city trip New York...tips gevraagd!

19-04-2017 20:55 47 berichten
Hai allemaal,



29 april ga ik met zoon (13) en partner naar New York...we hebben een appartementje via Air BNB geboekt in downtown Manhatthan en ik zoek wat tips om onze tijd daar zo mooi mogelijk in te vullen. We zijn er 5 dagen (4 nachten). Ons doel is om veel van de stad te zien, dus de plekken die je wel moet zien, maar we willen vooral ook 'de stad opsnuiven' en dat mag (moet!) ten dele best ten koste gaan van dat we niet alle high lights in vogelvlucht hebben gezien en dus eigenlijk niets hebben gezien. Klinkt relaxed (is ook de opzet) maar dat maakt het ook meteen lastig, want dat betekent keuzes maken...ik hoor graag tips hoe we dat het beste aan kunnen vliegen!! We willen in ieder geval met goed weer een helikoptervlucht maken (wil zoonlief heeeeel graag, ik weet het is rete-duur) en ground zero is ook wel een belangrijk dingetje...maar verder ...ik hoor graag tips!! We overwegen wel om de NY citypas aan te schaffen...is dat slim/handig? Heel veel dank alvast voor jullie reacties!!
Alle reacties Link kopieren
Voor mij persoonlijk waren dit de twee hoogtepunten:



- St. Paul's Chapel: een klein kerkje maar met een ongekende historie: het is de oudste kerk in Manhattan en de eerste president (George Washington) hield er zijn inauguratie. De kapel staat dichtbij waar de Twin Towers stonden, en diende als verzamelpunt/rustplaats voor hulpverleners op 9/11. Het kerkje heeft diepe indruk op mij gemaakt.



- The Met! Oftewel The Metropolitan Museum of Arts! Het beste museum ter wereld (vind ik dan). Inclusief volledige Egyptische tempel (ja, echt!) en Hollandse meesters: Rembrandt, Van Gogh, Mondriaan...
Vivo per lei
Het Intrepid museum. Vond ik erg indrukwekkend en voor jouw zoon waarschijnlijk ook erg leuk!
quote:Boogschutter76 schreef op 19 april 2017 @ 22:07:

Het Intrepid museum. Vond ik erg indrukwekkend en voor jouw zoon waarschijnlijk ook erg leuk!Zijn wij ook geweest. Voor mij was het niet helemaal mijn ding, maar mijn man vond het super. Ik denk jouw zoon ook wel.
Mijn zoon vond de nintendo world store in Rockefeller center èrg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Een sportwedstrijd! Wij zijn naar basketball geweest, in madison Square Garden. Goedkoopste kaartjes kosten geen bal, en het gaat vooral om de sfeer en het meemaken. Ook mijn twee nichtjes die geen bal met sport, laat staan met basketbal, hebben vonden het een waanzinnig gave ervaring.

Het volkslied wordt vertolkt door een zangeres op de middenstip, cheerleaders, vermaak in de pauze, mensen met dit dit soort dingen op de tribune

Leuk voor je zoon, en ook herkenbaar uit films denk ik.
Ja, super gaaf kanon! Dat wilden wij ook zo graag maar helaas waren er toen geen wedstrijden. Zeker doen! En anders evt een ijshockeywedstrijd.
Alle reacties Link kopieren
Intrepid is inderdaad erg leuk. Wij zijn er afgelopen zomer geweest met een 9 en 11-jarige en dat was een hit.



De eerste keer dat we er waren hebben we Ellis Island gedaan en dat vond ik toen zo indrukwekkend. Dit keer zijn we er niet gestopt en eigenlijk wat spijt van dat ik het de kinderen niet heb laten zien (nou, de oudste was er wel geweest toen ie 2 was, maar dat telt niet). Ik weet niet hoe ver Antwerpen is voor je, maar het is heel boeiend om eerst nog eens naar het Red Star Line museum in Antwerpen te gaan en dan naar Ellis Island.



Ik vond er niks aan: maar de kinderen wilden per se in de kroon van het vrijheidsbeeld gaan. Hebben we dus gedaan. Is piepklein daarboven.



Wij zijn in Washington naar een baseball wedstrijd geweest en da's inderdaad ook wel bijzonder om mee te maken.



Have fun!
Wij gaan eind mei voor 9 dagen, ook AirBnB. Wij gaan weer top of the rock doen en wat winkels af waar we een paar jaar geleden ook zijn geweest. eten bij Katz's Deli en naar de Mac op Time Square.
Central Park is echt zo leuk om een hele dag doorheen te struinen! Zo rustgevend en zoveel afwisseling, echt leuk



Wij zijn On top of the rock geweest, op de Rockefeller center dus. Prachtig uitzicht op Central Park aan de ene kant en de Empire State Building aan de andere kant. Vraag me af of je op de Empire net zo'n mooi uitzicht hebt.



Verder zijn we vanaf Staten Island Ferry (zuidelijkste puntje van Manhattan) met de ferry naar Staten Island gegaan. Vanaf die ferry heb je een heel mooi uitzicht op de skylines van Brooklyn en Manhattan en het kost niks ook vaart ie mooi langs the statue of liberty. Wij zijn niet op dat eiland geweest want dan sta je veel te dichtbij dat ding en hij (sorry, zij) is niet zo heel hoog, dus dat uitzicht leek ons ook niet zo geweldig. We konden er ook niet eens meer op toen we 2-3 maanden van te voren naar tickets gingen kijken (niet in de kroon althans, wel een verdieping lager ofzo). Bij aankomst aan de overkant zijn we meteen met de eerste de beste ferry weer terug naar Manhattan gegaan.



We hebben bijna een uur in de rij gestaan voor een shake shack burger... Was erg lekker, maar een uur wachten is wel wat overdreven.



We zijn ook nog naar het strand geweest bij Coney Island! Daar is ook een pretpark en een aquarium. Dat is denk ik een uur met de metro vanaf Manhattan.



Ik vond the High Line ook erg leuk om te bewandelen! Bijzonder stukje groen boven de stad



Wij zijn er 8 dagen geweest, maar hebben alleen een meerdaags metrokaartje gekocht, niet een pas voor entrees. Het was sowieso vrij goedkoop wat we deden, we hebben bijna alleen maar gewoon rondgelopen en in gratis/goedkope musea in geweest. En een ontbijt is daar genoeg voor de hele dag een enorm belegde bagel, lekker!
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk wordt in de tussentijd die Airbnb niet betrapt, is illegaal in New York.



Voor tips zie www.spottedbylocals.com
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Gaaf NY!! Ben er een aantal keer geweest, blijft leuk.



naast alle tips die al gegeven zijn: ik heb een keer een wandeling gemaakt via big apple greeters (http://bigapplegreeter.org/). dat is een organisatie met vrijwilligers die je door de stad nemen. Je kan aangeven wat je wil zien. We zijn op plekken geweest die je niet zo snel zelf zou opzoeken. Was toen erg leuk! Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar het was toen gratis, we hadden stroopwafels en een zak drop voor haar meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
@Hiltje; wat een leuke gids heb jij voor je broer gemaakt zeg! Ik heb hem opgeslagen. Voor ooit...
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 01:33:

Hopelijk wordt in de tussentijd die Airbnb niet betrapt, is illegaal in New York.



Voor tips zie www.spottedbylocals.comDat hangt van de Airbnb af. Even inlezen en een hotel achter de hand houden.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 7 jaar geleden een goede week in NY geweest en vooral de eerste dagen hebben we heel veel lopend gedaan.



Wat ik toen niet gedaan heb en eens wil doen is met een kabeltreintje naar Roosevelt Island.



Het leukste vond ik fietsen in Central Park en met de metro naar Brooklyn en terug over de brug lopen.

Little Italy vonden wij ook niet veel aan. China town zijn we snel even doorheen gelopen en hebben we lunch gegeten.

Ook hebben wij 1 middag met de NY water taxi hop on hop off gedaan, ik weet niet of dat nu nog kan maar dat kon toen alleen op zaterdag. Je stapte naast de Intrepid op en de route ging redelijk langs het vrijheidsbeeld en je kon uitstappen bij verschillende punten. De eerste ronde zijn we lekker helemaal blijven zitten omdat het zo'n mooi weer was.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het museum of natural history dus echt een enorme tegenvaller. Zonde van tijd en geld. Ik ga in mei weer naar NY met een vriend die voor het eerst gaat en heb over dat museum al mijn veto uitgesproken Mijn highlights waren een RC zeilbootje varen in the conservatory pond in Central Park (ik had geluk en mocht van een senior zijn bootje varen, volgens mij kan je ook huren) en een rondleiding door the Public Library bij Bryant Park.



Dat je goedkoop tickets voor Broadway kan krijgen bij de TKTS booths is inmiddels alweer achterhaald. De meeste dayseats en lotterys gaan nu via online aanmeldingen, dus beproef gewoon iedere ochtend je geluk meld je voor verschillende shows aan en wellicht zie je wel voor 10 dollar Hamilton. En zo niet: print je van Broadwaybox.com een kortingscoupon uit en koop je je goedkope tickets direct aan de avondkassa. Zonder wachtrij.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yakatani schreef op 20 april 2017 @ 10:20:

[...]





Dat hangt van de Airbnb af. Even inlezen en een hotel achter de hand houden.http://www.nolo.com/legal ... nb-law-new-york-city.html "Unfortunately, most Airbnb-type rentals are illegal in New York City."

https://www.theguardian.c ... -fines-government-illegal

https://www.engadget.com/ ... irbnb-listings-crackdown/

https://www.engadget.com/ ... -list-short-term-rentals/



Ik ben zelf ook 'schuldig' aan het genieten van Airbnb's in Madrid, Porto, Berlijn en andere plaatsen, maar eigenlijk maakt het systeem wel steden kapot omdat zoveel mensen er misbruik van maken: woningen verhuren die je helemaal niet mag verhuren (bijvoorbeeld sociale huurwoningen). Of speciaal panden opkopen om fulltime te verhuren aan toeristen (ook in steden waar het 100% illegaal is, of in steden zoals Amsterdam waar je maximaal 60 dagen per jaar mag verhuren... maar Airbnb staat gewoon 365 dagen toe en geeft geen gegevens prijs). Waardoor er duizenden woningen niet meer beschikbaar zijn voor de gewone woningzoekende locals in zo'n stad. Dat geldt zeker ook voor Amsterdam. Het bedrijf Airbnb is heel schimmig over wat ze allemaal toestaan en wil geen info over illegale verhuur delen met gemeenten. Alles om maar zoveel mogelijk geld te verdienen.

Ik heb er nu wel een zure bijsmaak van en boek de laatste tijd toch liever weer hotels, of officiële 'aparthotels' via booking.com. Ook al is een Airbnb-appartement nog zo leuk.



Kijk maar eens naar Lubach. http://www.at5.nl/artikel ... -iets-om-trots-op-te-zijn



Voor TO is het vooral een kwestie van een risico dat de verhuurder op het laatst annuleert omdat 'ie bang is voor een boete. Of dat 'ie in de tussentijd nog betrapt wordt en dus wel gedwongen is te annuleren.
You can never have too many hats, gloves and shoes
O en Hiltje: Super bedankt voor de uitgebreide informatie! En iedereen natuurlijk voor de tips....haha, zoveel ideeën dat we nu voor het dilemma staan de allerleukste eruit te pikken :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 11:41:

[...]

Voor TO is het vooral een kwestie van een risico dat de verhuurder op het laatst annuleert omdat 'ie bang is voor een boete. Of dat 'ie in de tussentijd nog betrapt wordt en dus wel gedwongen is te annuleren.Oeps, nog een risico voor TO. Als ze in NYC net zo te werk gaan als in Amsterdam, is er ook het risico dat de illegale verhuur wordt betrapt TERWIJL je er zit, en dat je tijdens je vakantie uit het huis gezet wordt. Dat overkomt toeristen in Amsterdam regelmatig... Zie https://www.vpro.nl/progr ... 16-2017/slapend-rijk.html
You can never have too many hats, gloves and shoes
Lieve allemaal,

Nogmaals ontzettend bedankt voor al jullie tips! We zijn inmiddels terug en het was fantastisch. het weer zat ontzettend mee: geen regen, zonnetje en tussen de 18 en de 28 graden. We hadden een NY city pass, en daar hebben we volop gebruik van gemaakt. de duurdere NY pass leek ons wat too much voor 5 dagen en ik denk dat we daar wel goed aan gedaan hebben. We hebben veel (!) gelopen, en een opwaardeerbare metrokaart gekocht. dat was wel handig en ik denk voor ons de beste oplossing omdat we niet intensief gebruik maakten van de metro, dus een meerdagenkaart hadden we er niet uit gehaald. Helicoptervlucht was erg duur maar ontzettend gaaf. Ee zij ook met 'the beast' over de Hudson gevaren. Dat is ook erg leuk": ca. 30 doller pp, een half uur met 70 km per uur over de rivier en de boot gaat langs het vrijheidsbeeld zodat je het goed kunt zien (zat in de citypass). Natuurlijk the empire statebuilding en Top of the rocks (NY city pass). Een paar uur slenteren en fietsen door Central Parc...museum Intrepid, en de laatste dag zijn we naar the Bronx geweest. Met een werkelijk ontzettend mooie dierentuin! En gratis entree op woensdag :-). Lower east side is echt een topbuurt om te verblijven met Chinatown en little Italy op loopafstand. Airbnb blijft misschien een gokje maar het ging bij ons vlekkeloos! Ook heel handig: ik had de 'NYC subway' app geïnstalleerd en de app 'Eric's New York', waarmee je ook zonder internetverbinding de plattegrond van NY bij de hand hebt. Nou...we hebben echt een toptijd gehad en mede dankzij jullie tips hebben we het goed kunnen voorbereiden. Echt super, nogmaals heel veel dank vallemaal!!
Alle reacties Link kopieren
Leuk Iris, lekker genoten dus van New York.
Leuk om te lezen Iris! En leuk dat je het ons nog even laat weten.

New york is ook gewoon super gaaf
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je een mooie reis hebt gehad. New York it
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven