Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zodra de aangifte is vastgesteld door de inspecteur der belasting, dan krijg je een zogenaamde defintieve aanslag. Daar staat dan ook het te betalen/te ontvangen bedrag op.



Een aangifte wordt eerst gecontroleerd voordat deze wordt vastgesteld. Voor veel particuliere recht toe recht aan - aangiftes gebeurt dat geautomatiseerd. Interessante cases en uitval uit het geautomatiseerde proces worden handmatig gecontroleerd. Als er iets wordt geconstateerd dan krijg je een afwijking van je eigen aangifte voorgesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 18 april 2017 @ 20:22:

[...]



Dankjewel, dat had ik inmiddels uitgevogeld. Maar wat krijg je dan voorlopig terug? Je hypotheekrenteaftrek?

Datgene wat mensen anders bij de jaarlijkse belastingaangifte terugkrijgen, maar dan verdeeld over 12 maanden. In ons geval inderdaad HRA, maar ook inkomensafhankelijke combinatiekorting (tegemoetkoming aan stellen met kinderen die beiden werken) en aftrekposten, bij ons voornamelijk giften aan goede doelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 18 april 2017 @ 18:33:

[...]





maar je krijgt toch in het aangifteprogramma een bevestiging als je het met DigiD hebt ondertekend dat het is aangekomen? en je kunt je aangifte downloaden of printen vervolgens, zodat je precies weet wat je hebt opgestuurd naar de Belastingdienst... kan ook nu nog volgens mij, als je het graag zeker wilt wetenJa die bevestiging dat ie verstuurd is heb ik. Ik ben vooral benieuwd of de inhoud goed is, aangezien ik dus dingen veranderd heb die automatisch ingevuld stonden. Maar goed, dat is dus nog even wachten.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Zalmsnipper schreef op 18 april 2017 @ 22:45:

Zodra de aangifte is vastgesteld door de inspecteur der belasting, dan krijg je een zogenaamde defintieve aanslag. Daar staat dan ook het te betalen/te ontvangen bedrag op.



Een aangifte wordt eerst gecontroleerd voordat deze wordt vastgesteld. Voor veel particuliere recht toe recht aan - aangiftes gebeurt dat geautomatiseerd. Interessante cases en uitval uit het geautomatiseerde proces worden handmatig gecontroleerd. Als er iets wordt geconstateerd dan krijg je een afwijking van je eigen aangifte voorgesteld.

Had ik twee jaar terug mee te maken gehad

Ik vinkte per ongeluk het knopje aan, dat zegt dat je de zorg hebt voor een gehandicapt kind.

Kreeg ik een paar weken na het versturen van de aangifte, een brief of ik bewijs wil aanleveren voor mijn gehandicapt kind

Ik belde de inspecteur op, en uitgelegd dat het een misverstand was, en het was verder ok.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaienpootje schreef op 18 april 2017 @ 14:10:

Ik heb ook nog geen bevestigingsbrief ontvangen Roxy. Maar ik heb hem net een week geleden ingediend.

Ik ga er wel sowieso even achteraan bellen denk ik. Ik ben heel bang dat ik iets verkeerd heb ingevuld en dadelijk een gigantische boete krijg oid Ik zit al een week te stressen om die stomme belastingdienst.Volgens mij krijg je hier geen brief over. Maar als je wilt checken of hij daadwerkelijk verstuurd is en hem even wilt nakijken dan kun je gewoon naar de site van de belastingdienst, inloggen met DigID bij mijnbelastingdienst en dan staat daar dat de aangifte is ontvangen en kun je dat wat je ingevuld hebt downloaden om het nog een keer na te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was er iets niet goed ingevuld in het prefill gebeuren. Ik heb daarover gebeld en toen legden ze me uit dat je dat kunt checken helemaal aan het einde, waar de hele reeks onder elkaar te bekijken is. En het klopte, dus ondanks foutieve prefill kwam dit goed. Ik weet alleen zo niet meer hoe het kopje heet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skye_ schreef op 19 april 2017 @ 11:38:

Bij mij was er iets niet goed ingevuld in het prefill gebeuren. Ik heb daarover gebeld en toen legden ze me uit dat je dat kunt checken helemaal aan het einde, waar de hele reeks onder elkaar te bekijken is. En het klopte, dus ondanks foutieve prefill kwam dit goed. Ik weet alleen zo niet meer hoe het kopje heet.Controle?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het echt niet meer, maar het klopte wel. Dus zou goed kunnen.
quote:nicole123 schreef op 18 april 2017 @ 22:56:

[...]

Datgene wat mensen anders bij de jaarlijkse belastingaangifte terugkrijgen, maar dan verdeeld over 12 maanden. In ons geval inderdaad HRA, maar ook inkomensafhankelijke combinatiekorting (tegemoetkoming aan stellen met kinderen die beiden werken) en aftrekposten, bij ons voornamelijk giften aan goede doelen.Ah dank, weer wat geleerd! Ik heb tot nu toe in mijn leven alleen maar erg simpele aangiftes gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 19 april 2017 @ 13:01:

[...]



Ah dank, weer wat geleerd! Ik heb tot nu toe in mijn leven alleen maar erg simpele aangiftes gehad.Is verder niet moeilijk hoor. Alleen je krijgt een deel van je belastingteruggave al in het lopende jaar. Het bedrag wat gisteren is gestort betreft dus 2017. Bij de aangifte over 2017 wordt het bedrag wat je al gekregen hebt van je teruggave af gehaald.
Even een vraagje



Wij proberen af en toe een aflossing te doen. In januari hebben we ook een deel afgelost. Helemaal mooi.

Nu was ik weer ingelogd om te kijken wat een nieuwe aflossing zou doen met de rente. Gewoon nieuwsgierig. En hopelijk doen we later dit jaar daadwerkelijk nog een aflossing.



In januari kon ik het zo inkijken en zelfs direct regelen via ideal.

Dat is veranderd: Deze melding krijg ik nu:



U overweegt om een extra aflossing te doen op één of meerdere leningdelen. Aan uw hypotheek is een opbouwproduct gekoppeld. Als u extra aflost heeft dit ook invloed op uw opbouwproduct. Dit kan fiscale gevolgen hebben wat ongunstig voor u kan zijn. Neem contact op met uw hypotheekadviseur voor meer informatie en advies. Wilt u toch een extra aflossing doen op uw BankSpaar Plus Hypotheek neem dan contact met ons op.



Allemaal leuk en aardig maar wij sparen niet de gehele hypotheek schuld bij elkaar en dus blijft er een aflossingsvrij deel over. Valt wel onder hetzelfde leningdeel (we hebben maar 1 leningdeel). We hebben nog wel een stukje te gaan voordat we klaar zijn met het aflossingsvrije deel.



Ik heb mijn adviseur al gevraagd en hij gaat er naar kijken voor ons. Maar ik ben nieuwsgierig of meer mensen hier last van hebben, en misschien is er hier iemand die weet wat voor nadelige fiscale gevolgen aflossen kan hebben... De HRA wordt lager maar dat is logisch en geen nadeel in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Atalanta78 schreef op 22 april 2017 @ 16:57:

Even een vraagje



Wij proberen af en toe een aflossing te doen. In januari hebben we ook een deel afgelost. Helemaal mooi.

Nu was ik weer ingelogd om te kijken wat een nieuwe aflossing zou doen met de rente. Gewoon nieuwsgierig. En hopelijk doen we later dit jaar daadwerkelijk nog een aflossing.



In januari kon ik het zo inkijken en zelfs direct regelen via ideal.

Dat is veranderd: Deze melding krijg ik nu:



U overweegt om een extra aflossing te doen op één of meerdere leningdelen. Aan uw hypotheek is een opbouwproduct gekoppeld. Als u extra aflost heeft dit ook invloed op uw opbouwproduct. Dit kan fiscale gevolgen hebben wat ongunstig voor u kan zijn. Neem contact op met uw hypotheekadviseur voor meer informatie en advies. Wilt u toch een extra aflossing doen op uw BankSpaar Plus Hypotheek neem dan contact met ons op.



Allemaal leuk en aardig maar wij sparen niet de gehele hypotheek schuld bij elkaar en dus blijft er een aflossingsvrij deel over. Valt wel onder hetzelfde leningdeel (we hebben maar 1 leningdeel). We hebben nog wel een stukje te gaan voordat we klaar zijn met het aflossingsvrije deel.



Ik heb mijn adviseur al gevraagd en hij gaat er naar kijken voor ons. Maar ik ben nieuwsgierig of meer mensen hier last van hebben, en misschien is er hier iemand die weet wat voor nadelige fiscale gevolgen aflossen kan hebben... De HRA wordt lager maar dat is logisch en geen nadeel in mijn ogen.



Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek en daaraan gekoppeld een bankspaarhypotheek. Qua aflossen kan je twee dingen doen: aflossen op het aflossingsvrije deel (dan wordt je hypotheek lager) of bijstorten op de bankspaarrekening (dan wordt het gespaarde bedrag hoger en je maandelijkse inleg lager). Het eerste heeft dus invloed op de hoogte van de rente die je spaart, het tweede op de hoogte van je maandelijkse inleg,

Hetgeen wat jij aanhaalt lijkt me van toepassing op een bijstorting op een bankspaarhypotheek. Dit moet binnen de bandbreedte zijn anders heeft het idd fiscale gevolgen,
Dat dacht ik ook. Wij hebben nog nooit bijgestort in het bankspaar gedeelte. We willen graag van het aflossingsvrije deel af.

Wat dat moet hoe dan ook betaald worden. De rest sparen we wel bij elkaar.

We kunnen nog ruim 30.000 euro aflossen op het aflossingsvrije deel. Daarom vind ik het zo gek dat we opeens deze melding krijgen. Eerder konden we elk moment aflossen. Gewoon via een overboeking. Heel erg handig.

Maar nu dus opeens niet meer.





Het bijstorten moet ik me nog eens in verdiepen. Daar heb ik mijn adviseur ook gelijk maar naar gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook de keuze: aflossingsvrij of bijstorten in banksparen. Dat laatste was financieel gezien veel gunstiger, zou ik echt nog eens uitzoeken. De melding die je beschrijft is niet herkenbaar, hier hebben we per leningdeel een ander nummer.
Alle reacties Link kopieren
Bijstorten is idd veel gunstiger, dat zijn wij nu ook aan het doen. Hebben nog een paar duizend euro aflossingsvrij staan, dat komt later wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen maar spaar maar ook tegen de adviezen in gestart met bijstorten.... geen grote bedragen maar elk jaar klein beetje maakt over paar jaar toch best wel uit....
Volgens mij zijn banken verplicht om zoiets erbij te zetten. Om zichzelf in te dekken voor als je wel iets besluit wat niet zo handig is. Bij ons staat het ook.
Eerder stond er wel dat het gevolgen kon hebben maar kon ik gewoon heel eenvoudig toch zelf aflossen.



Ik wacht mijn adviseur even af.

Heb hem ook gevraagd naar bijstorten met of zonder looptijd verkorting. En die gevolgen en/of voordelen.



Ik wil gewoon wel blijven aflossen. In januari ook 5000 gestorten dat scheelt over de rest van de looptijd toch 2200 euro aan rente betalen. En die 5000 moest sowieso.



Ik hoop dat de knop van zelf beslissen gewoon terug komt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een annuïteiten hypotheek en los elk jaar extra af. Pas navraag gedaan of ik bij extra aflossen ipv lagere maandlasten ook kan kiezen voor looptijdverkorting. En dat kan. Maandbedrag blijft dan gelijk, maar rentedeel islam lager en aflossingsdeel hoger. Zo los ik dus ongemerkt meer af per maand (naast de extra aflossing).
Omdat mijn spaargeld staat te verpieteren (ik kan het nu even niet op de hypotheek aflossen), zit ik toch weer naar deposito's. te kijken. Vind er nu eentje die 1,1% biedt voor 1 jaar (langer wil ik het niet vastzetten). Een Portugese bank, zo te zien. Too good to be true?*

https://www.savedo.nl/ban ... _content=bni12&utm_term=#?amount=30000



* Dat ik dat nog eens zou zeggen bij 1,1% rente...
Volgens mij zitten er geen addertjes onder het gras. Het deposito valt onder het depositogarantiestelsel, dus als de bank zou omvallen krijg je je oorspronkelijke inleg terug.
Ja idd.... 1.1% zien als te mooi om waar te zijn. Het is niet best met de rentes.



Ik heb geen tijd genomen om te kijken naar de link dus geen idee verder eigenlijk. Het klinkt wel mooi. Maar voelt voor mij ook wel een beetje eng.



Maar wat trotter zegt klopt ook. Dus zou goed moeten zijn. Maar zelf durf ik geld stallen in het buitenland (nog) niet aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 23 april 2017 @ 08:10:

Omdat mijn spaargeld staat te verpieteren (ik kan het nu even niet op de hypotheek aflossen), zit ik toch weer naar deposito's. te kijken. Vind er nu eentje die 1,1% biedt voor 1 jaar (langer wil ik het niet vastzetten). Een Portugese bank, zo te zien. Too good to be true?*

https://www.savedo.nl/ban ... _content=bni12&utm_term=#?amount=30000



* Dat ik dat nog eens zou zeggen bij 1,1% rente...Erg hè!?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nog even zitten rekenen en volgens mij kan ik toch nog wel wat spaargeld in de hypotheekaflossing stoppen. Dat doe ik dan toch liever dan een deposito.
Alle reacties Link kopieren
Ei, ei, ei en we zijn zo blij!!

Vandaag m'n nieuwe baan geregeld 1 juni beginnen.

Heb er super veel zin in na half februari te horen gekregen niet meer te functioneren (na een dienstverband van 15 jaar) en per begin april thuis te zitten.

31 mei loopt m'n oude contract af.

Ga er in loon op vooruit dus kunnen we nog weer harder sparen voor onze aflossingen.



Had net ook de definitive aanslag IB 2017, dagtekening 2 mei dus zal 1 dezer dagen ook wel gestordt worden. Mei voelt bijna alsof er een schip met geld binnenkomt. Flinke IB teruggave, vakantiegeld en dan in juni nog m'n transitievergoeding. Wordt een mooie aflossing dit jaar:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven