Geld & Recht alle pijlers

Leren omgaan met geld

10-04-2017 19:26 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik merk dat ik het laatste jaar veel meer uitgeef dan dat ik eerst deed. Dit komt denk ik ook door een nieuwe bijbaan (waar ik meer verdien), maar ook omdat winkelen mijn grootste hobby is. Ik heb mij al een paar keer voorgenomen om geld te sparen, maar steeds lukt dat weer niet. Of er komt iets tussen, of ik zie iets leuks wat ik niet kan laten liggen. Ik heb al een aantal keer een kasboek bijgehouden, maar meestal vergeet ik om alles op te schrijven en schrik ik van de hoeveelheid geld dat ik maandelijks uitgeef. Als ik mijn loon krijg is het al snel op. Hebben jullie tips voor mij?



Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Al die spullen die je koopt. Heb je die ook echt nodig? En waar laat je al die zooi? Beetje lege hobby.



Minimalism

https://www.youtube.com/watch?v=DfLGeyP8UeU
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet vaak dat ik dingen koop die ik eigenlijk toch niet gebruik of waar ik achteraf spijt van heb. Het is meer dat ik dure dingen koop ipv teveel.



Bijvoorbeeld Shampoo en conditioner betaal ik al 20 euro voor. Dan weer slippertjes van 50 euro of een tas van 200.
Alle reacties Link kopieren
Nou wanneer je er gelukkig van wordt dan verander je er toch niets aan.



Ik ben met een shampoo van de Dirk, een slipper van € 20,- en een tas van de markt ook tevreden. Zeker wanneer ik daardoor mijn hypotheek 10-15 jaar eerder kan aflossen, een x leuk op vakantie kan of iets voor iemand anders doen.



Maar goed wanneer je blij wordt van het rijk maken van grote bedrijven en je geld besteden aan dure zaken met niet veel nut dan zou ik vooral zo doorgaan. Je familie/gezin, sparen/aflossen, ervaringen/vakanties delen, studies voor je kinderen betalen, je kat steriliseren, iets doen voor een ander is blijkbaar allemaal niet zo belangrijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen tips. Hopelijk heb je plezier gehad van je uitgaven en zo niet, dan waren dat leermomenten. De wal keert altijd het schip. Succes!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook via je werkgever je salaris op 2 rekeningen laten storten 85-95% op je betaalrekening en de rest op je spaarrekening. Zo heb je elke maand iets minder te besteden en spaar je automatisch zonder dat er iets van je betaalrekening wordt afgeschreven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
-Gelijk geld ovrmaken naar je spaarrekening wanneer je loon binnenkomt.

-Online nieuwsbrieven afmelden

-Niet meer shoppen.

-Nachtje na denken of je het echt wil kopen

-Geef je X bedrag pm om te shoppen

-Kasboek bijhouden.



Eigenlijk zijn alle tips al gegeven door andere forummers dus mosterd.



Succes!
Prrrr, mauw miawwwww.
Tip van Oprah: bedenk hoe lang je moet werken om iets te kunnen betalen. Dan moet je wel eerst al je vaste lasten van je loon aftrekken.



Dus niet: een jurk kost €100. Ik verdien een tientje per uur, dus ik werk 10 uur voor die jurk.

Maarrr... Ik verdien €500 per maand. Nadat alle vaste lasten eraf zijn, houd ik 50 euro over. Dan werk je dus twee maanden voor die jurk...



Disclaimer: werkt alleen als je vaste lasten hebt.
quote:Hugh-Jazz schreef op 10 april 2017 @ 21:20:

Tip van Oprah: bedenk hoe lang je moet werken om iets te kunnen betalen. Dan moet je wel eerst al je vaste lasten van je loon aftrekken.



Dus niet: een jurk kost €100. Ik verdien een tientje per uur, dus ik werk 10 uur voor die jurk.

Maarrr... Ik verdien €500 per maand. Nadat alle vaste lasten eraf zijn, houd ik 50 euro over. Dan werk je dus twee maanden voor die jurk...



Disclaimer: werkt alleen als je vaste lasten hebt.Werkt ook als je (nog) geen vaste lasten hebt. Was voor de pubers hier echt schokkend om te ervaren dat een keer naar de Mac drie uur folders bezorgen was. Dat een ijsje van de ijssalon meer kostte dan een uur werken. Dat ze voor een spijkerbroek van vijftig euro bijna twintig uur boodschappen moest scannen.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 10 april 2017 @ 20:36:

Nou wanneer je er gelukkig van wordt dan verander je er toch niets aan.



Ik ben met een shampoo van de Dirk, een slipper van € 20,- en een tas van de markt ook tevreden. Zeker wanneer ik daardoor mijn hypotheek 10-15 jaar eerder kan aflossen, een x leuk op vakantie kan of iets voor iemand anders doen.



Maar goed wanneer je blij wordt van het rijk maken van grote bedrijven en je geld besteden aan dure zaken met niet veel nut dan zou ik vooral zo doorgaan. Je familie/gezin, sparen/aflossen, ervaringen/vakanties delen, studies voor je kinderen betalen, je kat steriliseren, iets doen voor een ander is blijkbaar allemaal niet zo belangrijk.Zo te horen zit ik in een hele andere levensfase dan jij
Alle reacties Link kopieren
quote:Hugh-Jazz schreef op 10 april 2017 @ 21:20:

Tip van Oprah: bedenk hoe lang je moet werken om iets te kunnen betalen. Dan moet je wel eerst al je vaste lasten van je loon aftrekken.



Dus niet: een jurk kost €100. Ik verdien een tientje per uur, dus ik werk 10 uur voor die jurk.

Maarrr... Ik verdien €500 per maand. Nadat alle vaste lasten eraf zijn, houd ik 50 euro over. Dan werk je dus twee maanden voor die jurk...



Disclaimer: werkt alleen als je vaste lasten hebt.Goede tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jane-Ice schreef op 10 april 2017 @ 21:13:

-Gelijk geld ovrmaken naar je spaarrekening wanneer je loon binnenkomt.

-Online nieuwsbrieven afmelden

-Niet meer shoppen.

-Nachtje na denken of je het echt wil kopen

-Geef je X bedrag pm om te shoppen

-Kasboek bijhouden.



Eigenlijk zijn alle tips al gegeven door andere forummers dus mosterd.



Succes!Dankjewel
Alle reacties Link kopieren
Je gaat uit van je inkomsten.

Daar trek je het bedrag (totaal per jaar gedeeld door 12 maanden) aan vaste lasten vanaf.



Dan heb je X bedrag over. Stel even dat dit 550,- euro per maand is.

En je wilt bijvoorbeeld 250,- sparen.



Dan "mag" je dus 300,- per maand totaal uitgeven aan "leuke" / extra dingen

3600,- per jaar voor leuke dingen, gedeeld door 52 weken, is per week zo'n 70,-

Elke week -op maandag- ga je dit bedrag pinnen. Op is op.

Heb je in een week geld over, dan doe je dat in een potje.

Bestel je iets op internet voor 15,-, dan haal je 15,- uit je knip en doet dit in dat potje. De volende week mag je dus maar 55,- pinnen i.p.v. 70,-



De truc is dat je bij contant geld altijd letterlijk "ziet" hoeveel/weinig je nog over hebt.

Als je geld pint op maandag, dan ben je automatisch zuiniger t/m vrijdag, omdat je in het weekend bijvoorbeeld uit wil gaan.

De meeste problemen (b)lijken te ontstaan doordat plastic geld niet echt voelt en je geen overzicht hebt/houdt.

Met contant geld hoef je alleen maar in je portemonnee te kijken om te zien hoeveel je nog kunt uitgeven.



Als je dit een tijdje doet, wordt het vanzelf een gewoonte; zeker omdat je je spaarsaldo snel ziet stijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hugh-Jazz schreef op 10 april 2017 @ 21:20:

Tip van Oprah: bedenk hoe lang je moet werken om iets te kunnen betalen. Dan moet je wel eerst al je vaste lasten van je loon aftrekken.



Dus niet: een jurk kost €100. Ik verdien een tientje per uur, dus ik werk 10 uur voor die jurk.

Maarrr... Ik verdien €500 per maand. Nadat alle vaste lasten eraf zijn, houd ik 50 euro over. Dan werk je dus twee maanden voor die jurk...



Disclaimer: werkt alleen als je vaste lasten hebt.



Deze tip had ik nog nooit gehoord, maar ik vind hem erg goed.

Zoals iemand later ook zegt; ook zonder vaste lasten zoals voor pubers. Het maakt bewust van de prijs. De echte prijs die iets kost.
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal
Alle reacties Link kopieren
Open elders een spaarrekening, bijv. bij Knab. Maak vlak na storten van salaris daar automatisch een bedrag naar over. Wat overblijft, mag je opmaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 10 april 2017 @ 23:07:

Je gaat uit van je inkomsten.

Daar trek je het bedrag (totaal per jaar gedeeld door 12 maanden) aan vaste lasten vanaf.



Dan heb je X bedrag over. Stel even dat dit 550,- euro per maand is.

En je wilt bijvoorbeeld 250,- sparen.



Dan "mag" je dus 300,- per maand totaal uitgeven aan "leuke" / extra dingen

3600,- per jaar voor leuke dingen, gedeeld door 52 weken, is per week zo'n 70,-

Elke week -op maandag- ga je dit bedrag pinnen. Op is op.

Heb je in een week geld over, dan doe je dat in een potje.

Bestel je iets op internet voor 15,-, dan haal je 15,- uit je knip en doet dit in dat potje. De volende week mag je dus maar 55,- pinnen i.p.v. 70,-



De truc is dat je bij contant geld altijd letterlijk "ziet" hoeveel/weinig je nog over hebt.

Als je geld pint op maandag, dan ben je automatisch zuiniger t/m vrijdag, omdat je in het weekend bijvoorbeeld uit wil gaan.

De meeste problemen (b)lijken te ontstaan doordat plastic geld niet echt voelt en je geen overzicht hebt/houdt.

Met contant geld hoef je alleen maar in je portemonnee te kijken om te zien hoeveel je nog kunt uitgeven.



Als je dit een tijdje doet, wordt het vanzelf een gewoonte; zeker omdat je je spaarsaldo snel ziet stijgen.Eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jull22 schreef op 10 april 2017 @ 20:26:

Ik heb niet vaak dat ik dingen koop die ik eigenlijk toch niet gebruik of waar ik achteraf spijt van heb. Het is meer dat ik dure dingen koop ipv teveel.



Bijvoorbeeld Shampoo en conditioner betaal ik al 20 euro voor. Dan weer slippertjes van 50 euro of een tas van 200.



Er zijn al veel tips gegeven, daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen. Kun je er iets mee?



Wat ik wel wil zeggen over bovenstaande uit jouw post is dat het uiteindelijk om keuzes maken gaat. Ook al gebruik je alles wat je koopt, heb je het echt nodig? Blijven er nu geen andere tassen liggen na aankoop van de nieuwe? Het kan zijn dat je één tas had die kapot is, dan nog is 200 euro veel geld voor een nieuwe. En natuurlijk kun je doorgaan met het uitgeven van dit soort bedragen maar dan wordt er nog steeds niet gespaard. Dus welke keuze ga je maken?
Alle reacties Link kopieren
ik pin elke week een bedrag. dat is voor boodschappen en voor zowel man als mij een soort zakgeld voor van alles (50 euro pp) wat overblijft van het totaal gaat in een potje



daarnaast hebben wij een aparte rekening voor vaste lasten. daar gaat rond de 25ste van de maand het bedrag heen dat nodig is voor de vaste lasten (inclusief sparen en extra aflossing hypotheek)



daarnaast heb ik een automatische overboeking "stiekem sparen" elke week gaat van de hoofdrekening nog 10 euro naar de spaarrekening.



en als laatste gaat elke maand op de 27ste al het saldo boven de 200 euro van de hoofdrekening naar de spaarrekening.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Alles, maar dan ook werkelijk alles opschrijven. Zelfs als je bij de snackbar een ijsje koopt, schrijf je dat ook op!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier al veel tips gegeven, maar zijn we dan inmiddels werkelijk tot zulke infantiele consumenten verworden dat we niet eens meer zicht op onze eigen financiën kunnen hebben als we niet elk pakje kauwgom op een briefje schrijven? En dus niet in staat onze eigen financiën te beheren zonder controle van buitenaf ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heel erg geholpen heeft: een doel hebben. Ik ben gaan sparen voor een wereldreis, had zo'n 20.000 nodig.

Je kan veel geld besparen door alles met korting te kopen. En ja, soms betekent dat je dan moet wachten met iets tot het in de aanbieding is.

Weet niet of ik deze site mag noemen, maar als ik iets koop via bv zalando,wehkamp enz, dan koop ik via cashbackxl.nl

Krijg op die manier altijd een bepaald percentage korting.

Verder een nee nee sticker op je brievenbus doenvan, kan je ook niet in de verleiding komen om dingen te kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven