In hoeverre leen je geld uit aan vriendinnen?

21-04-2017 19:12 115 berichten
Ik heb besloten om geen geld meer uit te lenen aan vriendinnen. Maakt het mij een slechte vriendin? Ik heb het in het verleden heel vaak gedaan en nooit terug gekregen. Nu sta ik weer voor dezelfde dilemma.
Alle reacties Link kopieren
Alleen kleine bedragen. Maar 280 euro nee. Maar de reden vind ik ook belangrijk. Dat zal mij overwegen of ik hét toch doe.
Bam!!!!
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:33:

Ik zit nu in een tweestrijd karma. Als ik een keer geld nodig heb dan kan ik niet bij vrienden terecht omdat ik zelf uit principe geen geld uitleen.



Hoe waarschijnlijk is het dat jij echt geld van deze personen moet lenen? Jij houdt toch gewoon je eigen broek op?



Eens een tientje lenen omdat je geld tekort komt tijdens het stappen is van een hele andere orde dan €280.
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 april 2017 @ 19:20:

Ik geef het gewoon weg. Als ik het missen kan dus. Scheelt een hoop gestress en gedoe om het weer terug te krijgen.



Ik ook.

Toen ik nog geld had deed ik dat.

Uitlenen liever niet, zeker als iemand het nodig heeft en weinig heeft en het moeilijk terug kon betalen. Dan wordt het een dingetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 21 april 2017 @ 19:24:

[...]



Ja. Nu ga je naar de hel.





Mijn vriend leende eerst weleens aan een vriend die zelf niet (wil) werken. Die wilde opeens op vakantie. Tja, daar vind ik wel wat van (hij gelukkig ook). Daarna hielpen we hem weleens met een tas boodschappen.
Ik denk als iemand geld aan me vraagt: dit is geen lening maar een gift. Wil ik deze persoon het geld wat hij of zij vraagt geven ja of nee? Soms 'ja' maar dan gaat het om een tientje of zo maar als ik denk nee, voelt niet goed doe ik het niet.

Lenen met de verwachting of eis dat je het echt over een week terugkrijgt omdat je anders zelf in de problemen komt zou ik nooit (meer) doen. Dat is killing voor de vriendschap. Als het om een groot bedrag gaat raden mensen vaak aan om e.e.a. op papier te zetten.

Voor mij reden genoeg om er een 'nee' van te maken: dat impliceert dat je desnoods naar de rechter zou stappen om je geld terug te krijgen....

Om de vriendschap zuiver te houden en het gaat niet om een levensbedreigende situatie zou ik 'nee' zeggen ook al heb ik wel wat spaargeld.

Dat geld is ook niet uit de lucht komen vallen, heb ik dingen voor gelaten om spaargeld te hebben en is ook voor noodgevallen, wat als ik het uit zou lenen aan iemand die denkt: "wie dan leeft, dan zorgt" (wat natuurlijk best mag!) en de volgende dag zegt mijn wasmachine en mijn koelkast/vriezer tegelijk STOP.

Dat is me een keer gebeurd, toen ik blut terugkwam van vakantie

Wel nieuwe gekocht maar met een regeling dat ik zonder rente gespreid mocht betalen.



Maar ik bedoel er maar mee te zeggen: ik 'leen' het met de woorden: relax, als je het fluitend en met 2 vingers in je neus terug kan betalen: fijn en anders niet in de rats zitten. En dan moet je dat ook echt menen uit de grond van je hart, dan kan er weinig misgaan.



Maar volgens mij heb je er niet echt trek in, dan zeg ik: bij twijfel niet doen.. Sterkte ermee!
quote:Eleonora-1 schreef op 21 april 2017 @ 19:35:

[...]





Ik ook.

Toen ik nog geld had deed ik dat.

Uitlenen liever niet, zeker als iemand het nodig heeft en weinig heeft en het moeilijk terug kon betalen. Dan wordt het een dingetje.Daarom. Ik ben één keer de mist in gegaan, geld aan een vriend geleend omdat hij zijn huur niet kon betalen. Natuurlijk betaalde hij niet terug, want tegen die tijd dat je je huur niet meer kan betalen zit je wel heel erg aan de grond toch. Nooit meer iets van die jongen gehoord en dat vind ik jammer, want voor de rest was het een leuke vriend. Dan had ik hem dat geld achteraf gezien beter gewoon kunnen geven, dan hadden we dat gelul niet gehad.
Ik betaal vaak een rondje of een lunch of andere dingen voor haar. Ik weet dat ze het niet breed heeft net dat ze gescheiden is. Ik ben altijd zo'n goedzak geweest een naïeveling.



Ik vul waarschijnlijk haar gedachtes nu in maar ik denk dat ze nu heel raar over me denkt.
Mensen die zulke bedragen met 2 vingers in hun neus terug kunnen betalen hoeven dat dus ook niet te lenen.



En als To het voorschiet omdat ze samen een jurk zien en die vriendin haar pasje niet mee heeft ... kan.



Maar ze heeft het blijkbaar echt speciaal gevraagd en zonder te vertellen waarvoor. Die heeft dus gewoon geld te kort en kan dat ws niet met 2 vingers in haar neus terugbetalen.
Ttas tip van de week:

Probeer je nou eens wat minder druk te maken wat anderen van je vinden. Komt echt in heel veel van je topics/reacties terug. Zou het leven zoveel makkelijker maken!
Ik ben ook met mensen flink de fout in gegaan hoor.

Dit zijn de enige waar ik op dit moment aan leen maar ben financieel behoorlijk belazerd.



Heb in hele slechte tijden toch een spaarrekening voor mijn dochter laten openen door mijn beste vriend waar ik de kinderbijslag op liet storten.

En als ik extra geld kreeg kwam het hier op.



Tot de vriendschap over was.

Geld weg.



Maar goed... was mijn eigen domme schuld.

Ik zit nu vele malen beter na tien jaar en nu wil ik opnieuw gaan sparen voor haar.

Op haar eigen rekening.



Het kan finaal mis gaan.

Bij deze vrienden gaat het al jaren goed.

Ben blij dat ik deze ervaringen toch ook heb door opnieuw te leren vertrouwen op mensen.
quote:HasseSimonsdochter schreef op 21 april 2017 @ 19:41:

Ttas tip van de week:

Probeer je nou eens wat minder druk te maken wat anderen van je vinden. Komt echt in heel veel van je topics/reacties terug. Zou het leven zoveel makkelijker maken!In al haar topics.
Ik heb "honderd jaar" moeten leren om voor mezelf op te komen. Nu kom ik

voor mezelf op voelt het nog niet goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 19:32:

[...]

Hebben mijn ouders ook ooit gedaan voor "een vriend".



Op papier, contract, 2 handtekeningen.

Het onding moet nog ergens liggen, maar het geld hebben ze toch nooit gezien.



En de auto ... die is toch echt al 15 jaar bij de sloper gepasseerd.Vervelend voor ze. Maar bij mij ging het dus prima.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 april 2017 @ 19:42:

[...]





In al haar topics.Als je (TO) dus, wat dichterbij jezelf blijft dan scheelt dat een hoop onzekerheid
Het is salarisstijd, zo erg kan je nu toch niet on geldnood zitten?
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:43:

Ik heb "honderd jaar" moeten leren om voor mezelf op te komen. Nu kom ik

voor mezelf op voelt het nog niet goed.Omdat je -denk ik- niet bij jezelf blijft.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:43:

Ik heb "honderd jaar" moeten leren om voor mezelf op te komen. Nu kom ik

voor mezelf op voelt het nog niet goed.Voor jezelf opkomen is wat anders dan rigide zijn, omdat je je koste wat kost aan je zelf verzonnen regels moet houden.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:30:

[...]





Dat heeft ze niet gezegd.Dan leen je het zeker niet. Alleen bij een hele goede reden zou ik het overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Principieel geendgeld uit lenen is prima, principieel geen geld uitlenen maar wel willen kunnen lenen als je zelf krap zit vind ik niet kunnen. Je moet alleen geld uitlenen als je dat wil en kan, het hoeft niet in iedere vriendschap gedaan te worden. Maar doe je het niet moet je het ook niet van een ander verwachten en dat lees ik wel in je bericht, dat jij omgekeerd wel bij haar terecht wil kunnen.
Altijd. Zie ik het geld niet terug dan nooit meer maar ik geef iedereen altijd wel het voordeel vd twijfel.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:39:

Ik betaal vaak een rondje of een lunch of andere dingen voor haar. Ik weet dat ze het niet breed heeft net dat ze gescheiden is. Ik ben altijd zo'n goedzak geweest een naïeveling.



Ik vul waarschijnlijk haar gedachtes nu in maar ik denk dat ze nu heel raar over me denkt.

Niet doen!! En dan nog ik weet niet waar het voor is maar eind volgende maand krijgt zo'n beetje iedereen vakantiegeld dus wat het ook is: dan betaalt vriendin het daar maar van. 280,- vakantiegeld zal ze heus wel krijgen.

En als ze denkt: grmpf.. volgens mij zou ze het best kunnen geven is ZIJ geen goede vriendin maar maakt ge(mis?)bruik van het feit dat jij meer te besteden hebt dan haar.
Maar als zij nu al geen 280 euro heeft? Hoe kan je dan ooit zelf geld bij haar gaan lenen?



Ik zou dus een reden willen weten (en dat zou een verdomd goeie moeten zijn) en een concreet plan hoe en wanneer ze 't gaat terugbetalen of afbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik leen niemand geld. Wil niet zeggen dat ik niet alle moeite zou doen om die persoon te helpen. Ik ga met liefde en plezier met iemand een paar avonden om de tafel zitten om hun chaotische administratie op orde te brengen, ik wil ook met liefde en plezier meehelpen instanties en mogelijkheden te vinden zaken op te lossen, wil ook met liefde en plezier iemand verder begeleiden in de nieuwe start.



En zijn het héle goede vrienden en ik weet dat ze écht zomaar buiten hun eigen schuld in de shit zijn gekomen, dan schenk ik ze een bedrag. Heb ik een paar jaar geleden nog gedaan, toen Griekse vrienden van me even moeilijk zaten omdat ze destijds vanwege de crisis aldaar maximaal 60 euro konden pinnen... (was door de overheid ingesteld). Ze hadden net een nieuwe baby, een ander kind van 3 jaar oud, en met 60 euro konden ze uiteraard niks. Dus ik heb hen toen een rekening van 5000 euro ter beschikking gesteld, waar ze als het nodig was, toegang toe hadden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:23:

Maakt het mij een slechte vriendin?Is het weer 'vis naar complimenten dag?'.
quote:pejeka schreef op 21 april 2017 @ 19:51:

Ik leen niemand geld. Wil niet zeggen dat ik niet alle moeite zou doen om die persoon te helpen. Ik ga met liefde en plezier met iemand een paar avonden om de tafel zitten om hun chaotische administratie op orde te brengen, ik wil ook met liefde en plezier meehelpen instanties en mogelijkheden te vinden zaken op te lossen, wil ook met liefde en plezier iemand verder begeleiden in de nieuwe start.



En zijn het héle goede vrienden en ik weet dat ze écht zomaar buiten hun eigen schuld in de shit zijn gekomen, dan schenk ik ze een bedrag. Heb ik een paar jaar geleden nog gedaan, toen Griekse vrienden van me even moeilijk zaten omdat ze destijds vanwege de crisis aldaar maximaal 60 euro konden pinnen... (was door de overheid ingesteld). Ze hadden net een nieuwe baby, een ander kind van 3 jaar oud, en met 60 euro konden ze uiteraard niks. Dus ik heb hen toen een rekening van 5000 euro ter beschikking gesteld, waar ze als het nodig was, toegang toe hadden.Zo zou ik er ook instaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven