Boek schrijven en advies

21-04-2017 15:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
volledig uit een geintje is het ooit begonnen. Ik ging een boek schrijven. Samen met een andere forummer die inmiddels tot mijn innercircle behoort zouden we mee doen aan de nanowrimo, waarbij je in de maand november door iedere dag te schrijven een novelle schrijft van 50.000 woorden. Vol goede moed begonnen we, echter werk, gezin en alles daaromheen zorgde ervoor dat we geen tijd genoeg konden besteden en dus dreef het af. Toch ben ik langzaam verder gegaan met mijn verhaal en inmiddels zit ik op ruim 43000 woorden en vind ik het echt leuk.



Een aantal mensen zijn mijn schaduwlezers. Na al dat getyp lees je over je eigen fouten maar vooral over je eigen inconsistenties heen, en dus is meelezen zeer gewaardeerd. Uiteraard heeft iedereen een mening en tips en tops maar ook flops. Prima, dat mag, maar of ik er wat mee doe is aan mij natuurlijk.



Nu kreeg ik de tip om de karakters meer uit te diepen. Invulling te geven aan wie ze zijn, waar ze vandaan komen, waarom ze zijn wie ze zijn. Behalve bij de hoofdpersoon is het wat wazig om de andere karakters heen. Ok, goeie tip... neeeee riep iemand anders. Dat moet je juist niet doen! Die wazigheid is juist wat de spanning in je boek houdt..



Dus; wat vinden jullie fijn om te lezen. Wil je van ieder karakter het hoe en wat weten? Moeten ze allemaal een grotere uitlichting hebben? Of is dat niet belangrijk zolang de verhoudingen maar duidelijk zijn?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik denk dat het het belangrijkste is dat het voor jou duidelijk is. J.K. Rowling heeft bijvoorbeeld van ALLE leerlingen die in hetzelfde leerjaar als Harry zaten alle details uitgewerkt, voor zichzelf. Zo kon zij consequent blijven.



Wel is het belangrijk om, als je erop uit bent om het ook gepubliceerd te krijgen, niet enkel 'flat caracters' neer te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat jouw boek straks lezen?

Verder haat ik slecht uitgewerkte personages en verhaallijnen, daar lees je (vaak) uit dat het om een onervaren schrijver gaat (vind ik). Dusja ik zou de eerste tipgever volgen. Maar ook goed nadenken voor welke doelgroep je schrijft. Maakt nogal veel uit
Alle reacties Link kopieren
quote:R-Woman schreef op 21 april 2017 @ 15:44:

Wie gaat jouw boek straks lezen?

Verder haat ik slecht uitgewerkte personages en verhaallijnen, daar lees je (vaak) uit dat het om een onervaren schrijver gaat (vind ik). Dusja ik zou de eerste tipgever volgen. Maar ook goed nadenken voor welke doelgroep je schrijft. Maakt nogal veel uit Er is een verschil tussen slecht uitgewerkte verhaallijnen en personages en een hele personage verdieping. En de doelgroep waar ik voor schrijf is me duidelijk. Dat staat los van mijn vraag
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 21 april 2017 @ 15:43:

Ik denk dat het het belangrijkste is dat het voor jou duidelijk is. J.K. Rowling heeft bijvoorbeeld van ALLE leerlingen die in hetzelfde leerjaar als Harry zaten alle details uitgewerkt, voor zichzelf. Zo kon zij consequent blijven.



Wel is het belangrijk om, als je erop uit bent om het ook gepubliceerd te krijgen, niet enkel 'flat caracters' neer te zetten.Klopt! Dat van jk Rowling had ik ook gelezen ja. In t naslag werk wat ik ernaast bijhoud zijn alle karakters duidelijk omschreven en ook hun verbanden of details. Maar dat is voor mezelf en niet voor de lezer.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Als jet het voor jezelf allemaal op een rijtje hebt, hoef je het niet allemaal letterlijk op te schrijven. Meer show, don't tell dus. Ik vind zelf niets ergelijkers dan een personage waarvan de hele tijd wordt gezegd dat het een bepaalde karaktereigenschap bezit terwijl al zijn uitspraken en acties van het tegenovergestelde getuigen. Laatst heb ik nog een boek om die reden niet uitgelezen. De hoofdpersoon was zogenaamd heel intelligent en stoer, en ze deed zo ontzettend dom en zwak dat ik er niet meer tegen kon.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van uitgewerkte personages, niks leest vervelender dan een vlak, niet goed uitgewerkt verhaal en dito personages.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van goed uitgewerkte personages, maar dit hoeft niet gelijk op de eerste pagina te gebeuren. Ik vind het fijn als je een personage leert kennen gedurende het verhaal, door hoe iemand zich gedraagt, door wat iemand verteld enz. Dan kun je een beetje puzzelen als lezer en ik denk dat je als schrijver ook meer kanten op kunt met zo'n personage. Ik merk dat als een personage gelijk al helemaal toegelicht wordt, dat zo'n personage vaak vlak wordt/lijkt. Men is zus of zo, en ontwikkelt zich verder niet. Sowieso, gelijk een berg details onthoudt je niet.



En wat 2koffie zegt. Een tijdje geleden een verhaal gelezen waarin de hoofdpersoon neergezet werd als een intelligente, ambiteuze, kritische vrouw. Maar zelfs een gemiddelde heldin van een bouquetreeksboekje is niet zo onnozel.



Oh ja, het moet wel geloofwaardig blijven. Dus dat de handelingen van de personages logisch lijken binnen de kaders van het verhaal en het personage. Natuurlijk kan een slapjanus een ruggegraat kweken enzo, maar dan wel op een plausibele manier. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het leuke van schrijven is dat een verhaal eigenlijk zichzelf schrijft en de personages dus ook. Tenzij ze ondergeschikt worden gemaakt aan bijvoorbeeld historische details, of zoals ik nu lees in een boek, forensische en opsporingsdetails. Dan is het meer dat er een personage nodig is, maar wie dat is maakt dan niet uit. En dat merk je. Alle feiten kloppen, behalve de hoofdpersoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 21 april 2017 @ 16:06:

Het leuke van schrijven is dat een verhaal eigenlijk zichzelf schrijft en de personages dus ook. Tenzij ze ondergeschikt worden gemaakt aan bijvoorbeeld historische details, of zoals ik nu lees in een boek, forensische en opsporingsdetails. Dan is het meer dat er een personage nodig is, maar wie dat is maakt dan niet uit. En dat merk je. Alle feiten kloppen, behalve de hoofdpersoon.





Soms heb je ook wel eens dat je denkt; wat een leuk idee van die schrijven, maar wat bar slecht uitgewerkt.



To, ik welk genre zit je?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ken je het boek A Little Life? Daar leer je de hoofdpersonen heel goed kennen (ietsjes minder had ook gemogen..), maar nergens wordt beschreven hoe ze eruit zien (ik weet wel van een rolstoel, maar niet welke kleur ogen hij heeft). Vind ik een plus, zo kan ik zelf mijn fantasie erop loslaten. In Fifty Shades (sorry!) lees je elke twee bladzijdes hoe mooi de grijze ogen van Christian zijn. Zo moet het dus niet :-)
Onmogelijk iets over te zeggen zonder de tekst gelezen te hebben.

In het ene boek brengt het spanning, dat je de personen om wie het gaat niet kent en niet snapt.

In het andere boek is het alleen maar ergerlijke luiheid van de schrijver.
Ik hou van goede schrijvers die schrijftechnieken beheersen en over voldoende schrijfregisters beschikken. Meestal komen daar mooie romans van.
Vind de alwetende verteller meestal het boeiendst om te lezen, zelden de roman vanuit de ik-persoon verteld, Hou van de idee God, ondanks dat ik niet in zoiets kan geloven. Een schrijver die mij ervan weet te overtuigen de taal meester te zijn en niet andersom. Een kunstenaar, dus.
"Innercircle" klinkt wel retegoed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven