Werk & Studie alle pijlers

Extra tijd voor toetsen op het hbo?

20-04-2017 21:43 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dyslexie en ik vroeg mij af, of ik extra tijd kan krijgen voor toetsen. Ik krijg namelijk nu op havo wel extra tijd voor toetsen. Ik had al wel gelezen dat je begeleiding kunt krijgen voor een beperking op de school, waarvoor ik mij wil inschrijven. Maar ik kon nergens vinden of je extra tijd kunt krijgen voor toetsen.
I ain't nobody's bitch!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat per hogeschool verschilt hoe ze daarmee omgaan en zou het daarom ook daar navragen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg wel 30 minuten extra tijd en kon A3 formaat toetsen krijgen. Neem contact op met de instelling hierover. De kans is groot dat je dan nog langs moet komen voor een gesprek waar alles wordt uitgelegd.
Roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw en de lucht is grauw.
Alle reacties Link kopieren
Dyslexie valt onder 'studeren met een functiebeperking'. In het onderwijs- en examenreglement van de hogeschool zou je meer moeten kunnen vinden over extra tijd voor toetsen. Vaak kun je die trouwens wel krijgen.
Neem contact op met de school.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je een medische indicatie hebt. Voor iemand met dyslexie is je openingspost overigens opvallend correct gespeld. En voor zover ik weet is dyslexie geen afwijking die je verhindert informatie (en dus studiemateriaal) tot je te nemen. Maar bespreken kan je het altijd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen voor mijn eigen universiteit spreken maar als je een verklaring voor dyslexie hebt, krijg je een half uur extra tijd en een aangepast tentamen dat op bijv. A3 is uitgeprint en waar nodig met minder of juist meer nadrukkelijke zwart-inkt is uitgeprint. Belangrijk is dat je naar je decaan gaat - met verklaring! - en van hem/haar een verklaring krijgt omtrent bijzondere omstandigheden/tentamens.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Daylina de snelste weg is denk ik contact opnemen met de studie adviseur van de opleiding. Die weet precies wat wel en niet mag binnen de bewuste opleiding. Meestal moet je wel een officiële verklaring hebben. Bij ons krijgen de studenten afhankelijk van hun situatie extra tijd en/ of extra formaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 20 april 2017 @ 21:50:

Ik neem aan dat je een medische indicatie hebt. Voor iemand met dyslexie is je openingspost overigens opvallend correct gespeld. En voor zover ik weet is dyslexie geen afwijking die je verhindert informatie (en dus studiemateriaal) tot je te nemen. Maar bespreken kan je het altijd.Pejeka, daar bestaat tegenwoordig autocorrectie en spellingcontrole voor.
Roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw en de lucht is grauw.
Via de decaan of studieadviseur kon ik probleemloos extra tijd krijgen.



Hou er wel rekening mee dat de school een verklaring wil, en dat ze het geen reden vinden voor spelfouten. Daarnaast merkte ik dat docenten er een ontmoedigingsbeleid op hadden. "ja, veel studenten met dyslexie willen dat juist niet, omdat ze niet anders behandeld willen worden dan de rest..." Veel gehoorde uitspraak op mijn uni...
quote:Fria schreef op 20 april 2017 @ 22:00:

[...]



Pejeka, daar bestaat tegenwoordig autocorrectie en spellingcontrole voor.En verdomd goede remedial teaching en veel toewijding helpen ook. Deze dyslect heeft Nederlands gestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Op spelfouten tijdens een taaltoets wordt je net zo streng afgerekend. Je moet waarschijnlijk langskomen met de officiële verklaring en nog het een en ander toelichten in een gesprek.
Roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw en de lucht is grauw.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 20 april 2017 @ 22:01:

[...]



En verdomd goede remedial teaching en veel toewijding helpen ook. Deze dyslect heeft Nederlands gestudeerd.Deze dyslect had een 8 voor spelling door niet de regels te leren, maar hele zinnen te stampen.
Roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw en de lucht is grauw.
Alle reacties Link kopieren
quote:soetkees schreef op 20 april 2017 @ 21:53:

Ik kan alleen voor mijn eigen universiteit spreken maar als je een verklaring voor dyslexie hebt, krijg je een half uur extra tijd en een aangepast tentamen dat op bijv. A3 is uitgeprint en waar nodig met minder of juist meer nadrukkelijke zwart-inkt is uitgeprint. Belangrijk is dat je naar je decaan gaat - met verklaring! - en van hem/haar een verklaring krijgt omtrent bijzondere omstandigheden/tentamens.



Bij ons moet je naar de studieadviseur in plaats van de decaan voor een verklaring dat je recht hebt op aanpassingen bij je tentamen. Dat verschilt dus blijkbaar per universiteit. De studenten met een functiebeperking zitten in een apart lokaal, beginnen een half uur eerder en kunnen bijvoorbeeld ook een groot tentamen krijgen.

Bij on moet je trouwens voor ieder tentamen wel een nieuwe aanvraag indien dus dat is ook nog best een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwartvlekje schreef op 20 april 2017 @ 22:03:

[...]





Bij ons moet je naar de studieadviseur in plaats van de decaan voor een verklaring dat je recht hebt op aanpassingen bij je tentamen. Dat verschilt dus blijkbaar per universiteit. De studenten met een functiebeperking zitten in een apart lokaal, beginnen een half uur eerder en kunnen bijvoorbeeld ook een groot tentamen krijgen.

Bij on moet je trouwens voor ieder tentamen wel een nieuwe aanvraag indien dus dat is ook nog best een gedoe.Bij mij moest je naar de examencommissie met je verklaring en kreeg je achteraf een half uur langer na het einde van het tentamen.
Roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw en de lucht is grauw.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden! ;)
I ain't nobody's bitch!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fria schreef op 20 april 2017 @ 22:00:

[...]



Pejeka, daar bestaat tegenwoordig autocorrectie en spellingcontrole voor.Waar nog verdomd veel fouten in zitten... zodra je gaat vertrouwen op dat soort dingen in plaats van op je eigen kennis, ben je al aardig aan het afglijden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn spellingscontrole aan en ik heb ook niet zo heel veel problemen met spellen, meer met lezen.
I ain't nobody's bitch!!
quote:pejeka schreef op 20 april 2017 @ 21:50:

Ik neem aan dat je een medische indicatie hebt. Voor iemand met dyslexie is je openingspost overigens opvallend correct gespeld. En voor zover ik weet is dyslexie geen afwijking die je verhindert informatie (en dus studiemateriaal) tot je te nemen. Maar bespreken kan je het altijd.Dan zou ik me er nog maar een keer in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 20 april 2017 @ 22:01:

[...]



En verdomd goede remedial teaching en veel toewijding helpen ook. Deze dyslect heeft Nederlands gestudeerd.

Wow respect! Ik was tijdens mijn studie al blij dat ik verslagen niet terug kreeg met dikke rode strepen. En nu lang leve autocorrect, secretaresses en vrienden . Ik kon op de uni extra tijd, a3 formaat, aangepaste tinten, een voorleespen en een speciaal pc programma krijgen. Of ik mocht in een aparte ruimte het tentamen maken. (Wij zaten altijd met een grote groep +/- 200 man in de sportzaal) Dat pc programma en die pen waren ideaal! Als kind ook leren lezen met voorleesboeken op cassettes en een boek erbij dus was al vertrouwd met het concept. Als mijn concentratie nul is wordt ik nog weleens voorgelezen .



To, bel even met de decaan van de hbo waar je heen wilt.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Nu redeneer ik misschien kort door de bocht, maar eigenlijk devalueren dit soort regelingen wel het hbo diploma. Bij een examen hoort niet alleen dat je bepaalde vragen kunt beantwoorden, maar ook dat je het binnen de gestelde tijd kunt.



In het bedrijfsleven waar je straks met je diploma aan de slag gaat krijg je ook geen extra tijd om iets te doen. Iemand die net een tikje minder slim is krijgt ook geen extra tijd om zijn hbo examens te doen. Terwijl iets minder slim zijn net zo goed iets neurologisch is als dyslecti of discalculie. Sterker nog iemand die discalculi heeft zal ook geen vrijstellingen bij een studie wiskunde krijgen.



Ik ben niet groot, maar 172, als ik graag op hoog niveau wil basketballen hangen ze niet voor mij een lagere ring op zodat ik ook op hoog niveau mee kan doen.
Je redeneert inderdaad veel te kort door de bocht. Nu heb ik geen dyslexie, maar mijn opleiding leidt niet op tot iets waarbij ik snel moet kunnen lezen of snel foutloos moet kunnen schrijven. Het is belangrijker dat ik goede verbale communicatieve vaardigheden heb. En daarin zou dyslexie me niet belemmeren. De extra tijd bij toetsen krijg je voor het lezen van de toetsopgaven, bij practica en dergelijke krijg je nooit extra tijd en die zijn uiteindelijk voor de praktijk toch het belangrijkst. Met de toetsopgaven wordt getoetst of je de kennis beheerst. En dan maakt het niet uit of je snel kan lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsLady schreef op 20 april 2017 @ 23:58:

Je redeneert inderdaad veel te kort door de bocht. Nu heb ik geen dyslexie, maar mijn opleiding leidt niet op tot iets waarbij ik snel moet kunnen lezen of snel foutloos moet kunnen schrijven. Het is belangrijker dat ik goede verbale communicatieve vaardigheden heb. En daarin zou dyslexie me niet belemmeren. De extra tijd bij toetsen krijg je voor het lezen van de toetsopgaven, bij practica en dergelijke krijg je nooit extra tijd en die zijn uiteindelijk voor de praktijk toch het belangrijkst. Met de toetsopgaven wordt getoetst of je de kennis beheerst. En dan maakt het niet uit of je snel kan lezen.Nou dit inderdaad.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsLady schreef op 20 april 2017 @ 23:58:

Je redeneert inderdaad veel te kort door de bocht. Nu heb ik geen dyslexie, maar mijn opleiding leidt niet op tot iets waarbij ik snel moet kunnen lezen of snel foutloos moet kunnen schrijven. Het is belangrijker dat ik goede verbale communicatieve vaardigheden heb. En daarin zou dyslexie me niet belemmeren. De extra tijd bij toetsen krijg je voor het lezen van de toetsopgaven, bij practica en dergelijke krijg je nooit extra tijd en die zijn uiteindelijk voor de praktijk toch het belangrijkst. Met de toetsopgaven wordt getoetst of je de kennis beheerst. En dan maakt het niet uit of je snel kan lezen.



Tja, en in mijn vak is lezen en de snelheid waar je dat mee kunt dus wel belangrijk. Ik heb me dan ook altijd verwonderd over de extra tijd bij tentamens die uiteindelijk hetzelfde diploma opleveren. Voor vakken waar het inderdaad alleen de toetsmethode is en niet heel belangrijk: prima. Voor vakken waar lees of schrijfvaardigheid een grote rol speelt: minder.

Nou zullen veel mensen van nature wel een ander vak kiezen dan datgene waar ze echt veel moeite mee hebben. Maar je hebt altijd de uitzonderingen.
Tja... ik heb ook een functiebeperking en niet het meest eenvoudige beroep gekozen in combinatie met mijn functiebeperking. Als dat gewoon is wat je wilt doen dan heb je er wat extra moeite voor over. Althans... Zo werkt het bij mij. Echter krijg ik geen uitzondering op de belangrijkste vaardigheden in mijn werkveld (en terecht). Dus mocht dat wel belangrijk zijn bij jou dan zou ik het logisch vinden dat daar geen uitzonderingen voor gemaakt worden. Maar een school staat ook weer slecht aangeschreven als die geen rekening houdt met functiebeperkingen, dus dat speelt vaak ook nog een rol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven