Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VI

17-01-2017 22:15 2994 berichten
Deel I, II, III,IV en deel V zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen maar laten we het vooral gezellig houden









Link naar deel V

Link naar deel IV

Link naar deel III

Link naar deel II

Link naar deel I
Ik denk dat wij als gezin een veel lagere draagkracht hebben dan mijn vrijgezelle broer of zwager.



Maar eens met Marels. Kijk naar degene met de laagste draagkracht.
quote:hoppala schreef op 20 april 2017 @ 21:23:

Als je een partner hebt, heb je ook 2 keer zoveel speciale gelegenheden en als je daar altijd dubbel moet betalen omdat je een partner hebt, ben je dubbel het bokje.En dat.
quote:TinyBel schreef op 20 april 2017 @ 21:14:

[...]

Het voelt voor mij dan weer idioot dat kind 3 en 4 gestraft worden voor het feit dat zij alleenstaand zijn.



Het leven is al duur genoeg voor alleenstaanden ... mogen zij weer meer "per persoon" inleggen dan degenen die de boel door 2 delen.

Als koppel kost die 75 euro je immers maar 37.5 euro per kop.Ik heb dan wel een partner, maar geen gedeeld huishouden. Dus financieel ben ik een alleenstaande en kijk ik echt niet met een schuin oog naar broers/zussen die wel een dubbel inkomen hebben met hun partner en de kosten samen dragen. Hoe zij dat onderling geregeld hebben is immers hun zaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 april 2017 @ 21:24:

Ik denk dat wij als gezin een veel lagere draagkracht hebben dan mijn vrijgezelle broer of zwager.



In dit geval heeft kind 1, de single dus, ook minstens een even goed inkomen als kind 2 en 3.

Tis dus niet dat kind 1 geen gelijk deel kan dragen, dan was er wat mij betreft geen probleem geweest.
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 20 april 2017 @ 21:23:

[...]





Daarom zou mijn optie zijn om dus aan het kind met laagste inkomen (student idd) te vragen wat die kon missen en de rest door 3 te delen.En dat was ook het meest logisch geweest.
Wat misschien ook wel toegevoegd, nadat kind 2/3 hadden aangegeven door 4 te delen en te kijken naar budget van alle 4. Hierop kwamen leuke ideeen, maar kind 1 wilde toch een veel hoger budget. Eigenlijk meer dan ze in eerste instantie zou moeten betalen, met het cadeau waar zij mee kwam, gedeeld door 6 (kinderen met aanhang).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het door 4 delen, stellen hebben over het algemeen ook 2 families en vriendengroepen om cadeaus voor te kopen dus als die dubbel moeten in leggen zouden die op jaar basis 2x zo veel kwijt zijn als een single.
quote:my-little-appletree schreef op 20 april 2017 @ 21:35:

Ik zou het door 4 delen, stellen hebben overthe algemeen ook 2 families en vriendengroepen om cadeaus voor te kopen dus als die dubbel moeten in leggen zouden die op jaar basis 2x zo veel kwijt zijn als een single.



Hier wordt dus wel altijd of dubbel ingelegd, of man koopt een eigen cadeau.

Wij geven allebei iets.



Dan ben ik dus een pak goedkoper af als ik gewoon dubbel kan inleggen.

Want 75 euro voor mij + nog een cadeau voor man van rond de 50 euro ... is snel 125 euro.

In plaats van de 100 euro als we gewoon dubbel inleggen.



En tja ... we hebben nu éénmaal twee families waar we cadeaus voor moeten kopen.

Dat doe ik met liefde.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 20 april 2017 @ 21:22:

In mijn geval hadden mijn oudste broer en zus al een aantal kinderen terwijl mijn jongste zus en ik nog studeerden. Bij ons ging het globaal naar aantal feestgangers (zij dus met 4-6 per gezin, zus en ik alleen of met partner) wat dan als voordeel met zich meebracht dat het ook automatisch corrigeerde voor draagkracht.



Maar een gezin met kinderen heeft niet per definitie meer vrij te besteden geld dan een single. Kinderen kosten ook weer geld, en als ze ouder worden steeds meer met sport, muziek instrument leren, vakanties alleen in het hoogseizoen.. Dan blijf je compenseren. +1 voor een partner, -0,25 voor een kind van 0 tot 5, -0,5 voor een kind 6 en ouder....



Ik zou dan eerder gewoon vragen wat iedereen voor budget heeft en dan het laagste budget x4 doen en ieder kind een gelijk deel laten betalen.
Dit is iets wat je onderling moet afspreken met elkaar. Bij beide opties benadeel je de 'andere helft'. Je kan het ook nog door 5 delen (2x 1 en 2x 1,5) en met een beetje geluk is dan niemand tevreden



Eigenlijk moet je gewoon overleggen hoeveel iedereen in wil leggen, en dan daar een kado voor uitzoeken. Maar ik weet ook dat het niet zo werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 20 april 2017 @ 21:41:

[...]





Maar een gezin met kinderen heeft niet per definitie meer vrij te besteden geld dan een single. Kinderen kosten ook weer geld, en als ze nou der worden steeds meer met sport, muziek instrument leren, vakanties alleen in. Het hoogseizoen.. Dan blijf je compenseren. +1 voor een partner, -0,25 voor een kind van 0 tot 5, -0,5 voor een kind 6 en ouder....



Ik zou dan eerder gewoon vragen wat iedereen voor budget heeft en dan het laagste budget x4 doen en ieder kind een gelijk deel laten betalen.



Dat is ook waar, waar stop je dan met optellen en aftrekken.

Idd kind eet minder dan volwassene dus moet je die dan volledig tellen of maar half want je geeft er wel geld aan uit...



Al dat lastige gedoe. Gewoon vier kinderen, delen door vier, punt.
668, the neighbour of the Beast
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 april 2017 @ 21:16:

Door 4.



Ik betaal ook niet mee met partners kant en hij niet met de mijne, zo is dat gewoon ooit verdeeld. Zeker omdat de families een ander uitgave patroon en wensenlijstje hebben qua kadootjes Dit dus
Alle reacties Link kopieren
och wij doen meestal hoofdelijk omrekenen, dus de koppels betalen het dubbele van de alleenstaanden. tegenwoordig hebben we de verjaardagscadeaus afgeschaft al toen moeder nog leefde al, maar dan bracht ze toch voor de jarige een bos bloemen of fles drank mee, dus het kwam ook dubbel binnen . En wij kochten gezamenlijk voor ma, en ja de aangetrouwden kregen ook een fles drank, dus redelijk dat het cadeau hoofdelijk gedeeld werd. Werd wel tevoren overlegd welke prijs,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 20 april 2017 @ 21:40:

[...]





Hier wordt dus wel altijd of dubbel ingelegd, of man koopt een eigen cadeau.

Wij geven allebei iets.



Dan ben ik dus een pak goedkoper af als ik gewoon dubbel kan inleggen.

Want 75 euro voor mij + nog een cadeau voor man van rond de 50 euro ... is snel 125 euro.

In plaats van de 100 euro als we gewoon dubbel inleggen.



En tja ... we hebben nu éénmaal twee families waar we cadeaus voor moeten kopen.

Dat doe ik met liefde.



Dat is heel lief, maar ik vind niet dat je dat aan anderen kan opleggen onder het mom van jullie hebben 2 volwassenen dus moeten voor 2 betalen. Dat je met 2 volwassen bent betekend niet dat je 2 keer zo veel vrij te besteden hebt met ook 2 keer zo veel gelegenheden waar je weer een cadeau voor moet kopen ben je dan echt duurder uit.



Maar ik vind sowieso dat soort cadeaus moeilijk omdat je voor een ander zou bepalen wat die uit moet geven en ik vind dat je daar niks over te zeggen hebt. Ik heb het een tijd geleden zelf gedaan en toen ging alles in overleg (welke optie want a is goedkoper, maar b is mooier) en dat ging over een veel kleiner bedrag en er deden veel meer mensen mee. Ik ga niet opleggen wat een ander wel even kan missen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Peacy schreef op 20 april 2017 @ 21:30:

Wat misschien ook wel toegevoegd, nadat kind 2/3 hadden aangegeven door 4 te delen en te kijken naar budget van alle 4. Hierop kwamen leuke ideeen, maar kind 1 wilde toch een veel hoger budget. Eigenlijk meer dan ze in eerste instantie zou moeten betalen, met het cadeau waar zij mee kwam, gedeeld door 6 (kinderen met aanhang).

Huh, het was de casus van Marels toch?





Ik vind het met die toevoeging raar gedrag van kind 1. Je moet geen duurder cadeau verzinnen en het dan met een gunstige draai bij een ander neerleggen qua budget.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 20 april 2017 @ 21:41:

[...]





Maar een gezin met kinderen heeft niet per definitie meer vrij te besteden geld dan een single. Kinderen kosten ook weer geld, en als ze ouder worden steeds meer met sport, muziek instrument leren, vakanties alleen in het hoogseizoen.. Dan blijf je compenseren. +1 voor een partner, -0,25 voor een kind van 0 tot 5, -0,5 voor een kind 6 en ouder....



Maar als die kinderen ook naar dat feestje gaan is het niet zo gek dat er ook namens hen iets aan opa en oma wordt gegeven. Een student heeft over het algemeen sowieso een lager budget dan een gezin met 2 inkomens.



quote:Ik zou dan eerder gewoon vragen wat iedereen voor budget heeft en dan het laagste budget x4 doen en ieder kind een gelijk deel laten betalen.Ja vooraf het budget vragen is sowieso het handigst.
Alle reacties Link kopieren
Laten we stellen dat het een gedeelde casus is



Kind 2 en 3 gaven aan dat ze het wel wat duur vonden voor de gelegenheid en of er niet gekeken kan worden naar een budget van ongeveer X. Kind 1 gaf aan "wij willen er wel meer aan uitgeven dus regelen we zelf wel iets".

Wat dus in de praktijk veel duurder uit gaat vallen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Wij delen naar het aantal kinderen. In dit geval dus door vier. Ik ben ook van mijn ouders met hun broers en zussen niet anders gewend. Met mijn twee zusjes (beide single) leg ik samen met vriend de laatste tijd wel extra in omdat ze beide nu even arme studenten zijn maar dat zou ik denk ik ook doen als ik geen relatie zou hebben.



Alleen als er uitjes cadeau gegeven worden wordt er verdeeld per persoon. Zo nemen we mijn grootouders mee naar een concert wat ze erg leuk vinden. Dat wordt het kaartje voor grootouders door het aantal kinderen gedeeld en betaalt verder iedereen zijn eigen kaartjes voor het gezin. (hoe de kinderen dat uitvechten met hun volwassen kinderen, de kleinkinderen, moeten ze zelf weten)
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 20 april 2017 @ 21:55:

[...]





Maar als die kinderen ook naar dat feestje gaan is het niet zo gek dat er ook namens hen iets aan opa en oma wordt gegeven. Een student heeft over het algemeen sowieso een lager budget dan een gezin met 2 inkomens.





maar dan ga je ee van uit dat het een student is en een gezin met 2 volle inkomens, hoe ga je het dan doen als het een single is en een gezin met 3 kinderen onder de 6 en 1,5 inkomen en een gezin met 2 inkomens en 1 puber met een bijbaan? Van af welke leeftijd gaat een kind iets aan opa en oma geven? En tel je dat even zwaar mee en verwacht je dat er voor dat kind even veel wordt ingelegd als voor een volwassenen met inkomen? En wat als de een een WO studie heeft gedaan en heel goed verdient en de ander een baan heeft waar je geen diploma voor nodig hebt en lang niet zo goed verdient? Verwachten dat schoonzus en gezin meer betaald omdat ze een kind meer hebben zou echt niet in mij opkomen.



Ja vooraf het budget vragen is sowieso het handigst.Ik vind gewoon dat je met delen door aantal hoofden te veel gezeten wordt op dat een ander bepaald hoeveel je kan missen, ik zou het gewoon met de kinderen doen en als de partners of gezinnen los nog iets er nog bij willen doen moeten ze dat zelf weten.
quote:Fria schreef op 20 april 2017 @ 19:51:

[...]



Zo heb ik na Pasen ook paaseitjes besteld omdat ze dan goedkoper zijn

Dat waren ze ook. Ik kreeg 50% korting. Daarvoor wacht ik wel wat extra dagen.Hai, je bent er weer?
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 20 april 2017 @ 22:11:

[...]





Ik vind gewoon dat je met delen door aantal hoofden te veel gezeten wordt op dat een ander bepaald hoeveel je kan missen, ik zou het gewoon met de kinderen doen en als de partners of gezinnen los nog iets er nog bij willen doen moeten ze dat zelf weten.Ik geloof dat ik gewoon met mijn partner een cadeau zou doen, en niet met z'n allen samen, wat een gedoe.
Iets met liefde doen zegt toch helemaal niets over iemands budget?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 20 april 2017 @ 22:22:

[...]



Ik geloof dat ik gewoon met mijn partner een cadeau zou doen, en niet met z'n allen samen, wat een gedoe.



Daarom doe ik het ook niet graag samen, iedereen heeft er andere ideeën bij. Ik heb ooit gehad dat iets boven iemands budget lag en ik voorstelde om dan gewoon de mensen met het minste te besteden hun eigen inleg te bepalen en het resterende bedrag te delen met wie wat meer kon missen, de reacties... Alsof ik gek geworden was de eer met iedereen te delen terwijl niet iedereen even veel betaalde



Ik heb gewoon een hekel aan dat mensen hun normen opleggen als het gaat om hoeveel je voor een cadeau niet betalen, of dat nou is omdat je nu met 2 mensen ben, een goede baan hebt, nog geen kinderen dus minder kosten, omdat iemand jou ooit zoveel gegeven heeft. Met iets anders dan het aantal kinderen vind ik dat je te veel op de stoel gaat zitten van bepalen wat een ander kan uitgeven vandaar mijn keuze voor of het aantal kinderen of vrije inleg.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dus niet meer mee aan groepscadeaus met mijn broers en zus. Het loopt echt altijd op gezeik uit, dan moeten de partners weer mee doen, dan weer niet, dan wil iedereen perse mee het cadeau halen en wil iemand dat ik tweemaal ga rijden (terwijl die winkel op 3km afstand van hun huis zat en er aan hun fiets niets mankeerde...). Ik ben gekke henkie niet.



Laatst had ik toch weer meegedaan met een groepscadeau en toen waren er achteraf toch weer meer mensen aan toegevoegd waardoor er een ander, groter cadeau was gekocht. Dan koop ik liever iets wat ik zelf uitzoek voor de ontvanger.



Een van mijn ouders is ook behoorlijk zuinig, die vindt een tientje al snel genoeg zelfs als het een speciale viering is. Zelf had ik voor die gelegenheid iets gekocht van 40 euro en daar krijg ik dan weer opmerkingen over, of ik miljonair ben.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het nog anders: elk legt in wat hij wil. Pas nadat het totaalbedrag bekend is beslissen we wat er gekocht wordt.



Je kan niet alleen naar inkomen en aantal kinderen kijken, er speelt imo te veel mee om als buitenstaander zicht te hebben op wat iemand kan en wil besteden aan een cadeau.

De een zal misschien ook meer prioriteit besteden aan een cadeau voor ma omdat de kinderen daar 3 keer per week worden opgevangen of omdat de band met ma zo goed is.

De ander geeft misschien liever meer geld uit aan zijn schoonvader omdat schoonpa de halve verbouwing van het huis heeft gedaan.



Vrije bijdrage vind ik daarom het gemakkelijkste, dan kom je als buitenstaander ook niet tussen in afspraken die een koppel onderling maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven