Lijf & Lijn alle pijlers

Contactlenzen: hoe lang voor je eraan gewend bent?

21-04-2017 10:21 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha iedereen,



Sinds een week heb ik contactlenzen (harde lenzen) voor een kleine correctie. Ik heb ze nu twee dagen ingehad (zit nu op 4 uur per dag), maar het kost me veel moeite ze in te krijgen. Ik ben al twee keer wezen oefenen bij de opticien en daar gaat het gek genoeg best goed! Ik krijg ze redelijk gemakkelijk in en ook met eruit krijgen lukte.



Wanneer ik alleen ben gaat het echter een stukje minder makkelijk. Nu ben ik vanochtend een half uur aan het stuntelen geweest, maar ik merk een enorme spanning op het moment dat de lens in de buurt van mijn oog komt (lees: spiertjes denken 'no way dat die lens in mijn oog komt' xD).



Hebben jullie tips hoe je het beste hieraan kunt wennen? En binnen hoeveel weken wordt dit makkelijker? Ik heb geen haast en blijf het gewoon elke dag proberen, maar ben benieuwd hoe jullie dit hebben ervaren en wat ik kan verwachten.



Merci.
Alle reacties Link kopieren
Heb je harde of zachte lenzen? Ik was er vrij snel aan gewend maar kreeg vroeger al vaak van mijn vader een druppeltje water in mijn oog als 'neplens' als hij de zijne inzette, dat vond ik namelijk cool. Heeft uiteindelijk wel geholpen denk ik want ik vond het dus totaal niet eng/vervelend.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ik moest destijds oefenen met een druppeltje inzetvloeistof i.p.v. de lens.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwTomatensoep schreef op 21 april 2017 @ 10:24:

Heb je harde of zachte lenzen? Ik was er vrij snel aan gewend maar kreeg vroeger al vaak van mijn vader een druppeltje water in mijn oog als 'neplens' als hij de zijne inzette, dat vond ik namelijk cool. Heeft uiteindelijk wel geholpen denk ik want ik vond het dus totaal niet eng/vervelend.Ik heb harde lenzen. Wat geweldig dat je vader je er zo aan liet wennen! Kan me voorstellen dat dat kan helpen.. Misschien moet ik ook maar druppeltjes water in m'n ogen gaan doen om te oefenen ;)
Ik heb het opgegeven na twee weken. Als ik nu brilloos wil zet ik hem gewoon niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:S7rin schreef op 21 april 2017 @ 10:25:

Ik moest destijds oefenen met een druppeltje inzetvloeistof i.p.v. de lens.



Dat is ook een goeie. thanks voor de tip!



Hoe lang heeft het je gekost eer het makkelijker ging met inzetten van de lens?
Gebruik je een (liggende) spiegel?
Bij mij ging het altijd het beste zonder spiegel.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet lukt zou ik er niet te lang mee doorgaan, denk dat de spanning alleen maar toeneemt. Misschien een idee om het 10 minuutjes te proberen, als het dan niet lukt een kwartier later weer of zo?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook harde lenzen, al minstens 13 jaar denk ik zo. Als ik het me goed herinner was het inzetten in het begin even stuntelen, maar vooral het wennen aan dat er iets in je oog zit heeft bij mij het langste geduurd. Elke dag een uurtje langer. Je kunt altijd terug naar je opticien gaan voor wat extra tips als het inzetten daar makkelijker gaat, al is het maar om het vertrouwen te krijgen dat je het echt wel kunt.



Ik vond een liggende spiegel ook prettig, liefst met een goed felle lamp erboven, zodat via de spiegel ook je gezicht verlicht wordt. Probeer de focus niet te leggen op de lens die steeds dichterbij komt, maar op je oog in de spiegel.



Ik vind het ook nog altijd fijn om een hele grote druppel vloeistof op de lens te doen bij inzetten. Dat geeft het gevoel alsof de lens, zodra de vloeistof al in contact komt met mijn oog, een soort van naar mijn oog 'magneet'.



Oefenen met druppels water zou ik niet doen, lenzenvloeistof lijkt meer op je eigen oogvocht waardoor dat niet irriteert.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 21 april 2017 @ 10:30:

Bij mij ging het altijd het beste zonder spiegel.



Bij mij ook.



Volgens mij heb ik vroeger ook geleerd dat je naar de lens moet kijken. Maar dan ga je inderdaad snel knipperen.



Nu kijk ik er beetje weg als ik hem in mijn oog zet. Dan komt hij net naast de pupil en dan schuif ik hem iets bij.



Is niet zoals het hoort maar werkt wel voor mij.
quote:sugarmiss schreef op 21 april 2017 @ 10:41:

[...]





Bij mij ook.



Volgens mij heb ik vroeger ook geleerd dat je naar de lens moet kijken. Maar dan ga je inderdaad snel knipperen.



Nu kijk ik er beetje weg als ik hem in mijn oog zet. Dan komt hij net naast de pupil en dan schuif ik hem iets bij.



Is niet zoals het hoort maar werkt wel voor mij.Exact zo deed ik het ook. Oog een beetje wegdraaien, lens erin, oog terugdraaien (gaat automatisch), even rustig knipperen en dan zat hij vrijwel altijd goed.
quote:sugarmiss schreef op 21 april 2017 @ 10:41:

[...]





Bij mij ook.



Volgens mij heb ik vroeger ook geleerd dat je naar de lens moet kijken. Maar dan ga je inderdaad snel knipperen.



Nu kijk ik er beetje weg als ik hem in mijn oog zet. Dan komt hij net naast de pupil en dan schuif ik hem iets bij.



Is niet zoals het hoort maar werkt wel voor mij.Ik heb vroeger geleerd dat je naar je oog in de spiegel moet kijken en juist niet naar de lens die steeds dichterbij komt
Alle reacties Link kopieren
Ik was er met een paar weken wel aan gewend. In het begin ook enorm gestunteld, maar wat bij mij wel hielp was in ieder geval een spiegel gebruiken en focussen op je spiegelbeeld en vooral niet naar die vinger zelf kijken. Je lens leg je op het puntje van je wijsvinger, met je middelvinger trek je je onderste ooglid naar beneden en met je andere hand trek je je bovenste ooglid omhoog zodat je lens je oogleden niet kan raken.

Met er uit halen gebruik ik alleen mijn wijs- en middelvinger (soort knipbeweging) terwijl ik mijn onderste ooglid iets naar beneden trek met mijn ringvinger. Met duim en wijsvinger lukt het me niet, dan prik ik met mijn nagels in mijn ogen. Maar ik heb wel zachte lenzen, misschien lukt deze techniek niet met harde lenzen.
Uhm... stuff... and things
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 21 april 2017 @ 10:43:

[...]





Ik heb vroeger geleerd dat je naar je oog in de spiegel moet kijken en juist niet naar de lens die steeds dichterbij komt Dit, en niet te traag naderen met je lens, zodat je spiertjes geen tijd hebben om zich druk te maken
Alle reacties Link kopieren
Wegdraaien met je pupil is inderdaad ook een goede! Volgens mij doe ik dat automatisch wel.
Uhm... stuff... and things
Alle reacties Link kopieren
Harde lenzen zijn afschuwelijk! Ik heb ze jaren gedragen en je houdt altijd het gevoel dat je gehandicapt bent, omdat je ze altijd voelt zitten. Ook het in en uit doen is een enorm gepiel en bij het minste of geringste stofje in je oog verga je van de pijn.

Na een jaar of acht ben ik overgestapt op zachte lenzen. Die zijn heel veel goedkoper en doe je zo in of uit.



Wat mij betreft een overstap van de hel naar de hemel.

Zachte lenzen hebben een geweldig draagcomfort, je voelt er niks van.

En ook een enorm voordeel: als ze een beetje viezig worden, haal ik gewoon even een paar nieuwe.



Kortom: als ik jou was, zou ik niet eens gaan proberen om aan die harde dingen te gaan wennen! Het wennen bestaat er namelijk vooral uit dat je je pijngrens aan het verschuiven bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 21 april 2017 @ 10:46:

Harde lenzen zijn afschuwelijk! Ik heb ze jaren gedragen en je houdt altijd het gevoel dat je gehandicapt bent, omdat je ze altijd voelt zitten. Ook het in en uit doen is een enorm gepiel en bij het minste of geringste stofje in je oog verga je van de pijn.

Na een jaar of acht ben ik overgestapt op zachte lenzen. Die zijn heel veel goedkoper en doe je zo in of uit.



Wat mij betreft een overstap van de hel naar de hemel.

Zachte lenzen hebben een geweldig draagcomfort, je voelt er niks van.

En ook een enorm voordeel: als ze een beetje viezig worden, haal ik gewoon even een paar nieuwe.



Kortom: als ik jou was, zou ik niet eens gaan proberen om aan die harde dingen te gaan wennen! Het wennen bestaat er namelijk vooral uit dat je je pijngrens aan het verschuiven bent.

Dat is jouw ervaring .....

Ik draag mijn harde lenzen al zo'n 30 jaar, probleemloos. Zodra ik ze 's morgens inzetben ik juist niet meer gehandicapt, want zonder mijn lenzen zie ik alleen maar schimmen. En ik voel mijn lenzen echt niet zitten, dat is tijdens de wenperiode wel zo, dan voel je ze 'zwemmen' als je knippert, maar na een week of twee is dat voorbij.

Daarbij komt dat harde lenzen veel minder slecht zijn voor je ogen dan zachte lenzen; als mensen problemen hebben met hun ogen door lenzen is dat vrijwel altijd met zachte lenzen.

En harde lenzen veel goedkoper? Een set lenzen kost me ca. € 200,-- en daar doe ik 5-6 jaar mee. Een flesje vloeistof van € 3,-- doe ik drie, vier maanden mee, want de houder voor harde lenzen is veel kleiner dan de houder voor zachte lenzen.

Van mensen met zachte lenzen hoor ik altijd van die maandbedragen van € 30,-- of zo.



Terugkomend op de vraag van TO: ik leg mijn spiegel inderdaad neer, zet de lens op mijn wijsvinger, paar druppels inzetvloestof erop (lekker 'nat' inzetten) en kijk naar mijn oog in de spiegel. Succes met oefenen!
Alle reacties Link kopieren
Het is gelukt!



Hahaha net in de douche weer vijf minuten geprobeerd en ineens schoot hij erin. De aanhouder wint denk ik...

Ik moet zeggen dat als ze erin zitten het wel meevalt qua 'last'. Natuurlijk voel ik ze zitten, maar dat is wel te doen. Mijn ogen reageren er goed op in de zin dat ze niet overdreven tranen, niet te droog zijn en ook niet irriteren. Dat had de opticien ook al gezien (daarom vond ik het zo balen dat ik ze niet inkreeg xD).



Overigens doe ik ze in met een rechtstaande spiegel. De reden dat ze net ingingen was omdat ik gebruik maakte van de spiegel van mijn vader (die ook harde lenzen heeft) en dat is een 'vergroot'spiegel'. Daardoor zie je het nog veel beter en dat leek te helpen.



Dank voor jullie tips! Stelt me gerust dat bij de meeste het op den duur wel werkt

Hoe hebben jullie de duur opgebouwd? Elke dag een uur erbij?
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 21 april 2017 @ 10:46:

Harde lenzen zijn afschuwelijk! Ik heb ze jaren gedragen en je houdt altijd het gevoel dat je gehandicapt bent, omdat je ze altijd voelt zitten. Ook het in en uit doen is een enorm gepiel en bij het minste of geringste stofje in je oog verga je van de pijn.

Na een jaar of acht ben ik overgestapt op zachte lenzen. Die zijn heel veel goedkoper en doe je zo in of uit.



Wat mij betreft een overstap van de hel naar de hemel.

Zachte lenzen hebben een geweldig draagcomfort, je voelt er niks van.

En ook een enorm voordeel: als ze een beetje viezig worden, haal ik gewoon even een paar nieuwe.



Kortom: als ik jou was, zou ik niet eens gaan proberen om aan die harde dingen te gaan wennen! Het wennen bestaat er namelijk vooral uit dat je je pijngrens aan het verschuiven bent.



Wat rot dat je zo'n ervaring ermee hebt gehad!

Ik moet zeggen dat ik er totaal geen pijn door heb. Natuurlijk voel ik ze zitten en dat is even wennen, maar zodra ik ze een paar uur in heb ben ik er al een stuk meer aan gewend. Het is meer het erin krijgen van die krengen wat even duurt xD
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 21 april 2017 @ 10:43:

[...]



Exact zo deed ik het ook. Oog een beetje wegdraaien, lens erin, oog terugdraaien (gaat automatisch), even rustig knipperen en dan zat hij vrijwel altijd goed.Ik heb zachte lenzen, maar dit is ook hoe ik het doe, niet kijken naar de vinger die je in je oog stopt... mijn zachte lenzen schieten dan vanzelf op z'n plek als ik knipper.
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 10:26:

Ik heb het opgegeven na twee weken. Als ik nu brilloos wil zet ik hem gewoon niet op.Je hoort niet vaak dat het helemaal niet lukt. Heb je ze wel in gehad? Mijn dochter heeft alleen geoefend, bij de opticien, met een vriendin, en ik heb de methode houdgreep geprobeerd Ze kreeg ze gewoon niet in en ging al knipperen als de lens nog niet eens bij haar oog was.
Alle reacties Link kopieren
Het inzetten ging bij mij eigenlijk meteen heel makkelijk. Ik heb nooit moeite gehad om iets tegen mijn oog te plaatsen.

Het wennen aan de lenzen zelf duurde denk ik een paar weken. In het begin voel je ze zitten natuurlijk, maar dat verdwijnt na een tijdje. Vandaar ook dat je moet opbouwen.



Ik deed het in het begin ook met een spiegel, liggend op een tafel. En een lamp erbij, zodat ik goed licht had. Ik kreeg toen ook de tip om de lens te vullen met een druppel vloeistof, zodat eerst het vocht op je oog komt en niet meteen het glas. Zorg dan wel dat je vloeistof niet te koud is, anders schrikt je oog zich rot
quote:brownie84 schreef op 21 april 2017 @ 11:11:

[...]





Ik heb zachte lenzen, maar dit is ook hoe ik het doe, niet kijken naar de vinger die je in je oog stopt... mijn zachte lenzen schieten dan vanzelf op z'n plek als ik knipper.Ik had ook zachte lenzen. En altijd een druppel vloeistof erin bij het inzetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kruidentheetje schreef op 21 april 2017 @ 10:44:

Ik was er met een paar weken wel aan gewend. In het begin ook enorm gestunteld, maar wat bij mij wel hielp was in ieder geval een spiegel gebruiken en focussen op je spiegelbeeld en vooral niet naar die vinger zelf kijken. Je lens leg je op het puntje van je wijsvinger, met je middelvinger trek je je onderste ooglid naar beneden en met je andere hand trek je je bovenste ooglid omhoog zodat je lens je oogleden niet kan raken.

Met er uit halen gebruik ik alleen mijn wijs- en middelvinger (soort knipbeweging) terwijl ik mijn onderste ooglid iets naar beneden trek met mijn ringvinger. Met duim en wijsvinger lukt het me niet, dan prik ik met mijn nagels in mijn ogen. Maar ik heb wel zachte lenzen, misschien lukt deze techniek niet met harde lenzen.



Harde lenzen werken inderdaad anders, het inzetten en eruithalen werkt niet zo bij harde lenzen.

Maar eigenlijk hoef je die niet eens echt op je oog te plaatsen. Je zet ze als het ware tussen je onderste ooglid en je oog en je oog geeft zelf het laatste duwtje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven