Financien wonen en verbouwen boerderij

19-04-2017 15:01 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,



Willen jullie eens meedenken over de aanschaf van een boerderij.



Wij hebben een huis gezien die we overwegen te kopen. Nu is dat nogal een bouwval ( nog niet duidelijk in welke mate) maar dat, alhoewel niet irrelevant, toch even terzijde.



Ons gezamenlijk salaris bedraagt 4750 euro. We zouden een hypotheek van 5 ton kunnen krijgen, waarvan we dan ongeveer een ton voor de verbouwing willen gebruiken. De schrik slaat ons om het hart van dat soort bedragen. Ons financieel adviseur heeft uitgerekend dat we dan qua maandbedrag hypotheek op 1800 euro uitkomen.

We willen natuurlijk niet financieel in de penarie komen doordat we verkeerde inschattingen maken.



1. Wanneer is een ton verbouwen reeel en wanneer onderschat je dat enorm?



2. De hypotheek bedraagt dan zo'n 38 % van ons salaris. Hoe kijken jullie tegen die verhouding aan?



Onze overige uitgaven heb ik ook in kaart gebracht, we zouden dan nog zo'n 300 per maand kunnen sparen voor onvoorziene kosten.

Daarnaast hebben we het idee om een deel vd woning als b&b te verhuren ( en dat dus ook als eerste te vebouwen) we hopen 500 euro per maand aan over te houden (wilde ietwat pessimistische inschatting? 2 b&bs a 75 per nacht, 15 nachten per maand, belasting eraf)



3. Wat zijn jullie gedachten hierover mbt financien?



4. Indien je ons voor gek verklaard of juist helemaal niet horen we daar natuurlijk graag ook argumenten bij, zodat we weer een stukje verder zijn geholpen :-)



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
*
Dat onderhoudsbedrag is inderdaad belachelijk weinig Voor een woonboerderij. Dat ben je alleen al kwijt aan verf voor een groot huis. Wij hebben ons huis onlangs laten schilderen en waren 9000 euro kwijt. Ook een vrijstaand huis. Daar moeten jullie dus 4-5 jaar voor sparen, en dan moet er niets onverwachts gebeuren. Als je dakgoot gaat lekken, je riolering doorgespoten moet worden, of je wc-pot of auto is aan vervanging toe, dan zit je met de gebakken peren.
Alle reacties Link kopieren
Beste lolly pop, kunnen we prive op de een of andere manier in contact komen om te sparren? Dan komen we voor de koop wat beter beslagen ten ijs.



Alle andere meedenkers, bedankt hoor! We krabben ons her en der even goed achter de oren en gaan weer op zoek naar mogelijkheden of acceptatie van dat het niet gaat lukken :-)
Alle reacties Link kopieren
Heb je al wel uitgezocht of een B&B in het bestemmingsplan van de desbetreffende gemeente past?

Je mag niet zomaar overal een B&B beginnen.

Indien je dat nog niet gecheckt hebt, lijkt me dat sowieso nu de eerste stap.
Ik zou het wel doen, maar ik heb al meerdere keren een huis gekocht en volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Ook met minder spaargeld achter de hand, een keer kort na aanschaf in de WW, een keer zwanger en een keer met een ZZPbaan ipv loondienst, dus wij zijn niet zo bang voor zo'n project, maar wij kunnen en doen ook veel zelf. Zo'n grote verbouwing is niet niks, maar wel heel gaaf. Als jullie er zin in hebben en een goede planning kunnen maken..... doen!



Check behalve het hypotheekverhaal inderdaad wat anderen zeggen ook of een B&B in het bestemmingsplan past en kan/mag van de hypotheekbank. Bedenk ook of de locatie interessant is voor een B&B. Er zullen bijvoorbeeld weinig mensen zijn die in the middle of nowhere willen zitten. Maar als jij vlakbij een grote stad of een mooi natuurgebied woont en je kan bijvoorbeeld scooter/fiets/etc ter beschikking stellen. Maak dus een reele schatting van je bezettingsgraad.



Bedenk ook of de boerderij al de mogelijkheid heeft voor makkelijk een B&B maken (zijn er bijvoorbeeld al twee badkamers/keukens/wateraansluitingen/afvoermogelijkheden of moeten die er geheel nog komen. Dat maakt verschil in de kosten.



Overweeg ook om die B&B te laten vallen in je plan of uit te stellen. Dus bijvoorbeeld eerst voor jezelf verbouwen en de B&B later doen. Scheelt kosten en stress en je kunt je B&Bplan bijvoorbeeld ook beter uitwerken als je het huis en de omgeving etc beter kent. Daarnaast scheelt het een deel-plan in je hoofd om uit te werken, want er komt nog genoeg op je af bij zo'n verbouwing. Denk sowieso aan gefaseerd verbouwen (en nee, dan hoef je niet meteen naar 'help mijn man is klusser', het kan ook bewoonbaar gefaseerd verbouwd worden).



Ik weet niet hoe erg "bouwval" het is en hoe groot het is, maar met slim plannen, goede offertes, goed inkopen etc kun je met een ton echt ver komen. Kijk wel of je dit verbouwgeld kan lenen bij de bank, want verbouwkosten zijn niet zo makkelijk meer mee te financieren. Ik vind wat je kan lenen en je maandlasten niet heel schokkend in tegenstelling tot anderen overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven