Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Ok, ik snap je beweegredenen. Als je nooit anders hebt gezien dan een moeder met bijstandsniveau, hebben jullie het nooit breed gehad. Het grote voordeel voor jou is dan wel, dat je je nu al snel rijk kunt voelen en vast met weinig rond kunt komen



Wat Reine zegt klinkt me redelijk als een uitgangspunt in de oren. Het hangt natuurlijk vreselijk af van je uitgavepatroon en wat je belangrijk vindt. De een woont klein maar gaat drie keer per jaar op vakantie, wij hebben een vrij groot huis (omdat er zo'n heerlijke tuin bij zat) en gaan juist weer wat minder vaak op vakantie.



Als je een beter beeld wilt krijgen kun je beginnen met het bijhouden van een kasboek. Op die manier krijg je inzicht in je uitgaven en weet je waar je veel geld aan uit geeft en waar weinig en kun je makkelijker keuzes maken (zo werkt dat tenminste voor mij).
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: € 1600 (excl reiskosten werk 24 uur)

Inkomen partner: € 2600

Kinderen: 1

Hypotheek/huur: € 900

Boodschappen: ongeveer € 80 per week incl luiers

Overige vaste lasten: € 1300 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: €8000 (vorig jaar getrouwd dus weer aan het opbouwen en we moeten heel veel aan het huis doen dit jaar)

Schulden: Nee

Extra kosten: Kinderopvang na teruggave € 400 per maand

Belastingteruggave doen we één keer per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: 0,--
Inkomen partner: 2500
Kinderen: nu nog 1 thuis
Hypotheek/huur: 0,--
Overige lasten: 800
Boodschappen: 100 per week
Schulden: nee
Saldo spaarrekening/beleggingsrekening: rond de 100.000
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 10-08-2019 11:17
99.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik woon samen, maar wij hebben onze financiën gescheiden.
Gezamenlijke lasten delen we naar rato en de rest doen we apart.
Geen kinderen of huisdieren.

Mijn persoonlijke rijtje:

Netto inkomen: 1800

Vaste lasten: 500
(Hypotheekrente -ben geen eigenaar- verzekeringen, gwl, boodschappen)

Benzine: 225

Studieschuld aflossen: 250

Sparen: 600
Van mijn spaargeld betaal ik vakanties, reparaties aan de auto, zorgkosten, en als ik iets duurs wil hebben dat ik even niet op de lopende rekening heb.
Spaargeld is voldoende om kleine financiële klappen op te vangen, verder leef ik nu en sparen om het sparen zegt mij niet zo veel.

Wat overblijft is voor leuke dingen, etentjes, kleding etc.

Kan er prima van rondkomen, kan niet alles doen wat ik maar wil maar hoef ook niet op een houtje te bijten.

Studieschuld is hoog, maar heb geen spijt. Ik los maandelijks meer af dan wettelijk verplicht ondanks de lage rente omdat ik er wel graag van af wil. Studieschuld is (vastgelegd) van mij alleen. Ik vind dat mijn partner, die altijd veel heeft gespaard, zijn geld niet aan mijn leuke studietijd hoeft te spenderen.
Consequentie is langer doorbetalen dan 15 jaar indien nodig (deze constructie kon ik nog kiezen, volgens mij is dit inmiddels niet meer aan de orde).
Alle reacties Link kopieren
netto inkomen: 2220

partner: nee

kinderen: 4

hypotheek: 940

overige lasten: 640

boodschappen: 500 p mnd

sparen: 0

schulden : 2.000

Vakantiegeld en 13e mnd daar reis ik van: 3 tot 4 x per jaar boek ik de goedkoopste tickets.
We reizen echt budget maar dus wel vaak. Ik geef weinig uit aan kleding, huis, luxe.Geen kapper ...2e hnds kleding....een oude fiets etc.
Wel zit ik graag op een terrasje omdat ik hard en veel werk en studeer. En ik bezuinig niet op sporten van de kinderen.
Leonie1983 schreef:
28-08-2016 11:32
Inkomen mijzelf: €4200 netto
Inkomen manlief: €3800
Hypotheek/huur: €0,-
Ik weet dat ik het niet zou moeten zijn maar hier word ik dus stikjaloers van en voel me een enorme mislukking met mijn hoog opgeleid zijn en net rond kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
10-06-2018 01:47
Ik weet dat ik het niet zou moeten zijn maar hier word ik dus stikjaloers van en voel me een enorme mislukking met mijn hoog opgeleid zijn en net rond kunnen komen.
Herkenbaar, blankepit, ik doe momenteel een job onder mijn niveau omdat ik met mijn hoog diploma niets vind... Hoe erg, zo lang gestudeerd voor niets en me nu bijgevolg steendood vervelen op een job die te makkelijk is...


Inkomen: 1750 euro en een bedrijfswagen voor 38u pw, man 1650 netto voor 36u

Kinderen: 1 op komst

Hypotheek/huur: €900

Boodschappen: om en bij de 100 euro, afhankelijk van of we ook drank meenemen, maar dan is het vaak duurder!

Overige vaste lasten:  eigenlijk geen idee.. verzekeringen ed per jaar geloof ik 700 euro ongeveer

Saldo spaarrekening: op mijn eigen spaarrekening 20000, maar we hebben ook een gezamenlijke

Schulden: Nee

Extra kosten: nu zal de baby wel wat extra gaan kosten!
Alle reacties Link kopieren
Baan: Zakelijke dienstverlening, beleid, 32 uur per week

Netto salaris: 3800

Relatie: ja

Baan van je partner: Zorg & Welzijn, 18 uur per week

Netto salaris partner: 1800

Kinderen: 2 uitwonend, niet financieel afhankelijk

Hypotheek: € 300,- (bruto)

Boodschappen: ongeveer €100 euro per week

Overige vaste lasten: €1500,- (verzekeringen, benzine, openbaarvervoer, internet, enz.)

Saldo spaarrekening: € 30.000

Sparen: € 1000,- per maand

Schulden: € 50.000 (hypotheek)

Giften aan goede doelen: € 940,- per maand

Extra kosten: 0

Wegens toch wel ernstige, progressieve ziekte zijn we een paar jaar geleden veel goedkoper gaan wonen (konden geen hoge hypotheek krijgen en komen niet in aanmerking voor sociale huur, maar over enkele jaren waarschijnlijk wel sterke inkomensdaling door arbeidsongeschiktheid), hebben 2e auto weggedaan en zijn veel via OV gaan reizen. Met boodschappen letten we op de aanbiedingen, maar kopen wel goede producten. We koken en eten gezond en lekker. Gaan een paar keer per maand uit eten. Hebben relatief veel vrije tijd samen. Omdat we het zelf financieel zo goed hebben, willen we anderen daarin laten delen, vandaar het hoge bedrag aan giften (die zijn wel bijna allemaal aftrekbaar voor de belasting, dus krijgen jaarlijks ook veel terug van de Belastingdienst). 1 x per jaar goed op vakantie en zijn dan € 3000,- - € 4000,- kwijt.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
10-06-2018 08:03
Baan: Zakelijke dienstverlening, beleid, 32 uur per week

Netto salaris: 3800

Relatie: ja

Baan van je partner: Zorg & Welzijn, 18 uur per week

Netto salaris partner: 1800

Kinderen: 2 uitwonend, niet financieel afhankelijk

Hypotheek: € 300,- (bruto)

Boodschappen: ongeveer €100 euro per week

Overige vaste lasten: €1500,- (verzekeringen, benzine, openbaarvervoer, internet, enz.)

Saldo spaarrekening: € 30.000

Sparen: € 1000,- per maand

Schulden: € 50.000 (hypotheek)

Giften aan goede doelen: € 940,- per maand

Extra kosten: 0

Wegens toch wel ernstige, progressieve ziekte zijn we een paar jaar geleden veel goedkoper gaan wonen (konden geen hoge hypotheek krijgen en komen niet in aanmerking voor sociale huur, maar over enkele jaren waarschijnlijk wel sterke inkomensdaling door arbeidsongeschiktheid), hebben 2e auto weggedaan en zijn veel via OV gaan reizen. Met boodschappen letten we op de aanbiedingen, maar kopen wel goede producten. We koken en eten gezond en lekker. Gaan een paar keer per maand uit eten. Hebben relatief veel vrije tijd samen. Omdat we het zelf financieel zo goed hebben, willen we anderen daarin laten delen, vandaar het hoge bedrag aan giften (die zijn wel bijna allemaal aftrekbaar voor de belasting, dus krijgen jaarlijks ook veel terug van de Belastingdienst). 1 x per jaar goed op vakantie en zijn dan € 3000,- - € 4000,- kwijt.
Wow, wat veel! :O Zelfs in verhouding met wat jullie zelf hebben.
elfjetwaalfje schreef:
10-06-2018 08:03
Baan: Zakelijke dienstverlening, beleid, 32 uur per week

Netto salaris: 3800

Relatie: ja

Baan van je partner: Zorg & Welzijn, 18 uur per week

Netto salaris partner: 1800

Kinderen: 2 uitwonend, niet financieel afhankelijk

Hypotheek: € 300,- (bruto)

Boodschappen: ongeveer €100 euro per week

Overige vaste lasten: €1500,- (verzekeringen, benzine, openbaarvervoer, internet, enz.)

Saldo spaarrekening: € 30.000

Sparen: € 1000,- per maand

Schulden: € 50.000 (hypotheek)

Giften aan goede doelen: € 940,- per maand

Extra kosten: 0

Wegens toch wel ernstige, progressieve ziekte zijn we een paar jaar geleden veel goedkoper gaan wonen (konden geen hoge hypotheek krijgen en komen niet in aanmerking voor sociale huur, maar over enkele jaren waarschijnlijk wel sterke inkomensdaling door arbeidsongeschiktheid), hebben 2e auto weggedaan en zijn veel via OV gaan reizen. Met boodschappen letten we op de aanbiedingen, maar kopen wel goede producten. We koken en eten gezond en lekker. Gaan een paar keer per maand uit eten. Hebben relatief veel vrije tijd samen. Omdat we het zelf financieel zo goed hebben, willen we anderen daarin laten delen, vandaar het hoge bedrag aan giften (die zijn wel bijna allemaal aftrekbaar voor de belasting, dus krijgen jaarlijks ook veel terug van de Belastingdienst). 1 x per jaar goed op vakantie en zijn dan € 3000,- - € 4000,- kwijt.
Waarom geef je zoveel aan goede doelen? En waarom kun je met zo'n hoog inkomen niet gewoon kopen?
Alle reacties Link kopieren
Getrouwd, wonen en werken in Belgie (lonen iets lager, maar sommige kosten ook, zoals mutualiteit ipv zorgverzekering)

Gezamenlijk inkomen: 3800 euro netto
Auto van de zaak met tankkaart die ook privé gebruikt mag worden
Maaltijdscheques
Exclusief bonus, eindejaarsuitkering, vakantiegeld en belastingsteruggave. Deze gebruiken we voor de verbouwingen van ons huis.

Hypotheek: 760 euro

Vaste kosten: ongeveer 550 euro (gaat veel minder worden, omdat de tweede auto weggaat)

Boodschappen: maaltijdscheques + 100 euro

Privé lening man: 235 euro

Huisdieren (hond, paard, kippen en konijnen): 200 euro

Ziektekosten: wisselend maar ongeveer 60 euro, valt binnenkort helemaal weg

Sparen: gaat momenteel naar de bouw, staat wel altijd minimum 3000 euro op voor noodgevallen

Zakgeld: elk 200 euro (ook voor kleding, etentjes etc)

Onze renovatie kost heel veel geld, maar dat is een weloverwogen keuze. Momenteel is onze spaarrekening redelijk leeg aangezien we ramen gekocht hebben en daarnaast een weiland voor ons paard. Op vakantie is voor ons een weekendje naar en buurland. Verder geen nood aan vakanties. Als de verbouwingen klaar zijn willen we misschien minder gaan werken. Financieel kan het best :)
Always believe that something wonderful is about to happen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-06-2018 08:38
Waarom geef je zoveel aan goede doelen? En waarom kun je met zo'n hoog inkomen niet gewoon kopen?
We geven veel aan goede doelen omdat we vinden dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld en we zo kunnen bijdragen aan een (iets) eerlijker verdeling. Het is ons ook maar in de schoot geworpen, we hebben goed verdienen of carriere maken nooit als doel gehad.

Omdat de kans op vroegtijdig overlijden dermate groot is dat een bank het risico niet wil lopen, daardoor geen levens verzekering mogelijk en daardoor geen hoge(re) hypotheek.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
10-06-2018 08:53
We geven veel aan goede doelen omdat we vinden dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld en we zo kunnen bijdragen aan een (iets) eerlijker verdeling. Het is ons ook maar in de schoot geworpen, we hebben goed verdienen of carriere maken nooit als doel gehad.

Omdat de kans op vroegtijdig overlijden dermate groot is dat een bank het risico niet wil lopen, daardoor geen levens verzekering mogelijk en daardoor geen hoge(re) hypotheek.
Maar daarmee doe je jezelf dus te kort. Met zo'n hoog gezamenlijk inkomen had je allang een huis vrij kunnen krijgen ipv nog aan 'n hypotheek vast te moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-06-2018 09:03
Maar daarmee doe je jezelf dus te kort. Met zo'n hoog gezamenlijk inkomen had je allang een huis vrij kunnen krijgen ipv nog aan 'n hypotheek vast te moeten zitten.
We hebben niet altijd zo'n hoog gezamenlijk inkomen gehad en hebben altijd veel weg gegeven. We zijn zelf niets tekort gekomen. We geven niet om status. Toen ik de dood in de ogen heb gekeken werd alles anders, inclusief mijn prioriteiten.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd: 33
Baan: woonbegleider zorg/welzijn 36 uur
Inkomen: 2250 netto
inkomen partner: Allebei ons eigen huis
Kinderen: geen kinderwens
Hypotheek/huur: 570 bruto annuïteit
Overige lasten: 875
Uitjes/vakantie: 100 p/m (HRA) en alle onverwachtse extra's
Boodschappen: 100 p/m
Sparen: 1500 p/m incl vakantiegeld/eindejaarsuitkering
Spaarrekening: 34000
Schulden: Gelukkig niet meer (Mijn hypotheek zie ik toch meer als vermogensopbouw dan schuld)
fireme wijzigde dit bericht op 10-06-2018 09:54
6.12% gewijzigd
elfjetwaalfje schreef:
10-06-2018 09:23
We hebben niet altijd zo'n hoog gezamenlijk inkomen gehad en hebben altijd veel weg gegeven. We zijn zelf niets tekort gekomen. We geven niet om status. Toen ik de dood in de ogen heb gekeken werd alles anders, inclusief mijn prioriteiten.
Een dak boven je hoofd is geen status maar gewoon noodzaak.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
10-06-2018 09:23
We hebben niet altijd zo'n hoog gezamenlijk inkomen gehad en hebben altijd veel weg gegeven. We zijn zelf niets tekort gekomen. We geven niet om status. Toen ik de dood in de ogen heb gekeken werd alles anders, inclusief mijn prioriteiten.
:hug:
Selin26 schreef:
10-06-2018 07:31
Herkenbaar, blankepit, ik doe momenteel een job onder mijn niveau omdat ik met mijn hoog diploma niets vind... Hoe erg, zo lang gestudeerd voor niets en me nu bijgevolg steendood vervelen op een job die te makkelijk is...
Mijn situatie is weer net wat anders vanwege alleenstaand plus alimentatieverplichtingen. Ik zag gisteren op het nieuws dat het kabinet nu echt werk gaat maken om de partneralimentatie van 12 jaar naar 5 jaar terug te brengen dus dat is netjes voor toekomstige gevallen.

Maar mijn punt: Ik merk dat er een groot verschil bestaat tussen alleenstaand zijn of samenwonen wat betreft het besteedbaar inkomen. En dan heb ik het over alleenstaanden met modaal inkomen of hoger die niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning en allerlei toeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
10-06-2018 11:07
Mijn situatie is weer net wat anders vanwege alleenstaand plus alimentatieverplichtingen. Ik zag gisteren op het nieuws dat het kabinet nu echt werk gaat maken om de partneralimentatie van 12 jaar naar 5 jaar terug te brengen dus dat is netjes voor toekomstige gevallen.

Maar mijn punt: Ik merk dat er een groot verschil bestaat tussen alleenstaand zijn of samenwonen wat betreft het besteedbaar inkomen. En dan heb ik het over alleenstaanden met modaal inkomen of hoger die niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning en allerlei toeslagen.

Ik heb een eigen huishouden/ hypotheek, verdien iets bovenmodaal en spaar vaak meer dan stellen die 2x modaal verdienen. Ligt toch vooral aan je uitgaven/ eisen/ wensen.

Partneralimentatie moeten ze gewoon helemaal afschaffen of maximaal een jaar. Gekkigheid van de jaren '60 anno 2018.
fireme wijzigde dit bericht op 10-06-2018 11:29
7.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Baan: teamleider in het onderwijs

Inkomen: 2350 euro (32 uur)
Inkomen partner: 2100 euro (32 uur), incl. leaseauto

Kinderen: 4 (waarvan 3 in co-ouderschap)

Hypotheek/huur: 900 euro p.m.

Boodschappen: ca. 100 euro p.w.

Kinderopvang: netto 400 euro p.m.

Overige vaste lasten (verzekeringen, gwl, benzine voor 2e auto, etc.): ca. 1200 euro

Saldo spaarrekening: 25.000 euro (waarvan grootste deel op studierekening voor de kinderen)

Schulden: ja, restschuld vorige huis: ca. 20.000 euro

We hebben de afgelopen jaren ontzettend veel afgelost aan restschulden, omdat we door omstandigheden beiden ons huis met verlies verkocht hebben. We vonden het echter belangrijk om daarnaast voor onszelf en de kinderen wel leuke dingen te blijven doen. Anders waren we wellicht al schuldenvrij geweest. Eind dit jaar ontvangen we een gift waardoor we het laatste deel van de schuld kunnen aflossen. Dan willen we meer gaan sparen en extra gaan aflossen om de hypotheeklasten te verlagen.
FireMe schreef:
10-06-2018 11:26
Ik heb een eigen huishouden/ hypotheek, verdien iets bovenmodaal en spaar vaak meer dan stellen die 2x modaal verdienen. Ligt toch vooral aan je uitgaven/ eisen/ wensen.

Partneralimentatie moeten ze gewoon helemaal afschaffen of maximaal een jaar. Gekkigheid van de jaren '60 anno 2018.
Ben ik het niet mee eens; het gaat om je besteedbaar inkomen. Wat je daarmee doet is een 2e. Bij twee inkomens is dat een totaal andere wereld dan met één.

Moet nog maar zien of de wet er doorheen komt want de Raad van State vond in 2015 nog dat het terugbrengen van de partneralimentatie slecht voor vrouwen was omdat die op het moment van scheiding vaak een grote achterstand op de arbeidsmarkt en meer zorgtaken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
10-06-2018 11:55
Ben ik het niet mee eens; het gaat om je besteedbaar inkomen. Wat je daarmee doet is een 2e. Bij twee inkomens is dat een totaal andere wereld dan met één.

Moet nog maar zien of de wet er doorheen komt want de Raad van State vond in 2015 nog dat het terugbrengen van de partneralimentatie slecht voor vrouwen was omdat die op het moment van scheiding vaak een grote achterstand op de arbeidsmarkt en meer zorgtaken hebben.

Maar als je een dubbel inkomen hebt en gedeelde vaste lasten dan is het toch logisch dat je meer dan het dubbele overhoudt...? dat is 'de tragiek' van single zijn zullen we maar zeggen.
FireMe schreef:
10-06-2018 12:02
dat is 'de tragiek' van single zijn zullen we maar zeggen.
Ja dat klopt :there:
En speciaal voor singles met een inkomen boven de sociale huur- en toeslagengrens.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het verschil erg groot is en dat de maatschappij bijna niet meer is ingericht op dit soort eenverdieners.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven