Ziekmelden vanwege Koningsspelen

21-04-2017 14:55 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit in groep 8 en vandaag waren de Koningsspelen. Al de hele week liep mijn zoon te jammeren, omdat hij gepest wordt en vorige keer er door geen toezicht oorlog uitbrak.

Vandaag heb ik mijn kind dus gewoon ziekgemeld gezien de school niet in staat is om tijdens dit soort "feestjes" te zorgen voor een veilige omgeving.



Allereerst ben ik een uur geleden opgebeld door de school. Herhaaldelijk "ik begrijp dat uw kind niet wilde komen" Ik: Nee hij is ziek, dag.

Even later worden we weer opgebeld met dat er een melding gedaan gaat worden bij bureau leerplicht? Omdat ik mijn kind thuis houdt uit veiligheid?



Vervolgens kwam er een kwartier geleden een klasgenootje aan de deur, notabene het enige vriendinnetje van mijn zoon. Zij: Het was heel raar vandaag. Ze zeiden oke jij bent officieel ziek en heel de klas ging juichen.



Ik ben echt razend. De school dreigt met sancties, terwijl zij ten eerste geen veilige omgeving bieden tijdens evenementen voor de kinderen en ten tweede uit dat dat vriendinnetje langskwam blijkt dat de school dondersgoed moet begrijpen waarom ik mijn kind thuis houdt
Wees gewoon in het vervolg eerlijk.Stap op de juf of meester af en vertel wat je dwarszit.



Wel heel zielig voor je zoontje dat hij gepest wordt.Hopelijk gaat het op de middelbare beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsie2017 schreef op 21 april 2017 @ 15:28:

Wees gewoon in het vervolg eerlijk.Stap op de juf of meester af en vertel wat je dwarszit.



Wel heel zielig voor je zoontje dat hij gepest wordt.Hopelijk gaat het op de middelbare beter.En dit absoluut. Ook als ouder lijkt dat me vreselijk
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 15:20:

[...]





Het maakt niet uit of het waar is. Zou het enige vriendinnetje dit verzonnen hebben, dan betekent dat dat haar zoon geen enkel normaal, gezellig kind in zijn omgeving heeft. Als de boodschap van de leerkracht waar is ('officieel ziekgemeld'), zijn ze daar intens onprofessioneel. Als het gejuich van de klas waar is, is het diep triest. Hoe dan ook geen omgeving waar ik mijn kind in zou willen hebben.Zit wat in. Ik zou hoe dan ook nog wel het gesprek op school aangaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 15:26:

[...]





Leerkrachten zijn vaak de oorzaak van pestgedrag. want...?
Alle reacties Link kopieren
Omdat je zoon loopt te jammeren, meld jij hem 'gewoon' ziek, zonder eerst andere stappen te zetten??

Buitengewoon bijzonder en een fijn voorbeeld.



Verder past dit topic perfect in het rijtje 'dramatische verhalen over school met totaal ongeloofwaardige details' die dit forum al 2 weken teisteren, wederom gepost door een nieuw lid......
Kom je nog terug TO?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2017 16:32
Reden: trollhunten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste; wat vervelend voor jouw zoontje!

Ik kom net thuis van helpen bij de Koningsspelen. 5 klassen bij elkaar. Dat zijn ongeveer 140 kinderen en 5 leraren. Plus heel wat hulpouders want met alleen 5 leraren creeer je geen veilige omgeving voor zoveel kinderen bij elkaar.



Ik snap dat een veilige omgeving een voorwaarde is om je kind te laten gaan. Waarom draag je daar zelf niet aan bij door te helpen? Dat had ik in jouw plaats gedaan ipv ziekmelden. Om te kijken wat er nu precies gebeurt in zijn contact met andere kinderen. Waar gaat het mis, wat gebeurt er en kan er iets aan gedaan worden? Dat lijkt me effectiever dan hem weg houden.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Poekeloris schreef op 21 april 2017 @ 15:31:

Ten eerste; wat vervelend voor jouw zoontje!

Ik kom net thuis van helpen bij de Koningsspelen. 5 klassen bij elkaar. Dat zijn ongeveer 140 kinderen en 5 leraren. Plus heel wat hulpouders want met alleen 5 leraren creeer je geen veilige omgeving voor zoveel kinderen bij elkaar.



Ik snap dat een veilige omgeving een voorwaarde is om je kind te laten gaan. Waarom draag je daar zelf niet aan bij door te helpen? Dat had ik in jouw plaats gedaan ipv ziekmelden. Om te kijken wat er nu precies gebeurt in zijn contact met andere kinderen. Waar gaat het mis, wat gebeurt er en kan er iets aan gedaan worden? Dat lijkt me effectiever dan hem weg houden.[/quote



Paarlen voor de zwijnen!
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me regelmatig over hoe er over leraren gesproken en gedacht wordt. Ik ben zelf leerkracht dus ook niet objectief en er zullen vast "rotte" appels zijn, maar ik ken bijna al mijn collega's als betrokken en een groot hart voor de kinderen én ook capabel om met dergelijke situaties om te gaan, waarmee ik niet wil zeggen dat het zo makkelijk op te lossen is.

Ik kan alleen maar hopen dat ouders met mij in gesprek blijven zodat we samen oplossingen kunnen vinden. Ik wil dat ál 'mijn' kinderen het fijn hebben, ongeacht karakter, etiketje of afkomst.

Daarom vind ik het makkelijk om te zeggen "school doet niks". Ook weleens pesterijtjes via whatsapp gehad die na schooltijd plaatsvonden, en tja als ouder zeggen school doet niks want daar ligt de oorsprong vind ik niet eerlijk. Het lijkt me dat je dat met alle betrokkenen voor elkaar moet zien te krijgen en niet met het vingertje gaan wijzen.

Nou ja ik ga veel te veel off-topic nu. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
En weer een topic waar de TO niet meer gaat reageren....
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 15:26:

[...]





Leerkrachten zijn vaak de oorzaak van pestgedrag.Pardon? Of cynisch?
Alle reacties Link kopieren
Oh het is nep. Zonde van het typen dus
Als zelf gepest kind kan ik zeggen dat thuis houden niet werkt. Dan wordt bevestigd dat school 'fout' en 'eng' is. Praat met leerkracht en vraag wat je zelf kan doen. Pesten is vreselijk. Maar weglopen maakt het niet beter.



Uiteindelijk ben ik mijn pesters dankbaar. Ze maakten me sterk. Nu lach ik ze uit want heb uiteindelijk meer bereikt dan zij. Zij moesten eigenwaarde uit het pesten halen, ik uit mezelf. Zoveel waardevoller.



En een hele klas tegen je gekeerd. Heb ik ook meegemaakt. 80% is meeloper.
Pesten is heel ingewikkeld en subtiel, maar leerkrachten kunnen het, doorgaans onbewust, actief aanmoedigen en okee vinden. Ze vinden het bijvoorbeeld okee dat kinderen worden buitengesloten 'dit kind werkt ook moeilijk samen, dus het is begrijpelijk dat niemand met dit kind wil samenwerken.' of: 'Dit kind heeft hele rare ouders en doucht ook niet zo vaak. Ik deel het voortaan alleen in'. Of ook een leuke: 'Iemand móet met X lopen en we wachten tot iemand zich aanbiedt´. Echte voorbeelden overigens, in klassen waarin de leerkracht echt niet doorhad dat de betreffende kinderen werden gepest en dat zij daar zelf in meegingen.



En het 'officieel ziekgemeld' uit de OP bijvoorbeeld. Als dat echt gezegd is, laat de leerkracht daarmee al blijken dat hij twijfelt aan het verhaal en dat hij daar een negatief oordeel over heeft, al spreekt hij dat oordeel niet uit. Daarmee schept een leerkracht, als rolmodel in de klas, een sfeer waarin het okee is om een bepaald kind niet leuk te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nja ziek is ziek. Kan een school weinig mee hoor. Tenzij je zoontje gespot is en je dit elke maand doet
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 april 2017 @ 15:44:

Pesten is heel ingewikkeld en subtiel, maar leerkrachten kunnen het, doorgaans onbewust, actief aanmoedigen en okee vinden. Ze vinden het bijvoorbeeld okee dat kinderen worden buitengesloten 'dit kind werkt ook moeilijk samen, dus het is begrijpelijk dat niemand met dit kind wil samenwerken.' of: 'Dit kind heeft hele rare ouders en doucht ook niet zo vaak. Ik deel het voortaan alleen in'. Of ook een leuke: 'Iemand móet met X lopen en we wachten tot iemand zich aanbiedt´. Echte voorbeelden overigens, in klassen waarin de leerkracht echt niet doorhad dat de betreffende kinderen werden gepest en dat zij daar zelf in meegingen.



En het 'officieel ziekgemeld' uit de OP bijvoorbeeld. Als dat echt gezegd is, laat de leerkracht daarmee al blijken dat hij twijfelt aan het verhaal en dat hij daar een negatief oordeel over heeft, al spreekt hij dat oordeel niet uit. Daarmee schept een leerkracht, als rolmodel in de klas, een sfeer waarin het okee is om een bepaald kind niet leuk te vinden.

Maar zijn jouw voorbeelden door 1 leerkracht gezegd of komt dit bij verschillende mensen vandaan?

Ik kan me niet voorstellen dat mijn collega's en ik óóit zoiets zouden zeggen namelijk.
quote:Griogeo schreef op 21 april 2017 @ 15:50:

[...]



Maar zijn jouw voorbeelden door 1 leerkracht gezegd of komt dit bij verschillende mensen vandaan?

Ik kan me niet voorstellen dat mijn collega's en ik óóit zoiets zouden zeggen namelijk.Drie verschillende leerkrachten van drie verschillende scholen, niet regiogebonden. Ik kom er wel meer tegen, maar die zijn niet in oneliners te vatten.
Alle reacties Link kopieren
Triest is dat. En nee dat werkt idd niet mee dan. Maar ik begrijp dat het pesten al aan de gang is, dan is de leerkracht niet de oorzaak.
quote:Griogeo schreef op 21 april 2017 @ 15:50:

[...]



Maar zijn jouw voorbeelden door 1 leerkracht gezegd of komt dit bij verschillende mensen vandaan?

Ik kan me niet voorstellen dat mijn collega's en ik óóit zoiets zouden zeggen namelijk.Leerkrachten zijn ook maar mensen. Ik werd vroeger echt vreselijk gepest, dus wilde ik niet meer naar buiten in het speelkwartier. Okee, zei de meester, blijf dan maar lekker binnen, dan kun je meteen de dictees nakijken. Ongetwijfeld hartstikke goed bedoeld van die meester, maar hij realiseerde zich duidelijk niet dat hij me met zijn 'maatregel' nog meer buiten de groep plaatste dan ik al stond. Het was helemaal geen kwaaie vent en ik geloof alzeleven dat hij het echt heel erg zielig voor me vond allemaal, maar een beetje dom was ie wel. En zo zullen er gerust meer leerkrachten rondlopen, die vanuit goede bedoelingen stomme dingen doen of zeggen.
quote:Griogeo schreef op 21 april 2017 @ 15:56:

Triest is dat. En nee dat werkt idd niet mee dan. Maar ik begrijp dat het pesten al aan de gang is, dan is de leerkracht niet de oorzaak.Het ligt inderdaad ingewikkelder dan ´de oorzaak´, maar ze zijn wel de voornaamste dragers van de cultuur in de klas. Zij stellen voor het grootste deel de norm. En hoewel het ingewikkeld is, zijn ze dé sleutel tot een pestvrije klas.
Scholen zijn verplicht in te grijpen bij pesten, maar dan moet een ouder wel eerlijk tegen de school zeggen waarom hij of zij een kind thuishoudt. Je kunt hier roepen dat de school onveilig is, maar dat doe je anoniem dus nu weet de school nog niet dat je zoon last heeft van de voor hem onveilige sfeer.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook. Hoewel er tegenwoordig wel meer aandacht voor is en er pestprotocollen bestaan, veel voorlichting wordt gegeven (bij ons op school). Maar dan nog denk ik dat pesten een altijd bestaand probleem blijft. Helaas. Ook onder volwassenen trouwens. Men vindt altijd overal maar wat van en als dat afwijkt van de standaard zijn de reacties niet mals. Mensen moet gewoon eens wat minder vinden van een ander
Alle reacties Link kopieren
Fijn hoe gemakszuchtig hier over pesten wordt gepraat. Zijn we allemaal de zelfmoord van de jongen van Sri Lankase afkomst begin dit jaar weer vergeten?



Laatst was er op rtl ook een item waarin de ouders van een overleden dochter verhaal kwamen doen. Het meisje werd maandenlang gepest op school en durfde er niks over te vertellen. Pesten was onder andere in de klas haar bitch noemen en niet naast haar willen zitten.

Omdat de school niet heeft ingegrepen heeft het meisje zichzelf opgehangen...

dit terwijl juist zij het meeste ervan af wisten en de mentor nog commentaar gaf op dat het meisje veel zou twitteren



Gezien er vorig jaar met de Koningsspelen ook gepest was heeft de school al minimaal een jaar tijd gehad om een oplossing te bedenken voor het pesten. Is die er niet vind ik het niet vreemd dat ouders hun kinderen ervan weghouden



En er zijn tientallen foute leraren in het onderwijs ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Luna_ schreef op 21 april 2017 @ 16:00:

Scholen zijn verplicht in te grijpen bij pesten, maar dan moet een ouder wel eerlijk tegen de school zeggen waarom hij of zij een kind thuishoudt. Je kunt hier roepen dat de school onveilig is, maar dat doe je anoniem dus nu weet de school nog niet dat je zoon last heeft van de voor hem onveilige sfeer.Die school is ongeveer 8 uur per dag toezichthouder van de kinderen. Het gaat hier om een basisschool dus de leerkracht weet dondersgoed hoe het zit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven