Geld & Recht alle pijlers

samenwonen met iemand in het bewind

19-04-2017 16:41 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik en me vriendin willen graag samen wonen.

zij zit in het beschermd bewind en ik niet.

hoe zit dat met de schulden enzo krijg wij dan een aanvulling

van een gezinnorm of gaat haar hele uitkering naar de schulden ?

of maakt de bewindvoerder geld over dat we samen het kunnen redden ?

met vriendelijke groeten Leroy
Alle reacties Link kopieren
Wat voor inkomen heb jij?
Alle reacties Link kopieren
Dat is afhankelijk van jouw inkomen. De bewindvoerder kan je hier meer over vertellen.
Alle reacties Link kopieren
tegen de 1300
Alle reacties Link kopieren
Is het inkomen uit dienstverband?
quote:Uiltje66 schreef op 19 april 2017 @ 16:47:

Is het inkomen uit dienstverband?Heb je werk of een uitkering?
Alle reacties Link kopieren
werk jaa dienstverband
Alle reacties Link kopieren
Dan is het afhankelijk van jullie gezamenlijk inkomen of dit van invloed is op eventuele toeslagen. Voor alle andere vragen moet je bij de bewindvoerder zijn. Dat is helemaal afhankelijk van de specifieke situatie.
Alle reacties Link kopieren
jullie inkomen wordt gescheiden gehouden, al gaat men er wel vanuit dat jij de helft betaal van de vaste lasten en het levensonderhoud. Dat wordt dus ook weer ingehouden bij haar dus je moet gewoon netjes betalen zoals je altijd doet/moet!



Haar schulden worden pas de jouwe als je in gemeenschap van goederen trouwt.
Alle reacties Link kopieren
Beschermbewind of schuldsanering? Zijn nog wel hele andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ps. Waarschijnlijk raakt ze wel haar uitkering kwijt. Ivm samenwonen/jouw inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 19 april 2017 @ 17:27:

Beschermbewind of schuldsanering? Zijn nog wel hele andere dingen.



de regel kwa samenwonen blijft hetzelfde.



Heb het beide doorstaan TO, en ook gewoon samen kunnen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je vriendin bijstand?
...
Wat voor een soort inkomen heeft je vriendin?



Ligt er loonbeslag op haar inkomen?



In ieder geval verstandig om bij de de notaris vast te leggen welke inboedel van wie is, mocht er ook een inboedelbeslag komen.
quote:Monaloisa schreef op 19 april 2017 @ 17:26:

jullie inkomen wordt gescheiden gehouden, al gaat men er wel vanuit dat jij de helft betaal van de vaste lasten en het levensonderhoud. Dat wordt dus ook weer ingehouden bij haar dus je moet gewoon netjes betalen zoals je altijd doet/moet!



Haar schulden worden pas de jouwe als je in gemeenschap van goederen trouwt.Hier is dus net een nieuwe wet voor aangenomen dat dit niet meer het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel afhankelijk van de situatie. Als zij bijstand krijgt dan raakt ze waarschijnlijk haar uitkering kwijt. Samenwonen heeft ook gevolgen voor toeslagen en gemeentelijke belastingen. Is bij jou alles financieel in orden? En heeft ze nu alleen bewind of ook schuldsanering? Ik zou het goed bespreken met haar bewindvoerder.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Heb jij het geld om haar te ondersteunen en wat doet zij er aan om zo snel mogelijk uit de bewindvoering te raken? Als ze liever lui dan moe is en vooral overal haar hand op wil houden voor geld dan zou ik niet gaan samenwonen. Anders hele duidelijke afspraken maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 19 april 2017 @ 17:53:

[...]





Hier is dus net een nieuwe wet voor aangenomen dat dit niet meer het geval is.



Oh? Vertel? Als je wilt natuurlijk

Wat naar. Dat uitkeringen omlaag gaan of zelfs ingeleverd worden bij samenwonen vind ik alleen maar heel erg logisch maar snap niet dat ze mensen zo kunnen pijnigen. Deze vorige regeling vind ik eerlijk genoeg. "Hoe meer jullie samen hebben, des te meer kan jij aflossen" Gunnen we zwakbegaafden, zieken en ook zelfs die schuldenaren geen huis tuin en keuken geluk meer? Ik zou nu nooit meer samen willen gaan wonen met iemand onder (bescherming) bewind, zelfs nadat ik zelf in mij jongere jaren ervaren heb hoe hard het kan zijn. Waarom samen moeten aflossen als de regel van voorheen al prima genoeg is. Jammer!



Ben eigenlijk wel benieuwd?
quote:closednote schreef op 19 april 2017 @ 17:58:

Heb jij het geld om haar te ondersteunen en wat doet zij er aan om zo snel mogelijk uit de bewindvoering te raken? Als ze liever lui dan moe is en vooral overal haar hand op wil houden voor geld dan zou ik niet gaan samenwonen. Anders hele duidelijke afspraken maken.



Ik lees in de OP dat het om beschermingsbewind gaat. Dat is meestal voor onbepaalde tijd.



Wat is beschermingsbewind?

Soms is iemand door een psychische of lichamelijke beperking niet in staat om zijn of haar eigen financiën te regelen. Beschermingsbewind kan dan uitkomst bieden. Beschermingsbewind is vooral bedoeld om u te beschermen. Dit zorgt ervoor dat anderen geen misbruik van uw situatie kunnen maken. Beschermingsbewind wordt ook wel bewind of onderbewindstelling genoemd. Een bewindvoerder beheert uw inkomsten en zorgt er onder andere voor dat uw vaste lasten op tijd worden betaald. Ook zorgt een bewindvoerder ervoor dat de kans op (nieuwe) schulden kleiner wordt. Kortom, een bewindvoerder regelt al uw financiële zaken voor u.



Hoe lang duurt beschermingsbewind?

De kantonrechter bepaalt hoe lang uw beschermingsbewind duurt. Meestal is dit voor onbepaalde tijd. U kunt niet zelf stoppen met beschermingsbewind. Daar moet u de kantonrechter toestemming voor vragen. De kantonrechter bepaalt dan of u nog beschermingsbewind nodig heeft.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan samenwonen met iemand die in het bewind zit. Los eerst die schulden maar op, want je gaat er zeker wat van merken als partner zijnde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monaloisa schreef op 19 april 2017 @ 18:04:

[...]





Oh? Vertel? Als je wilt natuurlijk

Wat naar. Dat uitkeringen omlaag gaan of zelfs ingeleverd worden bij samenwonen vind ik alleen maar heel erg logisch maar snap niet dat ze mensen zo kunnen pijnigen. Deze vorige regeling vind ik eerlijk genoeg. "Hoe meer jullie samen hebben, des te meer kan jij aflossen" Gunnen we zwakbegaafden, zieken en ook zelfs die schuldenaren geen huis tuin en keuken geluk meer? Ik zou nu nooit meer samen willen gaan wonen met iemand onder (bescherming) bewind, zelfs nadat ik zelf in mij jongere jaren ervaren heb hoe hard het kan zijn. Waarom samen moeten aflossen als de regel van voorheen al prima genoeg is. Jammer!



Ben eigenlijk wel benieuwd?Dat van dat gezamenlijke huishouden is - voor zover ik weet - niet veranderd. Gizzmo bedoelt dat schulden bij GvG niet automatisch meer gezamenlijk worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Panita_ta schreef op 19 april 2017 @ 18:37:

Ik zou niet gaan samenwonen met iemand die in het bewind zit. Los eerst die schulden maar op, want je gaat er zeker wat van merken als partner zijnde.



Waar maak jij uit op dat er sprake is van schulden ?



Juist bij beschermingsbewind hoeft dit zeker niet het geval te zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 19 april 2017 @ 21:03:

[...]





Waar maak jij uit op dat er sprake is van schulden ?



Juist bij beschermingsbewind hoeft dit zeker niet het geval te zijn.Heel simpel, uit de OP.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven