hond en katten gaan niet samen

20-04-2017 17:49 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Hopelijk zet ik het in het juiste topic, anders mijn excuus.

Ik heb een vraag over het volgende.

Wij hebben een Husky teef van 1.5 jaar en 4 oudere katten.

Bij het oriënterende gesprek met de fokker destijds hebben wij de vraag gesteld of dit wel samen kon.

We hadden wel horror verhalen gelezen, maar weten dat je het internet wel eens met een korrel zout moet nemen.

Volgens de fokker was het geen enkel probleem, De pup zal onderdanig zijn naar de katten en zich naar hun voegen.

Dit is lang ook zo geweest. Alleen geeft het vanaf sept/okt toch echt behoorlijk problemen. Onze hond gaat nml continu achter de katten aan en jaagt ze op, legt haar poot op ze en zelfs haar bek om de nek. ( er wordt niet doorgebeten ) De 4 dames zijn hier zo over verbolgen (begrijpelijk) dat ze begonnen met piesen in huis.

Uiteraard zorgen we dat de deuren van de slaapkamers goed dicht zitten , maar dan zoeken ze wel een andere plaats oa de badkamermat, de bank , de stoel. Er ging en gaat geen dag voorbij of ik sta te boenen.

We zijn al bij een gedragstherapeut geweest en alles gedaan wat ze aangaf. Een tijd lang heeft het geholpen,Maar helaas steekt het probleem weer de kop op. Bij de fokker kan ik niet terecht om hulp. Die geeft alleen maar aan dat we dan beter een ander huis kunnen zoeken, en ze helpen wel mee met herplaatsen. Maar zo makkelijk willen we haar niet opgeven we houden echt zo veel van die gekke meid. Aan de andere kant is dit ook niet te doen, we hebben nog twee jonge kids in huis

Is er nog een gouden tip waar wij misschien niet aan hebben gedacht. het ei van columbus ?

Wie o wie kan ons een zet in de goede richting geven.
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Alle reacties Link kopieren
quote:SiSimone schreef op 20 april 2017 @ 18:20:

Iedereen heeft het over herplaatsen, maar gaat dit niet gewoon over opvoeding.

Zolang jou hond onderdanig is aan jou, zou hij als het goed is ook jou grenzen accepteren, dus wanneer jij aangeeft dat hij de katten met rust moet laten heeft hij dat te respecteren, als hij dat niet doet moet je ook gaan denken aan de rangorde in huis qua hond en mens.



Mijn hond en kat gaan prima samen, maar wij hebben regelmatig logeerhonden die ook achter de kat aan gaan, 3 dagen continu duidelijk laten weten dat dit niet hoort en langzaam aan respecteren zij de kat.Jouw hond? Heb je ook een husky? Want ras speelt toch wel een aardige rol. Onze hond kan ook prima met de kat maar dat is een flatcoated retriever.
Alle reacties Link kopieren
Dank je SiSimone , Daarom zijn wij ook met de gedragstherapeute bezig geweest. Naar mijn weten doe ik nog altijd zo als zij het mij heeft geleerd. Zou het helpen als ze geholpen wordt ?
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Alle reacties Link kopieren
quote:Sparkles1983 schreef op 20 april 2017 @ 18:26:

Dank je SiSimone , Daarom zijn wij ook met de gedragstherapeute bezig geweest. Naar mijn weten doe ik nog altijd zo als zij het mij heeft geleerd. Zou het helpen als ze geholpen wordt ?Overleg dat eens met de dierenarts.
Als ik het zo lees over een Husky heeft dat ras weinig te maken met onderdanigheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sparkles1983 schreef op 20 april 2017 @ 18:18:

Jammer dat mensen gelijk moeten gooien met de termen als dom. Geloof mij wij hebben ons ingelezen en laten adviseren. En er zijn ook voldoende voorbeelden die aantonen dat het wel goed gaat. Hebben wij dan net die domme pech dat onze hond wel erg dat jachtinstinct heeft ? Waarschijnlijk. Maar ik heb mijn vraag hier gesteld om advies te krijgen en niet om uitgescholden te worden voor dom, want dat ben ik bepaald niet. Zoals appletree al aangeeft gaat het bij haar ook prima. Dat had bij ons ook kunnen gaan. En zoals aangegeven hebben we ons ook al professioneel laten begeleiden.

Wat betreft onze keuze voor een Husky is dat je oa een labrador voor een step zet oa. wij zijn erg ondernemend met onze dame. Daarnaast hebben hussen ook een geweldig levendig karakter. En je verwacht van een fokker die al jaren een goede stamboom neerzet dat je een gedegen advies krijgt.

Voor alle mensen die een serieuze reactie gaven dank.

Ik noem jou niet dom, maar de fokker dom. Dit is gewoon echt niet oké in mijn ogen. Husky´s staan hierom bekend. Leuk dat er 1 op de 1000 wel goed met katten omgaan, maar het merendeel gewoon niet. Hartstikke goed dat je ondernemend bent met je hond, maar dat moet je met een labrador ook hoor. Alleen met een husky nog meer en kunnen ze niet alleen thuis zitten en dat kan een gemiddelde labrador wel.



Als je er dan voor wil gaan, moet je hartstikke consequent gaan zijn en direct bij het moment dat je aan haar lichaamstaal ziet dat ze erachter aan wil gaan ´nee´ zeggen en corrigeren als ze er wel achteraan gaat. Als je ´nee´ zegt en ze blijft liggen beloon je haar. Op het moment dat je dan weg moet, zou ik er wel voor zorgen dat zij niet bij de katten kan en haar dus in een afgesloten kamer doen met kauwspeeltjes en dergelijke.
quote:7102 schreef op 20 april 2017 @ 17:54:

http://www.abajomy.be/VragenS.htm

De husky volgt gewoon haar jachtinstinct. Niet echt slim om met vier katten een husky in huis te halen.Dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarieAristocat schreef op 20 april 2017 @ 18:26:

[...]





Jouw hond? Heb je ook een husky? Want ras speelt toch wel een aardige rol. Onze hond kan ook prima met de kat maar dat is een flatcoated retriever.Mijn border collie kan ook niet samen met katten. Dan heb ik een opgewonden hond en katten in de gordijnen hangen, omdat de hond erachteraan gaat.
Roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw en de lucht is grauw.
Alle reacties Link kopieren
Mmh het laten helpen werkt denk ik beter bij mannetjes, maar je kan je altijd laten informeren bij de dierenarts ;)
quote:Fria schreef op 20 april 2017 @ 18:07:

[...]



Noorwegen? Prima plek voor een Husky.
Alle reacties Link kopieren
7102 de meningen bij de dierenartsen zijn nogal verdeeld hierover. Dan vind ik het vrij lastig om te kiezen wat te doen.
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
quote:Sparkles1983 schreef op 20 april 2017 @ 18:36:

7102 de meningen bij de dierenartsen zijn nogal verdeeld hierover. Dan vind ik het vrij lastig om te kiezen wat te doen.Dan zoek je een dierenarts die verstand heeft van dit ras.
Welke tips heeft de gedragstherapeut gegeven?

Als je Monique Bladder leest dan is jachtinstinct of prooidrift misschien/hoogtens iets hanteerbaarder te maken meer ook niet. Dus laten helpen ook niet, heb het tenminste nooit gelezen als oplossing tegen prooidrift.
Alle reacties Link kopieren
Excuus ls ik niet op iedereen reageer, maar de reacties volgen elkaar zo snel op dat het lastig bij te houden is.
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je niet dom genoemd... ik vraag mij gewoon oprecht af wat de keuze was van de husky in deze gezinssituatie. 4 katten en 2 kinderen.....



Ik denk, mocht je nog verandering willen krijgen dat echt alle aandacht naar de hond moet gaan, de vraag is of de rest van het Gezin daar niet onder lijdt.

Hem helpen zou een beetje schelen, niet alles. Het blijft een husky.
Of de rasvereniging...
Alle reacties Link kopieren
Ik had een buur met een super mooie husky die aangaf dat haar hond niet te vertrouwen was met (mijn) katten. Jouw katten zijn trouwens niet verbolgen. Ze zijn gestrest en bang.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees dat een Husky moeilijk te trainen is anders kon je nog denken aan jachttraining. Heeft de GT het daar wel eens over gehad?
quote:viva-amber schreef op 20 april 2017 @ 18:42:

Ik had een buur met een super mooie husky die aangaf dat haar hond niet te vertrouwen was met (mijn) katten. Jouw katten zijn trouwens niet verbolgen. Ze zijn gestrest en bang.Erg naar voor ze.
Ze gedraagt zich alsof ze de baas in huis is. Ze wil de katten onderwerpen. Ik zie hier geen echte agressie in, als ze dat wel had, had je dit probleem al veel eerder gehad. Husky's die niet met katten samen kunnen, bijten ze dood, zonder pardon.



Ik denk dat ze veel te weinig uitgelaten wordt. Kan dat kloppen? Husky's hebben teveel energie over als ze een paar kleine rondjes per dag mogen wandelen. Je moet dan denken aan 2-3 uur per dag. Als je dat doet, zal ze veel minder energie over hebben om de katten op te jagen.



En streng zijn. De katten zijn een no-go, totdat ze het leert. Je kunt een commando aanleren, bv 'terug' als ze de katten wil benaderen. Eigenlijk moet je nu al reageren als ze naar de katten kijkt. Met een 'nee'.



Als ze als pup met de katten samen kon, kan ze dat nu ook. Punt. Het is alleen een kwestie van energie aftappen en flink op de strepen staan een tijdlang, en iedereen in het gezin moet daaraan meedoen. Ik zou een ruimte voor de katten maken met een kattenluik in de deur waar de hond niet mag komen.



Ze denkt nu dus dat zij de baas is over de katten, jij moet haar leren dat jij de baas bent over de katten. Dus laat ook zien dat je de katten ook wegstuurt, als ze haar uitdagen door haar aan te gaan zitten staren. Daar zijn katten goed in, staren, en dat triggert een hond enorm. Dus corrigeer ook je katten. Dan ziet je hond, ooookee, het baasje regelt dat wel.



Succes, ik hoop dat je haar kunt houden, ze lijkt me geen moordmonster zoals husky's absoluut kunnen zijn, dat 'nippen' is imo dominant gedrag maar geen agressie of jachtgedrag. Dan had ze ze namelijk allang allemaal vermoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sparkles1983 schreef op 20 april 2017 @ 18:18:

Jammer dat mensen gelijk moeten gooien met de termen als dom. Geloof mij wij hebben ons ingelezen en laten adviseren. En er zijn ook voldoende voorbeelden die aantonen dat het wel goed gaat. Hebben wij dan net die domme pech dat onze hond wel erg dat jachtinstinct heeft ? Waarschijnlijk. Maar ik heb mijn vraag hier gesteld om advies te krijgen en niet om uitgescholden te worden voor dom, want dat ben ik bepaald niet. Zoals appletree al aangeeft gaat het bij haar ook prima. Dat had bij ons ook kunnen gaan. En zoals aangegeven hebben we ons ook al professioneel laten begeleiden.

Wat betreft onze keuze voor een Husky is dat je oa een labrador voor een step zet oa. wij zijn erg ondernemend met onze dame. Daarnaast hebben hussen ook een geweldig levendig karakter. En je verwacht van een fokker die al jaren een goede stamboom neerzet dat je een gedegen advies krijgt.

Voor alle mensen die een serieuze reactie gaven dank.



Ik ben er niet bij geweest natuurlijk, maar een huskey en een kat samen houden is van af dag 1 consequent zijn. Ze moeten elkaar niet zien als prooi, ook aan een prooi kunnen ze als pup onderdanig zijn maar als ze groter en sterker worden gaat dat voorbij. Hier is het overduidelijk 1 roedel, ze drinken uit de zelfde bak, slapen samen en al.dat soort dingen. Ik heb het vermoede dat het daar is mis gegaan bij jou, het is geen roedel maar altijd jager en prooi alleen was de jager nog te klein voor de prooi.

Als dat eenmaal niet goed zit krijg je het er met geen mogelijkheid meer uit, dat is ook de rede dat je er alleen een kan nemen als pup als je er katten bij wil houden (of een herplaatser met de kan met wie die is opgegroeid). Het is heel jammer maar ik raad je echt aan te kiezen tussen de hond of de katten en voor de ander zo snel mogelijk een ander huis te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Flowers and roses, dank je wel voor je input. Dit geeft me hoop .
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 20 april 2017 @ 18:05:

Ik vind de fokker toch ook echt wel nalatig in deze geweest met zijn advies.



Zeker weten... TO had zich natuurlijk beter moeten inlezen, maar uiteindelijke fout ligt absoluut bij fokker. Die had nooit een hond moeten meegeven. Kan me voorstellen dat TO het advies van de fokker als professionele ervaring heeft opgevat en dat boven internet informatie stelt.

TO, schakel een ervaren en professionele gedragstherapeut in. Laat die bij jullie thuiskomen en meekijken. Van belang is nu heel streng afleren de katten te benaderen en niet de katten en hond alleen laten als je er niet bent of gaat douchen of wat dan ook. Dan hond bijv in de bench. Castratie zal niet helpen.

Wie weet kun je nog iets redden, maar anders herplaatsen.

Wat verdrietig voor iedereen
quote:Flowers-and-roses schreef op 20 april 2017 @ 19:02:

Ze gedraagt zich alsof ze de baas in huis is. Ze wil de katten onderwerpen. Ik zie hier geen echte agressie in, als ze dat wel had, had je dit probleem al veel eerder gehad. Husky's die niet met katten samen kunnen, bijten ze dood, zonder pardon.



Ik denk dat ze veel te weinig uitgelaten wordt. Kan dat kloppen? Husky's hebben teveel energie over als ze een paar kleine rondjes per dag mogen wandelen. Je moet dan denken aan 2-3 uur per dag. Als je dat doet, zal ze veel minder energie over hebben om de katten op te jagen.



En streng zijn. De katten zijn een no-go, totdat ze het leert. Je kunt een commando aanleren, bv 'terug' als ze de katten wil benaderen. Eigenlijk moet je nu al reageren als ze naar de katten kijkt. Met een 'nee'.



Als ze als pup met de katten samen kon, kan ze dat nu ook. Punt. Het is alleen een kwestie van energie aftappen en flink op de strepen staan een tijdlang, en iedereen in het gezin moet daaraan meedoen. Ik zou een ruimte voor de katten maken met een kattenluik in de deur waar de hond niet mag komen.



Ze denkt nu dus dat zij de baas is over de katten, jij moet haar leren dat jij de baas bent over de katten. Dus laat ook zien dat je de katten ook wegstuurt, als ze haar uitdagen door haar aan te gaan zitten staren. Daar zijn katten goed in, staren, en dat triggert een hond enorm. Dus corrigeer ook je katten. Dan ziet je hond, ooookee, het baasje regelt dat wel.



Succes, ik hoop dat je haar kunt houden, ze lijkt me geen moordmonster zoals husky's absoluut kunnen zijn, dat 'nippen' is imo dominant gedrag maar geen agressie of jachtgedrag. Dan had ze ze namelijk allang allemaal vermoord.



Onzin katten corrigeren, die moeten gewoon hun leven kunnen leven. Dat kunnen ze nu niet. Dat is geen leven.

Mijn hond is nu een jaar maar die mag helemaal niks richting de katten. Zij zijn geen speelmateriaal en al helemaal geen prooi. Ze mag dat niet om ongelukken te voorkomen en de katten staan hier op hoog niveau. Dat ze dat maar goed weet.
quote:miekemv schreef op 20 april 2017 @ 19:25:

[...]





Onzin katten corrigeren, die moeten gewoon hun leven kunnen leven. Dat kunnen ze nu niet. Dat is geen leven.

Mijn hond is nu een jaar maar die mag helemaal niks richting de katten. Zij zijn geen speelmateriaal en al helemaal geen prooi. Ze mag dat niet om ongelukken te voorkomen en de katten staan hier op hoog niveau. Dat ze dat maar goed weet.



Eens.



Heel schattig zo'n pup die naar kat aan het blaffen/uitdagen is, maar het mag niet.
Alle reacties Link kopieren
We hebben het ook niet toegelaten en nooit beschouwd als schattig.

Ik heb in ieder geval nu een paar tips gekregen waar ik mee aan de slag kan, en mijn dank hiervoor.

Wat mij betreft kunnen we de discussie sluiten.
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven