De bruiloft van mijn zusje...

21-04-2017 13:14 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, mijn zusje gaat trouwen! En natuurlijk ben ik heel blij voor haar, maar ze heeft het allemaal een beetje onhandig aangepakt. Het zit als volgt: deze week verraste mijn zusje en haar Italiaanse aanstaande (ze wonen gewoon in Nederland) ons net het nieuws dat ze eind september gaan trouwen. We wisten wel dat dat eerdaags ging gebeuren, maar ze wilden de details geheim houden tot alles geregeld was...

En een verrassing is het, maar helaas niet zo'n aangename. De familie van haar vriend woont in Zuid-Italië en heeft het niet breed. Daarom hebben ze de bruiloft daar gepland, in september, omdat zijn neefjes en nichtjes dan nog vakantie hebben en zodat zijn familie niet te veel reiskosten hoeft te maken. Het feest is 200 km bij hen vandaan, dus zijn familie slechts hun overnachtingen daar te betalen.



Alles blijkt al geregeld te zijn: een villa waar het feest in de tuin plaats vindt, een kerk. En ik ben gevraagd als getuige en ceremoniemeester. Ik voel me heel vereerd, maar ben bang dat ik niet kan gaan komen, want ze heeft helaas niet zo goed over de situatie van haar eigen familie gedacht.



Om te beginnen vliegt zij er heen. Nu vraagt ze aan mij om in de auto haar bruidsjurk en haar hondje mee te nemen. En bovendien mijn ouders, die voor geen goud een vliegtuig in durven, maar die ook niet meer in staat zijn om zelf 2500 km te rijden (en weer terug natuurlijk). Dat al die mensen, spullen en bovendien de rolstoel van mijn jongste zoon niet allemaal in een auto kunnen, zag zij niet als een probleem. Dan huren we toch gewoon een busje!



Helaas hebben wij dat geld helemaal niet. Buiten de kosten voor een huis of hotel in Italië, moeten we voor zowel de heen als terugreis twee keer drie hotelkamers betalen, de huur van een busje voor minimaal 10 dagen en alle benzine die dat gaat kosten. Natuurlijk betalen mijn ouders mee, maar die hebben slechts AOW...



Daarnaast zijn mijn beide zoontjes leerplichtig en hebben ze in september, in tegenstelling tot de Italiaanse kindjes, geen vakantie meer. En de scholen hebben al aangegeven niet meer dan een week vrij te mogen geven, terwijl de heen- en terugreis allebei al drie dagen duren! Het werk van mijn man is ook niet blij. Zijn vakantie staat al ingeroosterd en hij kan alleen nog proberen te ruilen met collega's. Het is ook geen optie om alleen te gaan, aangezien ik de zorg voor mijn gehandicapte zoontje heb.



Het ziet er nu dus naar uit dat zowel wij als mijn ouders helemaal niet naar de bruiloft kunnen. Ik wil mijn zusje proberen uit te leggen, dat we haar absoluut geen verdriet willen doen, maar dat ze beter met ons had kunnen overleggen. Als ze een jaartje later getrouwd was, of bijvoorbeeld in de zomervakantie of ergens tussen Nederland en Zuid-Iatlië in, dan hadden we het geld wel en vrij van school en werk wel kunnen regelen. Hoe gaan we dit zo aardig mogelijk brengen? Natuurlijk ben ik ook best een beetje boos dat ze geen rekening met onze situatie heeft gehouden. Ik heb alles voor haar over, maar ze had wel na kunnen denken wat deze bruiloft allemaal voor haar geliefden met zich mee brengt. Wat kunnen we haar nu het beste vertellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 14:30:

[...]



Maar bij dit stel gaat dat sowieso een probleem zijn. Want zijn familie woont daar. Ik ben voorstander van trouwen in het land waar je als stel niet woont (want die familie mist sowieso al veel) maar dan zou de zus van TO 1. eraan moeten denken hoe ze het voor haar familie zo makkelijk mogelijk maakt of 2. het feestje gewoon 2 keer vieren, in italie en nederland.Of 3: in je bruiloftsbudget ook meenemen dat pa en ma, zus en d'r gezin en opa en oma ook aanwezig moeten zijn en daar dus gewoon wat langer voor sparen (jaartje later trouwen), of minder aan de locatie en andere zaken uitgeven. En uiteraard geldt dat meenemen in de begroting ook voor de verblijfskosten van zijn ouders / broers/zussen / grootouders.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 21 april 2017 @ 14:33:

[...]





Het gaat hier om een internationale relatie, dus er trouwt altijd 1 van de 2 in het buitenland.Ja, dat begrijp ik, maar dan nog vind ik dat zorgen dat je ouders/grootouders/broers en zussen daar bij kunnen zijn zonder dat ze honderden tot duizenden euro's uit moeten geven de verantwoordelijkheid van het bruidspaar is. Dat is het toch ook als je geen internationale relatie of zomaar bruiloft in het buitenland hebt?
Am Yisrael Chai!
quote:Awina schreef op 21 april 2017 @ 14:17:

Wat een vervelende situatie voor jullie! Ja heel eerlijk: gewoon de uitdagingen op tafel leggen, laat haar maar meedenken als ze jullie erbij wil hebben. Misschien wil ze iets met de kosten doen oid of een apart klein feestje achteraf in NL doen. Ze begrijpt vast ook wel dat dit zo geen doen is



Briljante woordkeus!



Verder eens met (bijna alle) vorige sprekers.
quote:elf12 schreef op 21 april 2017 @ 14:25:

[...]





Zoals ik de OP lees verwacht de bruid dat TO hun ouders meeneemt met de auto, want zij durven niet te vliegen.Waarschijnlijk als ze een busje zou huren zou ze er nog wat andere gasten of spullen bij krijgen ook....
Alle reacties Link kopieren
quote:elf12 schreef op 21 april 2017 @ 14:25:

[...]





Zoals ik de OP lees verwacht de bruid dat TO hun ouders meeneemt met de auto, want zij durven niet te vliegen.



Tja maar ik neem aan dat dat een verzoek was en daar kun je nee op zeggen. Hoe dwingend sommige mensen het ook brengen. Dus ze kan gewoon zeggen: "auto wordt me te duur en man en kinderen krijgen niet zo lang vrij dus we komen vliegen". Hoe ouders, hond en jurk er dan komen is aan de bruid. Die is begonnen met plan A, nou dat wordt hem niet, dan over naar plan B of zelfs C en D indien nodig. Dat is verder TO's probleem niet, die moet alleen kijken hoe ze het met haar eigen gezin oplost.

Het is alleen niet duidelijk op dit moment of vliegen met het hele gezin ook te duur is en of dat mogelijk is voor het gehandicapte kind. Of dat TO eventueel alleen kan komen vliegen en waarom ze gehandicapt kind niet bij vader kan laten in dat geval (heeft hij 24 uur zorg nodig bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
.....
quote:Pingu schreef op 21 april 2017 @ 14:11:

[...]





Niet mee eens. Hoezo haar dag. Vind ik altijd zo'n onzin, verwend, bah. Zusje had juist alle moeite moeten doen om te zorgen dat haar familie erbij kan zijn, ik vind jouw voorstel de omgekeerde wereld.



Dan is het maar goed dat wij niet op elkaars bruiloft komen



Ik vind dat zusje het niet handig heeft aangepakt, maar het blijft haar keuze. En voor mijn zusje zou ik alle mogelijke moeite doen om er bij te kunnen zijn, hoe onuitstaanbaar haar gedrag of keuze op dat moment ook is.



Maar goed dat er discussie is, dan mag TO beslissen
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 15:51:

[...]





Dan is het maar goed dat wij niet op elkaars bruiloft komen



Ik vind dat zusje het niet handig heeft aangepakt, maar het blijft haar keuze. En voor mijn zusje zou ik alle mogelijke moeite doen om er bij te kunnen zijn, hoe onuitstaanbaar haar gedrag of keuze op dat moment ook is.



Maar goed dat er discussie is, dan mag TO beslissen Oprechte vraag: wat maakt een bruiloft (of het feit dat iemand gaat trouwen) zo geweldig fanastisch dat onuitstaanbaar en egocentrisch gedrag gerechtvaardigd en gepikt wordt? Je hoeft alleen maar "ja" te zeggen op zo'n dag. Het is niet dat je de wereld hebt gered ofzo.
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 13:44:[/b

Als dat allemaal niet lukt, heb je een ander verhaal, maar persoonlijk vind ik wel dat het om je zusje gaat.



"Het gaat wel om je zusje". Dat geldt andersom ook hè.

Bridezilla had ook kunnen denken "laat ik het voor zus wat makkelijker maken, het is wel mn zusje die ik er graag bij wil hebben"
quote:Coco87 schreef op 21 april 2017 @ 15:55:

[...]



Oprechte vraag: wat maakt een bruiloft (of het feit dat iemand gaat trouwen) zo geweldig fanastisch dat onuitstaanbaar en egocentrisch gedrag gerechtvaardigd en gepikt wordt? Je hoeft alleen maar "ja" te zeggen op zo'n dag. Het is niet dat je de wereld hebt gered ofzo.



Dit. Ik blijf me verbazen over wat er allemaal moet betaald en geregeld worden zodra een familielid of vriend gaat trouwen. Dan moet je dan over hebben voor die persoon.



Waarom? Om te bewijzen hoeveel je van ze houdt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn zusje net precies verteld zoals ik het hier beschreven heb en ze moest heel hard huilen. Ze heeft wel spijt dat ze niet beter heeft nagedacht. Aan leerplicht had ze bijvoorbeeld niet gedacht en ze hebben ook voor Italië gekozen omdat het feest daar minder zou kosten dan in Nederland. Ze heeft dan ook geen geld om voor ons en onze ouders te betalen. De villa waar ze trouwt heeft ze voor 1 dag en daar kunnen we dus de nacht na de bruiloft slapen, maar verder niet.



Dat ze het 200 km bij zijn familie vandaan doen, is omdat ze graag aan zee wil trouwen en zijn familie woont op het platteland, maar de meeste rijden die 200 km gewoon op en neer, zodat ze niet hoeven te overnachten.



Verder zorg ik voor mijn zoontje, dat niet kan lopen. Mijn man draait onregelmatige diensten en ik ben vanuit huis freelance gaan werken om zo tijd voor mijn zoontje te hebben. Ik begrijp trouwens dat ik nog blij mag zijn als we een week (dwz 5 schooldagen) vrij krijgen van school!



De hond mag niet mee met de lowbudgetmaatschappij waar zij mee vliegen, maar moet de ringen dragen op de bruiloft. En ze is bang dat haar jurk kwijt raakt of beschadigd raakt als ze die in het vliegtuig meeneemt.



Verder zegt mijn zusje dat de druk vanuit Italië best groot is om het daar te doen. Zeker ook vanwege de kerk. We zijn gedoopt maar zelf niet praktiserend katholiek.



Ze snapt dat het voor ons moeilijk wordt om te komen en is ook erg geschrokken van ons kostenplaatje dat we haar hebben laten zien. Ze heeft nog maar weinig zin in de trouwerij als haar ouders en mijn gezin er niet bij kunnen zijn. Ik geloof dat ze een beetje van haar roze wolk gevallen is. Ik zal haar maar een beetje tijd gunnen om er over te denken wat nu de beste oplossing is....



In elk geval bedankt voor alle recties, had ik in elk geval de moed om het haar te vertellen!
Nou hopelijk gaan ze wat anders bedenken. Heel stoer dat je het zo hebt voorgelegd bij je zus.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het hebt gezegd. Sorry vind het heel egoïstisch dat bij alles rekening is gehouden met hun budget (in Italië is feest goedkoper, low budget vliegen) en er van uit gegaan wordt dat anderen een zak met geld hebben. Er is totaal niet gedacht aan de familie van je zus, en hoe dwingend de schoonfamilie ook mag zijn: staat haar familie haar niet net zo na? Daar had ze best voor mogen en moeten opkomen.
quote:Coco87 schreef op 21 april 2017 @ 15:55:

[...]



Oprechte vraag: wat maakt een bruiloft (of het feit dat iemand gaat trouwen) zo geweldig fanastisch dat onuitstaanbaar en egocentrisch gedrag gerechtvaardigd en gepikt wordt? Je hoeft alleen maar "ja" te zeggen op zo'n dag. Het is niet dat je de wereld hebt gered ofzo.



Voor mij: omdat het een dag is die je als het goed is maar 1x in je leven meemaakt.WEllicht heeft de insteek er mee te maken hoe ik over trouwen in zn algemeenheid denk.

En verder: voor mij is mijn zusje anders dan een vriend of vriendin dus daar zou ik net iets meer moeite voor doen.



@TO: goed dat je het hebt gezegd! Ben wel benieuwd wat voor oplossing er nu gezocht gaat worden en wat zij gaat doen...
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 17:14:

[...]





Voor mij: omdat het een dag is die je als het goed is maar 1x in je leven meemaakt.WEllicht heeft de insteek er mee te maken hoe ik over trouwen in zn algemeenheid denk.

En verder: voor mij is mijn zusje anders dan een vriend of vriendin dus daar zou ik net iets meer moeite voor doen.



@TO: goed dat je het hebt gezegd! Ben wel benieuwd wat voor oplossing er nu gezocht gaat worden en wat zij gaat doen...



Nog steeds lees ik niet waarom je dan maar in alles moet meegaan. Echt niet.

Maar leg uit hoe denk jij over trouwen in het algemeen?
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben ook niet echt aan zijn familie gedacht. Belachelijk om ze 200 km te laten rijden omdat zusje per se aan zee wil trouwen. Ze klinkt als een verwend popje.
't Is al met al een heel gedoe
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 april 2017 @ 17:21:

[...]





Nog steeds lees ik niet waarom je dan maar in alles moet meegaan. Echt niet.

Maar leg uit hoe denk jij over trouwen in het algemeen?Ik voel niet de dringende behoefte dat op een forum volledig uit de doeken te doen eigenlijk. Het komt er op neer dat ik trouwen een speciale dag in iemands leven vind en daarom meer zou accepteren dan in het geval van een verjaardag ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 17:53:

[...]





Ik voel niet de dringende behoefte dat op een forum volledig uit de doeken te doen eigenlijk. Het komt er op neer dat ik trouwen een speciale dag in iemands leven vind en daarom meer zou accepteren dan in het geval van een verjaardag ofzo.Ja, zo speciaal dat een op de drie huwelijken strandt. Ik vind er weinig bijzonders aan hoor.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 17:53:

[...]





Ik voel niet de dringende behoefte dat op een forum volledig uit de doeken te doen eigenlijk. Het komt er op neer dat ik trouwen een speciale dag in iemands leven vind en daarom meer zou accepteren dan in het geval van een verjaardag ofzo.Er is nogal een verschil tussen iets meer accepteren en een week vrij nemen en veel kosten maken...
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 17:53:

[...]





Ik voel niet de dringende behoefte dat op een forum volledig uit de doeken te doen eigenlijk. Het komt er op neer dat ik trouwen een speciale dag in iemands leven vind en daarom meer zou accepteren dan in het geval van een verjaardag ofzo.



Nog steeds lees ik niet waarom plannen zoals TO's zus heeft bedacht, oke zouden zijn en je daar maar in mee moet gaan.



Het huwelijk zelf is trouwens pas een echt belangrijks iets. Tussen de mensen die het betreft.
quote:Pingu schreef op 21 april 2017 @ 17:54:

[...]



Ja, zo speciaal dat een op de drie huwelijken strandt. Ik vind er weinig bijzonders aan hoor.Dat ook.
quote:ghostly41 schreef op 21 april 2017 @ 17:56:

[...]



Er is nogal een verschil tussen iets meer accepteren en een week vrij nemen en veel kosten maken...Klopt en daar is iedereen anders in. Iedereen vrije keuze. Mijn punt hier is dat ik To nogal in de "gaat niet /kan niet/ haar schuld / ik ben achtergesteld" modus vind zitten en dat er echt wel oplossingen zijn ondanks dat het niet heel chique geregeld is van zusje. Zoals de oplossingen die hier aangedragen zijn. Als een bus met hond plus trouwjurk plus ouders plus kinderen niet mogelijk is: kijk dan of je alleen kan gaan. Of korter. Maar samen zoeken naar een oplossing lijkt mij nog altijd het beste.
Dat het een speciale dag is daar kan ik nog wel inkomen, dat je je voorafgaand aan deze dag als een tiran mag gaan gedragen terwijl iedereen om je heen dit moet accepteren begrijp ik dan weer niet. Je kunt voor een speciale dag toch ook gewoon normaal en respectvol blijven? Als zo'n dag te stressvol is om te organiseren moet je het gewoon niet doen of simpel houden.
Goed gedaan TO, laat je zus maar met alternatieve ideeën komen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet zelf bedacht had.

Ik zou het ook echt niet doen.
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 18:00:

[...]





Klopt en daar is iedereen anders in. Iedereen vrije keuze. Mijn punt hier is dat ik To nogal in de "gaat niet /kan niet/ haar schuld / ik ben achtergesteld" modus vind zitten en dat er echt wel oplossingen zijn ondanks dat het niet heel chique geregeld is van zusje. Zoals de oplossingen die hier aangedragen zijn. Als een bus met hond plus trouwjurk plus ouders plus kinderen niet mogelijk is: kijk dan of je alleen kan gaan. Of korter. Maar samen zoeken naar een oplossing lijkt mij nog altijd het beste.



Ik vind dat TO juist dat helemaal niet doet. Ze is gewoon realistisch. In tegenstelling tot haar zus.



En heeft haar zus aangegeven wat de problemen zijn. Waarom is dat samen tot oplossingen komen iets wat TO niet ook bij zus kan neerleggen. Dan is het toch pas samen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven