hond en katten gaan niet samen

20-04-2017 17:49 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Hopelijk zet ik het in het juiste topic, anders mijn excuus.

Ik heb een vraag over het volgende.

Wij hebben een Husky teef van 1.5 jaar en 4 oudere katten.

Bij het oriënterende gesprek met de fokker destijds hebben wij de vraag gesteld of dit wel samen kon.

We hadden wel horror verhalen gelezen, maar weten dat je het internet wel eens met een korrel zout moet nemen.

Volgens de fokker was het geen enkel probleem, De pup zal onderdanig zijn naar de katten en zich naar hun voegen.

Dit is lang ook zo geweest. Alleen geeft het vanaf sept/okt toch echt behoorlijk problemen. Onze hond gaat nml continu achter de katten aan en jaagt ze op, legt haar poot op ze en zelfs haar bek om de nek. ( er wordt niet doorgebeten ) De 4 dames zijn hier zo over verbolgen (begrijpelijk) dat ze begonnen met piesen in huis.

Uiteraard zorgen we dat de deuren van de slaapkamers goed dicht zitten , maar dan zoeken ze wel een andere plaats oa de badkamermat, de bank , de stoel. Er ging en gaat geen dag voorbij of ik sta te boenen.

We zijn al bij een gedragstherapeut geweest en alles gedaan wat ze aangaf. Een tijd lang heeft het geholpen,Maar helaas steekt het probleem weer de kop op. Bij de fokker kan ik niet terecht om hulp. Die geeft alleen maar aan dat we dan beter een ander huis kunnen zoeken, en ze helpen wel mee met herplaatsen. Maar zo makkelijk willen we haar niet opgeven we houden echt zo veel van die gekke meid. Aan de andere kant is dit ook niet te doen, we hebben nog twee jonge kids in huis

Is er nog een gouden tip waar wij misschien niet aan hebben gedacht. het ei van columbus ?

Wie o wie kan ons een zet in de goede richting geven.
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Hond niet meer binnen laten en gewoon buiten in een kennel houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 20 april 2017 @ 20:00:

Hond niet meer binnen laten en gewoon buiten in een kennel houden.Dat is zielig.
Roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw en de lucht is grauw.
quote:Fria schreef op 20 april 2017 @ 20:02:

[...]



Dat is zielig.





Als je een naakthond hebt misschien. Mijn herder ligt het liefst buiten. Als je een plek hebt waar de hond droog / warm kan liggen zie ik echt niet wat het probleem is. Alsof husky's uit een warm land komen



En uiteraard staat niet meer binnen laten niet gelijk aan geen aandacht meer geven.
TO veel sterkte en succes bij je overwegingen. Het zal niet gemakkelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Deel even een tip die ik net van een online gedragstherapeute heb gekregen. Wellicht hebben andere mensen er eens iets aan als ze internet afstruinen op zoek naar hulp en dit topic tegenkomen.



Ga met twee personen in de kamer met hond en kat ( in ons geval de kat die het minste op de hond reageert )

De 1 neemt kattensnoepjes in de hand en de ander hondensnoepjes. Start met de kat lekkers geven. Geef de hond een commando wat aangeeft dat ze niet naar de kat mag ( Dit is voor de 1 blijf en voor de ander wat anders, kies een commando die jouw hond al kent) Wanneer de hond netjes op afstand blijft beloon je haar of hem. Zo leert de hond dat hij de kat niks mag doen en de kat leert de hond te associëren met iets prettigs. Dit doe je dagelijks. Bij meerdere katten zoals bij ons gaan we het na 1 kat uitbouwen naar 2 katten en zo verder.



Daarnaast de tips zoals gegeven door oa flowers en roses, zou dit een combi zijn die nog wat kan betekenen voor ons.
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Is de hond gevoelig voor beloningen?
De katten zijn kleiner en minder sterk dus natuurlijk moet de hond ze met rust laten. Maar honden en andere dieren zien staren als uitdagen. Ook al is het geen echt negatief gedrag, ik zou de katten leren dat ze de hond niet aan mogen staren. Dat kan. Katten mogen ook niet op het aanrecht ed, dan zet je ze op de grond. Dat bedoel ik. Je haalt ze dan even weg zodat ze stoppen met staren.



Katten zijn niet dom hoor, die weten wel dat ze de baas mogen spelen over de hond door ze aan te staren. De enige baas, hoor jij te zijn. Zo van, ik regel dat wel, als de hond dat gaat snappen, zal het gedrag afnemen. Achter elkaar aan rennen, is verboden, punt. Maakt niet uit wie er begint. Hier werkt het iig, ook een husky teef hier en vier katten.



Af en toe probeert ze ze te domineren maar net als bij jullie, echt kwaad zit er niet in. 'Terug' is hier het commando, soms moet ik het herhalen maar nooit gewonden hoor. Ook geen gestreste katten.
Alle reacties Link kopieren
Nou succes, ik hoop echt dat het jullie gaat lukken. Durf je nog een update te geven in de toekomst?
Katten staren oa om gevaar in te kunnen schatten.

Katten gaan vooral niet op het aanrecht als je op die plek niet de bakjes gaat vullen. Nee de kat is niet dom maar de communicatie is zo wezenlijk anders dan bij honden dat er pijlsnel misverstanden zullen ontstaan. Bovendien weet de kat dat hij als prooi kan dienen.
Alle reacties Link kopieren
Nooit problemen gehad tussen onze poedel en onze katten en onze konijnen.



Wel gedaan: duidelijke regels maken en consequent zorgen dat alle dieren zich daar aan houden (ook de katten)



Niet gedaan: een hond beoordelen naar het ras (die van ons was gewoon een mengelmoesje uit het asiel). Ik vind het alltijd zo absurd dat mensen doen alsof alle honden van een bepaald ras klonen van elkaar zijn met *exact* dezelfde gevoelens, zo denk je toch ook niet over mensenrassen.

(ik zou trouwens uberhaupt nooit een rashond willen hebben, vanwege alle inteelt)
quote:miekemv schreef op 20 april 2017 @ 22:06:

Katten staren oa om gevaar in te kunnen schatten.

Katten gaan vooral niet op het aanrecht als je op die plek niet de bakjes gaat vullen. Nee de kat is niet dom maar de communicatie is zo wezenlijk anders dan bij honden dat er pijlsnel misverstanden zullen ontstaan. Bovendien weet de kat dat hij als prooi kan dienen.



Nou nee hoor, als het hier tegen etenstijd is, gaan ze mij ook aanstaren met z'n allen. Een hond die nooit geleerd heeft dat een kat als prooi kan dienen, zal de kat nooit als prooi gaan zien. Dat denken mensen van sommige soorten honden, beetje onzin. Husky's zijn gewoon honden en als ze van pup af aan hebben geleerd dat de katten onderdeel zijn van het gezin, zullen ze ze nooit vermoorden.



Je hebt absoluut honden die niet met katten samen kunnen maar die kunnen dat al niet van pup af aan. Ik heb een pup gekend die met 10 weken al apart moest worden gehouden van katten omdat die ze gewoon vermoordde, of iig probeerde. Dat zit in een hond, of niet. En bij deze maak ik me daar absoluut geen zorgen over.



De katten moeten wel een beetje assertief zijn maar dat zijn katten meestal wel. Maar katten moeten ook gewoon gehoorzamen aan wat ik wil, anders wordt het een zooitje. Ik respecteer ieder dier maar er zijn grenzen aan wat ze mogen doen hier. Mensen zeggen vaker dat katten niet op te voeden zijn, jawel hoor. Ik leer een kat altijd twee dingen, naar zijn naam te luisteren en 'nee'. 'Ja' leren is niet nodig he.



En van het begin af aan, herinner ik ze regelmatig aan de betekenis van beide woorden. Is ook handig, mochten ze een keer weglopen, dan luisteren ze tenminste naar hun naam als ze geroepen worden.
Alle reacties Link kopieren
Succes to, hopelijk werkt het!

Nu ben ik wel nog nieuwsgierig: waarom een husky? Het zijn prachtige beesten, waarom had je die gekozen?
Alle reacties Link kopieren
Succes to, hopelijk werkt het!

Nu ben ik wel nog nieuwsgierig: waarom een husky? Het zijn prachtige beesten, waarom had je die gekozen?

(Gewoon interesse, dat vraag ik altijd aan nieuwe hondeneigenaren)
Alle reacties Link kopieren
MarieAristocat., het is lastig uit te leggen denk , je valt voor een bepaald ras dat is ook een stukje gevoel. Voor ons een perfecte mix tussen een sportieve hond en een gezinshond die voor de kids enorm lief is.
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Alle reacties Link kopieren
Omdat een husky een geweldige hond is met een heel leuk karakter. Het is een ras waar je echt verliefd op wordt. Super lief, slim, lekker eigenwijs en ontzettend veel energie. Het zijn de leukste honden die er zijn



Ik zei ook altijd 'ik wil geen hond, ik wil een husky'. Het is wel een ras waar je vol voor moet gaan, maar dan zijn het de liefste maatjes die je je kan voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Appeltree, je bent beter met woorden als ik :-) , goed omschreven!
What doesn't kill you will make you grow stronger . Or last a bit longer... like the greatest wall in China , or that rabbit with a drum
Alle reacties Link kopieren
dubbel
iones wijzigde dit bericht op 17-05-2017 09:41
98.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De fokker ging voor het geld. Van de meeste fokkers kun je geen eerlijk antwoord verwachten omdat het broodfokkers zijn. Er zijn maar enkele eerlijke fokkers die eerlijk antwoord geven omdat ze willen dat hun pup goed terecht komt.
Ik denk ook dat een husky niet heel geschikt is voor bij katten. Ik ken zat honden die er prima mee kunnen samenleven en er zijn ook filmpjes van goede lobbessen die zich laten etteren door een kat hoewel ze met een hap of tik zo'n beest weg kunnen jagen. Er zijn zelfs staffords die met katten samen kunnen.

Ik denk dat je een hondengedragsdeskundige hierbij moet halen. En ik raad je af om de hond en de katten ooit alleen samen in één ruimte te laten. Jouw hond is namelijk zijn grenzen t.o.v. de katten aan het verleggen en dit gaat op den duur escaleren.

Ik zou het ook niet meer toestaan dat hij zijn bek om hun kop heen legt of met zijn poot over ze heen slaat. Zo'n hondenpoot is zwaar en een kattenrug is kwetsbaar. Dus trek hem bij zijn nek weg en zeg "NEE" als hij dat doet.
Alle reacties Link kopieren
Lucky_Birdie schreef:
20-04-2017 20:00
Hond niet meer binnen laten en gewoon buiten in een kennel houden.
Jij houdt niet erg van honden he? Honden horen niet in een kooi. Net zo min als katten, of mensen.
Nou iones, dat hangt helemaal af van de kennel. Ik ken mensen die kennels voor hun honden hebben die meters lang en breed zijn, met airco erin en een hok met warme deken. En een babyfoon erin. Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.

Herders, husky's en andere soorten honden die een hele dikke vacht hebben, kunnen niet zo goed tegen onze droge warme huizen van 20 graden. Die gedijen veel beter bij een graad of tien, liefst nog lager. Ik heb ook een husky kruising en die is ook liever buiten dan binnen. Niet alle honden zijn zo dat ze een beter leven hebben als ze binnen wonen.

Volgens mij leven bv politiehonden in kennels. Die honden zijn zo fel en actief dat ze je huis letterlijk slopen, waar je bij staat trouwens. Ik heb wel eens een filmpje gezien van een politieherder die ze even in een gewone huiskamer lieten. :hihi: Die hing meteen in de luxaflex, gooide alle meubels om en binnen 5 minuten was het net of er een tornado doorheen was gegaan, alles stuk. Die honden hebben een temperament wat niet geschikt is voor in huis.

Het wordt altijd geroepen over kennels dus ik dacht, laat ik er wat over zeggen want alles is relatief. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
anoniem210520170934 schreef:
20-04-2017 19:02
Ze gedraagt zich alsof ze de baas in huis is. Ze wil de katten onderwerpen. Ik zie hier geen echte agressie in, als ze dat wel had, had je dit probleem al veel eerder gehad. Husky's die niet met katten samen kunnen, bijten ze dood, zonder pardon.

Ik denk dat ze veel te weinig uitgelaten wordt. Kan dat kloppen? Husky's hebben teveel energie over als ze een paar kleine rondjes per dag mogen wandelen. Je moet dan denken aan 2-3 uur per dag. Als je dat doet, zal ze veel minder energie over hebben om de katten op te jagen. (...)

En ze moeten intellectueel uitgedaagd worden. Dus opdrachten geven en zo. Veel mensen, dingen, zaken benoemen en daaromtrent iets vragen te doen (ophalen, van a naar b brengen). .
Daarnaast zijn het werkhonden, dus moeten ze ook taken krijgen, die binnen hun werkgebied liggen. Geef bv voor de lange wandeling een rugzak met daarin drinken voor jullie beide. Ergens pauzeren met het drankje. Onderweg dingen zien als mooie stenen, mooie takjes, die gaan dan ook in de rugzak. Laten zien wat je in de rugzak stopt, vertellen waarom het mooi is, attenderen op de aderen of de glim en zo. Of ga naar de buurtwinkel voor wat boodschappen en laat zien vertel wat je in de rugzak stopt.
De hond moet wat te doen en te overdenken hebben, je moet hem de ontbrekende roedel compenseren.
iones schreef:
17-05-2017 09:40
Jij houdt niet erg van honden he? Honden horen niet in een kooi. Net zo min als katten, of mensen.
Wat een bs reactie.
Honden kunnen prima buiten leven als ze een warm hok hebben om te schuilen.
Jij vult nu zelf in dat de hond z'n hele leven opgesloten moet blijven in de kennel. Ik zie werkelijk het verschil niet tussen een hond binnen in de gang opsluiten of buiten in een kennel.
Als je er bij bent laat je de hond lekker binnen, als je weg gaat de hond in de kennel of gewoon in de tuin als dat kan. Heeft de hond rust en de katten ook.
Lucky_Birdie schreef:
25-05-2017 18:19
Wat een bs reactie.
Honden kunnen prima buiten leven als ze een warm hok hebben om te schuilen.
Jij vult nu zelf in dat de hond z'n hele leven opgesloten moet blijven in de kennel. Ik zie werkelijk het verschil niet tussen een hond binnen in de gang opsluiten of buiten in een kennel.
Als je er bij bent laat je de hond lekker binnen, als je weg gaat de hond in de kennel of gewoon in de tuin als dat kan. Heeft de hond rust en de katten ook.
Honden alleen buiten laten leven is zielig. Een hond hoort warm binnen bij de mensen. Niet buiten in eenzaam in een hok.
Rusti schreef:
25-05-2017 18:24
Honden alleen buiten laten leven is zielig. Een hond hoort warm binnen bij de mensen. Niet buiten in eenzaam in een hok.
Als je een naakthond hebt ja.
Mijn hond trekt het met dit weer echt niet binnen, hij ligt lekker buiten - niet in een hok, niet vastgebonden gewoon los, en wil absoluut niet naar binnen.

Hij heeft een dikke vacht, en hij is overdag bijna nooit alleen, want er is bijna de hele dag iemand thuis, en 's avonds slaapt hij vaak in de tuin. Alleen ja. Maar in de woonkamer slaapt hij ook alleen.
Jullie slepen je hond dus mee naar bed neem ik aan?
1. Ik hoef mijn hond niet in bed, hij speelt lekker in de vieze sloot overdag, hij rolt door het gras en doet gewoon wat een hond moet doen, en dan ga ik echt niet samen met hem douchen voor we gaan slapen.
2. Hij heeft een dikke vacht en heeft het gewoon warm in huis als het boven de 18 graden is.
Hoe komen jullie er nou bij dat een kennel gelijk staat aan alleen en eenzaam in de tuin leven?
Alsof de gemiddelde honden eigenaar 24/7 thuis is en de hond die binnen leeft dus constant maar aandacht krijgt.
Ik zie het verschil niet tussen een hond die in de keuken ligt terwijl het baasje weg is, of een hond die in de tuin ligt.


Mijn hond kan ten alle tijden droog liggen / naar binnen maar kiest er zelf voor om buiten te blijven en zo zijn er nog veel meer honden die het veel prettiger vinden om buiten te blijven.
Hij lag als jonge hond al buiten in de sneeuw te slapen, geheel vrijwillig.
Hij gaat gewoon minstens 6 keer per dag uit, is heus ook binnen overdag, maar hij ligt gewoon liever buiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven