Airbnb, leuk of heel erg fout?

20-04-2017 12:25 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic wees ik al op Arjen Lubach en hoe hij Airbnb met de grond gelijk maakt, wat op zich niet heel verbazend meer hoeft te zijn nu telkens duidelijker wordt wat een stel geldwolven het zijn, die geen jota geven om de vele overlast en kapotte binnensteden die ze wereldwijd veroorzaken.

https://www.businessinsid ... k-moet-boeken-via-airbnb/



(edit) Op advies van Z-U-S ook de hele - schokkende en goede - documentaire: https://www.vpro.nl/progr ... 16-2017/slapend-rijk.html



Hoe is jullie mening over Airbnb?



Zelf moet ik bekennen dat ik in al mijn onwetende onschuld in de afgelopen jaren ook redelijk wat Airbnb-appartementjes heb gehuurd tijdens vakanties in Spanje, Portugal, Duitsland... Leuk, 'living like a local', met een keuken, eettafel, bankstel, wasmachine, wifi, midden in een leuke wijk zitten, meer privacy, en vaak nog goedkoper dan een hotel ook. Ik heb er echt van genoten.

Niet goed beseffende wat ik mede veroorzaak: grotere woningnood voor de 'locals', absurde huizenprijzen, compleet veranderende , zielloze binnensteden.



Maar ik krijg er nu toch wel een erg zure bijsmaak van. Ook vóór Airbnb was de huizenmarkt in Amsterdam al dramatisch, nu alleen maar erger. Vrienden van mij die samenwonen in een klein hokje, of van wie de relatie uit is, kunnen met geen mogelijkheid passende woonruimte vinden, of ze moeten helemaal de stad uit. Opgroeiende kinderen zijn gedwongen thuis te blijven wonen of de stad uit te gaan. Door die absurde huizenprijzen en doordat zoveel huurwoningen illegaal aan toeristen worden verhuurd i.p.v. aan studenten enzo, heel makkelijk mogelijk gemaakt door Airbnb.



Hoe kan het dat een bedrijf mag weigeren om gegevens te delen met gemeente of politie, over illegale praktijken?

Dus over mensen die veel teveel dagen per jaar hun woning verhuren, of aan meer mensen dan toegestaan? Of die een sociale huurwoning doorverhuren, wat sowieso niet mag?



Voor mijn komende tripjes heb ik toch maar niet meer via Airbnb gezocht en geboekt.



Ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan nu er telkens meer bekend wordt over hoe ze opereren en wat voor effecten het heeft op die mooie stad die je dan bezoekt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:stippensokken schreef op 20 april 2017 @ 12:44:

Ik probeer erop te letten van wie ik een ruimte huur. Als ik zie dat een verhuurder iemand is die meerdere appartementen aanbiedt en zelf niet op locatie aanwezig is, skip ik die advertentie gewoon. Zo huur ik dus wel een kamer bij mensen in huis, of een etage bij een oude dame boven, maar niet een appartement waarvan ik de eigenaar amper te zien krijg omdat hij zo druk is met zijn andere tien appartementen. Als je een beetje zoekt, kun je de geldwolven en de oorspronkelijke Airbnb woningen wel van elkaar scheiden.



Zo doe ik het ook. Maar meestal ga ik kamperen, woon al in de stad

Verder: Lubach gebruikte fragmenten uit de aflevering 'slapend rijk' van Tegenlicht. Ook het kijken waard op NPO.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:z-u-s schreef op 20 april 2017 @ 15:58:

[...]



Verder: Lubach gebruikte fragmenten uit de aflevering 'slapend rijk' van Tegenlicht. Ook het kijken waard op NPO.nlOh dank je, ga ik ook even kijken!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Interessant: duizenden euro's boete tijdens het paasweekend in Amsterdam:



http://www.parool.nl/amst ... rhuur-minikamer~a4489009/
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 13:25:

Woh, wat een verhaal Lattemacchiato! Denk je iemand met woningnood te helpen, gaat 'ie jouw huis uitmelken voor eigen gewin. Heeft diegene jouw factuur nog betaald uiteindelijk?

En ik hoor dat inderdaad vaak dat Airbnb het compleet laat afweten als er iets mis gaat. Bijvoorbeeld dat iemand betaalde voor een privékamer, maar moest slapen in de woonkamer waar de hoofdbewoner de hele avond tv keek, en dat Airbnb dan zegt dat ze er onderling maar uit moeten komen.



Inderdaad controleren ze ook voor geen meter wat mensen allemaal adverteren. Zo zijn er in Amsterdam (en vast ook in andere populaire steden) ook genoeg oplichters actief die mooie foto's plaatsen van een appartement van binnen en zelfs van buiten, bijvoorbeeld op Prinseneiland. Maar een beetje kenner ziet meteen dat dat helemaal niet op Prinseneiland is. Een niet-bestaand appartement wordt aangeboden. Een goeie speurder kwam erachter dat het foto's uit Kopenhagen waren! Ondertussen biedt de 'verhuurder' een korting aan als je niet direct aan Airbnb betaalt, maar via een money transfer buitenom.

De toerist komt aan op Prinseneiland. Belt aan bij zogenaamde appartement, dat er toch best anders uitziet. Bewoner doet open, weet van niks, heeft er niks mee te maken. Of het blijkt een leeg slooppand te zijn. Daar sta je dan met je volle koffer en je lege bankrekening.

In zulke gevallen schijnt Airbnb je wel te helpen snel iets anders te vinden maar dan wel tegen de lastminute hoge prijzen. En je geld zie je nooit meer terug want is niet via hun site gegaan.



Ja dat wel. Vooral omdat ik zijn ouders goed kende en ik heb hun gewoon de rekening zonder envelop gegeven met de vraag of ze die aan hun kind wilden geven. Dus ik vermoed dat daar nog een behoorlijke ruzie heeft plaats gevonden. Uiteindelijk is het voor mij dus goed afgelopen gelukkig, behalve weer een stukje minder vertrouwen in de mensheid.



Ook erge verhalen zeg van die oplichting. Voor dit akkefietje ging ik daarom eigenlijk ook al liever in een hotel. Dat wordt tenminste gecontroleerd ook op veiligheid etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 20 april 2017 @ 16:34:

Interessant: duizenden euro's boete tijdens het paasweekend in Amsterdam:



http://www.parool.nl/amst ... rhuur-minikamer~a4489009/Ook interessant: de prijzen die mensen opeens willen betalen als het via airbnb is. Vroeger werd airbnb gebruikt omdat het goedkoop was, daarna was het hip om tussen de locals te logeren (die dat zelf helemaal niet zo leuk vonden). En toen was airbnb zo hip geworden dat mensen gewoon blindelings via hun boeken zonder nog maar een flauw idee te hebben wat een normaal hotel kost of prijzen te vergelijken. Voor hetzelfde geld hadden ze ongeveer in een vijfsterrenhotel gelogeerd en dan hoefden ze niet op een luchtbed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 20 april 2017 @ 12:34:

Jammer, vond het een prima concept. Helaas om zeep geholpen door mensen die alleen maar zoveel mogelijk willen verdienen.



+1



In 2011 hebben wij voor her eerst een aantal Airbnb's gedaan in het Noord Oosten van de VS en was erg leuk. Leuke mensen, goede prijzen en veel respect. De laatste jaren merkte ik al veel verschil bij de verhuurders. Verhuurders met meerdere huizen, vreemde types, heel zakelijk en belachelijk hoge prijzen. Heb dan ook voor hotels of echte B&B's gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Airbnb echt een vreselijk bedrijf. Altijd al gevonden en vanaf begin af aan al geroepen. Heb er nooit gebruik van gemaakt ook. Ook niet van plan om dat ooit te gaan doen. Ben dan eerder voorstander van couchsurfen, dan ben je tenminste echt onder de locals.
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodisgood schreef op 20 april 2017 @ 18:02:

Ik vind Airbnb echt een vreselijk bedrijf. Altijd al gevonden en vanaf begin af aan al geroepen. Heb er nooit gebruik van gemaakt ook. Ook niet van plan om dat ooit te gaan doen. Ben dan eerder voorstander van couchsurfen, dan ben je tenminste echt onder de locals.

Idem hier.



Dat airbnb de schuld zou zijn van de vastgelopen woningmarkt is je reinste onzin trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ze zouden het moeten verbieden! Het gaat allang niet meer om mensen die zelf een paar dagen weg zijn en hun woning willen verhuren.



Mijn buurman verhuurt heel vaak zijn woning en ik denk eraan om hem te verklikken omdat hij niet wil stoppen. Elke keer als er iets aan de hand is staan ze bij mij aan de deur . Ik heb helemaal geen zin om die mensen te helpen. Anders was ik wel een hotel begonnen.....
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Wat een goed filmpje van Arjan Lubach!

En ja, hier loopt het pok de spuigaten uit.

Eens een halve nacht wakker gelegen (terwijl ik er om 7u uit moest) en heel kwaad moeten worden op een groep Spanjaarden die op het balkon van de buren aan het blowen, zuipen, lachen en schreeuwen was.

In het verleden heb ik er zelf een aantal keer geboekt, maar ik kijk nu ook anders tegen Airbnb aan.

En goedkoop is het vaak ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:royy schreef op 20 april 2017 @ 18:06:

[...]



Idem hier.



Dat airbnb de schuld zou zijn van de vastgelopen woningmarkt is je reinste onzin trouwens.



Dé schuld niet, maar ze dragen er wel aan bij. Niet voor niks proberen steden als New York, Berlijn, Parijs en Amsterdam het aan banden te leggen. Al die duizenden woningen die permanent aan toeristen worden verhuurd, daar kan een woningzoekende dus al niet meer terecht.

En in die Tegenlicht-docu zeggen ze dat per woning die onttrokken wordt aan de normale woningmarkt, de lokale economie €200.000 misloopt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:z-u-s schreef op 20 april 2017 @ 15:58:

[...]





Zo doe ik het ook. Maar meestal ga ik kamperen, woon al in de stad

Verder: Lubach gebruikte fragmenten uit de aflevering 'slapend rijk' van Tegenlicht. Ook het kijken waard op NPO.nlGekeken. Heel goede docu! Voor wie ook wil kijken: https://www.vpro.nl/progr ... 16-2017/slapend-rijk.html



Die student kwam al aan bod bij Lubach, nu nog langer. Dat is toch je ergste nachtmerrie, elke keer nieuwe toeristen IN je eigen huis! Ik vond het al erg dat ik ze elke keer in de gedeelde trappenhuis tegenkwam. Maar in je badkamer en keuken, vreselijk.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven