Airbnb, leuk of heel erg fout?

20-04-2017 12:25 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic wees ik al op Arjen Lubach en hoe hij Airbnb met de grond gelijk maakt, wat op zich niet heel verbazend meer hoeft te zijn nu telkens duidelijker wordt wat een stel geldwolven het zijn, die geen jota geven om de vele overlast en kapotte binnensteden die ze wereldwijd veroorzaken.

https://www.businessinsid ... k-moet-boeken-via-airbnb/



(edit) Op advies van Z-U-S ook de hele - schokkende en goede - documentaire: https://www.vpro.nl/progr ... 16-2017/slapend-rijk.html



Hoe is jullie mening over Airbnb?



Zelf moet ik bekennen dat ik in al mijn onwetende onschuld in de afgelopen jaren ook redelijk wat Airbnb-appartementjes heb gehuurd tijdens vakanties in Spanje, Portugal, Duitsland... Leuk, 'living like a local', met een keuken, eettafel, bankstel, wasmachine, wifi, midden in een leuke wijk zitten, meer privacy, en vaak nog goedkoper dan een hotel ook. Ik heb er echt van genoten.

Niet goed beseffende wat ik mede veroorzaak: grotere woningnood voor de 'locals', absurde huizenprijzen, compleet veranderende , zielloze binnensteden.



Maar ik krijg er nu toch wel een erg zure bijsmaak van. Ook vóór Airbnb was de huizenmarkt in Amsterdam al dramatisch, nu alleen maar erger. Vrienden van mij die samenwonen in een klein hokje, of van wie de relatie uit is, kunnen met geen mogelijkheid passende woonruimte vinden, of ze moeten helemaal de stad uit. Opgroeiende kinderen zijn gedwongen thuis te blijven wonen of de stad uit te gaan. Door die absurde huizenprijzen en doordat zoveel huurwoningen illegaal aan toeristen worden verhuurd i.p.v. aan studenten enzo, heel makkelijk mogelijk gemaakt door Airbnb.



Hoe kan het dat een bedrijf mag weigeren om gegevens te delen met gemeente of politie, over illegale praktijken?

Dus over mensen die veel teveel dagen per jaar hun woning verhuren, of aan meer mensen dan toegestaan? Of die een sociale huurwoning doorverhuren, wat sowieso niet mag?



Voor mijn komende tripjes heb ik toch maar niet meer via Airbnb gezocht en geboekt.



Ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan nu er telkens meer bekend wordt over hoe ze opereren en wat voor effecten het heeft op die mooie stad die je dan bezoekt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Tja. Ik snap de problemen en daar moet iets mee. Het lijkt me beter als er inderdaad wél mogelijkheden komen om uitwassen aan te pakken.

Maar we zitten in een wereld die gigantisch verandert, omdat internet allerlei nieuwe business mogelijk maakt. Daar ervaren we nu de groeistuipen van. Uitwassen moet je aanpakken maar ik ga daarom zelf niet afzien van airbnb.



Moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf een vreselijk voorzichtige huurder ben, en als de dood ben om overlast te veroorzaken. Dus ik ben schoon op de kamer en de omgeving, ruim alles netjes op en doe heel zachtjes.



Ik ga ervan uit dat er in de loop van de tijd de nodige regulering zal plaatsvinden. De stoplichten en rotondes zijn er ook gekomen doordat er auto's kwamen, niet andersom.
Ik zou er nooit heen gaan, ik vind het jammer dat op sommige sites B&B en Airbnb met elkaar verward worden!! B&B beginnen mensen om hun gasten te verwennen en die Airbnb zijn vooral op geld uit lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Air bnb zoals het ooit bedoeld was vind ik erg leuk: lokale bewoners van het huis die zo nu en dan hun huis beschikbaar stellen (als ze er bv zelf een weekendje niet zijn). Ik heb zelf ook al regelmatig via airbnb ergens overnacht.

Dat er nu steeds meer "professionele" aanbieders zijn met huizen die nooit echt bewoond worden maar altijd verhuurd, ja, dat is jammer.



Over de woningenmarkt: dat is wel een beetje kip-ei verhaal: door de hoge huizenprijzen zullen mensen eerder geneigd zijn hun huis aan te bieden via Air BnB -> nog meer krapte op de woningenmarkt en nog hogere huizenprijzen. Tja.



Ik ben van plan nog wel een stedentrip te gaan boeken maar ik wil echt niet in een hotel. Geen idee hoe ik zonder airBnB dan iets leuks kan vinden om te overnachten. Dat maakt 't ook wel weer lastig...
het is wat het is
Jammer, vond het een prima concept. Helaas om zeep geholpen door mensen die alleen maar zoveel mogelijk willen verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er geen idee van dat het zoveel overlast veroorzaakt.

Ik heb ook vaak geboekt via Airbnb!

Maar ik schaar me dan ook niet onder de categorie overlast veroorzakende toerist.
aan het typen......
Nadat ik een aantal jaar geleden het schrijnende verhaal gelezen te hebben van een Amsterdamse vrouw wiens leven kapot is doordat de woningen naast haar constant verhuurd worden via AirBnB, heb ik me voorgenomen om nooit met die lui in zee te gaan. Heb bijna lopen huilen toen ik dat krantenartikel las.
Alle reacties Link kopieren
Even over de reacties tot nu toe, mijn vraag gaat er niet om of je zelf overlast veroorzaakt. Ik ga er vanuit dat alle (?) Vivaforummers supernetjes zijn. Toch?

Het gaat mij erom dat het bedrijf illegale verhuur onwijs makkelijk maakt, en weigert om mee te werken aan opsporen ervan, en dus duizenden (wereldwijd miljoenen) woningen van de woningmarkt haalt voor de lokale woningzoekenden. Ook al ben je nog zo'n nette huurder, dan werk je daar wel aan mee........ want het is moeilijk te weten of jouw vakantieadresje wel legaal verhuurd wordt. Grote kans van niet...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Helemaal met je eens. Concept is leuk, maar te ver doorgetrokken. Totaal geen regulatie meer, ik heb vaak niet eens zin meer om door m'n eigen stad te lopen.



En ik knapte af toen ik erachter kwam wat voor exorbitant percentage je aan airbnb betaalt als je ergens huurt. Soms gewoon een extra nacht aan kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 20 april 2017 @ 12:32:

Ik zou er nooit heen gaan, ik vind het jammer dat op sommige sites B&B en Airbnb met elkaar verward worden!! B&B beginnen mensen om hun gasten te verwennen en die Airbnb zijn vooral op geld uit lijkt me.Dit is wel een beetje kort door de bocht. Alsof alle B&B eigenaren weldoeners zijn en alleen op aarde zijn om mensen in de watten te leggen. Er zijn er genoeg die het echt wel doen voor het geld. En tegelijk zijn er nog steeds veel Airbnb'ers die het ook gewoon leuk vinden om hun huis open te stellen voor anderen, mensen te leren kennen en daar en leuk zakcentje mee willen verdienen. Het gros kan er echt niet van leven. De 'professionele' Airbnb'ers verpesten het wat dat betreft voor de rest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frikandellekuh schreef op 20 april 2017 @ 12:34:

Ik had er geen idee van dat het zoveel overlast veroorzaakt.





Dan ben ik ook blij dat ik wat meer info en feitjes heb gedeeld over de neveneffecten!



Als mensen het niet weten, kunnen ze er ook niet naar handelen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Het originele concept vind ik mooi. Zoals je zelf beschrijft.



Wat kan airbnb er aan doen dat andere mensen/bedrijven er misbruik van maken?



Niet veel en moet je ook niet willen. Dan geef je imo te veel macht aan bedrijven.



Dat zal echt door de bestuurders en instanties zelf opgelost moeten worden.



Als je echt weet dat mensen een sociale woning huren en deze weer verhuren kun jezelf gaan klokkenluiden bij de betreffende instanties (mocht je daar behoefte aan hebben). Even als overlastgevers, blijven melden, lijkt mij.



Ikzelf zal niet via airbnb gaan huren, simpelweg omdat ik van hotels/B&Bs hou.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer erop te letten van wie ik een ruimte huur. Als ik zie dat een verhuurder iemand is die meerdere appartementen aanbiedt en zelf niet op locatie aanwezig is, skip ik die advertentie gewoon. Zo huur ik dus wel een kamer bij mensen in huis, of een etage bij een oude dame boven, maar niet een appartement waarvan ik de eigenaar amper te zien krijg omdat hij zo druk is met zijn andere tien appartementen. Als je een beetje zoekt, kun je de geldwolven en de oorspronkelijke Airbnb woningen wel van elkaar scheiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 20 april 2017 @ 12:39:

Helemaal met je eens. Concept is leuk, maar te ver doorgetrokken. Totaal geen regulatie meer, ik heb vaak niet eens zin meer om door m'n eigen stad te lopen.



En ik knapte af toen ik erachter kwam wat voor exorbitant percentage je aan airbnb betaalt als je ergens huurt. Soms gewoon een extra nacht aan kosten.



Ja, bizar is dat eigenlijk als je erover nadenkt.



Een kennis van een vriendin verhuurt een appartement in Parijs. Eerst altijd via VRBO en Wimdu en andere sites. Daar betaalt ZIJ een commissie aan die site voor elke geslaagde transactie.

Sinds Airbnb bestaat, verhuurt ze het appartement ook via die site. En zit ze opeens 9 maanden vooruit helemaal volgeboekt. En betaalt de TOERIST die commissie! Dus voor haar is het alleen maar fantastisch. Ze heeft veel meer klanten en die nemen ook nog meer kosten op zich! Heel raar.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:41
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:41
99.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:vivasis schreef op 20 april 2017 @ 12:41:

Het originele concept vind ik mooi. Zoals je zelf beschrijft.



Wat kan airbnb er aan doen dat andere mensen/bedrijven er misbruik van maken?



Niet veel en moet je ook niet willen. Dan geef je imo te veel macht aan bedrijven.



Dat zal echt door de bestuurders en instanties zelf opgelost moeten worden.



Als je echt weet dat mensen een sociale woning huren en deze weer verhuren kun jezelf gaan klokkenluiden bij de betreffende instanties (mocht je daar behoefte aan hebben). Even als overlastgevers, blijven melden, lijkt mij.



Ikzelf zal niet via airbnb gaan huren, simpelweg omdat ik van hotels/B&Bs hou.



Heb je het filmpje wel gekeken?



Wat kan Airbnb eraan doen? Nou, open kaart spelen. En de gegevens delen van de verhuurders die zich niet aan de wetten en regels van een stad houden. Bijvoorbeeld in Amsterdam mag je maximaal 60 dagen per jaar verhuren. Maar Airbnb weigert om de gegevens door te geven van mensen die (VEEL) meer dan 60 dagen per jaar verhuren. Zo helpen ze huisjesmelkers om stiekem, illegaal en zonder enig probleem woonruimte te verhuren voor een doel waar die woning niet voor bedoeld was: namelijk bewoning door iemand die in de stad wil wonen. (Niet als vakantiehuis / illegaal hotel.)



En over verhuur van sociale huurwoning: ook daarover deelt Airbnb dus niet de gegevens. Ze zijn op de site altijd erg schimmig wat nou precies het adres is van een appartement. Dan moet je als buur het echt zeker weten en gaan melden en dan gaat zo'n team van de gemeente er werk van maken, maar zoals gezegd kunnen een paar mensen op de fiets natuurlijk niet al die 40% illegaliteit van de 20.000 aangeboden appartementen (in Amsterdam) opsporen. Niet zonder openheid van Airbnb zelf.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:suuz393 schreef op 20 april 2017 @ 12:40:

[...]

Dit is wel een beetje kort door de bocht. Alsof alle B&B eigenaren weldoeners zijn en alleen op aarde zijn om mensen in de watten te leggen. Er zijn er genoeg die het echt wel doen voor het geld. En tegelijk zijn er nog steeds veel Airbnb'ers die het ook gewoon leuk vinden om hun huis open te stellen voor anderen, mensen te leren kennen en daar en leuk zakcentje mee willen verdienen. Het gros kan er echt niet van leven. De 'professionele' Airbnb'ers verpesten het wat dat betreft voor de rest.



Precies. Als B&B's er niet aan zouden verdienen zou 99,9% ermee ophouden.



Ik heb vorig jaar een kamer gehuurd bij iemand die er gewoon zelf ook woonde. Daar is niks mis mee. En het was duidelijk te zien dat hij dit incidenteel deed. Dat mag wmb gewoon blijven bestaan.

Ik heb ook wel eens apt's gehuurd waarvan bleek dat die alleen maar voor de verhuur waren. Dat vind ik kwalijker. Dus ik zou er voor zijn dat Airbnb meer openheid van zaken geeft, en meewerkt aan controles.
Alle reacties Link kopieren
quote:stippensokken schreef op 20 april 2017 @ 12:44:

Ik probeer erop te letten van wie ik een ruimte huur. Als ik zie dat een verhuurder iemand is die meerdere appartementen aanbiedt en zelf niet op locatie aanwezig is, skip ik die advertentie gewoon. Zo huur ik dus wel een kamer bij mensen in huis, of een etage bij een oude dame boven, maar niet een appartement waarvan ik de eigenaar amper te zien krijg omdat hij zo druk is met zijn andere tien appartementen. Als je een beetje zoekt, kun je de geldwolven en de oorspronkelijke Airbnb woningen wel van elkaar scheiden.Ja het is vaak wel duidelijk te zien wie de echte geldwolven zijn. Dat lees je ook terug in de recensies. "Miguel kwam niet zelf de sleutel brengen, maar Anna die het in zijn plaats kwam doen, was heel aardig." Gewoon een betaalde sleutelservice dus. (En dat is dan vaak ook iemand die een paar essentiële dingen over de woning vergeet uit te leggen.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:Fluithaas schreef op 20 april 2017 @ 12:49:

[...]





Precies. Als B&B's er niet aan zouden verdienen zou 99,9% ermee ophouden.

Ja tuurlijk. Maar dat zijn wel legale bedrijfjes. Die aan allerlei regels moeten voldoen om uberhaupt te mogen verhuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:ruiva schreef op 20 april 2017 @ 12:33:

Ik ben van plan nog wel een stedentrip te gaan boeken maar ik wil echt niet in een hotel. Geen idee hoe ik zonder airBnB dan iets leuks kan vinden om te overnachten. Dat maakt 't ook wel weer lastig...Op booking.com kun je ook appartementen zoeken / boeken. En aparthotels heb je ook telkens meer. Ik weet niet in hoeverre die verhuurders zich dan houden aan regels van een stad... ik ga er eigenlijk vanuit dat die een speciale vergunning voor een toeristenbestemming hebben. Maar dat zou ik eigenlijk eens moeten navragen bij Booking.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er één keer gebruik van gemaakt. Was een zolderkamer in een vrij saaie en verre buitenwijk van Londen, niet echt een trekpleister voor luidruchtige toeristen en ook niet van invloed op de woningmarkt want het was gewoon bij de mensen thuis. Het was op zich allemaal netjes en goed geregeld, maar als het even kan ga ik toch liever gewoon naar een pension of hotel.



Heb wel eens meegemaakt dat iemand hier in de stad logeerde en voor dertig euro een slaapbank huurde in een kamer waar de bewoners gedurende haar verblijf gewoon doorheen liepen, dat vond ik wel bizar, als je dan iets verhuurt, verhuur dan ook echt een ruimte, niet een bank waarop iemand niet eens normale privacy heeft.



Ik vind het op zich een goed concept, maar ik begrijp goed dat er ook nadelen aan zitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 12:49:

[...]





Heb je het filmpje wel gekeken?



Wat kan Airbnb eraan doen? Nou, open kaart spelen. En de gegevens delen van de verhuurders die zich niet aan de wetten en regels van een stad houden. Bijvoorbeeld in Amsterdam mag je maximaal 60 dagen per jaar verhuren. Maar Airbnb weigert om de gegevens door te geven van mensen die (VEEL) meer dan 60 dagen per jaar verhuren. Zo helpen ze huisjesmelkers om stiekem, illegaal en zonder enig probleem woonruimte te verhuren voor een doel waar die woning niet voor bedoeld was: namelijk bewoning door iemand die in de stad wil wonen. (Niet als vakantiehuis / illegaal hotel.)



En over verhuur van sociale huurwoning: ook daarover deelt Airbnb dus niet de gegevens. Ze zijn op de site altijd erg schimmig wat nou precies het adres is van een appartement. Dan moet je als buur het echt zeker weten en gaan melden en dan gaat zo'n team van de gemeente er werk van maken, maar zoals gezegd kunnen een paar mensen op de fiets natuurlijk niet al die 40% illegaliteit van de 20.000 aangeboden appartementen (in Amsterdam) opsporen. Niet zonder openheid van Airbnb zelf.



Ja hoor, gezien. Ik ben het met je eens dat het allemaal heel erg en jammer is hoe het nu gaat in sommige steden.



Maar zoals ik aangeef, ik vind niet dat bedrijven/instanties/organisaties/website/providers gegevens van hun klanten/cliënten horen uit te wisselen/vrij te geven. Dat vind ik simpelweg hun verantwoording niet. Want waar trek je die lijn?
Vond het al niks en na het kijken ben ik het met Arjen Lubach eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivasis schreef op 20 april 2017 @ 13:06:

[...]





Ja hoor, gezien. Ik ben het met je eens dat het allemaal heel erg en jammer is hoe het nu gaat in sommige steden.



Maar zoals ik aangeef, ik vind niet dat bedrijven/instanties/organisaties/website/providers gegevens van hun klanten/cliënten horen uit te wisselen/vrij te geven. Dat vind ik simpelweg hun verantwoording niet. Want waar trek je die lijn?



Eh nou, bij het faciliteren van criminaliteit dus.

Volgens mij werkt bijvoorbeeld Marktplaats wél mee aan het opsporen van oplichters en helers. (En het waarschuwen van kopers daarvoor.)
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven