Oorbellen kind, vanaf welke leeftijd en hoe aanpakken?

19-04-2017 18:45 166 berichten
Kind is 5.

Ik zou oorbelletjes leuk vinden. Laatst terloops gevraagd en kind gaf aan het ook leuk te vinden. Net zoals mamaaaaaaa.

Mama draagt grote zilveren oorringen, dus uitgelegd dat het dat niet gaat worden. Echter dat kind zelf mooie knopjes mag uitzoeken.



Echterrrrrrrr.........is 5 te jong? Tuurlijk mag het op alle leeftijden. Ikzelf echter vind een te jong kind niet geschikt. Vind het al snel ordi cq tokkie uitzien. (Sorry, ik schrijf hoe ik er zelf over denk. Een ander mag zijn eigen visie daar op hebben).

En hoe bereid je dit voor? Voel er weinig voor om met een kind met 1 oorbel de zaak uit te moeten rennen, omdat de angst cq pijn te groot zijn na het plaatsen van 1 oorbel.



Iemand advies voor me, liefst nav eigen ervaring?
quote:Troeteltje schreef op 19 april 2017 @ 18:52:

Fijn dat als ik het op een rennen moet zetten er tenminste 2 oren gedaan zijn!

Ja echt, zie het al voor me.



Vind de reactie over zelf vragen door kind ook een hele goede. Stiekem stuur ik inderdaad wel als ik zelf vraag denk ik.



Ik heb een meid die er welliswaar uitziet als een meid met lang krullend haar. Echter in gedrag, en inmiddels ook in styling, is ze een rauwdouwer die meer gelijkenis vertoont met een jongen.

Een mooi setje oorbellen maakt het geheel dan net wat meisjesachtiger waar ikzelf dan heel veel plezier van zou hebben.

Ooit een meisje gebaard en ik ben haar een beetje zoek geraakt denk ik. Laat die meid de persoon zijn en worden die ze zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
als ze zelf snapt wat het is.. en niet omdat jij het leuk vind
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 april 2017 @ 20:02:

[...]





Pcies. Bij jongetjes zijn ze ook ontzettend leuk nee.. echt niet.. bij jongens vind ik het echt tokkie
Alle reacties Link kopieren
@ hannasofie: bedankt voor het begrip! Nee, de meesten valt het gelukkig niet op. Zelf baalde ik wel vd gaatjes, vond het gewoon jammer, een beschadiging toch, maar het scheve had ik zelf niet zo in de gaten ( ha ha, rare uitdrukking nu). Tot een vriendin op mijn 21 e opeens uitriep: "jouw gaatjes zitten schééf!!" En toen zag ik het ook en ik kan het niet meer 'ont-zien'.

Al kun je je afvragen waarom die vriendin dat per se zo wilde roepen. Ze leek wel triomfantelijk dat ze iets aan me gevonden had of zo, niet toevallig ws na dat haar vlam op mij verliefd bleek. Maar bij mij is dat wel een complex gebleven. Afijn ja, complex is een groot woord. Ik vind het gewoon jammer, en wel een beschadiging dus...
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 19 april 2017 @ 20:03:

[...]



Tja...geschreven woord he. Je ziet geen emotie en je kunt niet in mijn hoofd kijken. Dat maakt eigen interpretatie gemakkelijker echter het maakt beoordeling daadwerkelijke gedachten moeilijker.Dit is een forum. Dus je kunt twee dingen doen; óf je eigen gedachten beter en zorgvuldiger verwoorden óf accepteren dat anderen jouw woorden op hun manier interpreteren. Meer smaakjes zijn er, mijns inziens, niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gaatjes opgedrongen gekregen van mijn moeder. Ik vond het vreselijk. Ik gooide mijn oorbellen altijd weg op het schoolplein. Mijn moeder heeft dit opgelost door ringen met een verstopte sluiting te kopen die ik zelf niet goed open kon maken. Ik snap nog steeds niet waarom je dat zou willen doen bij een kind.



Mijn dochter zou absoluut geen oorbellen krijgen. Ik vind oorbellen nu nog steeds vresslijke dingen. Mijn dochter bleek alleen heel erg graag oorbellen te willen en heeft er lang om gezeurd. Ze heeft uiteindelijk met 4 of 5 jaar oorbellen gekregen omdat ze dat zelf wilde. Het liefst zou ze van die enorme ringen in haar oren dragen. Dat mag ze niet omdat ik dat gevaarlijk vind. En spuuglelijk.

Helemaal afhankelijk van het kind dus. Ik vind met 4 of 5 jaar oorbellen ook best tokkie, maar mijn eigen kind had dat dus wel.



Ze is nu 10 en is nog steeds heel erg blij met die gaatjes in haar oren. Net nog even nagevraagd
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 april 2017 @ 18:58:

Dus jij wil dat ze oorbellen neemt op haar 5e.

Gewoon omdat het haar 'vrouwelijker' maakt op haar 5e?

En dan ga jij er naar vragen bij haar, of ze ze niet al wil?



En dat vind jezelf niet een beetje gek?



+1



Ik zou het zelf vanaf 10 doen. Dan leuk samen met een vriendinnetje voor haar verjaardag ofzo.

Ze zijn als ze zo jong zijn ook nog weleens wild. Je moet er niet aan denken dat ze ergens achter blijven haken....
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Ooogh ik ben zo'n ontaarde moeder waar ze als baby al oorbellen had. Tegelijk beide oren erin , 1 minuut gepiept en verder geen enkele last. Omdat zo klein is zat ze er zelf ook niet aan. Nooit ontstoken geweest. Tot de dag van vandaag vind ze ze nog steeds heel mooi. En anders doet ze ze maar uit. Mensen doen net of die gaatjes ontzettende verminkingen zijn zeg ..
Mijn moeder zou mij op mijn vijfde ook zo omschreven hebben op het voetballende na. Uiteindelijk wilde ik op mijn tiende zelf gaatjes en kreeg ze toen ik naar middelbare school ging. Ben er nog steeds blij mee.
Vanaf een jaar of tien vind ik een prima leeftijd. Als mijn dochter het heel heel heel graag zou willen en er gedurende meerdere maanden regelmatig uit zichzelf over zou beginnen zou ik vanaf zesde verjaardag ofzo ook nog wel doen. Maar bij TO lijkt het er meer op dat moeder het graag wil dan haar dochter. Ik zou het nooit opdringen!
quote:_Druifje_ schreef op 19 april 2017 @ 20:46:

Ooogh ik ben zo'n ontaarde moeder waar ze als baby al oorbellen had. Tegelijk beide oren erin , 1 minuut gepiept en verder geen enkele last. Omdat zo klein is zat ze er zelf ook niet aan. Nooit ontstoken geweest. Tot de dag van vandaag vind ze ze nog steeds heel mooi. En anders doet ze ze maar uit. Mensen doen net of die gaatjes ontzettende verminkingen zijn zeg ..Persoonlijk vind ik gaatjes dus stom en ben ik blij dat ik ze niet heb. Wil ze niet, nooit niet. Vind ze ook niet erg mooi bij anderen. Ook niet met oorbellen. Rekt zo lelijk uit. Dus ja, verminking is sterk woord, maar eigen keuze eigen lichaam zou ik onderstrepen. dus pas bij 10 of ouder, vind ik dat ze wel ervoor kunnen kiezen zelf.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten bij 10 jaar oorbellen. Ik zou en moest ze toen ook ! voor mij doffe ellende ontstoken oren of het nu goud of zilver was ik kon er niet tegen. De pijn van de gaatjes brrrrrr het was midden in de winter en toen naar buiten met die net geprikte oren vuurrood. Deed in mijn tienerjaren nog wel eens een paar oorbellen in maar na een paar uur waren mijn oren opgezwollen. Daarna nooit geen oorbellen meer.

Mijn mening over welke leeftijd dat vind ik moeilijk als een kind het echt wil? Zou niet geheel zelf beslissen denk ik. (heb geen kids) Wel nichtjes en die waren op verschillende leeftijden en zelfs een paar die geen oorbellen willen.
you go girl
Alle reacties Link kopieren
en een kind van 5 meer vrouwelijk te laten zijn.. echt.. wat een reden..
Maar oorgaatjes is in onze cultuur heel vanzelfsprekend, alhoewel dit nog vaak een stap te ver is. Gelukkig maar,

'not my body, not my choice'' . Dus zelf kiezen als ze oud genoeg zijn.



Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste kreeg ze voor haar afzwemmen, bij B geloof ik. Ze was toen zeven. Er werd om en om geprikt. Haar zusje was erbij, zag het aan en zei: dat hoef ik niet hoor. Niet dat het mocht, want ook zij kon het krijgen voor het afzwemmen dacht ik toen. Iedere x als we langs de juwelier liepen zei ik voor de grap: nu jij. Wetende dat ze zou zeggen: nee, echt niet! Dat zei ze ook iedere x, tot de x dat ze zei: ok, is goed. Toen zijn we ook daadwerkelijk naar binnen gegaan. Vond dat ik niet kon terugkrabbelen. Ze was vijf toen ze ze kreeg. Ik vind het op deze leeftijd niet meer ordinair, er zijn ook veel klasgenootjes met oorbellen, maar achteraf had ik toch nog een jaar langer gewacht. Ze begint er nu wat handiger in te worden om ze zelf te verwisselen, maar eigenlijk moet ik daar toch in sturen. Er uit doen bij het sporten, daarna ook weer erin, anders is dat gaatje zo dicht. Best wel gedoe eigenlijk. Mijn oudste, inmiddels acht, is daar zelfstandig in. Haar zusje niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn tweede dochter werd overigens tegelijk geprikt, en dat zit heel netjes!
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je haar nu gewoon geen knijpertjes dragen, hoeft ze geen gaatjes. En dan kan ze als ze wat ouder is, en betere de gevolgen overziet, zelf beslissen. En ondertussen kan ze toch oorbellen dragen 'net zoals mama' (en ja, ik lees hier toch ook wel dat je haar hierin hebt opgestoken, ook al vind je zelf van niet).



Ik was een jaar of 7 toen ik gaatjes 'kreeg' ook al had ik er niet om gevraagd, een jaar van afgezien met ontsteking op ontsteking, en daarna eigenlijk nooit meer oorbellen gedragen. Ik had ze nu liever ook niet gehad want ik vind het zonde dat ik nu gaatjes in mijn oren heb. Ik had liever als 12-jarige ofzo de vraag gekregen, en dan had ik zeker nee gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen gaatjes en ken het ook niet uit mijn omgeving. Ik vind het ook helemaal niet mooi en zou het wel een dilemma vinden als mijn dochter (nu twee) het graag zou willen. Geen idee hoe ik tzt zal handelen, maar denk nu dat ik 5 jaar nog veel te jong vind om over iets met lange termijn gevolgen te kunnen beslissen. Misschien met een jaar of tien, na heel veel gesprekjes over niet met de meute hoeven meelopen etc., ofzo..Vraag me nu wel af hoe het kan dat dat hele oorbelissue in mijn omgeving kennelijk niet zo leeft.
Alle reacties Link kopieren
12 lijkt me een mooie leeftijd. Daarvoor vind ik het snel tokkie.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter mocht oas aan het einde van groep 8. Maar toen wilde ze niet meer. En nu is ze blij dat we het tegenhielden toen ze 6 was.
Hier heeft ze ze op haar 6e gekregen.

Ze wilde heeeel graag. En uiteindelijk heedt ze ze voor het afzwemmen gekregen. Met duidelijke afspraken dat ze in het begin dagelijks gedraaid en gedrupt moeten worden en dat dat pijn doet.

Ze is een pieperd maar heeft hier nooit over geklaagd.
quote:dweedledee schreef op 19 april 2017 @ 20:29:

[...]





Dit is een forum. Dus je kunt twee dingen doen; óf je eigen gedachten beter en zorgvuldiger verwoorden óf accepteren dat anderen jouw woorden op hun manier interpreteren. Meer smaakjes zijn er, mijns inziens, niet.

Oeffffff, wat een vriendelijkheid.

Goodmorning Angel!
Alle reacties Link kopieren
Wat een geneuzel over tokkie! Mijn dochter was 2, en ze draagt nog gouden ringetjes ook.

Dat moet hier op het forum het ultieme tokkie plaatje zijn
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
As we speak: dochter zit nu naast me in haar broek met dunne knieën, sportschoenen, shirt met Cars-logo en LEGO auto op schoot.

Ik veronderstel dat het met mijn non-acceptatie tav haar jongensachtige voorkeuren wel mee zit.



Nogmaals, dank voor het delen van jullie ervaringen.

Overigens ben ik me daardoor ook gaan bedenken dat het in praktische zin niet handig zou zijn, die oorbellen. Idd het stoten en hangen blijven. Nog een reden dus om er van af te zien.

Ik zou het erg rot vinden wanneer ze er last van heeft of krijgt.



Ik wens eenieder een fijne zonnige dag toe. Hier schijnt het zonnetje, dat beloofd goeds.
Mali, ieder zijn ding. Ik schreef het al.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven