Entertainment alle pijlers

Mooie roman lezen, maar welke?

19-04-2017 06:28 75 berichten
Normaal lees ik meer non-fictie of detectives, maar ik heb zin om weer eens een mooie roman te lezen. Ben alleen inspiratieloos.



Ik hou van boeken zoals:

East of Eden van John Steinbeck

The little Friend van Donna Tartt (maar de Goudvind vond ik heel langdradig)

To Kill a mockingbird van Harper Lee

Jane Eyre van Charlotte Bronte

Eigenlijk heb ik een duidelijk voorkeur voor schrijvers die ook goede verhalenvertellers zijn en die qua stijl niet al te moeilijk of "literair" schrijven.



Boeken die ik echt niet mooi vond:

Wolf Hall van Hilary Mantel, heel gaaf onderwerp, maar haar stijl vind ik vreselijk

Bezonken Rood van Brouwers

Alles wat ik heb gelezen van Arnon Grunberg

Wat ik heb gelezen in de Nederlandse literatuur spreekt me niet aan over het algemeen.



Ik hou niet zo van boeken die vooral heel erg literair willen zijn of waarin de schrijver zijn intellect teveel etaleert, heb geen zin in boeken die heel moeilijk zijn. Bijv. niets zoals Saul Bellow, die ik op zich heel mooi vind schrijven, maar wel moeilijk soms. Ook staat mijn hoofd niet naar zware russen zoals Dostojewski (die ik ook heel mooi vind, maar nu even niet)

En het boek mag best dik zijn. liever dan een "roman" van 175 blz.



Ben ook niet op zoek naar chicklit of zoiets.



Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond je ook helemaal niet pedant hoor Ik ga zo even opzoeken waar Catcher in the Rye ook weer over gaat, heb m gelezen maar ik weet het niet meer. Ga vandaag denk ik in A prayer for Owen Meany beginnen, die heb ik ooooooit wel gelezen, maar in het Nederlands, en ik weet ook niet meer goed waar die over ging.
Alle reacties Link kopieren
Ohh, nu weet ik het weer! Ik bedoelde toch Catcher in the Rye, dat is die coming-of-age-novel over een soort straatschoffie van 16. Zo ontzettend gaaf geschreven! En Catch 22 gaat over piloten in de Tweede Wereldoorlog (maar is gek genoeg ook heel grappig) ook waanzinnig. He, nou heb ik ook nog zin om die 2 boeken te gaan herlezen...
Alle reacties Link kopieren
Jane Austen, Emily Brontë en Thomas Hardy voor de Victoriaanse drama's.



Khaled Hosseini met Duizend schitterende zonnen / De Vliegeraar over Afghanistan.



Girl with a pearl Earring van Tracy Chevalier over de schilder Vermeer en zijn muze Griet.
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 19 april 2017 @ 10:21:

Kleine grote leugens van Lianne Mortey. Super boek.

Ik ben nu in 'Een klein leven ' bezig van Hanya yanagihara.



Ik heb een ander boek van Lianne Moriarty gelezen, maar dat vond ik toch wel een chicklitgeval.

Een klein leven van Hanya Yananogwat is inderdaad prachtig.
Nothing happens for a reason
Alles van John Irving, Wally Lamb en Jonathan Coe. De eerste boeken van Frank McCourt. The Luminaries van Eleanor Catton.
quote:Star schreef op 19 april 2017 @ 08:55:

[...]







Ik kan me echt in zijn boeken verliezen.

Zie net dat in de tweede helft van 2017 zijn nieuwste boek in het Nl uitkomt



Wel bij boek 1 beginnen als je je er aan waagt Ren.
Alle reacties Link kopieren
oh, lees nu dat je gek bent op Steinbek...

Ik weet dat je schrijft niet van Nederlandse literatuur te houden maar misschien is 'reizen zonder John' van Geert Mak dan wel erg leuk. Ik vond hem zeker de moeite waard en denk dat elke Steinbeck fan hem gelezen moet hebben
Hier word ik niet vrolijk van!
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne inspiratie weer! Ik heb net Citadel gelezen, vond ik ook een erg mooi boek.
Alle reacties Link kopieren
Jane Austen. prachtig!

Warme menselijke verhalen; Meave Binchy

Ook mooi: alles van Amy Tan, behalve haar laatste roman

Agatha Christie voor tussendoor



Wat kan ik er soms van balen dat ik van bepaalde schrijvers alles al heb gelezen!



Mijn favoriet: De dag der dagen van Ira Levin.

En mijn lievelingsschrijver is Stephen King, maar daar gezien je post heb je daar niet veel mee. Hoewel ik het echt kan aanraden natuurlijk!
Ja, Amy Tan. Ook Margaret Atwood, Doris Lessing. Echt boeken voor vrouwen.

En natuurlijk Anna Karenina (Tolstoj). Tijdloos.
Ik heb altijd graag Virginia Andrews gelezen. Met name de Dollenganger serie (Bloemen op Zolder en de opvolgende boeken) en de Hudson serie, die is na haar dood uitgebracht. Wel in de ik-vorm.



Ben nu bezig in De Muze van Jessie Burton en die leest ook lekker weg en tot nu boeiend.
Duizend schitterende zonnen van Hosseini

Fatwa van Trevane
Oh, nou, kijk ik op Google naar de beschrijving van het boek De Muze, en wordt Zafóns 'Schaduw van de wind' genoemd, als je die mooi vind dan is deze schijnbaar ook een aanrader. Voor de Zafón fans.
Alle reacties Link kopieren
These is my words, van Nancy Turner.

Dit is het "dagboek" van een pioniersvrouw in Arizona, eind 1800-begin 1900. Keihard leven, problemen met indianen, bandieten en de droogte.

In dagboekvorm dus wel in de ik-vorm geschreven maar toch echt een aanrader.

Er zijn ook nog 2 vervolgen op (The star garden en Sarah's Quilt)
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 19 april 2017 @ 13:31:

Ik vond je ook helemaal niet pedant hoor Ik ga zo even opzoeken waar Catcher in the Rye ook weer over gaat, heb m gelezen maar ik weet het niet meer. Ga vandaag denk ik in A prayer for Owen Meany beginnen, die heb ik ooooooit wel gelezen, maar in het Nederlands, en ik weet ook niet meer goed waar die over ging.

O, gelukkig



A Prayer for Owen Meany is mijn favoriete Irving boek, alles past prachtig in elkaar zonder dat het onrealistisch gaat voelen. Geweldige personages ook.



Catcher in the Rye gaat inderdaad over een straatschoffie. Prachtig boek. Je bent niet de enige liefhebber: ik heb les gegeven aan Engelse scholieren en een derde van de klas noemde dit standaard als zijn/haar lievelingsboek (met Harper Lee's To Kill a Mockingbird en F. Scott Fitzgerald's The Great Gatsby als andere opties, ook fantastische boeken trouwens).
Alle reacties Link kopieren
Grappig. To kill a mockingbird is inderdaad ook zo'n boek wat je gewoon echt bijblijft, niet eens zozeer om het thema maar om de personages vooral, vind ik.



Ik heb Owen Meany nu als ebook, maar er zitten heel veel conversiefouten in, mega-irritant! Uitroeptekens die als een hoofdletter i zijn opgevat, verwisselde letters, alles wat - als bijzin - tussen streepjes is geplaatst mist spaties zodat je telkens denkt dat het een samenvoeging van 2 woorden-betreft, echt heel vervelend
Even een update (en zodat ik dit topic in mijn favorieten kan zetten)



Zafon kon ik niet inkomen.



The Help van Kathryn Stockett net gelezen, dat vond ik een erg mooi boek!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de Napolitaanse romans bezig van Elena Ferrante. Het zijn in totaal 4 delen, ben nu in 2. Ik moest er even inkomen, maar nu wordt het echt beter en beter. Ik kan niet meer stoppen. Echt een aanrader.
Dank je Mick. Ik ga haar even opzoeken in de bieb.
Alle reacties Link kopieren
Als je een ereader hebt en graag boeken wil, mag je me pb'en.
Ken je Jennifer Donnelly al?



Zelf heb ik net Hidden Figures gereserveerd bij de bieb. Afgaande op de film is het een soort TheHelp-achtig verhaal.



De cirkel, ook erg goed.
Alle reacties Link kopieren
De Cirkel is van Dave Eggers?
Ja, vertaling van The Circle.



Ik vermoed dat het net zo'n iconische roman wordt als 1984 of to kill a mockingbird.
Alle reacties Link kopieren
The Circle vond ik geen fantastisch geschreven boek maar de wereld die wordt geschetst is echt heel interessant.

Ik zit zelf ook in het data-wereldje en het doet me toch meer nadenken over mijn werk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'wat is de wat' en Zeitoun gelezen vam Eggers. Geen goede boeken, maar wel goede verhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven