Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
De natuur is prachtig nu. Ik liep vanmiddag over de gracht naar huis en alles staat zo mooi groen in het blad nu. Heel fijn.



Ooo Anky, die buikgriep heb ik deze winter ook gehad. Bleef heel lang hangen, volgens de huisarts hoorde dat erbij dit keer. Beterschap voor jullie!



Ga zo weer lopen, heb er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Oneeeee de buikgriep! Dat is echt heel erg vervelend.



Ben erg benieuwd naar bauk hoe haar weekend is geweest, hopelijk is ze in staat zich nog even te melden, wat een powervrouw zeg.



Ik heb mij crossfit weer achter de rug vandaag. Qua energie ging het echt super goed. Ook geen last van pijntjes. Met mijn pijn in de bil kijk ik het nog even aan de komende dagen, wil wel weer gaan lopen.

Vandaag kwam ik echt een heeeeule leuke halve marathon tegen Disneyland Parijs

Hoe leuk om aangemoedigd te worden door micky en Donald terwijl je door de

Parken aan het rennen bent..... maar het is nog een gedachte



Succes met lopen dames!
Alle reacties Link kopieren
anky het was inderdaad een zware editie. De wind langs de kustlijn naar boven zat pal tegen en inderdaad het strand was zoveel slechter beloopbaar dan de eerdere edities die ik meedeed.

De eerste km's op het asfalt wind mee, behouden maar toch lekker vlot gestart. Maar op de hors begon het feest door het mulle zand en na km's op het strand beland dus de volle wind tegen en bleef het ploegen.

Gelukkig werd het strand even onderbroken door een stuk bos waar e even in de luwte kon lopen maar daarna ging het beuken tegen de wind in over strand en door de duinen door tot een 34km.

Op het strand werd ik ook massaal ingehaald. Kreeg het gevoel dat ik zowat achteraan bungelde maar er bleven mensen voorbij komen.

Wel een paar keer geprobeerd aan te pikken maar dan lag het tempo toch net wat te hoog om zonder forceren mee te gaan. Dus maar weer alleen verder.

Maar vanaf een 34 km zat de wind tot 56km lekker mee. Kon het geworstel en de vermoeidheid achter mij laten en het gas er nog opzetten. Daar waar velen juist begonnen in te zakken omdat ze moe gestreden waren. Vele van de mensen die mij dus op het strand passeerde heb ik waarschijnlijk in de tweede helft weer voorbij kunnen rennen. De laatste km's waren weer beuken tegen de wind.Maar ik rook de finish dus heb toch gewoon doorgetrokken. Met 5h46 geen supertijd maar wel goed voor de eerste plaats in mijn categorie en 6de overall . Gezien de omstandigheden dus denk ik niet slecht gedaan.

En dat ik niet goed ben in beuken tegen de wind in dat is geen nieuwtje voor mij. Maar mijn doel het podium halen hier is dus wat dat betreft ruimschoots gelukt al viel de uiteindelijke tijd los van de omstandigheden wel tegen.
Volgens mij een heel goed ingedeelde race Baukje en solide gelopen. Ik zag dat het nog best spannend was met een andere dame. En wind tegen met mul zand klinkt gewoon ontzettend zwaar. Ik kan voorstellen dat je sneller had gewild, maar ik vind dat je superknap hebt gelopen.
Hier is nu nummer 5 ziek in het gezin, ik vrees dat man ook nog wel zal volgen. Ik stond vannacht weer kots te ruimen omdat zoon de wc niet meer redde (hardlopend overgeven is geen goed idee). Ik heb wel weer genoeg kots gezien de afgelopen dagen .
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Bauk! Super knap van je!



Anky Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Anky ik heb op het laatste stuk nog twee dames ingehaald. De een was uit min categorie, de andere weet ik eigenlijk niet. Overigens hebben ze bij de uitslagen de categorieën deels bij elkaar gegooid. Dus lijkt het alsof ik tweede was. Die nu een staat (en lang nationaal recordhoudster op de 100km is geweest) is mij op het eerste stuk strand al snel voorbij gekomen. Heb haar verder niet meer in beeld gehad ook al is ze uiteindelijk maar kort voor mij geëindigd. Op het strand is ze heel ver van mij uitgelopen dus ik denk dat ik ook bij haar op de tweede helft weer heb ingelopen. Maar dus niet genoeg. Maar dus geen schande achter zo iemand te eindigen ook al is die van een leeftijdscategorie hoger. Die liep al ultra's toen ik überhaupt aan hardlopen nog niet moest denken.

Wat vervelend zeg die ziekenboeg. Beterschap en hopelijk blijf je zelf overeind.

Ik heb vandaag een extra rustdag. Verder helemaal geen spierpijn. Wonderlijk, kan gewoon de trappen op en af renen. morgenavond een lichte interval training.
Alle reacties Link kopieren
Hey dames, Ben wel eens benieuwd hoe snel jullie gemiddeld lopen.

Ik loop nu sinds ruim een jaar. Toen vanuit 0 begonnen met de lessen van evy. Ik heb de smaak te pakken. Het werkt verslavend.

Inmiddels alweer een tijd gestopt met evy en loop nu vaak de 5km maar ook regelmatig 7 of 8 en soms 10km. Ik liep steeds zo rond de 10km per uur. Soms 10,3-10,4 etc.

De laatste 2x dat ik de 5km liep deed ik dat met een tempo van 11,0km/uur. Kon goed merken dat ik wat harder liep dan daarvoor.

Wat is nu eigenlijk een beetje redelijk tempo voor iemand zoals ik? Ik probeer 3X per week te lopen.
Goed hoor tulpje, ik loop nu bijna een jaar. Begonnen met 2 minuutjes hardlopen 3 lopen tot nu de 10 km. Vandaag liep ik 6:18 gem op 8 km. Hoop een dezer dagen de 5 km onder t half uur te kunnen. Dus volgens mij doe jij het heel aardig
Gefeliciteerd met je overwinning Baukje! Goed gedaan hoor, wat kan jij afzien. Uit jouw beschrijving (eerst ingehaald worden, dan zelf inhalen) lees ik je ervaring en dat je je lijf goed kent. Heb jij enig idee hoeveel km's je in je hele leven al gelopen hebt?

Ik heb afgelopen weekend een rondje van 10 km gedaan, zonder te stoppen of wandelen zoals met de groep, en net wat harder dan normaal. De laatste paar kilometer vond ik pittig, maar ik moest denken aan jouw woorden dus ik zette door. 57 minuten, niet slecht toch?

Vanavond een gezellige maar stevige training gedaan met een hoop klimmetjes en versnellingen.
Mooi race Baukje!



@tyche Ja, het is fijn als je partner ook van sport houdt.
Ik ben net terug van hardlopen op de baan. Elf km totaal, inlopen en intervallen.
Alle reacties Link kopieren
Oogjes voldoende ervaring misschien wel maar meestal loop ik toch letterlijk in de valkuil mij veel te enthousiast (lees te snel) in een wedstrijd te storten. Dus mijn ervaring toepassen lukt meestal niet. Maar inderdaad denk ik dat ik maandag steeds bewust de goede keuzes heb gemaakt.

Goed hoor dat e toch gewoon doorgezet hebt, dus e hebt het zelf ervaren, het zit allemaal in je hoofd.(nou a op voorwaarde dat je er wel voor getraind hebt natuurlijk).

Geen idee hoeveel km's ik gelopen heb. Loop natuurlijk nog maar 11,5 jaar en heb de omvang langzaam opgebouwd. Vorig jaar heb ik 4200km gelopen.



Tulpje de basissnelheid is bij een ieder verschillend en is feitelijk helemaal niet zo belangrijk. Daar kun je altijd nog gericht aan gaan werken als je eenmaal wat omvang hebt. Ik heb zelf destijds helemaal verkeerd opgebouwd. Altijd vrijwel voluit voor het stuk wat ik wilde lopen en zo mogelijk iedere keer verder. Dan bouw je heel snel op op een wat hoger tempo maar het blessure risico moet je niet willen nemen.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, wow, wat een wedstrijd, gefeliciteerd hoor met je prijs!



@Oogjes, het mentale aspect van hardlopen vind ik lastiger dan het fysieke. Maar super dat je jezelf hebt kunnen blijven motiveren.



@Tulpje, mijn gemiddelde is echt heel wisselend. Een tijd lang was mijn gemiddelde kruissnelheid ongeveer 6:00 min/km, dus als ik gewoon lekker voor mijzelf ging lopen. Momenteel ligt die op 6:15 min/km of zelfs iets lager. Maar ik kan het dan wel weer langer volhouden.



Gisteren een rustige duurloop gedaan met een gemiddelde van 6:16 min/km en een hartslag tussen de 160-170. Dat was een super solide rondje waarbij ik elke km rond deze tijd zat, ook bergop en bergaf, totaal 50 minuten. 1e paasdag heb ik een intervaltraining gedaan heb, waarbij ik soms rond de 7:00 min/km liep en in de sprint 4:00 min/km. Ik vond het heel leuk, maar ik was ook wel echt gesloopt.



Afgelopen weekend heb ik mij weer voor een aantal wedstrijden ingeschreven. Het is van alles was, de kroondomein trail (7km), Hoge Veluwe Loop (10 km), de Urban trail van Rotterdam (10 km) en de Midzomermarathon (15 km). De Urban Trail is echt een funrun, maar ik ga met een vriendin die daar woont. Het lijkt mij gewoon heel leuk om een keer te doen en het is gezellig om samen iets te doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, wat klinkt dat zwaar zeg. Goed hoe je jezelf hebt gepaced, met zulke omstandigheden is het denk ik heel makkelijk om te snel stuk te lopen.



Anky, oei dat is vervelend zo'n ziekenboeg. Sterkte!



Tulpje, snelheid verschilt per keer en hangt af van soort training, ondergrond, fitheid en omstandigheden. Een rustig tempo voor mij is tussen 5.45-6.00 per km; gemiddeld tempo zit rond de 5.30 per km en wedstrijdtempo voor 10 km rond de 5.00. Ik ben tien jaar geleden begonnen met lopen, maar sinds drie of vier jaar loop ik pas regelmatig meerdere keren per week.



00gjes en diana, lekker bezig! Die wedstrijden klinken leuk en afwisselend diana.



Ik ben net terug van een rustige duurloop van een uur in de duinen (10,4 km). Viel me behoorlijk zwaar, denk door de combinatie van heuvels, wind en nog een beetje moe.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Dianaf, leuke wedstrijden heb je voor ingeschreven!



Baukje, gefeliciteerd met je mooie prestatie op Texel. Had jij niet binnen een paar weken na texel al weer een andere marathon of ultra op de planning staan?



Tulpje, mijn snelheid is heel erg afhankeiljk van waar ik op loop (baan, weg, strand, off road), hoe ver ik verwacht te gaan lopen, of het heuvelachtig of vlak is, wat voor weer het is en wat het doel van mijn training is. In pricipe kan ik alles tussen 4:45 min/km en 6:20 min/km volhouden maar niet allemaal onder iedere omstandigheid.

Met mijn snelheid ga ik geen wedstrijden winnen, maar dat is ook niet mijn doel. Hoewel ik een paar weken geleden een marathon heb gelopen zie ik mijzelf nog steeds niet als hardloper. Ik blijf zwemster met een heel raar ambitieus sportdoel. Om dat te kunnen halen moet ik kunnen lopen. Ik moet zelfs heel erg ver kunnen lopen, dus daar probeer ik nu naartoe te werken. Ik denk dat ik in 2010 of 2011 voor het eerst hardloopschoenen heb gekocht en de start to run mp3's van Evy heb gedownload. Het is een beetje af en aan gegaan qua lopen bij mij. Soms liep ik 4 keer per week, dan weer 3 maanden niet. (evy was toch altijd fier op mij :-D)

Wat een redelijk tempo is voor iemand zoals jij is niet te zeggen. Dat is ontzettend afhankelijk van je sportachtergrond, bouw, leeftijd, loopachtergrond, leefstijl, conditie enz. enz.Vergelijk jezelf met jezelf (gisteren, vorige week of vorig jaar. Dat is over het algemeen motiverender dan je te vergelijken met iemand die al haar hele leven loopt, of iemand die net begonnen is, 20 jaar ouder is dan jij maar haar bouw en conditie enorm mee heeft. Als ik tijdens een wedstrijd ingehaald word door iemand met grijs haar vond ik dat vroeger vreselijk "ik loop nog langzamer dan een bejaarde" terwijl ik nu alleen maar denk "ik hoop dat ik nog zo kan lopen als ik 70 ben".



Anky, hoe is het met je ziekenboeg? Is iedereen weer een beetje boven jan?



MEFunny, grappig dat je het eerst over een blessure hebt en vervolgens over het feit dat je wil trainen voor een halve marathon. Ik herken dat wel. Ik wil meestal ook verder en sneller dan mijn lijf wil. (als het aan mijn lijf lag dan deed ik mee aan het nk-bankhangen). Heb je al enig idee welke halve je zou willen lopen? Als je eerst van je blessure afkomt en vervolgens rustig naar die halve toe traint lijkt het mij geen onmogelijk ding.



Gioia, doe je alleen wedstrijden met je vriend samen? En lopen jullie dan ook naast elkaar? Wij schrijven ons wel vaak samen in, maar lopen niet samen.



Tyche, de duinen vind ik ook altijd fijn maar vermoeiend. Je hebt het toch maar weer gedaan. Goed bezig!



Zeeuwsmeisje, de natuur is inderdaad heel fijn om te lopen nu. Nog niet zo warm dat het niet te doen is maar op veel plekken al wel mooi groen.



Anke, fijn he als je je kind(eren) af en toe even bij opa/oma kan stallen om nog een loopje in te kunnen passen.



Ik ben op zakenreis en heb gisteren even een kort loopje hier in de buurt gedaan. Ik dacht dat men hier niet zo veel gebruik maakte van strava (en dat ik de enige was die hier uberhaubt buiten loopt) maar ik bleek zomaar toch nog een strava-segmentje te hebben gepakt. 1e dame van dit jaar, 6e persoon van dit jaar. Hopelijk heb ik vanmiddag nog tijd voor een iets langer kort loopje en morgen voor een lang loopje. Ik schijn te kunnen douchen op de luchthaven zodat ik niet met mijn hardloopzweet het vliegtuig in hoef. Anders heeft de persoon waar ik naast kom te zitten pech.

Wij hebben ons ingeschreven voor de Berenloop op Terschelling. Voor mij geldt hoe kouder en hoe slechter het weer, hoe beter ik loop. Ik heb weinig met grote evenementen en het publiek kan mij gestolen worden. Ik loop net zo lief 42 km in mijn eentje maar vriend vindt publiek en een prestatiemedaille achteraf wel motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Klopt perzikboom, over twee weken al weer een zesuursloop.



gisterenavond al weer een interval training gedaan. Niet al te lang en niet al te snel maar het ging weer lekker. Opvallend was dat bij het inlopen de benen wel wat zwaar voelde maar toen ik op tempo ging lopen ik nergens meer last van had.

Van het weekend nog geen lange trainingen hoor ,maar daarna moet ik er weer een weekje goed tegen aan. Nou ja denk ik dan want min schema loopt nog maar tot zondag.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap anky!



baukje, wat een goede prestatie!



Hier vandaag voor het eerst weer eens echt getraind sinds ik druk/ziek was. Maandag was meer om te proberen of ik het nog kon, nu durfde ik weer voluit te gaan. Een intervaltraining met 2 minuten lopen, 30 seconden versnellen (en dat 10 keer). Ging goed, ik trek veel korte versnellingen veel beter dan een paar langere. Het lijkt erop dat ik weer de oude ben dus ik kan er qua training weer tegenaan.
Vandaag de start to run afgesloten met de 3km testloop. En het is helemaal gelukt, aan een stuk door kunnen hardlopen! Had zelfs het gevoel er nog prima een kilometer extra bij te kunnen lopen, dus op naar meer.



Zeven weken terug begonnen met hardlopen. De eerste les voelde twee minuten al als een marathon. Opbouwen kan toch best snel gaan vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Cerulli fijn dat je weer in de running bent. Met kortere versnellingen train je toch weer andere dingen dan met langere versnellingen. Dus ik zou ze toch beide blijven doen en dan de langere misschien in een iets minder snel tempo zodat je de serie toch vol kunt maken zonder verval.



Bubblesoy goed hoor dat je die testloop volbracht hebt.



Hier voelde vandaag de benen zwaar. Rustige duurloop van 18km gedaan met de hond door het grasland en door het bos. En rustig was nu ook echt rustig. Morgen een wisselduurloop gepland staan,
Bubblesjoy, wat fijn dat het goed ging. En mooi om te zien wat je in relatief korte tijd kan opbouwen. Heb je al een volgend doel?



Fijn dat je er weer tegen aan kunt Cerulli!



Mijn tempo in de trainingen ligt grofweg tussen de 5.45 en 6.30 min/km. Omdat ik in 5 km-wedstrijden rond de 5 min loop of iets er onder, zou ik in de training tijdens intervallen ook rond de 5 min/.km moeten lopen, maar dat lukt mij eigenlijk nooit. Het wel een streven, omdat ik merk dat ik dit nodig heb om sneller te kunnen lopen, maar ik kan gewoon niet harder in de trainingen.



Een heel rustige training na afgelopen maandag klinkt helemaal niet verkeerd Baukje. Je zit toch nog midden in het herstel.



Hier vanmiddag nog even gelopen na een lange, koude dag op het atletiekveld. Het voelde alweer wat makkelijker dan afgelopen donderdag, toen het nog erg moeizaam ging (en ik over de eerste de beste boomstronk struikelde).
Baukje: heerlijk lijkt me dat, lopen met de hond. Sportieve hond heb je dan trouwens, zo'n heel stuk mee lopen.



Anky: fijn dat je weer wat meer bent hersteld! Mijn volgende doel is 5km. Als drie lukt in zo'n korte tijd, moet vijf over een tijdje ook lukken.
Alle reacties Link kopieren
BubblesJoy mijn hond loopt zonder problemen 30km naast de fiets mee dus een ronde met mij meehobbelen is geen enkel probleem voor hem. Althans zolang het maar niet warm is. Zojuist is hij weer naast de fiets mee naar het bos geweest en heeft daar in een waterplas gezwommen en eindeloos stokken uit het water gehaald. Je zou denken/hopen dat hij nu een klein beetje moe zou zijn. Maar hij is nu in huis weer allemaal naar stofjes aan het springen. Beest is overactief en overprikkelbaar.
quote:baukje schreef op 22 april 2017 @ 20:06:

BubblesJoy mijn hond loopt zonder problemen 30km naast de fiets mee dus een ronde met mij meehobbelen is geen enkel probleem voor hem. Althans zolang het maar niet warm is. Zojuist is hij weer naast de fiets mee naar het bos geweest en heeft daar in een waterplas gezwommen en eindeloos stokken uit het water gehaald. Je zou denken/hopen dat hij nu een klein beetje moe zou zijn. Maar hij is nu in huis weer allemaal naar stofjes aan het springen. Beest is overactief en overprikkelbaar.Hij bouwt bij jou natuurlijk ook een bereconditie op Baukje . Zelfde hadden wij vroeger ook met onze hond: ging zowel met mij als met vriend mee hardlopen. Ontzettend leuk, maar op een gegeven moment was het beest niet meer moe te krijgen (tot de leeftijd parten ging spelen).
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier op dit topic.

Lang geleden wel eens meegeschreven op hardlooptopics en van plan om weer te beginnen met hardlopen.

Dus dit topic is the place to be.

Ik heb een paar pagina's terug gelezen en zag dat ik niet helemaal de enige ben die nog relatief weinig km's loopt. En vol ontzag de verhalen teruggelezen van marathons en runs op Texel. Petje af!

Ik heb het vroeger gedaan met de mp3's van Evy (van 0 naar 5 km's), en nu dan met de app van Evy. Lekker met mijn eigen muziek.

Morgen ga ik starten en dan hoop ik ook over 3 maanden met voldoening terug te kijken en de 5 km in mijn benen te hebben. Ik hoop dat door hier mee te schrijven, ik mijn motivatie op peil kan houden - want aan de ene kant vind ik het leuk, aan de andere kant is de deur uit gaan met de hardloopschoen aan de voetjes, tóch een enorme drempel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven