Geld & Recht alle pijlers

Onmogelijk om als single een eigen appartementje te hebben.

12-01-2017 21:23 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik weet t even niet meer hoor! ik wil echt súper graag mn eigen appartementje of studiootje huren maar als single is het gewoon NIET te doen!



Ik heb een HBO studie afgerond, ik werk 40 uur per week, dan zou je toch zeggen dat het voor een 23-jarige best wel te doen moet zijn?



Maar nee hoor, ten eerste reageren er onwijs veel mensen op die appartementjes zodat je er nooit tussen komt. Als je dan wel een reactie hebt kom je erachter dat je bruto maandloon minimaal 4,5 x het huurbedrag moet zijn. Dat gaat hem dus ook in 9 van de 10 gevallen niet worden als je alleen bent.



Dat betekent dus dat ik dan in een kamer van 10m2 moet gaan zitten met een gedeelde badkamer, keuken en toilet. Niks mis mee, maar eerlijk gezegd heb ik daar gewoon niet zo heel erg veel zin in. Ik wil gewoon lekker iets voor mezelf. En als het dan maar 25m2 is met een keuken en badkamer die misschien niet prachtig zijn, vind ik dat echt helemaal prima!



Ik heb ook al gekeken naar koopwoningen en dat ben ik nu verder aan het uitzoeken, maar zou het liefste eerst even gaan huren.



Ik verdien ongeveer rond de 2300 bruto per maand. Als je naar een huisje kijkt ónder de 500 is alles gedeeld met medebewoners. Ergens tussen de 500 en 600 is zeldzaam op de één of andere manier. Dat zijn vaak wel de leuke plekjes: klein, 'betaalbaar', en vaak wel lekker voor jezelf dus niets gedeeld. Helaas zijn die plekjes in een mum van tijd vergeven :(



En dan alles boven de 600 is eigenlijk al niet meer betaalbaar. Tenminste dat vinden zij, aangezien je loon gewoon vaak 4 a 4,5 keer zo hoog moet zijn .



Het is gewoon even lastig dat ik keihard werk, een studie heb gevolgd, kortom, alles wat je 'hoort' te doen, en dat het gewoon echt onmógelijk is om dan ergens je eigen plekje te kunnen krijgen.



Ik heb me echt al op iedere website ingeschreven, de meeste accounts ook betaald natuurlijk dus het kost je ook nog eens een rib uit je lijf. En wat levert het op? Niks :(



Tips misschien?
Wat leuk!! Wil je kwijt in welke wijk?
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg! Ik ben ook wel benieuwd naar de wijk
Alle reacties Link kopieren
zeg ik liever niet ivm herkenbaarheid, maar wel lekker dicht bij t centrum
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je je niet meteen ingeschreven zodra je 18 werd? Hebben je ouders of vrienden je dat niet aangeraden?
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor, dan zal ik je vast vaak op straat tegenkomen, al zullen we dat dan weer niet weten

Veel succes met verhuizen!
Alle reacties Link kopieren
http://www.funda.nl/koop/ ... t-49163742-spoelstraat-9/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 26 maart 2017 @ 17:48:

Nieuwe update: afgelopen donderdag voor de 3e keer hetzelfde appartement bezichtigd, en nu maandag ga ik een bod uitbrengen! spannenddd......oeh! Spannend en veel succes!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Pinkiepink schreef op 27 maart 2017 @ 23:05:

zeg ik liever niet ivm herkenbaarheid, maar wel lekker dicht bij t centrum Super voor je! Goede investering.
Ik had dezelfde situatie en ben gaan kopen! Nooit spijt van gehad en maar 395 hypotheek per maand!
Ik heb dit topic meegelezen, ben benieuwd hoe het is afgelopen Pinkiepink!
Alle reacties Link kopieren
Als je inderdaad gaat voor een koopwoning en niet teveel geld wil uitgeven aan de hypotheek, dan kun je ook eens nadenken over een doe-het-zelf hypotheek (ook wel 'execution only' genoemd). Dan sluit je de hypotheek af zonder advies van een hypotheekadviseur. Zeker voor starters op de woningmarkt zijn de keuzes voor een hypotheek toch beperkt en dan kun je ruim 2000 euro besparen aan hypotheekadvies.



Overdrachtsbelasting en notariskosten ontkom je niet aan, maar op de hypotheekkosten valt flink te besparen.
Eerst begrijpen dan kiezen
quote:HypoExpert schreef op 18 april 2017 @ 12:20:

Als je inderdaad gaat voor een koopwoning en niet teveel geld wil uitgeven aan de hypotheek, dan kun je ook eens nadenken over een doe-het-zelf hypotheek (ook wel 'execution only' genoemd). Dan sluit je de hypotheek af zonder advies van een hypotheekadviseur. Zeker voor starters op de woningmarkt zijn de keuzes voor een hypotheek toch beperkt en dan kun je ruim 2000 euro besparen aan hypotheekadvies.



Overdrachtsbelasting en notariskosten ontkom je niet aan, maar op de hypotheekkosten valt flink te besparen.



Dat lijkt me ongeveer het slechtste advies dat er is, als je 23 bent en nog nooit een eigen huis hebt gekocht. Om hier voordeel uit te halen moet je goed in de materie zijn ingevoerd, wil je niet het risico lopen dat je een oor wordt aangenaaid.

Ik heb zelf mijn zaken laten regelen door een hele bekende hypothecair en goed bekend staande makelaar, en dat heeft me veel geld gekost maar nog veel meer geld opgeleverd voor de komende 30 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 16 april 2017 @ 23:28:

Ik heb dit topic meegelezen, ben benieuwd hoe het is afgelopen Pinkiepink!



hee, wat leuk zeg!



Het bleek helaas toch met de hypotheek iets lastiger te zijn dan ik had gedacht, ondanks dat ik een werkgeversverklaring met een intentieverklaring heb. Ik werk dus bij een bank en een hypotheekadviseur heeft mij helemaal verteld dat alles in kannen en kruiken was, bleek er toch een klein probleempje te zijn wat mijn hypotheekaanvraag lastig maakt. Geen BKR oid, gewoon mijn contract.



Dat vind ik echt balen, ik ben HBO geschoold, en als er iemand hard werkt dan ben ik het wel. Ik weet gewoon zeker dat, als ik gezond blijf, ik gewoon echt geen problemen heb met werk houden en eventueel nieuw werk vinden. Maar goed, dat weet de bank niet, dat snap ik ook. Ik moet gewoon mijn huidige inkomen kunnen gebruiken, want de afgelopen 3 jaar heb ik simpelweg niet volledig fulltime gewerkt omdat ik pas in 2015 ben afgestudeerd. Tijdens mijn studie had ik een bijbaantje. Wel heb ik een prima spaarpotje en nu gewoon een goed loon om te kunnen kopen.



Binnenkort heb ik bij de Hypotheker en een hypotheekshop een gesprek om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn, met mijn contract. Eventueel bijvoorbeeld een arbeidsmarktscan. De vrouw die ik aan de telefoon had gaf mij alleen niet zoveel vertrouwen, ik had het gevoel dat ik er meer verstand van had dan zijzelf. Maargoed, dat ga ik dan even overleggen met een adviseur.



Dus, mijn plannen nu nog even in de ijskast. Eerst even kijken of ik überhaupt wel kan kopen :(



Zo niet dan toch maar huren eerst. Maar dat vind ik wel super jammer omdat je met koop gewoon veel mooiere appartementen kunt krijgen tegen een lagere prijs. Helaas is deze stomme maatschappij niet anders ingericht en wordt het toch echt voor een single bijna onmogelijk om een appartementje voor jezelf te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat balen Pinkiepink! Ze maken het inderdaad wel heel moeilijk tegenwoordig, terwijl iedereen blijkbaar maar wel gewoon 500 euro of nog meer huur moet kunnen ophoesten.

Ik ga voor je duimen dat het toch nog lukt, is het niet linksom dan maar rechtsom. Succes!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, Calamitycat!



Ik hoop het ook, het gaat misschien iets lastiger worden dan ik dacht, maar ik ga in ieder geval al mijn mogelijkheden goed bekijken.
Wat een rotsituatie. Ik snap er ook niks van, er verdwijnen steeds meer huurwoningen, het aanbod bij verschillende woningbouwcorporaties is vaak meer koop dan huur, en dan is het toch zo vreselijk moeilijk om een hypotheek te krijgen. Zeker als jonge, fitte meid van 23 met een heel net salaris voor die leeftijd, zou dat toch moeten lukken. Zelfs in de bijstand kun je een dergelijk maandbedrag nog wel betalen.



In elk geval heel erg balen. Ik hoop dat er snel zonneschijn aan de horizon zal gloren.
Balen zeg, hoop inderdaad dat je snel iets naar je zin zult vinden. Hou ons op de hoogte
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 18 april 2017 @ 12:37:

[...]





Dat lijkt me ongeveer het slechtste advies dat er is, als je 23 bent en nog nooit een eigen huis hebt gekocht. Om hier voordeel uit te halen moet je goed in de materie zijn ingevoerd, wil je niet het risico lopen dat je een oor wordt aangenaaid.

Ik heb zelf mijn zaken laten regelen door een hele bekende hypothecair en goed bekend staande makelaar, en dat heeft me veel geld gekost maar nog veel meer geld opgeleverd voor de komende 30 jaar.Het is inderdaad belangrijk om je vooraf goed in de materie te verdiepen. Maar dat moet je ook als je het uitbesteedt anders wordt je daar misschien een oor aangenaaid. Dus in beide gevallen moet je je vooraf goed verdiepen in welke hypotheek goed bij jou past. En dan zul je merken dat de keuzes voor een eerste huizenkoper beperkt zijn. Een doe-het-zelf hypotheek is dan niet zo spannend meer.
Eerst begrijpen dan kiezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven