Schutting geïmpregneerd of gespoten?

21-04-2017 08:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik zit met een vraag en hopelijk zijn er hier kenners die mij kunnen helpen. Bij de verkopende winkels kom ik er niet uit.



We gaan een nieuwe schutting plaatsen. Zweeds Rabat Douglas hout. Dit zou voor een schutting prima hout zijn en steviger/duurzamer dan bijvoorbeeld vuren, grenen of steigerhout.

Nu kunnen we kiezen uit twee opties: zwart geïmpregneerd of 2x zwart gespoten. De laatste variant is mij niet zo heel bekend.



Wat we willen is een mooie schutting die een aantal jaar mee gaat. Volgend het tuincentrum moet ik een geïmpregneerde schutting elke 2/3 jaar opnieuw behandelen (met beits denk ik?). Alleen al een verf zijn we dan elke keer rond de €350 kwijt maar ik twijfel of deze termijn wel reëel is. Een zwart gespoten schutting zou langer mee gaan 10-15 jaar zonder te verven.



Maar nu heb ik ook gehoord dat de verf gaat bladeren en dat je dan de hele schutting moet schuren etc. Op zich een klusje voor 1x In de 10-15 jaar wel te doen maar elke 2/3 jaar beginnen we niet aan. Ohja onze buurvrouw is bejaard en kan zelf niet meer verven dus zolang zij er nog woont nemen we ook dat deel voor onze rekening.



Composiet vinden we niet zo mooi dus dat valt eigenlijk af. Is ook een stuk duurder.



Wie kan ons de verschillen uitleggen of een kort advies geven?



Dankjewel
Wij hebben onze geïmpregneerde schutting nog nooit in de beits of verf gezet eigenlijk. Als je zo'n dure van Douglas hout hebt, zou dat toch ook helemaal niet nodig moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Onze geimpregneerde schutting is 20 jaar meegegaan. We hebben hem vervangen omdat we wat anders wilden, niet omdat hij verrot was.
Alle reacties Link kopieren
Alleen vurenhout wat de aarde raakt rot op den duur wel weg en moet je wel vervangen na een aantal jaren.
Alle reacties Link kopieren
Zwart in de tuin? Dat overweeg je toch niet serieus he.....



Douglas hout is prima hout, onderhoudsadvies klinkt mij echt overdreven in de oren.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geïmpregneerde schutting, die is 16 jaar meegegaan. Nooit behandeld. Toen kwam de storm



Nu weer een geïmpregneerde schutting

De onderkant van de palen die de grond in gaan hebben we wel behandeld, geen idee hoe dat spul heet. Is zwart
Alle reacties Link kopieren
quote:Magick88 schreef op 21 april 2017 @ 09:46:

Zwart in de tuin? Dat overweeg je toch niet serieus he.....



Douglas hout is prima hout, onderhoudsadvies klinkt mij echt overdreven in de oren.Daar las ik even overheen. Zwart...jemig wel heel somber en triest
Ik heb 1 zwarte schutting in de tuin, heel mooi juist. Met klimplanten erop valt de schutting als het ware weg en komt het groen des te mooier uit.



Alle reacties Link kopieren
Oh wauw dat wist ik helemaal niet dat het zo lang mee ging geïmpregneerd! In de tuincentra zeiden ze elke keer dat geïmpregneerd hout behandeld moet worden dus na een half jaar kun je het de eerste keer beitsen en dan om de 2/3 jaar opnieuw doen.



Als ik jullie reacties zo hoor zouden we volstaan met geïmpregneerd Douglas hout voor 10-15 jaar zonder er iets aan te doen.

Ik vraag me wel nog steeds af wat dan het voordeel is ten op zichte van het gespoten hout..



En ja het wordt zwart maar geïmpregneerd hout is een soort doorschijnend en gespoten hout is inderdaad dan donkerder. De palen blijven mooi houtkleur en zoals RegretteRien zegt combineert dat heel mooi met groen!



Het gaat om deze twee versies:

https://nubuiten.nl/zweed ... -195mm-zwart-geimpregneer

https://nubuiten.nl/zweeds-rabat-douglas-195mm-zwart
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien: hoe is jouw schutting behandeld? Ik probeer er via Google uit te komen maar ik kom overal wat anders tegen. Ben er wel al achter dat Douglas hout langer mee gaat en als het geïmpregneerd is dat de levensduur ongeveer 10-15 jaar is.

Nu lees ik ook dat je geïmpregneerd hout zelf ook moet behandelen anders vergrijsd/schimmeld het alsnog heel snel.



Misschien moeten we dan toch maar de geverfde versie nemen en die over 10-15 jaar nog eens verven. Ik neem aan dat die planken dan niet rot ofzo zijn, weet iemand dat?
quote:Cupcake1988 schreef op 21 april 2017 @ 11:50:

RegretteRien: hoe is jouw schutting behandeld? Ik probeer er via Google uit te komen maar ik kom overal wat anders tegen. Ben er wel al achter dat Douglas hout langer mee gaat en als het geïmpregneerd is dat de levensduur ongeveer 10-15 jaar is.

Nu lees ik ook dat je geïmpregneerd hout zelf ook moet behandelen anders vergrijsd/schimmeld het alsnog heel snel.



Misschien moeten we dan toch maar de geverfde versie nemen en die over 10-15 jaar nog eens verven. Ik neem aan dat die planken dan niet rot ofzo zijn, weet iemand dat?Ik heb een klein zelfgebouwd schuttinkje van regulier tuinhout (bouwmarkt) zelf in de zwarte beits gezet. Ding staat pas 3 jaar en pas 1 jaar zwart dus verder niks zinnigs over te zeggen. Mijn idee zou zijn dat een standaard bouwmarktschutting gemaakt is van het dunste vuren en dan geinpregneerd. Zo'n schutting gaat een jaar of 10-15 mee als je de palen in de grond in de teer zet en verder niks. Van een betere soort hout zou ik verwachten dat dat nog eens 5 tot 10 jaar langer is. Wil je dat het er langer dan 10 jaar fantastisch uit blijft zien dan zul je er iets aan moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat met die teer was ik al tegengekomen! Vooral omdat Douglas niet geschikt is voor in de grond dus dat moet wel beschermd worden. Onder de schutting komen ook bandjes dus het hout komt niet aan de grond.



Als ik jou zo hoor dan zouden we volstaan met zwart geïmpregneerd hout en dan zouden we dat over een half jaar zelf nog eens zwart moeten beitsen? Dan denk ik dat we juist voor het gespoten hout gaan want dat kan meteen geplaatst worden en hoeven we niets aan te doen.



Ik ga toch ook even een houthandel vragen of die nog tips heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral in goede houten palen investeren, hardhout en geïmpregneerd. Het zwakke punt waar meestal rot ontstaat is op de grens tussen aarde en lucht. De schutting zelf van geïmpregneerd hout. Niks aan doen, en het hout grijs laten worden. Verder kun je eventueel t.z.t. nog gemakkelijk losse planken van de schutting vervangen indien nodig, maar dan ben je waarschijnlijk minstens 5 - 10 jaar verder.
Ik zou er vanuit gaan dat beide varianten wel een tijdje mee moeten kunnen en pas na een jaar of 5 je een keertje zelf aan de slag moet. Als het mee zit (beetje afhankelijk van de plek tov weersinvloeden als regen/ zon/wind) pas na 10 jaar.



Mijn schutting hoefde niet in de beits, dat heb ik alleen maar gedaan omdat ik het mooi vond, zo'n zwart accent.
Alle reacties Link kopieren
Ja wij willen inderdaad ook juist zwart dus de schutting zal hoe dan ook behandeld moeten worden. Vergrijzen vinden we niet mooi.



Ik vind het maar lastig haha.
quote:Cupcake1988 schreef op 21 april 2017 @ 13:30:

Ja wij willen inderdaad ook juist zwart dus de schutting zal hoe dan ook behandeld moeten worden. Vergrijzen vinden we niet mooi.



Ik vind het maar lastig haha.Je koopt hem al zwart, dus dan hoeft dan dus niet. Of beter gezegd: dat behandelen besteedt je uit.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik lees daar verschillende berichten over. Als de schutting geverfd is dan is die inderdaad onderhoudsvrij de komende 10-15 jaar maar als de schutting geïmpregneerd is in zwart moet je hem alsnog beitsen na een half jaar en dat dan elke 3 jaar ongeveer herhalen.



Ik snap er ook niets meer van. Morgen even de houthandel bellen anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven