Zwangerschapsverlof: hoe deed/doe jij het?

21-04-2017 15:45 75 berichten
Ondertussen ruim 13 weken zwanger en binnenkort wil ik met mijn werkgever het gesprek aan gaan over hoe we het gaan doen.



Voor mij staat al vast dat ik 32 uur wil werken na de bevalling. Maar hoe ik het met verlof wil doen is voor mij nog een grote vraag. Met 34 of 36 weken verlof? Na 10-12 weken aan het werk? Eigenlijk vind ik dat veel te vroeg. Maar wat dan? IKB inzetten? Ouderschapsverlof? Vakantie opnemen? Onbetaald verlof?



Ben benieuwd naar ervaringsverhalen.
Ik heb meerdere zwangere collega's gehad die met 36 weken met verlof wilden en ze zijn allemaal met 34 weken gegaan. Ik denk dat je het niet moet onderschatten, zeker als je nu 40 uur werkt.
Dat is zo persoonlijk. De ene loopt de zwangerschap door met twee vingers in de neus en werkt tot 36 weken, de ander haalt net de 34 weken of valt zelfs eerder uit. En dat ligt niet aan een zittend of staand beroep. Na het verlof aan het werk is er ook zo eentje, ik was blij weer aan het werk te kunnen en had spijt dat ik er vakantie achter had geplakt. Ik had een heel rustige baby en die had het heel leuk op de opvang. Dat kon ik me van tevoren niet voorstellen, maar toch was het zo.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er denk ik ook aan hoe de rest van de zwangerschap verloopt, ik werkte 4 dagen en had een makkelijke zwangerschap dus ik ben doorgegaan tot 36 weken ( wel ruim van tevoren besproken ) heb maar 1,5 week thuisgezeten toen de kleine geboren werd.. na mijn verlof heb ik 4 weken vakantie opgenomen en ben ik 3 dagen gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alle (3) mijn zwangerschappen met 36 weken met verlof gegaan. Ook heb ik het altijd verlengd met nog wat vakantie weken. Nu bij de laatste heb ik ook nog 11 weken ouderschapsverlof na het zwangerschapsverlof genomen, en daarna dus nog vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer verlof hangt ook af van hoe je je tegen die tijd voelt. En wat voor werk je doet?

Ik heb er vakantie achteraan geplakt.
Ik ben twee keer met 36 weken met verlof gegaan. Eerste keer na 16 weken weer gaan werken, tweede keer na vijf maanden. Dat laatste beviel me stukken beter. Heb overigens mijn vakantiedagen en ouderschapsverlof ingezet om dat te regelen.
Twee keer met 34 weken met verlof. Eerste keer ging niet anders, tweede keer op aandringen van mijn man en was een verstandige beslissing. Beide keren verlof verlengd met wat vakantie en een halve maand volledig ouderschapsverlof. Ik was er na na 10 weken mentaal echt nog niet aan toe om te gaan werken.

Ik had overigens een zeer flexibele werkgever, wat hem betreft mocht ik last minute beslissen als ik langer door wilde werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 36 weken zwangerschap met verlof gegaan, ik had een makkelijke zwangerschap en de afspraak met werkgever dat ik het zou aangeven wanneer ik toch eerder wilde gaan, aangezien ik in de horeca werk en dat met een zwangerschap toch zwaar is.



Heb het volgehouden tot de 36 weken maar had het de laatste week wel erg zwaar.



Het is gewoon persoonlijk en hoe je zwangerschap is en hoe jij jezelf voelt.

Je kunt altijd doen wat ik heb gedaan, 36 weken aanhouden, mocht het te zwaar worden of je houd het niet vol, dat je dan aangeeft toch met 34 weken te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zo bizar ook dat je dat nu al moet aangeven. Ik wilde met 35 weken met verlof, maar moest verplicht met 32 weken al stoppen vanwege flinke harde buiken.

Toen de kleine 6 maanden was ben ik weer gaan werken. Heb ouderschapsverlof daarvoor opgenomen en nog wat vakantie.
quote:OldWood schreef op 21 april 2017 @ 15:57:

Ik ben met 36 weken zwangerschap met verlof gegaan, ik had een makkelijke zwangerschap en de afspraak met werkgever dat ik het zou aangeven wanneer ik toch eerder wilde gaan, aangezien ik in de horeca werk en dat met een zwangerschap toch zwaar is.



Heb het volgehouden tot de 36 weken maar had het de laatste week wel erg zwaar.



Het is gewoon persoonlijk en hoe je zwangerschap is en hoe jij jezelf voelt.

Je kunt altijd doen wat ik heb gedaan, 36 weken aanhouden, mocht het te zwaar worden of je houd het niet vol, dat je dan aangeeft toch met 34 weken te gaan.Dat gaat denk ik een lastige worden. Het begin van mijn verlof valt in een periode waarin veel collega's vakantie gepland hebben. Als werken niet meer gaat gaat het natuurlijk niet maar ik zadel mijn collega's dan wel met een aardig probleem op.
Ik was van plan met verlof te gaan met 36 weken, en dat ging op een maandag in, maar toen werd mijn zoontje al die zondag geboren, dus dat verlof heb ik nooit gehad. Voor een tweede zou ik om die reden denk ik met 34 weken met verlof gaan. Fysiek ging het trouwens prima, om tot dat moment door te werken.



Verder ben ik gewoon gaan werken nadat de totale duur van 16 weken voorbij was en vond dat eigenlijk wel fijn.
Beide keren met 34 weken met verlof gegaan (en aansluitend een paar weken extra verlof opgenomen).

Had echt geen puf om tot de 36 weken door te gaan door bekkengedoe, reistijd (ov in de spits) en mijn hoofd stond er ook gewoon niet meer naar.
quote:dolfijntje01 schreef op 21 april 2017 @ 15:58:

Zo bizar ook dat je dat nu al moet aangeven. Ik wilde met 35 weken met verlof, maar moest verplicht met 32 weken al stoppen vanwege flinke harde buiken.

Toen de kleine 6 maanden was ben ik weer gaan werken. Heb ouderschapsverlof daarvoor opgenomen en nog wat vakantie.Oh ik moet nog niks doorgeven hoor. Maar ik wil het graag geregeld hebben ivm aankomende wisseling van LG.
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 15:59:

[...]



Dat gaat denk ik een lastige worden. Het begin van mijn verlof valt in een periode waarin veel collega's vakantie gepland hebben. Als werken niet meer gaat gaat het natuurlijk niet maar ik zadel mijn collega's dan wel met een aardig probleem op.Is het in principe niet de verantwoordelijkheid van jouw werkgever om ervoor te zorgen dat het geen probleem is? Ik zou dit absoluut niet zo zien zoals jij het benoemd namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide keren tot 36 weken gewerkt.

Had na mijn zwangerschapsverlof nog een maand onbetaald zwangerschapsverlof, via de CAO. Daarna nog 3 weken vakantie.

Achteraf een goede keuze, want ik bleek mijn verlof voor de bevalling inderdaad veel minder hard nodig te hebben gehad dan erna. Ik was blij dat ik na de bevalling nog zo lang thuis kon blijven.
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 15:59:

[...]



Dat gaat denk ik een lastige worden. Het begin van mijn verlof valt in een periode waarin veel collega's vakantie gepland hebben. Als werken niet meer gaat gaat het natuurlijk niet maar ik zadel mijn collega's dan wel met een aardig probleem op.

Dat is een probleem dat jouw leidinggevende moet oplossen, niet jij of je collega's.

Ik ben beide keren dat ik met verlof was gewoon vervangen door een externe medewerker.
Beide keren met een week vakantie vooraf al met 33 weken met verlof gegaan. De eerste keer was dat zeker fijn, aangezien oudste zich al met 36 weken en 4 dagen aandiende!



Mijn idee voor het verlof was als volgt: de eerste maand na de bevalling heb je werkelijk geen idee wat er aan de hand is en wat je aan het doen bent. De tweede maand begint alles zijn plek te krijgen en begin je je draai te vinden. De derde maand kun je rustig beginnen te genieten en krijg je een beetje een ritme. En dan moet je al weer aan het werk.

Om die reden heb ik beide keren drie maanden (ik geloof 10 weken) full time ouderschapsverlof genomen en dat was heerlijk. Het gaf me rust tijdens slapeloze nachten (dan hoefde ik niet te denken 'over 5,4,3 weken moet ik al weer aan het werk, hoe moet dat nou??!!!' omdat ik nog zeeen van tijd had) en het gaf me rust tijdens dagen dat kind heel veel aandacht vroeg (ik heb nog zeeen van tijd om alles te doen wat ik verder nog wil doen).

Na 10 weken zeiden wij tegen elkaar 'wat een geluk dat ik nog zo lang verlof heb. Anders hadden we nu dit kleine wurmpje naar de opvang moeten brengen met de mededeling 'doe maar wat, dat doen wij namelijk ook'



Overigens was ik achteraf nog blijer dat ik het vooraf zo bedacht had, omdat ik bij de eerste een keizersnee kreeg en pas na 5 weken voor het eerst alleen naar buiten kon met onze baby. Moet er niet aan denken dat ik 5 weken later al weer aan het werk had gemoeten!



Ik ben trouwens 32 uur gaan werken, maar dat deed ik eigenlijk altijd al.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 15:59:

[...]



Dat gaat denk ik een lastige worden. Het begin van mijn verlof valt in een periode waarin veel collega's vakantie gepland hebben. Als werken niet meer gaat gaat het natuurlijk niet maar ik zadel mijn collega's dan wel met een aardig probleem op.Niet jouw probleem, ze weten dat je zwanger bent en met verlof gaat straks, dus ze kunnen nu al regelen qua personeel en bezetting die weken.
Ik had echt niet met 36 weken pas met verlof gekund. Met 32 weken al gegaan vanwege BI en ben heel blij daarmee, want van week 32 t/m week 36 voelde ik me goed, nu is het weer complete bagger en kan letterlijk niet eens koken, te ziek/zwak/misselijk voor.



Dus heb 5 leuke weken gehad en nu speel ik kasplantje tot hij er is

Qua erna: als hij 5 maanden is gaat hij naar het kdv. Net voor de eenkennigheidsfase zou kunnen beginnen.



Maar ken weinig mensen die 40 uur volhouden tot 36 weken. Mijn ene collega heeft het gedaan maar de laatste 3 weken was ze echt een soort zombie en heel veel harde buiken en hoge bloeddruk enzo, dus echt goed was het niet voor haar.
Beide zwangerschappen bij 36 weken gestopt: werkte 4 dagen in de week.

Flexibele baas: heb laatste week ( week 35 ) halve dagen gewerkt ivm harde buiken, 1x binnen 5 dagen na start verlof bevallen; 2e x binnen 7 dagen na start verlof. Had dus lekker veel 'extra' kraamtijd, ben dus ook gewoon weer na 16 weken aan het werk gegaan.

Was blij dat ik in goede gezondheid vroeg ben bevallen, maar ook wel weer jammer dat ik geen rustige' ik-tijd' meer had, maar ja, wel een prachtig kind voor terug
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de eerste keer met 34 weken bevallen (en dus met verlof gegaan) en de tweede keer ook met 34 weken met verlof gegaan maar nog niet gelijk bevallen. Allebei de keren ben ik na 10 weken na de uitgerekende datum weer gaan werken. Na mijn eerste zwangerschap/premature bevalling heb ik in die weken ook nog een nieuwe baan gezocht. Dat was best stressvol en op zich niet echt aan te raden, maar op dat moment had ik geen andere keuze.
Alle reacties Link kopieren
Ik viel alle keren voortijdig uit. Ik moest stoppen van de gynaecoloog.

Na mijn bevallingen heb ik alle keren mijn ouderschapsverlof volledig opgenomen en zo een half jaar thuis kunnen blijven. Heerlijk vond ik het, vooral om er voor mijn kind te kunnen zijn aan het begin van het leven.

Weer gaan werken was daarna ook erg fijn!
Alle reacties Link kopieren
Fulltime doorwerken tot 36 weken is alleen te doen als je een zwangerschap hebt zonder al te veel problemen. Ik zit nu ook in mijn verlof en ben doorgegaan tot 36 weken, gelukkig heb ik werk waarbij ik vrij ben mijn werkzaamheden af te wisselen (even bureauwerk, even staan, even lopen). Ondanks een probleemloze zwangerschap zagen de laatste 2 werkweken er zo uit; wakker worden (6uur), werken, eten, slapen (20 uur). Weinig puf voor wat anders dus. Ben wel blij dat ik het gedaan heb want 4 weken tot de uitgerekende datum is voldoende om tot rust te komen (ben vandaag uitgerekend en alles staat al een tijdje klaar).



Na mijn verlof (12weken) plak ik er nog vakantieuren van vorig jaar achteraan (4weken). Daarna wil ik het werk rustig aan gaan oppakken, eerste week 2 daagjes en opbouwen tot 4 dagen door gebruik te maken van mijn vakantieuren van dit jaar (bijna 6weken) zo kan ik tot de jaarwisseling doorgaan met 4 dagen werken. Vanaf januari wil ik kijken of en hoe ik ouderschapsverlof ga opnemen.

Zoals al gezegt, de baby is er nog niet dus ik kan niet zeggen hoe het bevalt, wel heb ik afgesproken met mijn leidinggevende dat dit het idee is maar dat ik niet weet of het haalbaar is.



Bedenk ook dat het aantal uren dat je ouderschapsverlof krijg afhankelijk is van je contracturen, misschien kun je beter 40 uur contract houden, ouderschapsverlof opnemen en als dat op is je uren aanpassen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde graag tot 35 of 36 weken werken om erna wat langer te hebben, maar dat was door complicaties vanaf week 30 helaas echt niet haalbaar. Ik heb vanaf week 32 halve dagen gewerkt en ben met 34 weken met verlof gegaan. Ik was na 6-8 weken pas zo'n beetje echt hersteld van de keizersnede en had er niet aan moeten denken om dan bij 10 weken al weer te moeten werken. Ik was dus erg blij met het ouderschapsverlof en de vakantiedagen die ik er dus al maar achteraan had geplakt. Ben weer gaan werken toen de kleine 6 maanden was. Bij een evt volgende zwangerschap ga ik met 34 weken met verlof. Maar ook dan ga ik niet na 10 weken alweer werken. Zeker niet als de kleine in stuit zou liggen en het dus weer een keizersnede zou worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven