heb ik vannacht toch wel behoorlijk wat pijn gehad waar ik half door heen sliep dus vanochtend maar gelijk wat paracetamol genomen. Er was mij idd verteld dat er wat napijn kon zijn maar de gevoeligheid voor kou moest gelijk weg zijn en dat is inderdaad het geval. Het rare is eigenlijk dat ik niet eens zo zeer pijn heb aan de kies waar de behandeling is op uitgevoerd maar meer mijn kaak en de kies er boven? Aan de andere kant is het bij kiespijn altijd wel moeilijk om exact aan te geven waar.



@florita, ja haha geeft niks maar inderdaad, gaatje door de kroon heen. Je was 700 euro kwijt buiten de verzekering om? jemig! Ik was $235 kwijt nadat de verzekering hun gedeelte had vergoed. Dus vergeleken jou valt het mee dan aan de andere kant denk ik deze kies doet het beter goed want dure kies tot nu toe haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlekkebeest schreef op 17 april 2017 @ 21:02:

Ow vind zo'n lapje ideaal.

Zelfs met gaatje vullen wordt die bij mij gezet omdat ik zonder lapje braakneigingen heb. Met lapje heb ik dit niet omdat er niks in m'n keel kom en ik gewoon kan slikken.Als het de achterste kies is verdoven ze ook je keel en kan je helemaal niet meer slikken, doodeng!
quote:Kate2000 schreef op 18 april 2017 @ 18:35:

[...]





Als het de achterste kies is verdoven ze ook je keel en kan je helemaal niet meer slikken, doodeng!



Het was mijn achterste kies (kies nr 18) maar keel niet verdoofd?

Ik had van dat lapje eigenlijjk geen last, had ook zon kaakding in aan de andere kant zodat het makkelijker was om mond open te houden. Ik kon wel slikken maar kreeg toch wel een erg droge keel, dat was het enige vervelende aan het hele gebeuren vond ik eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Dwynwen!
...
anoniem_341909 wijzigde dit bericht op 23-04-2017 23:25
Reden: ...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:dwynwen schreef op 18 april 2017 @ 17:33:

@appeltjesgroen.

@florita, ja haha geeft niks maar inderdaad, gaatje door de kroon heen. Je was 700 euro kwijt buiten de verzekering om? jemig! Ik was $235 kwijt nadat de verzekering hun gedeelte had vergoed. Dus vergeleken jou valt het mee dan aan de andere kant denk ik deze kies doet het beter goed want dure kies tot nu toe haha.Nee de rekening was 700 euro, kreeg nog wel wat terug. Maar had dat jaar al eerder wat gehad, dus kostte nog wel rond de 500. Maar goed, het een belangrijke kies en die pijn was niet fijn, dus wat moet dat moet.
quote:Gorjuss schreef op 18 april 2017 @ 22:05:

Ik begrijp niet helemaal waarom dit allemaal aan een verstandskies is gebeurd (de 18 is een verstandskies). Gebroken kies, kroon (heb ik sowieso al twijfels bij) en daarna nog een wortelkanaalbehandeling, wat een kies inderdaad zwakker maakt. Trekken kost ongeveer €45 euro; vaak heeft een verstandskies überhaupt geen (kauw)functie meer. Heeft de tandarts opties met je besproken?



Maar los daarvan hoop ik dat je pijnvrij blijft.



Het was niet mijn verstandskies

Ik heb het ff gegoogled en blijkbaar werkt nummer systeem dan iets anders in amerika haha. Mijn verstandskies is er gelukkig alweer een jaar uit
quote:florita schreef op 18 april 2017 @ 22:12:

[...]





Nee de rekening was 700 euro, kreeg nog wel wat terug. Maar had dat jaar al eerder wat gehad, dus kostte nog wel rond de 500. Maar goed, het een belangrijke kies en die pijn was niet fijn, dus wat moet dat moet.Inderdaad
Overigens, ik vraag me af hoe lang en wat voor na pijn normaal is? Sinds ik vorige week de kroon op kies heb laten zetten heb ik ook pijn aan de kies recht daar boven. Ik dacht eerst dat dit door de wortelkanaal infectie kwam maar begin nu toch te twijfelen. De tandarts heeft die kies wel wat bij geslepen oid toen de kroon was gezet zodat deze kies de kroon niet zou beschadigen. Geen idee of daar wat mis bij kan gaan of dat dit voor napijn kan zorgen?



Misschien toch morgen als het nog zo is even bellen.
...
anoniem_341909 wijzigde dit bericht op 23-04-2017 23:27
Reden: ...
% gewijzigd
quote:Gorjuss schreef op 19 april 2017 @ 08:30:

[...]





Het is een internationale nummermethode, zodat er juist geen verwarring kan ontstaan over welke tand of kies het gaat.

Maar goed, beter dat het je verstandskies niet is. Beetje ongebruikelijk om zoveel werk te doen aan deze kies, tenzij hij ooit nog eens nodig kan zijn omdat voorliggende kiezen niet sterk zijn.Serieus...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Univers ... ing_System



https://dentalimplants-usa.com/tooth-numbering/



https://perioimplants.us/tooth-numbering/



Hopelijk overtuigd dit je dat er dus blijkbaar echt een ander numeriek systeem gebruikt word hier.



Waarom is het zo ongebruikelijk om werk aan deze kies te doen? Word constant gebruikt met kauwen ed.
Geen zorgen maken!



Heb er vorig jaar eentje ondergaan. Ben geweldig kleinzerig en heb dat ook vooraf aangegeven. Ik heb werkelijk NIETS gevoeld, helemaal niets!!
...
anoniem_341909 wijzigde dit bericht op 23-04-2017 23:27
Reden: ...
% gewijzigd
Was die verstandskies aan zelfde kant? Waarom heb je die weg laten halen, had je eerder ontsteking daar?

Gaat het nu beter trouwens?
quote:Gorjuss schreef op 19 april 2017 @ 08:58:

Ik weet nu dus niet of je het over jouw kies of de Nederlandse 18 (dus verstandskies) hebt.

Een verstandskies wordt in de meeste gevallen niet gebruikt; vaak zit er geen aansluitende kies tegenover en heeft een verstandskies geen kauwfunctie. Ook bezorgt 'ie vaak problemen door bijvoorbeeld scheef te zitten of doordat 'ie slecht te poetsen is en er daardoor makkelijk(er) gaatjes ontstaan.

Daarom wordt er in de meeste gevallen eerder gekozen voor trekken dan voor een kroon.

Uitzondering is bijvoorbeeld als de kiezen ervoor slecht zijn, de verstandskies gezond, en deze verstandskies wellicht ooit eens gebruikt kan worden als pijler voor een brug.



Maar goed, ik blijf mijn vraagtekens houden bij het plaatsen van een kroon over een al gebroken kies. Het zou me niets verbazen dat je pijnklachten juist door die breuk komen.



Nee. Ik snap de verwarring niet zo maar voor de duidelijkheid, het gaat niet over mijn verstandskies.



Edit: zie met terug lezen dat we allebei in de war raken van hele verstandskies gebeuren. Vergeet hele verstandskies verhaal haha
quote:swifty schreef op 19 april 2017 @ 09:02:

Was die verstandskies aan zelfde kant? Waarom heb je die weg laten halen, had je eerder ontsteking daar?

Gaat het nu beter trouwens?



Ja, toevallig wel.

In principe had die kies kunnen blijven maar ik kreeg een ontsteking die maar niet weg ging en na 3 of 4 antibiotica kuren was het genoeg



Ah lief dat je vraagt 12u snachts hier, pijnstillers beginnen wat te werken dus hopelijk val ik zo in slaap en als het morgen nog pijn doet bel ik gewoon. Liever een aansteller en een x te veel bellen of op consult dan onnodig met pijn of complicaties door lopen haha.
...
anoniem_341909 wijzigde dit bericht op 23-04-2017 23:28
Reden: ...
% gewijzigd
quote:Gorjuss schreef op 19 april 2017 @ 09:14:

Ja, dat begrijp ik nu. Maar als je op een Nederlands forum schrijft over de 18... Ik kreeg niet mee dat je een Amerikaans systeem gebruikt. Vervolgens vroeg je aan mij waarom het ongebruikelijk is om aan 'deze kies' zoveel te behandelen.Ik dacht dat je het alsnog over de niet verstandskies had haha. Ik dacht dus van nah ik heb deze kies nodig dus zo raar is het niet dat ze er werk aan doen Geen drama, gewoon internet mis communicatie
quote:dwynwen schreef op 19 april 2017 @ 09:13:

[...]





Ja, toevallig wel.

In principe had die kies kunnen blijven maar ik kreeg een ontsteking die maar niet weg ging en na 3 of 4 antibiotica kuren was het genoeg



Ah lief dat je vraagt 12u snachts hier, pijnstillers beginnen wat te werken dus hopelijk val ik zo in slaap en als het morgen nog pijn doet bel ik gewoon. Liever een aansteller en een x te veel bellen of op consult dan onnodig met pijn of complicaties door lopen haha.



Sterkte! En dat alles nu schoon en bacterievrij is in je kaken. En pijnvrij snel!



Mbt andere kies, Ik hoor nl vaker dat het begint met 1 kies, en die wordt behandeld, en dan tweede ontsteking zelfde kant, andere kies etc etc. Geen idee of het toeval is.



Er is ook beweging die wortelkanaal en dan laten zitten kies afraadt, en trekken kies adviseert vanwege bacterien die dan in kaak blijven, weet niet wat te denken hierover. Ms dat anderen ook hier over gelezen hebben?
quote:swifty schreef op 19 april 2017 @ 09:24:

[...]





Sterkte! En dat alles nu schoon en bacterievrij is in je kaken. En pijnvrij snel!



Mbt andere kies, Ik hoor nl vaker dat het begint met 1 kies, en die wordt behandeld, en dan tweede ontsteking zelfde kant, andere kies etc etc. Geen idee of het toeval is.



Er is ook beweging die wortelkanaal en dan laten zitten kies afraadt, en trekken kies adviseert vanwege bacterien die dan in kaak blijven, weet niet wat te denken hierover. Ms dat anderen ook hier over gelezen hebben?



Ik heb er ook wel eens over gelezen maar weet het precieze er ook niet van af inderdaad.

Wat ik wel van mezelf weet is dat ik zowel makkelijk ontstekingen/infecties krijg en er dan ook moeilijk weer af kom. Geen idee waarom, eigenlijk het enige (klinkt dramatisch) waar ik soms super down van word omdat er elk jaar wel iets "nieuws" is waar ik maanden mee aan modder. Hoop dat dit nu niet met gebit zo is want ik snap waarom kiespijn zon slechte naam heeft, ben er stront chagerijnig van.
Ja ik ook niet, maar mocht je steeds weer terugkerende last hebben, je hebt ook biologische tandartsen die een keer naar je gebit kunnen kijken, misschien een nieuwe visie, en hopelijk minder problemen? Ik heb geen bio tandarts hoor, maar las er over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven