Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Ook dat. Maar daarnaast denk ik dat de overweging om studenten MBO 1 of 2 wel een gift te geven er absoluut mee te maken heeft dat ze in elk geval met een startkwalificatie van school te gaan en de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ik vermoed dat schooluitval in deze doelgroep het hoogst is en zodoende ook veel geld kost.



Tuurlijk kan iemand zijn HBO- of universitaire opleiding ook staken maar ik denk dat dit

1) minder voorkomt

2) de mogelijkheden/capaciteiten die iemand met HBO-niveau of hoger groter zijn

3) ook een HAVO-of VWO-diploma geldt als startkwalificatie



MBO1 en -2 giften toekennen is m.i. dus niets anders dan zoveel mogelijk mensen aan een startkwalificatie helpen zodat het de overheid zo min mogelijk kost, ook in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 27 augustus 2016 @ 11:10:

[...]



Als je slecht verdient hoef je niks of weinig terug te betalen. Je betaald terug naar draagkracht. Dus als je echt weinig verdient met je hbo diploma hoef je ook helemaal niks terug te betalen, of maar 20 euro per maand bijvoorbeeld. Zo belachelijk is het dus niet.



Je betaalt terug naar draagkracht inderdaad, waarom dan niet gewoon voor alle opleidingen dezelfde regels? (uitgez. MBO 1t/m3 wegens behalen startkwalificatie).

De lening voor MBO4 wordt ook een gift, @RozaRomee71
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 27 augustus 2016 @ 12:03:

Ook dat. Maar daarnaast denk ik dat de overweging om studenten MBO 1 of 2 wel een gift te geven er absoluut mee te maken heeft dat ze in elk geval met een startkwalificatie van school te gaan en de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ik vermoed dat schooluitval in deze doelgroep het hoogst is en zodoende ook veel geld kost.



Tuurlijk kan iemand zijn HBO- of universitaire opleiding ook staken maar ik denk dat dit

1) minder voorkomt

2) de mogelijkheden/capaciteiten die iemand met HBO-niveau of hoger groter zijn

3) ook een HAVO-of VWO-diploma geldt als startkwalificatie



MBO1 en -2 giften toekennen is m.i. dus niets anders dan zoveel mogelijk mensen aan een startkwalificatie helpen zodat het de overheid zo min mogelijk kost, ook in de toekomst.Dat klopt inderdaad MBO2 geldt als de laagste startkwalificatie op MBO niveau, daarom is de studiefinanciering voor niveau 1 & 2 altijd een gift.
quote:Anoniem210820162304 schreef op 19 augustus 2016 @ 20:29:

[...]



Bij mij is zelfs nu nog de rente op mijn studieschuld een stuk lager dan de spaarrente, dat bedoelde ik. Dus onvoordelig. Misschien heb jij een ander percentage.



De studieschuld is zo'n 'gunstige' lening, ook qua voorwaarden dat je in vrijwel alle gevallen beter je hypotheek kan aflossen. Sterker nog, meerdere mensen in de financiële wereld hebben al voorgerekend dat je eigenlijk beter als student maximaal kan lenen, opsparen en daarmee later je huis bekostigen voor een zo groot mogelijk deel.Is dat echt zo? Mijn zoon zat te kijken of hij die constructie niet zou kunnen doen: maximaal lenen en dat opsparen. Hij twijfelt nog, want dan heb je wel echt een gigantische schuld na vier jaar studie. Aan de andere kant heb je ook een leuk spaarpotje. Lastig.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 augustus 2016 @ 09:57:

[...]





Is dat echt zo? Mijn zoon zat te kijken of hij die constructie niet zou kunnen doen: maximaal lenen en dat opsparen. Hij twijfelt nog, want dan heb je wel echt een gigantische schuld na vier jaar studie. Aan de andere kant heb je ook een leuk spaarpotje. Lastig.Als hij er écht niet aankomt dan zou hij het kunnen doen, maar alléén als de DUO-rente op dat moment lager is dan de spaarrente. Afhankelijk van het soort spaarrekening kan hij dat per maand/kalenderjaar bekijken. Het rentepercentage van DUO varieert per kalenderjaar (zolang je nog studeert).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch altijd geen schuld verkiezen boven wel een schuld bij DUO. Ook al raak je het niet aan, en zet je het meteen weg om later te kunnen gebruiken, er hangt wel altijd een schuld boven je hoofd. Ik zou daar niet fijn en zorgeloos door kunnen leven.
quote:Geronimo2 schreef op 19 augustus 2016 @ 16:02:

Ik dacht juist : wauw, 120.000,00 schuld, gelukkig heb je een hoog inkomen want dan komt er een keer een end aan. Is die 5500,00 van één baan? Je hoeft geen antwoord te geven natuurlijk maar het staat zo haaks op je schuld.Voor een piloot kan dit heel normaal zijn, zowel de schuld als het inkomen.
quote:ikbenleaf schreef op 28 augustus 2016 @ 10:14:

[...]





Als hij er écht niet aankomt dan zou hij het kunnen doen, maar alléén als de DUO-rente op dat moment lager is dan de spaarrente. Afhankelijk van het soort spaarrekening kan hij dat per maand/kalenderjaar bekijken. Het rentepercentage van DUO varieert per kalenderjaar (zolang je nog studeert).



Er echt niet aankomen is al een probleem gok ik. De verleiding om het uit te geven zal best groot zijn



Als je er echt af kan blijven klinkt deze constructie best wel goed, zolang de spaarrente hoger is dan de duorente, zoals jij al zegt. Hij denkt nog maar even verder. Hij vond het idee van een gigantische studieschuld niet heel leuk klinken, maar als het echt gunstiger is ben je bijna een dief van je eigen portemonnee om het niet te doen. Zou je denken.
quote:Sheetsforthepiano schreef op 28 augustus 2016 @ 10:17:

Ik zou toch altijd geen schuld verkiezen boven wel een schuld bij DUO. Ook al raak je het niet aan, en zet je het meteen weg om later te kunnen gebruiken, er hangt wel altijd een schuld boven je hoofd. Ik zou daar niet fijn en zorgeloos door kunnen leven.Dat ligt er dus aan. Als je daardoor een veel lagere hypotheekschuld zou kunnen hebben is het nog niet zo'n gek plan.
Alle reacties Link kopieren
Een hypotheek is geen schuld. Het is dan ook niet te vergelijken met studieschuld of consumptief schuld.

Je hebt pas schulden aan een woning als de verkoopwaarde onder de aankoopwaarde ligt.
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 28 augustus 2016 @ 11:01:

Een hypotheek is geen schuld. Het is dan ook niet te vergelijken met studieschuld of consumptief schuld.

Je hebt pas schulden aan een woning als de verkoopwaarde onder de aankoopwaarde ligt.Ja, dat is ook zo. Verkeerde omschrijving van mij.
quote:Zebraa schreef op 28 augustus 2016 @ 11:01:

Een hypotheek is geen schuld. Het is dan ook niet te vergelijken met studieschuld of consumptief schuld.

Je hebt pas schulden aan een woning als de verkoopwaarde onder de aankoopwaarde ligt.Nou, volgens mij wel hoor. Als het goed is staat er bezit tegenover, maar soms is dat niet het geval en heb je toch echt alleen die schuld (en dat is een hele echte schuld).
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic!

Wij hebben het goed, maar ik heb nog nooit dit echt goed op een rijtje gezet voor mijzelf geloof ik.



Inkomen mijzelf: €4200 netto (waarvan 3600 euro vanuit fulltime baan en ong 600 euro door bedrijfje-in-opbouw wat ik ernaast doe)

Inkomen manlief: €3800 netto (wel variërend per maand tussen 2500 - 6000, dit was gemiddelde over afgelopen jaar)



Kinderen: Eerste is op komst

Hypotheek/huur: €0,-, huis is al volledig 'vrij' door grote financiële meevaller van manlief in verleden.

Boodschappen + verzorgingsproducten: Zo'n €90 - 100 euro per week

Verzekeringen: ong. € 600 per maand

Auto's (Jeep en sportwagen): ong. € 700 per maand

Saldo spaarrekening: ong. 20.000 euro gezamelijk

Schulden: Nee

Huisdieren (5 raskatten en 5 paarden aan huis): €1000 per maand

Schoonmaakster / tuinman: ong. 400 euro per maand
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 augustus 2016 @ 10:40:

[...]





Dat ligt er dus aan. Als je daardoor een veel lagere hypotheekschuld zou kunnen hebben is het nog niet zo'n gek plan.Het levert je in deze tijd niet gek veel op hoor. Je hebt dan eigen geld wat je kan inbrengen als je een huis koopt, waardoor je een lagere hypotheek nodig hebt, maar tegelijkertijd is de kans groot dat de hypotheekverstrekker de DUO schuld meeneemt in het financiële plaatje, waardoor je (veel) minder kan lenen en dus een lagere hypotheek krijgt dan je zou kunnen krijgen zonder de DUO schuld. Vroeger toen ze er nog niet naar keken was het lucratief, nu volgens mij niet meer.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 28 augustus 2016 @ 11:21:

[...]



Nou, volgens mij wel hoor. Als het goed is staat er bezit tegenover, maar soms is dat niet het geval en heb je toch echt alleen die schuld (en dat is een hele echte schuld).Snap er niks van. Wanneer kan je dan een hypotheek krijgen zonder onderpand in de vorm van vastgoed?
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 28 augustus 2016 @ 17:29:

[...]



Snap er niks van. Wanneer kan je dan een hypotheek krijgen zonder onderpand in de vorm van vastgoed?Het gebeurt. Ik ken medeschuldenaren die geen eigenaar van de woning zijn. Plus dat het hoe dan ook een schuld is, alleen staat er vaak (met een beetje geluk) een bezit tegenover dat meer waard is. Maar het is niet zo dat het pas schuld heet als je huis minder waard is.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2017 18:54
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen!



Ik ben (nog) een meid van 21 jaar, die nog volop aan het ontwikkelen is.

Het grootste deel van mijn leven heb ik samengewoond met mijn moeder, die bijstandsniveau verdiende.

~1000 Per maand.



Momenteel woon ik samen met mijn vriend en ben ik student en heb ik (Vanaf deze maand) uitwonende stufi en stagevergoeding. ~800 pm.



Ik volg een HBO opleiding, derdejaars.



Ik loop er nu tegenaan, dat ik denk geen realistisch beeld te hebben van inkomsten. Als ik, in bovenstaande reactie lees dat iemand €4200 netto verdient, heb ik het beeld dat die persoon gigantisch rijk is, en dan is er ook nog een partner in beeld! WOW!



Zelf denk ik dat ik met mijn HBO opleiding misschien €1700 per maand ga verdienen met een 32 urige werkweek.

Mijn vriend werkt zonder diploma in de supermarkt en verdient met 40 uur werken ~€1400..



Zou iemand mij kunnen vertellen, (misschien ook met leeftijden) wat ''normale'' inkomsten zijn, ''lage inkomsten'' en 'hoge inkomsten''.
Wie wat wil die moet wat.
Rave, ik denk dat je in ieder geval een heel realistisch beeld van je eigen (toekomstig) inkomen hebt. Waarom is het relevant om normale, hoge en lage inkomsten van anderen te weten?



Ik denk dat je in de komende jaren nog best meer kunt gaan verdienen van 1700 euro netto. Het hangt wel van je beroepsgroep af, mijn man heeft HBO, is 40 en verdient bruto net geen 4000 euro per maand, heeft ook nog een leaseauto. Maar goed, wij hebben inmiddels twee kinderen, een net iets te duur huis (bewuste keus). Je leeft naar je inkomen.

Toen ik als student van een beurs met lening naar mijn eerste baan ging, had ik ineens twee keer zo veel inkomen, terwijl mijn vaste lasten in eerste instantie gelijk blijven. Man, toen was ik een stuk 'rijker' dan nu, als je het hebt over vrij besteedbaar inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 21 april 2017 @ 10:42:

Rave, ik denk dat je in ieder geval een heel realistisch beeld van je eigen (toekomstig) inkomen hebt. Waarom is het relevant om normale, hoge en lage inkomsten van anderen te weten?



Ik denk dat je in de komende jaren nog best meer kunt gaan verdienen van 1700 euro netto. Het hangt wel van je beroepsgroep af, mijn man heeft HBO, is 40 en verdient bruto net geen 4000 euro per maand, heeft ook nog een leaseauto. Maar goed, wij hebben inmiddels twee kinderen, een net iets te duur huis (bewuste keus). Je leeft naar je inkomen.

Toen ik als student van een beurs met lening naar mijn eerste baan ging, had ik ineens twee keer zo veel inkomen, terwijl mijn vaste lasten in eerste instantie gelijk blijven. Man, toen was ik een stuk 'rijker' dan nu, als je het hebt over vrij besteedbaar inkomen.



Bedankt voor je reactie.

Ik vind het relevant om te weten, omdat ik hier momenteel nog geen beeld bij heb. Ik maakte een keer de opmerking ''Woah, jullie zijn echt rijk.'' bij een kennis thuis en toen werd ik heel dom aangekeken ''Nee hoor meisje, wij zijn gewoon modaal.''



Ik ben onzeker en sta nog niet stevig in mijn schoenen, als ik 1300 verdien met 40 uur werken na mijn opleiding zou ik dat waarschijnlijk al accepteren omdat dit voor mij al heel hoog is, waar anderen denken dat zij meer zouden moeten verdienen. Ik weet dus niet wat ik waard ben/mijn beroep waard is. (Maatschappelijk werker, erg breed werkveld dus!)



Ik wil later graag een huis (koop of huur maakt niet uit, appartement of aan de grond, 4 kamers of 2) met geld voor genoeg eten en een auto. En ben bereid om hier hard voor te werken. Naar mijn mening ben je dan al ''rijk'' omdat ik zelf nooit ben opgegroeid met de luxe van een auto en er was niet altijd geld voor eten of kleding.



Ik heb echter geen benul van hoe duur dingen zijn en hoeveel je kan verdienen later. Ik snap dat je een duur leven kan hebben zonder daar geld voor te hebben, maar ik weet niet eens hoe duur het ''basic'' leven is. (Sinds een jaar weet ik hoe duur kaas überhaupt is).
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Interessant dit soort topics. Ik zal ook even het lijstje invullen,



Inkomen van mijzelf: €2000,- netto

We betalen naar rato de gezamenlijke kosten en houden de rest van ons geld gescheiden. Daarom hieronder mijn deel:



Kinderen: zoontje (baby)

Hypotheek: €390,- netto pm

Boodschappen + verzorgingsproducten: Zo'n €225,- pm

Gezamenlijke vaste lasten incl kinderopvang: €325,- pm

Persoonlijke vaste lasten: €220,- pm

Persoonlijke voertuigen: €84,- pm + ong €100,- benzine

Saldo gezamenlijke spaarrekening: ong. 6000,- euro

Saldo persoonlijke spaarrekening: ong €5000,-

Schulden: studieschuld van mij

Hond: €40,- per maand



Een deel van het spaargeld is bedoeld voor vakanties en aankopen/verbouwen, de rest is buffer. We willen toewerken naar een gezamenlijke buffer van ten minste 10 duizend.
Alle reacties Link kopieren
@ Ravemeisje, ik ben ook maatschappelijk werkster. Mijn startsalaris was €1700,- netto voor 36 uur werk (heb ik wel een beetje voor moeten onderhandelen). En inmiddels verdien ik dus €2000,- netto voor 32 uur werk. Of je daar goed van kan leven ligt aan je levensstijl, maar persoonlijk vnd ik het heel goed te doen. Ik verwacht niet heel veel te zullen stijgen in salaris, max €3000,- ofzo over tig jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moondancer schreef op 21 april 2017 @ 11:20:

@ Ravemeisje, ik ben ook maatschappelijk werkster. Mijn startsalaris was €1700,- netto voor 36 uur werk (heb ik wel een beetje voor moeten onderhandelen). En inmiddels verdien ik dus €2000,- netto voor 32 uur werk. Of je daar goed van kan leven ligt aan je levensstijl, maar persoonlijk vnd ik het heel goed te doen. Ik verwacht niet heel veel te zullen stijgen in salaris, max €3000,- ofzo over tig jaar.



Bedankt voor je antwoord!

Ik denk dat 2000 een mooi bedrag is om van rond te komen
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Ravemeid, ik denk grofweg zo:



samen met je vriend:

inkomensten gezamelijk 2000-2500 euro netto :

dan is dat wat krapjes maar nog steeds goed van te leven. bijv. een woning kopen gaat wat lastiger. je hebt eerder een (kleine) 2e hands auto. je moet beter op je geld letten om de eindjes aan elkaar te knopen.



inkomsten gezamelijk 3000 - 3500 netto dan zit je goed en kun je aardig van leven zonder telkens op je rekening te hoeven kijken hoeveel geld er nog op staat.

dan heb je eerder een standaard rijtjeswoning (koophuis) met een doorsnee middenklasse auto voor de deur.



Inkomsten 4000+

dan kun je wat luxer leven: ( 2x per jaar op vakantie. 2 doornsee autos, kun je wat vaker uiteten).



Dit is grofweg mijn beeld die ik je kan geven. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en kan iemand die 2000 netto aan inkomsten heeft aan het einde van iedere maand meer overhouden dan iemand die 5000 euro netto verdient.

Wijsheid is goed je inkomsten en uitgaven op een rijtje te hebben ongeacht hoeveel je verdient.
Ok, ik snap je beweegredenen. Als je nooit anders hebt gezien dan een moeder met bijstandsniveau, hebben jullie het nooit breed gehad. Het grote voordeel voor jou is dan wel, dat je je nu al snel rijk kunt voelen en vast met weinig rond kunt komen



Wat Reine zegt klinkt me redelijk als een uitgangspunt in de oren. Het hangt natuurlijk vreselijk af van je uitgavepatroon en wat je belangrijk vindt. De een woont klein maar gaat drie keer per jaar op vakantie, wij hebben een vrij groot huis (omdat er zo'n heerlijke tuin bij zat) en gaan juist weer wat minder vaak op vakantie.



Als je een beter beeld wilt krijgen kun je beginnen met het bijhouden van een kasboek. Op die manier krijg je inzicht in je uitgaven en weet je waar je veel geld aan uit geeft en waar weinig en kun je makkelijker keuzes maken (zo werkt dat tenminste voor mij).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven