Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen van je vader.

18-04-2017 12:29 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb even een vraag namens een vriendin van mij. Zij woont in het huis van haar vader die te koop staat, haar vader is naar een huur seniorenwoning gegaan, ze hebben afgesproken dat zij daar blijft wonen tot het het huis verkocht is en tot die tijd betaald zij haar vader huur. Nu zit er over te denken, met goedkeuring van haar vader om het huis op haar naam te zetten zodat de ze de woning kan verbouwen en daar zelf blijven wonen. Kan dat zomaar of moet haar vader daar dan belasting over betalen volgend jaar? Of zou het beter zijn om het huis voor een klein bedrag van haar vader te kopen? Haar moeder leeft niet meer en ze heeft geen broers en zussen. We hebben al gespit op de belastingsite maar we komen er niet uit. Heeft iemand hier op het viva forum daar enig inzicht in?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 18 april 2017 @ 13:32:

Ik zou gewoon de huur blijven betalen als ik haar was. En zelf op gaan knappen. Op termijn wordt het huis van haar, dus is het probleem opgelost. Houdt er wel rekening mee dat de vader over de huur die zij betaald ook belasting moet betalen.inderdaad, Ik zie het punt niet. huis uit de verkoop halen en straks erft zij het toch. Of mis ik nu wat?
Alle reacties Link kopieren
Vader moet dan ook vermogensbelasting betalen over de waarde van het huis, en heeft geen hypotheekrenteaftrek meer voor zover er nog hypotheek op de woning zit. In principe zal de huur dat compenseren natuurlijk.
quote:Leentje_71 schreef op 18 april 2017 @ 12:48:

Zij is ouder dan 40 dus de vader mag haar 25000 euro vrij schenken. 100.000 is alleen als je jonger bent dan 40.Die 25000 geldt ook alleen onder de 40. Boven de 40 is het 5320 voor 2017.
Alle reacties Link kopieren
Degene die de schenking ontvangt moet toch schenkingsbelasting betalen? Dus als TO het huis van haar vader voor een klein bedrag overneemt moet TO schenkingsbelasting betalen en niet haar vader lijkt me.
Dus als jouw vriendin het huis van haar vader koopt heeft je vader een grote belastingschuld, maar als iemand anders het koopt niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Viviola schreef op 19 april 2017 @ 03:31:

Degene die de schenking ontvangt moet toch schenkingsbelasting betalen? Dus als TO het huis van haar vader voor een klein bedrag overneemt moet TO schenkingsbelasting betalen en niet haar vader lijkt me.

Precies. Ik snap niet waarom TO denkt dat vader belasting moet betalen. Als vriendin (een deel van) het huis van haar vader krijgt (en de BD ziet alles minder dan een marktconforme verkoopwaarde als een gift) moet zíj schenkingsbelasting betalen, hij niet. (Edit: Zie op de site dat je er ook voor kunt kiezen dat de schenker dit betaalt.)

Maar het zou kunnen dat de helft van het huis al van haar is, omdat ze dat dan al van haar moeder zou hebben geërfd. Een afspraak bij de notaris lijkt me een heel goed plan.



Edit: Ik heb het even uitgerekend. Als het huis 200.000 waard is wordt de schenkbelasting (in 2016) een kleine 27.000 euro. Dan zal er ook nog 6% overdrachtsbelasting betaald moeten worden, dus 12.000. Verder nog wat andere kosten (taxatie, notaris). Al met al kan vriendin dan voor 40.000 euro eigenaar zijn. Dat kan natuurlijk ook een goede constructie zijn. Of zie ik iets over het hoofd? Behalve dat van dit plan vooral de BD heel blij wordt.

Maar de constructie van o.a. Iamalady is veel gebruikelijker, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dochter kan het huis kopen dmv een familiehypotheek. Zij moet dan aan vader een marktconforme rente betalen en krijgt het huis op naam.

Vader krijgt de waarde van het huis bij zijn vermogen op. Jaarlijks schenkt vader het belastingvrije bedrag aan dochter. Op die manier kan dochter gebruik maken van de HRA, het vermogen van vader wordt jaarlijks lager en dit is ook gunstig voor de erfenis later.



Iemand zei dat dochter het huis gewoon kon blijven huren en verbouwen, omdat het later toch van haar werd. Maar als je het huis verbouwd wordt het huis meer waard. Over de waarde van het huis moet je erfbelasting betalen. Voor kinderen is maar 20.000 euro vrijgesteld van belasting, dus dan zou dochter meer belasting moeten betalen over haar eigen investering.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goede tip Wilma, een familiehypotheek is ideaal. De rente moet wel marktconform zijn en niet veel lager (of zelfs veel hoger) anders klopt de belastingdienst alsnog aan voor schenkbelasting.



Als vader het kan missen is dit voor hem ook geen probleem. Dochter moet wel aflossen om HRA te kunnen krijgen.



Je moet het huis ook laten taxeren. Overdrachtsbelasting is 2% (4000), notaris max 1000 voor hypotheek en overdracht) taxatie max 1000 dus totale aankoop zou dan ongeveer 206.000 zijn. Bij 2% rente is de rente 4120 het eerste jaar, aflossing is 6900, totaal ongeveer 11.000 euro. Als zij dan een schenking krijgt van 5320 dan is het jaarlijks in het begin 5680 en per maand 473.



Op deze manier kan zijj heel goedkoop wonen. De hypotheekaftrek gaat daar nog van af, het bedrag kan dan makkelijk maar 400 euro per maand zijn.



Na overlijden is zij erfgenaam. Schenken is goedkoper dan erven. Boven de ongeveer 115.000 euro moet je 20% erfbelasting betalen. Daaronder is het 10%.



Als vader nu b.v. 150.000 euro zou schenken (in korting op aankoop huis) zou je 16.750 aan belasting moeten betalden. De overige 50.000 zou dan in de vorm van een hypotheek kunnen gaan en die zou dan elk jaar verminderd kunnen worden door een schenking van ruim 5000 euro of gewoon afgelost kunnen worden.



Vanzelfsprekend kunnen andere bedragen ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 19 april 2017 @ 11:34:

Dat is een goede tip Wilma, een familiehypotheek is ideaal. De rente moet wel marktconform zijn en niet veel lager (of zelfs veel hoger) anders klopt de belastingdienst alsnog aan voor schenkbelasting.



Als vader het kan missen is dit voor hem ook geen probleem. Dochter moet wel aflossen om HRA te kunnen krijgen.



Je moet het huis ook laten taxeren. Overdrachtsbelasting is 2% (4000), notaris max 1000 voor hypotheek en overdracht) taxatie max 1000 dus totale aankoop zou dan ongeveer 206.000 zijn. Bij 2% rente is de rente 4120 het eerste jaar, aflossing is 6900, totaal ongeveer 11.000 euro. Als zij dan een schenking krijgt van 5320 dan is het jaarlijks in het begin 5680 en per maand 473.



Op deze manier kan zijj heel goedkoop wonen. De hypotheekaftrek gaat daar nog van af, het bedrag kan dan makkelijk maar 400 euro per maand zijn.



Na overlijden is zij erfgenaam. Schenken is goedkoper dan erven. Boven de ongeveer 115.000 euro moet je 20% erfbelasting betalen. Daaronder is het 10%.



Als vader nu b.v. 150.000 euro zou schenken (in korting op aankoop huis) zou je 16.750 aan belasting moeten betalden. De overige 50.000 zou dan in de vorm van een hypotheek kunnen gaan en die zou dan elk jaar verminderd kunnen worden door een schenking van ruim 5000 euro of gewoon afgelost kunnen worden.



Vanzelfsprekend kunnen andere bedragen ook.Wij hebben ook een familiehypotheek, en wij lossen jaarlijks de schenking af. Voor ons is dat voldoende, maar onze familiehypotheek dateert uit 2008, toen mocht aflossingsvrij ook nog en dat nemen we natuurlijk mee. Maar de notaris weet vast of de belastingdienst daar tegenwoordig mee akkoord gaat. Sowieso moet je de rente altijd daadwerkelijk over maken.
Alle reacties Link kopieren
Op hypotheekplatform staat dat je tenminste annuitair moet aflossen.



De rente moet je inderdaad wel overmaken. De aflossing echt storten is verstandig omdat het dan aantoonbaar is. De schenking kan dan ook gewoon overgemaakt worden.



Hou er wel rekening mee dat het maandbedrag elke maand een heel klein beetje lager wordt door de aflossing. Je kan een schema in EXcell maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven