Vanaf hoe oud lenzen?

21-04-2017 09:18 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar gaat mijn dochter naar de middelbare school, ze is nu elf. Een rauwdouwer, die elke maand wel een keer naar de opticien moet om haar bril te laten (her)stellen. Een rommelkont ook, die ik altijd overal aan moet herinneren. Een meisje met een flinke kop erop, als ze er iets in heeft zitten, is ze er niet makkelijk vanaf te brengen. Even als achtergrond

Want deze vergeetachtige tomboy heeft bedacht dat lenzen de ideale oplossing is voor al die stukke brillen. Ben ik het mee eens, ware het niet dat ze vergeetachtig is, en een rotzooi weet te maken van een lege kamer. Lijkt mij echt nog niet toe aan lenzen, maar na navraag (want volgens haar heeft iédereen al lenzen in haar klas) blijken er echt al drie van de zes brildragers aan de lenzen. Dat had ik niet verwacht. Wel zijn die drie hele andere kinderen dan mijn dochter. Netjes, georganiseerd, rustig.

Die zie ik dat zo doen. Maar zou een kind als mijn dochter dat ook aan kunnen? Het is niet dat je even kan gaan experimenteren, het zijn wel je ogen, als je het fout doet kan het fixe ontstekingen veroorzaken, dus het liefst wil ik garanties vooraf maar dat wordt hem niet natuurlijk.

Dus mijn vraag is: met welke leeftijd gingen jullie kinderen aan de lenzen, en hoe ging dat? Allemaal nette, zelfstandige kinderen, ook blijken rommelkonten dat ook prima aan te kunnen? Ben je ze er constant aan aan het herinneren, konden ze het vlot zelf in- en uitdoen, houden ze het allemaal netjes? Mijn man en ik dragen geen brillen of lenzen, dus geen idee hoe dat allemaal werkt. Ze zal het dus echt zelf moeten doen, want ze kan niet in onze routine mee, en ik zal ook (mocht ik zwichten) mee gaan met de voorlichting, maar dan nog is zij degene die alles zal moeten doen. Toch?
anoniem_329111 wijzigde dit bericht op 21-04-2017 09:23
Reden: Nog meer vragen...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Neefje was 12. Hij heeft maandlenzen. Begin heel erg lopen klooien met indoen. Op hameren handen wassen voordat je lenzen in doet. En ook met uit doen. De opticien oefent ook aantal keer met in en uit doen.



Optie is ook dag lenzen die kan ze dan gewoon weg gooien.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn dochter ruim 9 jaar was gebruikte ze bij de voetbalwedstrijden lenzen. Dat was dus een keer per week een aantal uur, soms de rest van de dag. Zijn van die wegwerplenzen. Soms een gedoe om ze in te krijgen voorall omdat ze ze niet dagelijks in heeft maar het gaat prima.



Met weekje skieen ook elke dag lenzen in. Naar school een bril tot ze zelf vraagt of ze lenzen mag.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf 15. Daarvoor niet verantwoordelijk genoeg. Aan lenzen zitten heel veel hygiënemaatregelen vast. Ik zou vooral de inschatting maken hoe groot de kans is dat ze daar heel zorgvuldig mee om zal gaan, en zal blijven gaan. Ogen zijn een kostbaar bezit.
Ik kreeg ze ook in de eerste klas van het voorgezet onderwijs. 12 of 13 was ik toen denk ik. Ik heb toen voor harde zuurstofdoorlatende lenzen gekozen. Inmiddels 30 jaar later draag ik ze nog steeds. De handigheid heb je zo in de vingers mbt inzetten en uithalen.
hier zie ik in de omgeving vanaf een jaar of 10/11/ probeer het eens met maandlenzen zou ik zeggen. lukt het niet ga je terug naar de bril.
Prima plan, lenzen. Maak goede afspraken, zet ze op papier als een stappenplan, hang dit zichtbaar op en wijs haar dagelijks op haar verantwoordelijkheid en de consequenties/gevaren (hygiene) wanneer ze zich er te gemakkelijk van af maakt. Op gegeven moment zal ze het zich net zo eigen maken als billen vegen na poepen.
Alle reacties Link kopieren
In de brugklas lenzen gekregen.



Echt zoveel fijner dan een bril..
Ik was zelf 13 en dat was IMHO al aan de (te) jonge kant. Als ze onzorgvuldig is in het schoonhouden ervan beschadigd haar hoornvlies met alle mogelijke gevolgen van dien. Ik zou er bij een 11-jarige nog niet om staan te springen. En als je wel zou besluiten dat ze lenzen mag dan kiezen voor een vorm van wegwerplenzen (dag/week/maandlenzen) en controleren dat ze dit ook op de geëigende manier doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vanwege haar rommelige aard voor dag lenzen gaan! Ik heb ze vanaf mijn 12e al, maar ik draag zelf liever een bril.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Oh, heerlijk, wat een reacties al! En niemand die zegt 'NEE, HOE HAAL JE HET IN JE HOOFD!!!'

Ik heb al als voorwaarde gesteld dat ze haar kamer een maand moet bijhouden, zowel opruimen als schoonmaken, om te laten zien dat ze verantwoordelijk en hygiënisch kan zijn. Dus ze moet er wel iet s voor laten zien.



Het lijkt me zo'n raar gezicht, als ze geen bril meer draagt, ik ken haar niet anders dan met bril .
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf 11 en voldeed toen aan de karakterschets van jouw dochter. Ik vond het zo'n beloning dat ik niet meer die ellendige bril op moest dat ik heel zorgvuldig met de lenzen om ging. Als je toch blijft twijfelen is daglenzen misschien een idee?
Bedenk je wel dat het een kostbaarder geintje dan een bril kan worden. Voor 'gewone' daglenzen een euro of 20 per maand, maar zit je met een cylinder is dat al gauw bijna het dubbele.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een jaar of 15 toen ik begon. Ik zou zeker gaan voor daglenzen. Heb die zelf nu een paar jaar en het is ideaal. Geen gedoe met vloeistoffen, bakjes, hygiëne (ok even handen wassen) omdat je iedere dag een nieuwe lens in doet die al in vloeistof zit.
quote:Noor226 schreef op 21 april 2017 @ 09:29:

Ik was zelf 11 en voldeed toen aan de karakterschets van jouw dochter. Ik vond het zo'n beloning dat ik niet meer die ellendige bril op moest dat ik heel zorgvuldig met de lenzen om ging. Hier ook. Al mocht ik ze toen ik overging naar tweede en dus 12 was. Ik begon met harde lenzen met deal dat als ik ze kwijtraakte ik bril weer op moest. Was er binnen 1 maand 1 kwijt maar kreeg laatste kans. Daarna nooit meer kwijtgeraakt. Nu sinds 8 jaar zachte maandlenzen, vooral met sporten vind ik die fijner. Daglenzen vind ik te duur.
Alle reacties Link kopieren
Harde lenzen is ook een goede optie. Ik draag ze al meet dan 30 jaar. Gizzmo ook zieik.



Is veel goedkoper en op de en of andere manier verdragen ogen ze beter. Van de zachte lensdragers stappen er veel uiteindelijk weer over op en bril.



Harde lenzen moet je wel langer aan wennen.
quote:Quast schreef op 21 april 2017 @ 09:26:

Ik heb al als voorwaarde gesteld dat ze haar kamer een maand moet bijhouden, zowel opruimen als schoonmaken, om te laten zien dat ze verantwoordelijk en hygiënisch kan zijn. Dus ze moet er wel iet s voor laten zien.



Wat een rare voorwaarde.

Ik ben er een zoals je dochter en ik heb ook vanaf die leeftijd lenzen. Daglenzen zijn misschien de beste optie, dan hoeven ze niet zo lang mee (en is dat hele verzorgen van die lenzen dus niet zo'n ding). 's Ochtends inzetten na het douchen, 's avonds nadat je naar de wc bent geweest er weer uithalen, heeft ze meteen schone handen.
Alle reacties Link kopieren
Lenzen zijn enerzijds erg makkelijk; indoen is zo geleerd en geen geklooi met een kapotte bril/bezoek opticien, ideaal met sporten.

Anderzijds vergt het wel discipline. Goed schoonhouden! Niet te lang inhouden. Niet per ongeluk mee in slaap vallen. Altijd handen wassen. En bij eventuele ontsteking je ogen goed schoonhouden en toch een bril dragen. En bij maandlenzen ook zorgen dat je ze niet kwijtraakt.



Bij mij was er niet genoeg gehamerd op het schoon houden en afwisselen met bril/zonder lenzen. Als jonge puber heb ik zo mn ogen verknald, door zuurstoftekort raakte het hoornvlies aangetast.



Ik zou het samen met je dochter doorlopen en op de risico's wijzen. Durft ze het aan? Dan het laten proberen onder jouw supervisie.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 12. Handen wassen deed ik nooit vooraf (nu nog niet). Paar keer fikse pijnlijke ogen gehad door het niet goed schoonspoelen van de lenzen, dus zo afgeleerd.

Gebruik nu wel lezenvloestof voor gevoelige ogen. Heb nu 18 jaar lenzen, nergens last van.



Toen ik er pas mee begon had ik half jaar lenzen. Echt geen aanrader!!!! In het begin sneuvelen er nogal wat door het gepiel met in en uit doen. Dus een goede voorlichting van de opticien is heel belangrijk en ik zou persoonlijk beginnen met maand/week/dag lenzen ivm het gesneuvel.



Ik draag zachte lenzen trouwens. En hou me niet aan de voorschriften van precies een maand de lenzen gebruiken. Als ze irriteren vervang ik ze, kan na 3 weken zijn of na 2 maanden. En middagdutjes doe ik ook met mijn lenzen in. Ik heb wel extra zuurstofdoorlatende ivm airco op het werk. Als ik mijn eerste nachtdient heb dan doe ik mijn lenzen van te voren wel een paar uur uit, een hele dag en nacht inhouden is te lang.
Alle reacties Link kopieren
ik was 14.



met 11 had ik het wel gekund maar was het niet bij me/mijn ouders opgekomen om lenzen te gaan dragen



een vriendin van mijn ouders raadde het aan omdat mijn ogen elk jaar bij controle wel achteruit gegaan waren (bestond hans anders al?) en brillen ook best duur zijn terwijl je lenzen toch opnieuw moet kopen en dan makkelijk de sterkte kan aanpassen (dat was de reden geloof ik)



tussen mijn 11 - 20e van -0,75 naar - 9,5 gegaan dus was erg blij met mijn lenzen.

En nog steeds
quote:sugarmiss schreef op 21 april 2017 @ 09:34:

Is veel goedkoper en op de en of andere manier verdragen ogen ze beter. Van de zachte lensdragers stappen er veel uiteindelijk weer over op en bril.





Mijn ogen verdragen geen harde lenzen. Ik ken alleen harde lensdragers die zijn overgestapt naar een bril.

Wat je nu zegt is misschien jouw ervaring, maar niet de mijne.
Mijn kinderen waren 15 toen ze lenzen kregen. Ze werden goed geïnformeerd door de opticien hoe ermee om te gaan en wat de eventuele gevolgen konden zijn als ze geen goede hygiene aanhielden.

In het begin een beetje modderen met inzetten en uithalen, weleens eentje kwijtgeraakt, maar nooit ontstekingen ofzo gehad.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er een jaar goed zicht op houden. Lenshouder goed schoon, lenzen goed schoonspoelen voordat ze er elke avond ingaan voor het slapen. Zo ook in de ochtend. Eerst kan ze ze bij jou indoen. Handen wassen, rustig aan tafel gaan zitten bij een spiegel.. het wordt routine. Ik kreeg ze ook rond die leeftijd en mijn ogen zijn nog steeds prima. Toch heb ik als puber best geklooid en niet altijd even hygiënisch bezig geweest. Laat haar eerst ook regelmatig op controle gaan. Ze zien dan meteen aan haar ogen hoe het gaat. Spreek af: als ze zien dat het niet goed gaat stoppen we. Dat is ook een stok achter de deur.
Ik was als kind ook een vergeetachtige chaos met bril die om de 2 weken stuk was. Ik had zo'n pest hekel aan dat ding, maar mocht geen lenzen van mijn ouders omdat ze me te jong vonden en bang waren dat dat niet goed zou gaan. Toen ik 15 werd en een wat vaster bijbaantje kon hebben ben ik zelf naar de opticien gegaan, van mijn eigen geld lenzen gekocht en heb ik mijn bril 10 jaar lang niet meer aangeraakt. Ik had zo'n ongelofelijke hekel aan dat ding. Toen ik ze eenmaal had is het altijd goed gegaan. Wel een paar keer een oog ontsteking gehad, maar dat is met een zalfje snel weg en dat was ik snel afgeleerd. Met maandlenzen gaat dat meestal wel goed.



Als ik ooit een dochter krijg zou ze van mij vanaf een jaar of 12 wel lenzen mogen. Dan zijn kinderen echt wel oud genoeg. Een goede opticien legt je dochter alles goed uit en houd een oogje in het zeil bij de half jaarlijkse controles. Als ze haar lenzen niet goed reinigt ziet de opticien dat aan haar ogen.
Mijn vriend heeft 30+ jaar lenzen gedragen en daardoor toch beschadigingen opgelopen. Die kans wordt dus groter als je jonger begint en langduriger lenzen draagt. Afwisseling is beter en liefst niet te vroeg beginnen. Mijn dochter mocht vanaf 12 jaar, maar ondanks veelvuldig oefenen is het nooit gelukt om ze in te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven