Geld & Recht alle pijlers

Eerste maal huursubsidie op woning

19-04-2017 07:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met voor de eerste maal huursubsidie aanvragen voor een woning? Op het adres waar ik woon is voor zover ik weet nog niet eerder huursubsidie aangevraagd. Ik kwam hier door mijn te hoge loon eerder ook niet voor in aanmerking. Maar vorig jaar heb ik een tijdje niet kunnen werken en voor 2016 zit ik dus onder de inkomensgrens voor huursubsidie. Nu heb ik dus met terugwerkende kracht huursubsidie aangevraagd. Maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met hoe zoiets in zijn werk gaat. Hoe wordt gecontroleerd of je woning aan de eisen voldoet? Moet je dan een bezwaarschrift met foto's indienen oid? Of komt er iemand langs? En hoe lang kan zoiets duren?

Volgens mij voldoe ik aan alle eisen, ik heb een eigen toegangsdeur (in een gemeenschappelijke gang) en daar achter een eigen badkamer en keukentje (en woon/slaapkamer). Maar op mijn huisnummer staan nog wel 12 anderen ingeschreven, zij hebben allemaal gedeelde badkamers en keukens. Zou ik dan eerst een toevoeging op het huisnummer moeten aanvragen of iets? (34b ofzo?)

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!
Gewoon aanvragen en dan afwachten.



Heeft er niemand anders daar dan al huurtoeslag? Vraag het eens rond of aan de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Huursubsidie bestaat al jaren niet meer. Het heet nu huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Vraag even na bij je verhuurder of dit mogelijk is. Die zal dit weten. Je kunt niet zomaar een toevoeging op je deur plakken in ieder geval.



Bij de aanvraag kun je wel aangeven dat je een deel van de woning huurt. Je hoeft ook niks met bezwaarschriften te doen als je er recht op hebt. Gewoon op toeslagen.nl berekening maken dan staat er onder: direct aanvragen. Dan wel opletten dat je het voor 2016 invult en voor 2017 je inkomen gelijk goed invult. Anders maken ze een inschatting van je inkomen en moet je straks veel terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je je toegangsdeur van binnen en van buiten zelfstandig op slot doen?
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
Op de site van de Belastingdienst staat uitgelegd aan welke eisen je woning moet voldoen: https://www.belastingdien ... 7/zelfstandige-woonruimte
Alle reacties Link kopieren
Is mijn openingspost nu zo onduidelijk?



Ik heb de toeslag dus al aangevraagd, met terugwerkende kracht en inderdaad met de juiste inkomensgegevens. Ik weet ook aan welke eisen de woonruimte moet voldoen. Niemand anders heeft hier huurtoeslag omdat geen enkele andere woonruimte aan de eisen voldoet. De verhuurder geeft aan dat er naar zijn weten nog niet eerder huurtoeslag is aangevraagd.



Ik vraag niet naar de bekende weg, maar naar ervaringen ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 19 april 2017 @ 07:47:

Kan je je toegangsdeur van binnen en van buiten zelfstandig op slot doen?Ja die kan van binnen en van buiten op slot.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad aan de verhuurder vragen.
Ik vraag me af wat je aan ervaringen van anderen in dit geval hebt. Een aanvraag is zo individueel dat je niets met ervaringen van anderen kunt. Het ligt aan jouw inkomen, jouw huur, jouw soort woning.

Gewoon afwachten maar wat de Belastingdienst voor antwoord geeft.
quote:Mintel88 schreef op 19 april 2017 @ 08:08:

Inderdaad aan de verhuurder vragen.Wat heeft de verhuurder te maken met een aanvraag voor huurtoeslag?
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 19 april 2017 @ 08:13:

[...]

Wat heeft de verhuurder te maken met een aanvraag voor huurtoeslag?Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning in een studentencomplex. Dat kan alleen als deze woning voor 1 juli 1997 is aangewezen voor de huurtoeslag. U kunt dit bij uw verhuurder navragen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ervaringen van anderen hebben in dit geval alleen zin als het om 100% exact dezelfde situatie gaat. De kans dat je die hier tegenkomt is vrij klein.



Gewoon de beslissing van de Belastingdienst afwachten dus.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft in eerste instantie niks te bewijzen.

Pas als de BD erom vraagt, bv. omdat ze zien dat jij als enige van de huisgenoten HT hebt aangevraagd, moet je aantonen waarom jij daar wél recht op zou hebben. Dan hoor je van hen wel welke bewijzen ze willen zien.

En qua geld hoef je hier niet op te wachten. Meestal krijg je de toeslag eerst en moet je terugbetalen als je er toch geen recht op blijkt te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 19 april 2017 @ 08:10:

Ik vraag me af wat je aan ervaringen van anderen in dit geval hebt. Een aanvraag is zo individueel dat je niets met ervaringen van anderen kunt. Het ligt aan jouw inkomen, jouw huur, jouw soort woning.

Gewoon afwachten maar wat de Belastingdienst voor antwoord geeft.Ja natuurlijk, maar anderen kunnen me wel hun ervaringen vertellen met de procedure
Alle reacties Link kopieren
quote:stippensokken schreef op 19 april 2017 @ 08:17:

Ervaringen van anderen hebben in dit geval alleen zin als het om 100% exact dezelfde situatie gaat. De kans dat je die hier tegenkomt is vrij klein.



Gewoon de beslissing van de Belastingdienst afwachten dus.Ik ben gewoon benieuwd naar hoe het in zijn werk gaat. Ik snap dat de ervaring van anderen niks zegt over of ik mijn toeslag wel of niet krijg.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 19 april 2017 @ 08:16:

[...]





Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning in een studentencomplex. Dat kan alleen als deze woning voor 1 juli 1997 is aangewezen voor de huurtoeslag. U kunt dit bij uw verhuurder navragen.Mijn woning is niet onzelfstandig. Ik heb een eigen badkamer, keuken en toegangsdeur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 19 april 2017 @ 08:17:

Je hoeft in eerste instantie niks te bewijzen.

Pas als de BD erom vraagt, bv. omdat ze zien dat jij als enige van de huisgenoten HT hebt aangevraagd, moet je aantonen waarom jij daar wél recht op zou hebben. Dan hoor je van hen wel welke bewijzen ze willen zien.

En qua geld hoef je hier niet op te wachten. Meestal krijg je de toeslag eerst en moet je terugbetalen als je er toch geen recht op blijkt te hebben.



Bedankt voor je reactie!

Hier was ik inderdaad benieuwd naar
Alle reacties Link kopieren
quote:vicky87 schreef op 19 april 2017 @ 08:19:

[...]



Mijn woning is niet onzelfstandig. Ik heb een eigen badkamer, keuken en toegangsdeur.Mary57 vroeg wat de verhuurder te maken had met de aanvraag tot huursubsidie, en dat was mijn antwoord daarop.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
De belastingdienst zegt hierover het volgende:



"Gesplitste woning op 1 huisnummer

Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woning mee als uw medebewoners. Hebben wij die andere bewoners onterecht meegeteld bij de berekening van uw toeslag? Bel dan de BelastingTelefoon om aan te geven dat het om een gesplitste woning gaat"





Het inkomen van je huis(nummer)genoten wordt dus in eerste instantie erbij opgeteld. Dit kan je herstellen door de belastingtelefoon te bellen. Het is mij onduidelijk of daar een splitsingsakte voor nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring: ze komen niet controleren. Ben onlangs verhuisd en heb daarbij mijn hogere huur ingevoerd op toeslagen.nl Ik verwachtte nog iets van het aantonen via een huurcontract maar het werd gewoon verhoogd en wordt nu netjes overgemaakt elke maand.



Als je goed zit, en je kan aantonen dat je echt díe kamer had toen je daar woonde (moet in je huurcontract staan) dan is er niks aan de hand.
quote:Oddish schreef op 19 april 2017 @ 09:19:

Mijn ervaring: ze komen niet controleren. Ben onlangs verhuisd en heb daarbij mijn hogere huur ingevoerd op toeslagen.nl Ik verwachtte nog iets van het aantonen via een huurcontract maar het werd gewoon verhoogd en wordt nu netjes overgemaakt elke maand.



Als je goed zit, en je kan aantonen dat je echt díe kamer had toen je daar woonde (moet in je huurcontract staan) dan is er niks aan de hand.Natuurlijk wordt het wel gecontroleerd, ze komen niet aan je deur maar als blijkt dat je ten onrechte of teveel huurtoeslag hebt gekregen, dan wordt dat in het volgende jaar gecorrigeerd.
TO, de meesten die reageren lezen niet goed. Je hebt een onzelfstandige woonruimte, omdat je geen gesplitst zelfstandig appartement hebt. Faciliteiten in huis zijn niet doorslaggevend.

Ik ken niemand die het is gelukt om daar huurtoeslag voor te krijgen. Pas op dat als je het wel krijgt, er een grote kans is dat je het weer terug moet betalen.
quote:vicky87 schreef op 19 april 2017 @ 08:19:

[...]



Mijn woning is niet onzelfstandig. Ik heb een eigen badkamer, keuken en toegangsdeur.



Het gaat niet om de faciliteiten, maar om of jouw appartement is gesplitst van de rest van het huis.

Dat zou je verhuurder dan ooit hebben moeten doen. En dat levert doorgaans ook een toevoeging op het huisnummer op.
quote:vicky87 schreef op 19 april 2017 @ 08:05:

Is mijn openingspost nu zo onduidelijk?



Ik heb de toeslag dus al aangevraagd, met terugwerkende kracht en inderdaad met de juiste inkomensgegevens. Ik weet ook aan welke eisen de woonruimte moet voldoen. Niemand anders heeft hier huurtoeslag omdat geen enkele andere woonruimte aan de eisen voldoet. De verhuurder geeft aan dat er naar zijn weten nog niet eerder huurtoeslag is aangevraagd.



Ik vraag niet naar de bekende weg, maar naar ervaringen ;)Als er ook 12 anderen op dit huisnummer zijn ingeschreven met gezamelijke en eigen voorzieningen betreft het een kamerverhuurpand en daar geldt geen huurtoeslag voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven