city trip New York...tips gevraagd!

19-04-2017 20:55 47 berichten
Hai allemaal,



29 april ga ik met zoon (13) en partner naar New York...we hebben een appartementje via Air BNB geboekt in downtown Manhatthan en ik zoek wat tips om onze tijd daar zo mooi mogelijk in te vullen. We zijn er 5 dagen (4 nachten). Ons doel is om veel van de stad te zien, dus de plekken die je wel moet zien, maar we willen vooral ook 'de stad opsnuiven' en dat mag (moet!) ten dele best ten koste gaan van dat we niet alle high lights in vogelvlucht hebben gezien en dus eigenlijk niets hebben gezien. Klinkt relaxed (is ook de opzet) maar dat maakt het ook meteen lastig, want dat betekent keuzes maken...ik hoor graag tips hoe we dat het beste aan kunnen vliegen!! We willen in ieder geval met goed weer een helikoptervlucht maken (wil zoonlief heeeeel graag, ik weet het is rete-duur) en ground zero is ook wel een belangrijk dingetje...maar verder ...ik hoor graag tips!! We overwegen wel om de NY citypas aan te schaffen...is dat slim/handig? Heel veel dank alvast voor jullie reacties!!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het Vrijheidsbeeld weer te bezoeken was. Iets was ik zeker zou willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Een dag met een hop on/ hop off bus. Je komt langs alle highlights en je kunt uitstappen waar je wilt. Je hebt ook meerdaagse passen.
Bryant Park, little italy, the meat packing district. Verder véél lopen, snuffelen in straatjes en winkeltjes. Dat waren toch wel de hoogtepunten voor mij.
Museum of natural history natuurlijk!
Okee, thanks, dat zal ik ff checken....ben in '96 ook in NY geweest, en toen viel dat vrijheidsbeeld mij zo tegen...qua formaat vooral :-). Maar voor zoonlief denk ik evengoed een hoogtepunt. Ik ga het even checken, thanks!!
Veel van NY zien in 4 dagen is onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Citypas moet je niet doen als je juist niet geinteresseerd bent in de highlights, maar gewoon lekker de stad wil opsnuiven.



Ik heb een uitgebreide reisgids met de verschillende wijken gemaakt, destijds (mei 2015) voor mijn broer die ook ging. Zal hem even knippen en plakken voor je.
Jaa...veel lopen is ook het plan!! Fijn om te horen dat dit ook echt een positieve ervaring is. Hop on bus ook...dachten wij de eerste dag te doen om een globale indruk te krijgen...en natuurlijk...museum of natural history...dat moet....
Ah, Hiltje, dank je wel!! Fijn!!
Alle reacties Link kopieren
van tevoren tickets boeken voor ground zero en dan vroeg in de ochtend gaan anders is het poepdruk.

en veel lopen of met de hop on, hop off inderdaad.



Musea hebben entree prijzen die een richtlijn aangeven, die zijn dus niet verplicht. Wij gingen voor ene dollar naar binnen Hollanders zeker vroegen ze hahaha
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Hier de reisgids (2015), hij was gericht op vegetariers maar dat hoeft niet uit te maken. Oja, en hij was enigszins budget want horeca in New York is schreeuwend duur (13 dollar voor een glas wijn plus tax en tip en met de wisselkoers komt neer op 18 euro voor een glas)





New York algemeen



Hoera! Jullie gaan naar New York. Hieronder jullie eigen Lonely Planet met tips and trics. Het is vast allemaal te veel om te doen in een paar dagen, maar dan heb je in ieder geval ruime keuze. Ik heb rekening gehouden met jullie (en mijn) budget en bijna alle attracties en dingen te doen, zijn gratis (dat geeft weer ruimte voor de horeca). Als iets best duur is zet ik dat erbij.



Vergeet niet een Esta aan te vragen https://esta.cbp.dhs.gov/ ... ation.html?execution=e1s1 en een reisverzekering af te sluiten (vooral voor medische kosten). Ook een creditcard is bijna onmisbaar.



Hier staat beschreven hoe je van JFK Airport in Manhattan komt

http://www.tripadvisor.co ... riving.And.Departing.html



En dit is een ontzettend handig verhaal (the idiot's guide to the subway) over hoe de metro werkt (Tip 1: koop een 7-day metro-card. Tip 2: ga niet uit van de kleuren maar van de verschillende letters en cijfers van de lijnen. Tip 3: sommige metro's zijn intercity's die niet overal stoppen en sommige zijn stop-treinen.) De metro rijdt voorts 24/7 en is veilig. Heel New York is veilig. Een van de veiligste steden van de VS (en veiliger dan Rotterdam).

http://www.tripadvisor.co ... w_York_City_New_York.html



Hier vind je de subway map van NYC, de map is ook verkrijgbaar op de metrostations

http://web.mta.info/nyct/maps/subwaymap.pdf



Googlemaps wordt je vriend. Koop een buitenlandbundel bij je telefoonprovider, dan kun je altijd terecht op googlemaps, je foto's gelijk op facebook zetten en what's appen met het thuisfront.

Op googlemaps is altijd te zien waar de metrostations liggen met het nummer van de metrolijnen erbij. Die heb ik hierna dus lang niet altijd vermeld, want het wijst zichzelf uit.



Verder heb ik vooral begrepen dat New York druk is, heeeeel druk. Overal staan rijen, voor attracties en voor restaurants. Laat je niet afschrikken. De rijen gaan meestal snel en ze staan er bovendien niet voor niets....hetgeen waar je op wacht is kennelijk goed. Bij sommige restaurants krijg je een buzzer en dan kun je aan de bar een drankje doen en piepen ze je op als er een tafel vrij is.



Oja, en tipping is ook een ding. Overal komt nog eens (naast de tax) 18-20% fooi bovenop. Ze mogen dat (behalve voor groepen) niet meer standaard op de bon zetten, maar check de bon goed. Het is irritant en voor ons onbegrijpelijk maar wel iets om je aan te houden. Serveersters krijgen minder dan minimumloon en de prijzen op menukaarten zijn gewoon excl. service. Geen of weinig fooi geven is gewoon heel onbeschoft en we moeten ons dus maar aanpassen aan de plaatselijke gebruiken.

Vergeet niet om ook de taxichauffeur, koffer drager, barman en kamermeisje te tippen. Houd veel losse dollarbiljetten bij de hand. Hier een stukje over tippen:

http://www.tripadvisor.co ... -York:Tipping.In.Nyc.html



Omgeving hotel, Central Park, Top of the Rock, 5 th Avenue



Je zei dat jullie hotel vlak bij Carnegie Hall ligt. Dan zitten jullie dus vlak onder Central Park bij 7th Avenue. Op de hoek van 59 Str en 7 Avenue zit Le Pain Quotidien Bakery met organic breads waar je geweldig kunt ontbijten. Het is een van oorsprong Belgische keten die nu wereldwijd zit (ook in Amsterdam) en in New York ook veel vestigingen heeft. Terecht een succes en populair.



Central Park is natuurlijk enorm, hier een selfguided tour met de highlights. Ga niet met een paardenkoets, je ziet haast niets, het is duur en de paarden zijn zielig.

http://www.freetoursbyfoo ... guided-central-park-tour/



Als je wilt picknicken in Central Park dan kun je lekkere dingetjes kopen in de Foodhall in de kelder van het Plaza Hotel op 1 W 59 Str, je zit dan vervolgens vlak bij de zuid-oostelijke ingang van Central Park. Als je echter nog heel even doorloopt kon je op 58 Street/5th Avenue bij de grote Apple Store.



Op 59 Str tussen 5 en 6 th Avenue zit Sarahbeth's waar je ook heel goed kunt ontbijten, zij (Sarahbeth is echt een vrouw-die ooit begonnen is met zelf jam maken) is ook heel beroemd om het gebak/taartjes (en heeft naast restaurants ook bakery's, bijvoorbeeld ook in Chelsea Market). Het is ietsje duurder dan een klassieke Amerikaanse ontbijtdiner, maar ik kreeg het zelf wel echt als tip van een vriend (uitgebreid ontbijt is 18 dollar, maar je kunt ook kleinere dingen bestellen). Wil je aanzienlijk goedkoper en ook goed ontbijten, ga dan naar Rocco's in Greenwich (zie verderop).



Bij de westelijke ingang van Central Park, op Columbus Circle zit Wholefoods, een hele beroemde organische 'supermarkt'. Duur, voor een supermarkt, maar wel echt een walhalla waar je heel goed picknickspul kunt halen (ze hebben een grote saladbar etc).



Let op: In New York is het verboden om in public places alcohol te drinken (en te roken), dus je mag eigenlijk geen fles wijn drinken in Central Park. Als je niet openlijk dronken wordt en je doet het onopvallend zul je niet snel bekeurd worden, maar het is wel iets om rekening mee te houden.



Op W 56 Str tussen 6 en 7 Ave zit het trendy hotel 'Le Parker Meridien'. Als je voorbij de lobby de gang in loopt zie je een klein neon sign met een hamburger en achter een deur of rood gordijn zit dan opeens een casual hamburgertent (meestal staat er een behoorlijke rij, dus kan niet missen). De hamburgers worden bijna in alle top ten's aangeraden en ze hebben ook een no-meat-versie. Prima als lunch.



Vlak bij Columbus Circle op 356 W 58 street zit het Hudson Hotel. Hier zou je 's avonds (op loopafstand van jullie hotel) nog wat kunnen gaan drinken. Bij lekker weer hebben ze de tequila garden, een terras in een tuin waar je marquerita's (maar ook ander spul) kan drinken en evt een taco bij het tacobusje kunt bestellen.Ze hebben ook een rooftopterras dat waarschijnlijk 1 mei weer open gaat. Bij slecht weer is er de Library bar binnen. Zoals als alle trendy en mooie hotels is het bepaald niet goedkoop, maar hey...mijn motto is: ik kan er geen kamer betalen maar wel een cocktail!



The Top of the Rock vind je in het Rockefeller Centre, ten westen van 5th Avenue tussen 49 en 50 Street. Het schijnt beter te zijn dan de top van de Empire State Building (het is er minder druk- nog steeds wel rijen maar dat is overal in New York), je kunt Central Park zien liggen en je hebt uitzicht op het Empire State Building zelf (wat je dus niet ziet op het Empire State Building- duh). Kaartjes zijn 29 dollar of 42 dollar en dan mag je twee keer op een dag (dan kun je overdag en ook na zonsondergang gaan). Belangrijk is om wel een heldere dag uit te zoeken en vaak kun je dan kaartjes kopen met een tijdsaanduiding en je mag pas in de rij als het je tijd is. In de tussentijd kun je lekker gaan windowshoppen op 5 th Avenue, of naar Time Square lopen en de enorme M&M winkel bezoeken. In Rockefeller Centre zit ook een Magnolia's bakery.



Als je over 5th Avenue downtown loopt (dat is zuidelijke richting, uptown is altijd noordelijke richting) dan ligt tussen 42 en 40 Str de Public Library. Dat is een heel mooi gebouw met gratis toegang. Achter de bibliotheek ligt Bryant Park en dat schijnt een leuk en levendig park te zijn. Vlak daarbij, op 42 Street en dan 1 blok oostelijk ligt Grand Central Terminal en dat is ook een (gratis) bezoekje waard. In de kelder van Grand Central Terminal is weer een food-court met winkels/restaurants (en ook de whisperlane, waarbij je iets kunt fluisteren en aan het eind van de gang verstaan). Hier vind je ook Junior's, een van de meest beroemde bakker/patisserien van New York. Op de begane grond is de winkel en in de kelder het restaurant. Hier zit ook een vestiging van Shake Shack (zie verderop) en van Magnolia's Bakery.



Nog meer downtown (als je pijn in je voeten hebt: pak de metro), tussen 26 en 27 Street zit op 5th Avenue de rooftopbar 230 Fifth Avenue. Dit is de grootste en meest spectaculaire rooftopbar (met uiteraard een groot terras, palmbomen, parasols etc) van New York en als het mooi weer is zou ik je echt aanraden daar wat te gaan drinken, ze zijn open vanaf 16.00 uur. Drankjes zijn aan de prijs maar je betaalt natuurlijk ook voor het uitzicht.



Nog iets zuidelijker/downtown ligt Madison Square Park en hier kun je de dure drankjes van de rooftopbar weer goed maken door te eten bij Shake Shack, dat wil zeggen als de vestiging in Madison Square Park weer open is. Shake Shack is een gourmet-burger-fastfood keten (biologisch) dat een ongekend succes is in New York, soms rijen van meer dan een uur. De vegetarische burger-variant is een broodje met een geroosterde portobello en met de beroemde Shake Shack saus en toppings. Ze verkopen ook frozen custards en shakes.



Een stukje oostelijker van Madison Square Park, bij 3th Avenue zit het vegetarisch Indiaas restaurant Vatan op 409 3th Avenue tussen 28 en 29 Str. All you can eat vegetarisch buffet voor 32,- dollar p.p.(komen dan nog drankjes, tax en tip bij).



Als je er van houdt zou je ook nog een keer kunnen ontbijten bij Ellen's Stardust Diner, vlak bij Times Square op 1650 Broadway, een echte tourist-trap maar je wordt er bediend door zingende serveersters (vaak musical-sterretjes van Broadway die bijverdienen). Vanaf 's ochtends 8 uur beginnen ze met zingen en volgens mij zingen ze alleen op weekdagen.



Statue of Liberty, Lower Manhattan, Battery Park, Wall Street, 911 Memorial



De Statue of Liberty (in forums vaak SOL genoemd) kun je (van ver af) zien door een gratis ritje met de Staten Island Ferry. De gratis veerboot vertrekt van de Whitehall Ferry Terminal op 4 South Street. De metrohalte in de buurt is Whitehall Street (de N en de R lijn). De Ferry gaat 24/7 en meestal elk half uur en de enkele reis is 20 tot 30 minuten. Het kan behoorlijk druk zijn (zoals overal in New York). Ga 's ochtends vroeg op een doordeweekse dag(wel als het helder weer is), neem de eerst komende ferry en loop naar het achterdek voor het beste uitzicht. Bij aankomst op Staten Island moet je van de ferry maar kun je direct in de rij om de eerstvolgende ferry terug te nemen. Op Staten Island zelf is niet veel te doen.



Eenmaal weer terug ben je in Lower Manhattan, het zuidelijkste puntje naast Battery Park (hier zit een vestiging van Shake Shack). Hier is heel veel te zien, onder andere het Financial District. Wall Street, 911 Memorial, het nieuwe One World Centre/Freedom Tower (helaas kun je pas vanaf 29 mei 2015 naar de top).



Hier kun je een gratis self-guided tour vinden/printen met uitleg over van alles in de omgeving.

http://www.freetoursbyfoo ... to-do-in-lower-manhattan/



Het 9/11 Memorial is gratis en open van 09.30 tot 20.30 uur. Het is de plek waar de vijvers zijn gemaakt op de plek waar de torens stonden met de namen van de slachtoffers. Er is ook een 911 Memorial Museum maar daar moet je meer dan 20 dollar toegang voor betalen. St Paul's church is de opvangplek geweest voor de vrijwilligers tijdens 9/11 en binnen is nog informatie over de reddings-helden te zien.



Ga vervolgens zeker even naar Stone Street om wat te eten of te drinken. Het is een heel leuk oud straatje waar je als het lekker weer is buiten kunt zitten op terrassen/lange tafels en er zitten genoeg restaurants om lekker te lunchen. Ik zou er niet snel 's avonds gaan eten, het Financial District schijnt na kantoortijd toch vrij uitgestorven te raken, er zijn leukere delen in de stad.



Je zit nu ook in de buurt van de Brooklyn Bridge, maar dat is een hoofdstuk apart en een goed idee om een heel dagdeel voor uit te trekken.



Brooklyn Bridge, Brooklyn Bridge Park en Brooklyn Heights en evt Williamsburg



De Brooklyn Bridge wordt op elke site aangeraden als een van de top ten things to do. Prachtige oude brug en het leukste/beste is om hem van Brooklyn richting Manhattan te lopen, dan heb je het beste uitzicht op de Skyline van Manhattan (tegen de schemering zie je bovendien de hele stad langzaam oplichten). Neem de metro (A of C lijn) naar halte High Street, of pak de East River Ferry voor 4 dollar vanaf Wallstreet/Pier 11 naar het Brooklyn Bridge Park.



Maar niet gelijk over de brug terug lopen (bijna 2 km lang), want er is onder en zuidelijker van de brug een relatief nieuw (volgens mij 2012) park aangelegd: Brooklyn Bridge Park. Dat park heeft ook een hoger gelegen 'promenade' de Brooklyn Heights Promenade waar je over kunt wandelen en dan heb je ook een prachtig uitzicht op de skyline van Manhattan. Vanaf die promenade, ter hoogte van Pier 5 kun je naar beneden en dan over Montaque street de wijk Brooklyn Heights inlopen. Dit is het 'klassieke Brooklyn' met brownstone huizen en daar kun je lekker ronddwalen etc.



Op Pier 5 is op zondag vanaf 11.00 uur de 'Smorgasburg', een street-food evenement dat ook op alle sites wordt aangeraden. Er zijn ongeveer 30 stands/kraampjes met allerlei verschillend eten, dus je kunt er super lunchen. Ook voor vega's, want de Cardinal Bakery heeft dit jaar een stand dat bekend is om zijn vega sandwiches (bijvoorbeeld zuurdesembrood met cheddar, broccoli, mosterd en pickled red onions), en een andere stand verkoopt weer een 'mozzarella bomb' (mozzarella gevuld met pesto of saus) en er is ook een 'velvet bakery' met cupcakes.



Ben je er op een andere dag dan zondag en wil je lunchen of dineren dan zit op Pier 6 Fornino's pizza, waar je je pizza op het dakterras kunt eten.

Ook zit in het Brooklyn Bridge Park de 'icecream factory' die bekend is om het geweldige ijs.



Aan de andere kant van de brug, meer noordelijk zit het wijkje DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass), dat is ook een hele leuke wijk om doorheen te lopen. In de oude pakhuizen zitten nu de duurste appartementen van NYC.



Bij Pier 1 in het Brooklyn Bridge Park kun je de East River Ferry nemen voor 4 dollar. Die gaat via Williamsburg (Noord-Brooklyn) naar Manhattan ter hoogte van East 35 Street. Als je in Williamsburg uit zou stappen kom je in een hele hippe wijk. Williamsburg heeft een beetje het Berlijn gevoel en zo'n 20 jaar geleden gingen de jonge hippe mensen en artiesten daar in de grote goedkope lofts wonen. Inmiddels is Williamsburg te populair en duur geworden voor de echte kunstenaars en wonen er hipsters met geld. De artist-scene is nu verplaatst naar het goedkopere Bushwick (waar ik mijn Airbnb kamer heb geboekt).



De Ferry legt in Williamsburg ter hoogte van North 5 Street aan. Van daaruit kun je door Williamsburg lopen. Bedford Street is een drukke en bekende hipster straat. Het Wythe Hotel zit op Wythe Avenue ter hoogte van North 11 Street en daar kun je heel leuk wat drinken op hun rooftopterras (niet heel hoog, 8 ste verdieping ofzo, maar met uitzicht op de skyline). Op weekdagen open vanaf 16 uur en op zaterdag en zondag vanaf 14.00 uur.



Regen of moe en ook nog honger? Ga een filmpje kijken in Nitehawk Cinema op 136 Metropolitan Ave, tussen North 1 en North 3 Street in http://www.nitehawkcinema.com/.

Ze draaien speelhuis films en je kunt eten en drinken (en schriftelijk bestellen) tijdens de film. Voor vega's is er o.a. humus, fried green tomatoes, asperge en feta fritters, taco chips met guacemole, kaasplankje en een groentencurry.



Vanaf Williamsburg kun je makkelijk weer een metro terugpakken naar Manhattan, of de east River Ferry nemen naar East 35 Street. De dichtst bijzijnde metro zit dan op 33 Str. Maar als je voeten nog niet te zeer doen kun je ook naar Grand Central Station lopen (ook een bezoek waard) en dan zit je wel weer in Midtown Manhattan.



Je kunt natuurlijk ook de ferry en Williamsburg laten voor wat het is en terug lopen over de Brooklyn Bridge. Dan kom je ongeveer ter hoogte van Wallstreet weer terug in Manhattan.



The High Line en Chelsea Market



De High Line is een vrij nieuw park dat is aangelegd op de oude verhoogde spoorrails (zo'n 2 km lang) in het Meat Packing District (hele hippe wijk) en Chelsea (rustiger wijk met galeries). Het park is mede ontworpen door een Nederlandse landschapsarchitect en echt een van de nieuwe must see's van New York.

De High Line loopt van Gansevoort Street tot West 34 Street tussen 10 en 12 Avenue.

Hier is een selfguided tour van de High Line

http://www.freetoursbyfoo ... ew-york-self-guided-tour/



Ik zou jullie alleen aanraden om als je de High Line 's ochtends zou doen deze precies andersom te lopen, van noord naar zuid omdat je daarna in de middag dan de West Village en eventueel nog Greenwich Village in kunt lopen. In Chelsea is nml veel minder te doen. Je kunt het beste de metro naar Penn Station nemen en dan een stukje lopen om de Noordelijke opgang van de High Line te bereiken (hij is trouwens gebouwd van zuid naar noord in verschillende etappes, dus dan begin je met het nieuwste stuk).



Halverwege de Highline, ter hoogte van 15 en 16 Street zit Chelsea Market. Dit is een hele leuke food-market in een oude koekjes fabriek (waar ze de Oreo koekjes maakten). Naast allerlei food-tentjes waaronder ook veel bakkertjes (Sarabeth's heeft er een vestiging) zit er ook Anthropologie, een hele leuke kleding en woonwinkel waar je zeker even moet kijken. Je kunt bij Chelsea Market super goed lunchen ( de taco-kraam Los Taco's no 1 in de kelder wordt aangeraden als een van de beste goedkope eetadressen, ze hebben ook vegetarische taco's met cactus en dat schijnt lekker te zijn.) Het is tijdens lunch tijd wel heel erg druk, dus je kunt ook een uurtje later of vroeger gaan.



Aan het einde/begin van de High Line, kom je onder het hotel The Standard door, een heel erg trendy hotel met volledig glazen wanden. Hier hebben ze een geweldig hip rooftopterras dat vanaf 16.00 uur open is (en 's avonds een hele exclusieve nachtclub wordt met celebrities en fotomodellen). Zou je er aan het einde van de middag in de buurt zijn, dan zou je eigenlijk een (dure) cocktail op het rooftopterras moeten drinken en er naar de wc gaan (dat is een belevenis op zich).



Aan het einde/begin van de High Line op Gansevoortstreet zit je midden in het Meat Packing District. The place to be. Hier zit ook het Gansevoorthotel dat ook een rooftop terras heeft (open vanaf 11.00 uur) maar dat is ook chique en hip en duur.

Het Jane Hotel op Jane Street (2 blocks zuidelijker) daarentegen is een leuk en apart budget hotel en daar zit Cafe Gitane, een betaalbaar cafe. Je kunt er ontbijten (als je de High Line toch 's ochtends vanaf de Zuid kant zou willen doen) maar hun geprakte avocado met citroen op meergranen toast is ook een aanrader (als je in Chelsea Market nog niet genoeg hebt gegeten).



Als je nog 4 bloks naar beneden afzakt, heb je op Bleeckerstreet (op de hoek met een parkje) Magnolia's Bakery, de bekende cupcake winkel uit Sex & the City.



Als je wilt zou je nu verder naar beneden kunnen afzakken via Bleeckerstreet en dan kom je via de West Village in Greenwich Village. Dit is een van de leukste wijken van New York om lekker doorheen te struinen. Het leukste is om daar de food-tour te doen aan het eind van de ochtend/begin van de middag (zie volgende hoofdstuk) maar dat is misschien niet goed te combineren na de High Line en Chelsea Market.



Greenwich Village



Door iedereen gewoon 'The Village' genoemd is dus een van de leukste wijken om tijd door te brengen. De wijk is vriendelijk met Brownstones etc. Het huis van Carry uit SATC, het huis uit de Cosby show en het appartementen complex van Friends staan hier allemaal. Ook is het de bakermat van de muziek (Bob Dillon, Bruce Springsteen etc etc).



Hier is een geweldige gratis self-guided food-tour van Greenwich die ik 100% zeker zelf ook ga doen

http://www.freetoursbyfoot.com/things-e ... h-village/

Veel vegetarisch en allemaal heel betaalbaar: de beste falafal, een artichoke pizza (vaak ook met spinazie) dat meer een quiche dan een pizza is (met bechamel saus en geen tomaat), de favoriete gevulde mini-bagel van Oprah Winfrey met cheddar en mosterd, gevulde risotto balletjes etc. Rocco's heeft de beste cannoli's van de stad (in films halen de maffia-members altijd cannoli's) ter plekke gevulde zoete rolletjes met ricotta en ze hebben ook een beroemde cheesecake (er is een belangrijk verschil tussen New York style cheesecake (philadelphia creamcheese) en Italiaanse cheesecake (ricotta).



Je bent dan ook in de buurt van Washington Square Park, waar je lekker kunt zitten en uitbuiken.



Aan het einde van Mc DougalStreet (waar een aantal van de eettentjes zitten), noordelijk van Washington Square Park en dan gelijk naar rechts zit op West 8 Street ook de Franse wijnbar Amelie http://ameliewinebar.com/amelienyc/

Tussen 16.00 en 19.00 uur is het happy hour en kun je hier een wijnproeverij van 3 glazen wijn (alle wijnen van de kaart) krijgen voor 12 dollar. Ook kun je er een selectie kazen bij bestellen of een warm geitenkaasje met een korst van pistachenoten.



Jullie zeiden dat jullie Indiaas wilden eten. Nu is dat een keuken die ik niet veel voorbij heb zien komen in New York (wel in Londen) maar op 112 Mc Doughal Street zit Thelewala http://thelewalany.com/menu.htm dat hele goede recensies heeft. Het is echter goedkoop, waarschijnlijk een soort food-truck/hole in the wall spot/snackbar achtig iets dus of je er echt gezellig kunt zitten eten vraag ik me af.

Wat dat betreft kun je misschien beter kiezen voor Japanse Ramen (echt heel erg New Yorks), bijvoorbeeld restaurant Ippudo. Zie het stukje bij East Village, het is echter ook heel goed te lopen vanuit Greenwich. En lekker licht na die hele foodtour en wijn met kaas bij Amelie.



Soho, Nolita, China Town en East Village



In Lower Manhattan bevinden zich de wijken Soho (afkorting van South of Houston-street waarbij je Houston uitspreekt als Hauston), Nolita (North of Little Italie), Little Italie en Chinatown. Van deze buurtjes is Little Italie het minst interessant, de Italianen zijn allemaal weggetrokken naar Queens of the Bronx. Deze wijken werken niet met het numerieke straatnamen systeem maar hebben straatnamen, googlemaps is dus broodnodig.



Soho is echter heel leuk en hip om te winkelen met name rond Broadway en Lafayette Street. Ik weet er geen specifieke adresjes. Oja, wel. Dean and Deluca zit op 560 Broadway, dat is een enorme voedsel en kookwinkel (vast ook met bakbenodigdheden). En Purl Soho op 459 Broome Street is een chique handwerk en brei-winkel.



In Nolita, dat Oost van Soho ligt (en wat ook weer gedeeltelijk East Village is) is Elisabeth Street heel erg leuk en in de straat parallel daaraan op Mott Street zit ook een cafe Gitane (net als in het Jane hotel) waar je goed kunt ontbijten. Op 32 Spring Street zit Lombardi's Pizza, de oudste pizzeria van New York met hele goede recensies over de Margarita (onder het mom dat de beste pizza eenvoudig is).

Op 17 Cleveland Place zit bovendien Eileen's cheesecake. Sinds 1971 een begrip en een van de beste cheesecakes (en ander gebak) van de stad.



Van Nolita kun je naar beneden lopen, via Little Italy (kom je daar toch nog door) naar Chinatown. In Chinatown kun je spotgoedkoop eten. Op 24 Pell Street zit het Vegetarian Dim Sim House. Dus echt Chinees Dim summen zonder enge pekingeenden in de etalage of het risico op eng orgaanvlees in je hapjes. http://vegetariandimsumnyc.com/

Ik zou jullie echt aanraden om daar te lunchen (dim sum doe je niet als diner). Dim summen is hartstikke leuk en lekker (gestoomde en gefrituurde hapjes die maar blijven komen) maar in Nederland gewoon nooit vegetarisch dus dit is echt iets unieks. Het tentje ziet eruit zoals een echte Chinees hoort te zijn: ongezellig en TL-licht en de menu-page is niet beschikbaar maar dim sum is altijd verbazingwekkend betaalbaar. De recensies (op Yelp) zijn heel goed.



Oostelijk van Nolita ligt de East Village (met een hele laidback sfeer, weinig hoogbouw en ook niet super toeristisch maar dus het echte New York) en daar ligt de straat st Marks Place dat uitkomt op Thompson Square Park en dat schijnt een beetje hippie achtig te zijn en veel jongeren. Hier ligt echter een van de leukste en betaalbaarste adressen die ik online heb gevonden, Ten Degrees Bar (121 st Marks place) en Ten Degrees Bistro (om de hoek op 131 Avenue A). Ze hebben hele goede recensies op Yelp.

http://tendegreesbistro.com/ en http://www.10degreesbar.com/



Zowel de bar als de bistro hebben van 12.00 uur tot 20.00 uur op alle dagen van de week happy hour. Dan krijg je 2 drankjes per persoon voor de prijs van 1 (dus je moet met zijn tweeën dan wel 4 drankjes drinken), op die manier krijg je dan voor 9 a 10 dollar twee glazen wijn en dat is echt uniek in New York (in de chique gelegenheden is 1 glas wijn al 13 dollar). Ze hebben natuurlijk ook prima bier en cocktails.

De bar heeft verder salades, panini's en cheeseplatters en zelfs een chocolade-kaart.

De bistro heeft geen lunch (wat ik raar vind als ze echt al vanaf 12.00 uur open zijn), wel borrelhappen en kaas en vanaf 17 uur een hele betaalbare menukaart (met oa vegetarische couscous, pasta met paddestoelen, guacemole die aan je tafel wordt bereid). De bistro schijnt een mooie ommuurde tuin te hebben.



Wil je in plaats van Indiaas (wat ik niet zo veel tegenkwam in de top-ten lijstjes) een echt Japans Ramen-restaurant proberen (wel erg New Yorks en gezond en licht), dan kun je naar Ippudo op 65 4th Ave (zo'n beetje in het midden tussen East Village en Greenwich Village) http://www.ippudony.com/

Ramen is een Japans gerecht met noodles, groenten en vlees/vleesvervanger met een geurige bouillon erover. Ik vind het echt heel lekker. Ze hebben voor zowel lunch als diner een vegetarische ramen met vegetarische bouillon(15 dollar, met speciaal ei erin 17 dollar) en ook vegetarische Japanse voorgerechtjes (geen sushi). Het is niet heel erg machtig en dat is wel zo fijn na alle burgers, cheesecakes en pizza's.

Ippudo is een echte Japanse keten met de eerste vestiging in New York en dus the real deal.





Burger's, bakkers en pizza's.



Pizza

New York is vooral beroemd om zijn pizza's. De beste pizza's zijn dun en in een houtoven gebakken. Ze worden verkocht per slice tussen 2-5 dollar (1 dollar slices zijn zelden goed) of per hele pizza (whole pie) tussen de 15-20 dollar, het is prima om een pie met zijn tweeën te delen. In New York kun je in restaurants sowieso bestellen wat je wil (alleen voorgerechten of gerechten delen) en je bent niet verplicht tot voor-hoofd en na.

De beste pizzeria's zijn heel populair en kunnen wachtrijen hebben van meer dan een uur.

Dit zijn de besten in de buurten waar ik jullie naar toe stuur:



1) John's Pizza op Bleeckerstreet in Greenwhich

http://www.johnsbrickovenpizza.com/



2)Don Antonio by Starita in Midtown/Hell's Kitchen, 309 West 50 Str tegen 8th Ave aan

http://www.donantoniopizza.com/Welcome



3) Joe's Pizza in Greenwich op 7 Carmine Street

http://www.joespizzanyc.com/index.php



4)Lombardi's Pizza in Nolita op 32 Springstreet

http://www.firstpizza.com/newyork.html



5) Fornino Pizza in Brooklyn Bridgepark, Pier 6

http://fornino.com/index.html



Burgers



Overal kun je burger's krijgen. Van fastfood-formule tot hele dure met ganzelever en truffel. De beste vega-burgers krijg je hier:



1) Shake Shack- Fastfood. DE burgerketen met vaak lange wachtrijen, vestigingen in oa Grand Central Station, Battery Park en Madison Square Park (die laatste is misschien nog dicht). Ze hebben een portobello burger.

https://www.shakeshack.com/



2) 5 Napkinburger- dit is echt een restaurant waar je leuk kunt zitten (ga op tijd ivm rijen) met flinke maaltijd burgers. Vestigingen in Hell's Kitchen (westelijk van Broadway) en Union Square. Vegaburger is 15 dollar.

http://5napkinburger.com/food-drink/



3) Burger Joint in le Parker Meridien- vlak bij jullie hotel, de Fastfood hamburgertent in het trendy hotel

http://www.parkermeridien.com/eat/burger-joint/



Bakkers- taartjes en cupcakes en koekjes



Speciaal voor XXX:



1) Magnolia's Bakery- de cupcake winkel die beroemd is geworden door Sex & the City. Vestigingen in West Village, Rockefeller Centre, Grand Central Terminal etc.

http://www.magnoliabakery.com/daily-cupcakes/



2) Junior's Cheesecake and desserts, met winkels en restaurants in Grand Central Terminal en Times Square

http://www.juniorscheesecake.com/



3) Sarahbeth's- heeft restaurants oa vlak bij jullie hotel maar de taartjes zijn volgens mij vooral in Chelsea Market te krijgen

http://goddessofbakedom.com/sb/sarabeth/



4) Eileen's special cheesecake in Nolita/East Village op 17 Cleveland

http://www.eileenscheesecake.com/



5) Pasticceria Rocco- in Greenwich op 243 Bleeckerstreet. Een echte Italiaan die zijn cannoli's ter plekke vult (je hebt ook mini-cannoli's). Je kunt hier ook goed ontbijten.

https://roccos.nyc/
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 19 april 2017 @ 21:01:

Veel van NY zien in 4 dagen is onmogelijk.Totaal oneens.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Empire. Kies wel een dag uit wat het minst bewolkt is.

Hopp en off bus kun je 3 lijnen doen. Persoonlijk lijn betaal je. Up, down and Brooklyn.

Persoonlijk zou ik voor uptown kiezen. Downtown op eigen houtje. Metro is een handig vervoersmiddel.



Zelf vond ik bronx en brooklyn het leuks. Meer omdat we gewoon gingen wandelen daar en echt de straat beeld zag. Maar met kind weet ik niet of je dat zou moeten doen.



Zijn wel korte dagen hoor. Maak een lijst wat je wilt zien en maak een logische volgorde zodat je tijdwinst pakt. Veel plezier!
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 19 april 2017 @ 21:01:

Veel van NY zien in 4 dagen is onmogelijk.

Nou, dat is wel wat overdreven, zeker als je niet per sé de highlights moet zien. Ik ben ook vier dagen geweest en heb niet alles, maar wel veel gezien en ook de sfeer van verschillende plekken geproefd.

Ik vond Times square heel leuk. En ook Macy's. En koffie van de Starbucks. Veel plezier hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:KyloRen schreef op 19 april 2017 @ 21:08:

Ik vond Ellis Island heel indrukwekkend, en een musical zien op Broadway was ook wel een hoogtepunt Ja! Een musical! Zeker doen, erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Als aanvulling op wat er al genoemd is: naar een Yankees wedstrijd gaan en het moma museum, als je van kunst houd.



Ik vond het natural history museum tegenvallen (naturalis in Leiden is leuker) en little Italy vond ik ook erg tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ooooooh!!!; Jaloers!!!



En hiltje wat een fantastische guide tot NY.

Heerlijk. Al twee keer geweest maar een adembenemende staaf naar mijn mening!



Veel plezier to!
Wat leuk om met je zoon te gaan! Ik vond fietsen in Central Park erg leuk om te doen. Overal staan mannetjes waar je een fiets kan huren.

Chinatown vond ik ook leuk. Supermarkten met de meest vreemde dingen zoals emmers vol krioelende padden. ...

Mijn kinderen willen graag een "build a bear"maken. Daar ik jouw zoon denk ik wat groot voor, maar wie weet voor een thuisblijvend zusje/broertje.
quote:MoirenPhae schreef op 19 april 2017 @ 21:01:

Veel van NY zien in 4 dagen is onmogelijk.Dat snap ik natuurlijk...onmogelijk...maar wil er gewoon het beste uithalen en mogelijk dient het als triggerv dat zoonlief ooit nog eens terug wil...of juist niet :-). Woon zelf in Amsterdam...zelfs voor dat dorp heb je niet genoeg aan vier dagen om het goed tot je te nemen...:-)
ja, bubbelwijn, zeker leuk...partner is ook al 8 jaar ex, maar we zijn heel goed met elkaar en deze belevenis doen we heel graag met z'n drieën! Beetje extra bijzonder dus voor ons allemaal....
en fietsen...goeie tip!!
Ik zou wel 1 hoge toren doen, bv Empire state building of Top off the Rock. Wij zijn ook met een snelle boot om de zuidpunt gevaren was ook gaaf.
Moet ff off line nu, maar lees morgen graag verder!! Lief en fijn dat jullie zo snel en spontaan reageren!!
Alle reacties Link kopieren
Dit waren nog tips van mij uit een ander topic nadat ik zelf 11 dagen in NYC was geweest:





Ik ben net terug van 11 dagen New York. Toptijd gehad.



Hier mijn tips:



1) Met stip op 1: Ga naar de voorstelling 'Sleep no More' in het McKittrick Hotel http://www.sleepnomore.com/#share

Van te voren reserveren (ze geven 3 maanden van te voren kaartjes vrij, ik heb meteen gereserveerd)

Dit is een ervaring die je nergens anders op doet. Zonder alles te willen verklappen: je gaat zelf op onderzoek uit in een groot (5 verdiepingen) hotel met allerlei verschillende ruimtes en decor die je kunt verkennen. Je komt dan vanzelf allerlei scenes en acteurs tegen. Je kunt acteurs volgen, en je staat met je neus bovenop de scenes, maar je kunt ook zelf in een ruimte wachten tot er iets gebeurt, dat duurt nooit lang. Het publiek draagt maskers, wat bij draagt aan de sfeer. De voorstellingen zijn zonder spraak, wel veel prachtige moderne dans. Als je claustrofobisch bent, is het een minder goed idee, het is donker met indringende muziek en best heel heftig en je vind niet zomaar de uitgang (er zijn wel altijd mensen die je kunt aanspreken als je er echt uit wil, bijvoorbeeld even een drankje drinken in de jaren 20 bar). Ik vond dit echt waanzinnig spectaculair.



2) De Brooklyn Heights Promenade. Een van de weinige stukken die ik echt mooi en rustgevend vond (New York is gaaf maar niet zozeer mooi, wat mij betreft). Eronder ligt het Brooklyn Bridge Park, eet daar een ijsje bij de Icecream factory en ga op zondag naar het foodfestival Smorgasburg op Pier 6 en loop dan vanaf Brooklyn over de Brooklynbridge terug naar Manhattan met uitzicht op de SkyLine.



3) Doe deze (gratis en uit te printen) foodtour in Greenwich. http://www.freetoursbyfoo ... s-eat-greenwich-village/.



4) Geen tijd of trek in de hele foodtour? Eet in ieder geval een cannoli bij Paticceria Rocco op 243 Bleeckerstreet. s' Avonds ook open. Vergeet die suffe cupcakes, cannoli's (denk aan de maffiafilms) zijn veel lekkerder en bij Rocco vullen ze ze pas als je ze bestelt.



5) Drink cocktails. New York heeft een echte cocktail cultuur. Ze zijn maar 2 of 3 dollar duurder dan een glas wijn en veel meer waard voor je geld (sterk!). Bij Ten Degrees op st Marksplace (aan het einde tegen het park aan) in East Village (een beetje jonge, Indie sfeer) hebben ze elke dag van 12.00 tot 20.00 uur happy hour met 2 voor de prijs van 1 dus dan blijft het ook nog betaalbaar (New York is duuuuuur).



6) Ga naar de Highline en naar Chelsea Market (ligt ernaast ter hoogte van 15 str). No matter what.



7) Vertrouw de weerberichten niet. In de 11 dagen dat ik er was, klopte het weerbericht geen enkele dag. Ook was er veel verschil. De ene dag 27 graden met zon en echt warm, de volgende dag maximaal 17 graden met veel wind. Ik heb me twee keer vergist en geen jas meegebracht omdat ik dacht dat het niet nodig was en het echt koud gehad. Ik heb daardoor ook de rooftop bars gemist, wat ik heel jammer vind, maar het was er echt geen weer voor. (Ga anders naar de rooftop van de Standard op de Highline, 230 Fifth of 5 Avenue of het Wythe hotel in Williamsburg.



8) Blijf je wat langer in New York of wil je iets heel anders, doe dan de Graffity en Streetart tour in Bushwick van 'free tours by foot (zie link hierboven)'. Ik had een hele goede gids die zelf echt tot de artist-incrowd behoorde en veel kon vertellen. Bushwick, was vroeger een crack-wijk maar is de wijk waar het nu gebeurt en waar de kunstenaars en echte hippe mensen zich settelen, op dezelfde manier zoals vroeger in Soho en later Williamsburg (dat nu al weer te duur wordt voor jonge mensen). Leuk om te zien want het is nog ruig en rauw met een Berlijn-sfeer.



9) Ga naar Birdland Jazzclub

http://www.birdlandjazz.com/

Je zit (net als in films) echt aan tafeltjes rondom het podium en je kunt er ook prima eten (ik beveel de Seafood Gumbo aan), bij de voorstelling om 20.30 at iedereen ook eigenlijk echt uitgebreid (en je moet minimaal 10 dollar pp besteden). Op de website staat het programma met artiesten en ticketprijs.

Bij mij was het onderdeel van een georganiseerd businessprogramma maar op onze avond speelde de broer van Nat King Cole/tevens oom van Nathalie Cole en dat was fantastisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven