Zevenblad

20-04-2017 11:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tuin staat er vol mee, helaas. Wie heeft de gouden tip om er echt af te komen? Ik was van plan om dit weekend het stuk te gaan uitgraven en alle zoveel mogelijk wortels weg te halen. Had al gelezen dat je de bladeren zelf kan eten en dat konijnen ze ook lekker vinden, dat ga ik dan ook maar doen. Weinig zin om te gaan spuiten omdat ik nog wat met de tuin wil doen op die plek.

Er staan ook paar planten op dat stukje die ik (misschien) wil houden, maar las dat zevenblad ook tussen de wortels kan gaan zitten en het daarvandaan weer kan uitgroeien. Misschien niet zo handig dan, of wel?
Ach, het is een ramp. Ik heb het via mijn buren in de tuin gekregen, de wortels leiden nog steeds naar hun tuin, maar zij doen er niets aan. Ik haal het met wortel en al zoveel mogelijk weg, maar elk jaar komt het opnieuw op, tussen alle planten in.
Alle reacties Link kopieren
afgraven is het enige dat echt helpt. maar 1 stukje wortel dat achterblijft en het is voor niets geweest.



minder rigoureus en op de lange termijn redelijk ok is uitputten. alles dat opkomt uittrekken. elk blaadje/takje van de zevenblad. op en gegeven moment komt er minder terug. echt weg gaat het niet.



je kunt het ook gebruiken als bodembedekker of alles vol zetten met andere planten waardoor je het niet meer ziet.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook. Je moet inderdaad het plantje met wortel en al er helemaal uit halen. Zorg dat de grond mul is, dan gaat dit een stuk makkelijker. Als je dit een tijd lang blijft doen, dan zou je er vanaf kunnen komen. Bij mij is het nog niet gelukt, maar wel verminderd.

Je kan er pesto van maken, het schijnt gezond te zijn!
Afgraven en worteldoek en nieuwe grond er over. Of lang geheel afdekken.
Heb net geleerd dat je juist niet moet uittrekken, maar afknippen. For what is't worth....
Alle reacties Link kopieren
Met trekken kan je geloof ik veel kleine wortelstukje krijgen, die elk weer uitgroeien (Echt 1cm wortel is genoeg), maar dat krijg je met knippen ook. Ik wou 't voorzichtig gaan uitgraven. Soort archeologisch werk XD Maar of dat gaat helpen weet ik niet :p Dit is mijn eerste tuin en ik woon er nog maar net.
quote:Oddish schreef op 20 april 2017 @ 12:14:

Met trekken kan je geloof ik veel kleine wortelstukje krijgen, die elk weer uitgroeien (Echt 1cm wortel is genoeg), maar dat krijg je met knippen ook. Ik wou 't voorzichtig gaan uitgraven. Soort archeologisch werk XD Maar of dat gaat helpen weet ik niet :p Dit is mijn eerste tuin en ik woon er nog maar net.Dat knippen moet je dan ook geregeld weer doen, maar je voorkomt dan idd. die gespleten wortels. Ja, ik las het ook maar
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon eetbaar en best lekker. Dus de komende tijd elke dag zevenblad op het menu, dan ben je er zo vanaf
Alle reacties Link kopieren
Al het bovenstaande Hoe dan ook, het is een kwestie van volhouden. Steeds weer alles wat opkomt uittrekken of afknippen en vooral zorgen dat het niet gaat bloeien! Ook al zijn de bloemen echt heel mooi, dat wil je echt niet.

Hier heb ik ook wat zevenblad staan, de konijnen zijn er gek op, maar ik zorg wel dat het zich niet verder gaat uitbreiden want binnen de kortste keren staat het overal.
...
Alle reacties Link kopieren
Heb het ook in mijn tuin en knip het af, eet het op en het blijft opkomen. Accepteer dat het erbij hoort en het werkt inderdaad goed als bodembedekker. Maak er Pesto van of als salade. Het schijnt door Romeinen geintroduceerd te zijn als een soort Salade.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
quote:stippensokken schreef op 20 april 2017 @ 12:21:

Het is gewoon eetbaar en best lekker. Dus de komende tijd elke dag zevenblad op het menu, dan ben je er zo vanaf



Dit wilde ik ook net gaan zeggen.



De smaak is erg lekker en gezond, dus hup de keuken in met je zevenblad
Sterkte!

Onze tuin stond ook vol, nu is het langzamerhand beter. (6 jaar later...)

Consequent wegtrekken is het enige wat helpt.

Je konijnen erop loslaten kan ook, maar dan moet er niets anders staan.

Als je het stuk en tijd kunt missen kun je het ook afdekken met zeil of karton.



https://www.vtvblijdorp.nl/zevenblad-bestrijden/
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad te eten, een beetje spinazie achtig.



Wij hebben het inderdaad ook overal en het zit tussen de wortels van andere planten. We doen de moeite er niet meer voor om het eruit te halen. Het groeit gewoonweg te snel. Hier wordt t gemaaid met de grasmaaier dan blijft t redelijk beperkt
Wij hebben het ook heel veel. Ik ben er elk jaar weer blij mee, want konijnen vinden het echt verrukkelijk. Als ik het eruit trek en ze horen dat gaan ze helemaal door het hok heen rennen en springen. Ze laten er zelfs hun biks voor staan .
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 20 april 2017 @ 12:56:

Wij hebben het ook heel veel. Ik ben er elk jaar weer blij mee, want konijnen vinden het echt verrukkelijk. Als ik het eruit trek en ze horen dat gaan ze helemaal door het hok heen rennen en springen. Ze laten er zelfs hun biks voor staan .Wat schattig
Zevenblad uitroeien



Misschien heb je hier wat aan?
Het stuk tuin waar het staat afgraven is het enige dat helpt. Je moet echt zorgen dat er geen enkel stukje wortel overblijft, want anders staat je tuin weer zo vol. Voor de zekerheid heb ik hier 20 cm afgegeraven. Als je het echt goed aan wil pakken, het stuk tuin daarna afdekken met landbouwzeil of karton zodat je alles dat opkomt verstikt. Dat moet dan een jaar blijven liggen. Daarna heb je kans dat je er misschien vanaf bent.
quote:BridgetteDubois schreef op 20 april 2017 @ 12:56:

Wij hebben het ook heel veel. Ik ben er elk jaar weer blij mee, want konijnen vinden het echt verrukkelijk. Als ik het eruit trek en ze horen dat gaan ze helemaal door het hok heen rennen en springen. Ze laten er zelfs hun biks voor staan .Zou ik het ook aan onze cavia's kunnen geven ? Dan hebben ze voor een week of 3 groenvoer in de tuin staan
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 20 april 2017 @ 12:56:

Wij hebben het ook heel veel. Ik ben er elk jaar weer blij mee, want konijnen vinden het echt verrukkelijk. Als ik het eruit trek en ze horen dat gaan ze helemaal door het hok heen rennen en springen. Ze laten er zelfs hun biks voor staan . Wat lief! Heb net wat uit de tuin geplukt en ze zitten er gelijk heerlijk van te eten. :D
Als je het wilt eten: de jonge blaadjes zijn het lekkerste, kunnen zelfs rauw in de sla. Oudere zijn ook prima te gebruiken als spinazie. De smaak lijkt wat op peterselie.

Schijnt ooit door de Romeinen langs de weg gepoot te zijn omdat het onderweg gezond eten opleverde.



Wel even zeker weten dat de vorige bewoner en de buren geen gif hebben gebruikt de afgelopen jaren.
Alle reacties Link kopieren
Oh nog vraagje: bodembedekkers schijnen goed te helpen doordat ze het zonlicht weren en zevenblad daardoor (grotendeels) afsterft. Ervaring mee? En welke bodembedekkers zijn eigenlijk (relatief) makkelijk, leuk en (als het kan) wintergroen? Ik had de maagdenpalm al gezien. best leuk.
quote:paper-clip schreef op 20 april 2017 @ 13:01:

[...]





Zou ik het ook aan onze cavia's kunnen geven ? Dan hebben ze voor een week of 3 groenvoer in de tuin staan Ja hoor, mijn cavia's zijn er ook dol op! Groot feest elke keer als ik met een emmer vol langs de beestenboel ga
quote:Oddish schreef op 20 april 2017 @ 13:13:

Oh nog vraagje: bodembedekkers schijnen goed te helpen doordat ze het zonlicht weren en zevenblad daardoor (grotendeels) afsterft. Ervaring mee? En welke bodembedekkers zijn eigenlijk (relatief) makkelijk, leuk en (als het kan) wintergroen? Ik had de maagdenpalm al gezien. best leuk.Ik heb Ooievaarsbek als grondbedekker, maar het Zevenblad groeit er vrolijk doorheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 20 april 2017 @ 12:56:

Wij hebben het ook heel veel. Ik ben er elk jaar weer blij mee, want konijnen vinden het echt verrukkelijk. Als ik het eruit trek en ze horen dat gaan ze helemaal door het hok heen rennen en springen. Ze laten er zelfs hun biks voor staan . Geweldig!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven