Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
quote:Lisa077 schreef op 16 april 2017 @ 14:22:

@Lala: welkom. Ik denk inderdaad dat er veel overlap is. Bij onze oudste werd eerst ook aan ADHD gedacht, maar is er na meer onderzoek toch ASS uitgekomen. Ik herken het ook dat je weet dat er iets aan zit te komen. Hebben jullie trucs om de boel dan toch om te kunnen keren?Dank je! Niet echt. Op eieren lopen tot het einde van de dag wil wel helpen, of naar buiten, ergens waar rust en ruimte is. Maar dat kan niet altijd. Ze leert niet van straffen, dus een time out doen we puur voor onszelf om tot rust te komen. Wij leren nog dagelijks bij.
Pfff hvm, wat een dag. Hopelijk morgen een betere dag.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-04-2017 15:39
Reden: troll
% gewijzigd
quote:cactusjah schreef op 17 april 2017 @ 15:20:

Mijn dochter van 8 was onlangs jarig en heeft op school friese meergranen puntjes met knakworst willen hebben getrakteerd. Deze broodjes zaten in een plastic zakje met daarop een foto van een bootje geplakt. Ze mocht deze niet trakteren van de juf. Ik heb nu voor niks 20 broodjes knakworst gemaakt. De reden van niet trakteren is geen rekening houden met vegetarieres. Ik vind dit overdreven mijn dochter heeft autisme en vergeet weleens aan andere mensen te denken. Wie herkent dit ook?Fok op.
Omg is die troll nog steeds actief?
Alle reacties Link kopieren
Estrellas: ook voor jou een



Hier zijn de paasdagen verder eigenlijk heel goed gegaan. Ik krijg alleen wel steeds meer de indruk dat dochter af en toe wordt gepest op school. Vanmorgen stond er ook een groepje wat te smoezen en wijzen. Ze is natuurlijk toch wat anders en dat valt op.



Hoe oud zijn je kinderen Lala? Hebben ze allebei ADHD?
Lisa, dat is vervelend, meiden onder elkaar kunnen zo gemeen zijn helaas.



Mijn dochters zijn 6 en 8, een heeft adhd en de ander add, maar dat valt tegenwoordig onder 1 noemer. Wij zijn momenteel aan het worstelen met school van de jongste. We weten dat ze concentratieproblemen heeft, school weet dat ook en toch zit ze in een klas met 33 kinderen, waarvan meerdere 'probleem' kinderen, maar er is 0 extra aandacht. Zo krom. Haar Cito score is ronduit slecht en er is geen zicht op meer ondersteuning.



Hoe oud zijn jullie kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste is 6, de jongste bijna 1. Lastig dat er geen extra begeleiding op school ingezet kan worden, en wat een grote klassen zeg!



We hebben ondertussen ook de uitslag van de IQ test binnen: 128. En dan te bedenken dat ze er een beetje achteraan hobbelt in de klas... Verbaal en performaal overigens mooi gelijk, dus dat scheelt dan weer.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de oudste 6, daarna 5 en bijna 3. Handen vol dus. Vooral ook omdat als Zoon 1 in een bui zit en daarbij absoluut niet luistert en overal voor afgesloten is, de andere twee een voorbeeld aan hem nemen. Soms apen ze zijn gedrag ook na als hij er niet bij is.
Alle reacties Link kopieren
Lisa, wat een mooie uitslag van de IQ test!

Hvm; echt je handen vol; dat snap ik.

Mijn ass zoon is 8 en mijn weet-ik-niet dochter is zes jaar. ( Smiley)

Bij ons helpt het om iedere dag iets alleen te doen met één kind. En ze willen ook iedere dag één keer naast me fietsen en één keer naast mij zitten. Dat is allemaal afgesproken want anders hebben? we daar de hele dag gekibbel over.

Vandaag even naar de kinderboerderij geweest. Wat ik raar en vervelend vond was dat zoon weer weg rende nadat ik gezegd had dat we naar huis gingen, na een vooraankondiging. Dat deed hij jarenlang maar dat was zeker al een half jaar over. Ineens was het er weer....

Hij is ook heel druk in zijn hoofd, morgen een muziek uitvoering van school en zwemles voor c, daar hebben? we lang op gewacht en toen zat hij eerst nog twee weken in het gips. Vrijdag de Koningsspelen en mama kan niet mee. Allerlei stress verhogende dingen en dan plast hij ineens veel in zijn broek. Zucht, nog even en dan vakantie....
Alle reacties Link kopieren
@Hvm: zelfs zonder een kind metASS zou dat hard werken zijn. Hoeveel uur werk je er zelf nog naast? Hoe gaat het verder nu er wat extra hulp is? Is er concreet al iets gebeurd?



De score is inderdaad mooi, maar laat helaas ook meteen al zien dat dochter op school niet echt aan haar trekken komt , wat zich uit in lastig gedrag en het verstoren van de les. Ze doet het minimale om mee te komen met de klas, maar is 90 procent van de tijd bezig met iets anders. Haar juf geeft ook aan dat ze de uitleg vaak niet meekrijgt en zich niet goed kan concentreren. Zijn er eigenlijk wel scholen waar ze wel op haar plaats zou zijn? Ik vraag het me af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de juf vandaag ook getipt over het mogelijke pesten. Ze gaat het in de gaten houden.
Fijn dat de juf eropgaat letten! Hopelijk kan ze ook ingrijpen waar nodig.

Dat na-apen lijkt me zo irritant, van een kind met een beperking kun je bepaald gedrag nog wel handelen als je er rationeel naar kijkt, maar nog 2x hetzelfde gedrag extra lijkt me echt heftig.



Floortje, dat herken ik. Bij ons zijn er hele duidelijke afspraken voor de plekken aan rafel (elke eerste van decmaand wisselen), en voorlezen (elke avond wisselen). Soms weet ik niet meer wie waar zit of bij wie ik moet voorlezen. Gelukkig houden ze het zelf perfect bij.
Alle reacties Link kopieren
En weer even een poging om te schrijven, vlak voorin naar bed ga, het enige moment eigenlijk dat het kan.



@Lala, welkom hier! Fijn dat er na het lezen van de berichten hier, herkenning is voor jou. En dat je aansluiting vindt. Ik heb wel wat ervaring met ADHD, bonuszoon die ik inmiddels 18 jaar ken, heeft ADHD. Sinds kort zit hij weer aan de ritalin, hij is nu bijna 24 jaar. ADHD is in zijn geval for life.



Lieve Hvm, ik voel zo Ontzettend mee met jou als ik jouw berichten lees. En heb het ook echt met je te doen ik zou willen dat ik je tips en adviezen kon geven maar helaas zelf het wiel ook nog niet uitgevonden. Twijfel alsjeblieft niet aan jezelf, volgens mij handel je uit liefde en met alles wat in je vermogen ligt. Meer kan je niet doen! En als de kinderen zo bezig zijn als jij omschrijft, zou je ze soms wel eens wat... En dat vreet energie. En vergt heel veel van jezelf.

Ik snap en voel je vermoeidheid....



@floor, wat klote dat je zo moest janken, maar aan de andere kant, wat fijn!! Heerlijk om het er uit te gooien en dat het oplucht en ruimte geeft. Al is het maar een heel klein beetje.

En mooi dat je der lichtpuntjes wel ziet.

Ik probeer altijd aan het eind van de dag even na te gaan wat er wel leuk en fijn was. Als zijn het maar hele kleine momenten, ik wil die in mijn hoofd hebben voor ik in slaap val.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, hier ga ik verder. Als ik een stukje getypt heb, ben ik te bang het kwijt te raken omdat ik op een verkeerde toets druk



Wilde nog meer schrijven en reageren maar ben eigenlijk gewoon te moe.



Oh, mijn jongens zijn 4.5 jaar (mini) en 2.5 jaar (nano)



Afgelopen dagen zijn hier echt verschrikkelijk. Denk, bijten, slaan, schoppen, duwen en heel veel boze buien die wel anderhalf uur duren waar ook veel.door de kamer vliegt.

Nano heeft veel te lijden onder Mini. Ik heb nu geregeld dat hij 4 dagdelen naar de psz mag. Zodat hij met leeftijdgenoten kan spelen en op een normale manier leert om te spelen. Ipv altijd maar moeten doen wat zijn broer zegt en als het niet zo gaat zoals Mini in zij hoofd heeft, hij een mep of erger krijgt.



Ook een evaluatie gesprek op school gehad. Daar zien ze ook verergering bij Mini maar we kunnen er allemaal niet de vinger op leggen.

Ook gesprek gehad met sociaal wijkteam voor PGB aanvraag. Dit zal er ws niet doorkomen omdat de gemeente daar niet zo happig op is. Wel stuurde ze aan op logeerhuis adressen. Maar dat is mij nog een brug te ver.



Trusten!
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=26820349,noline]estrellas2



Wilde nog meer schrijven en reageren maar ben eigenlijk gewoon te moe.



Oh, mijn jongens zijn 4.5 jaar (mini) en 2.5 jaar (nano)



Afgelopen dagen zijn hier echt verschrikkelijk. Denk, bijten, slaan, schoppen, duwen en heel veel boze buien die wel anderhalf uur duren waar ook veel.door de kamer vliegt.

Nano heeft veel te lijden onder Mini. Ik heb nu geregeld dat hij 4 dagdelen naar de psz mag. Zodat hij met leeftijdgenoten kan spelen en op een normale manier leert om te spelen. Ipv altijd maar moeten doen wat zijn broer zegt en als het niet zo gaat zoals Mini in zij hoofd heeft, hij een mep of erger krijgt.



Knuffel voor jou dan ook, want dit is exact hetzelfde als bij ons en jij bent alleen het grootste deel van de tijd.



quote: Ook een evaluatie gesprek op school gehad. Daar zien ze ook verergering bij Mini maar we kunnen er allemaal niet de vinger op leggen.

Ook gesprek gehad met sociaal wijkteam voor PGB aanvraag. Dit zal er ws niet doorkomen omdat de gemeente daar niet zo happig op is. Wel stuurde ze aan op logeerhuis adressen. Maar dat is mij nog een brug te ver. Zou dit nou een algemeen advies zijn tegenwoordig, want bij ons adviserende precies hetzelfde. En ik vind dat zo moeilijk. Het gaat zo tegen mijn gevoel in.
Alle reacties Link kopieren
@Lisa,

Ik heb pech (of geluk , hoe je het maar bekijkt) dat ik niet buitenshuis werk. Het levert hier na afweging kosten / baten te weinig op. Plus dat zoon 1 school al bijna niet trekt, laat staan Bso helaas. Ik mis het werken heel erg. Had hiervoor namelijk mijn droombaan . Maar het was niet te doen.

Ik probeer nu vanuit huis iets voor mezelf op te zetten, maar ik merk dat ik daar heel weinig tijd voor over hou op dit moment. Ik verveel me nooit. Ik dacht 's avonds nog van alles te doen, maar de praktijk wijst uit dat ik helemaal kapot ben dan. Nu hoop ik als de jongste ook naar school gaat wat meer tijd over te houden daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Hvm en estrella, voor jullie beiden een knuffel. Dit is zo niet leuk!

Ik vind dat het nooit lang goed gaat, de slechte tijden komen en gaan, daar is geen pijl op te trekken. Maar wat als je alleen nog maar slechtere tijden hebt en dat de betere periodes korter worden?

Ik vind het zelf het meest lastigst dat iedere dag onvoorspelbaar is. Je weet niet wanneer de bom barst. En als ik me schrap zet en een bui verwacht komt ie niet om vervolgens compleet onverwachts twee uur later alsnog te komen.

Nu het weer blijkt dat logeren bij opa en oma niet goed gaat denk ik toch aan een andere, professionele logeerplek. Als een uitje voor hem, met andere kinderen, die hij begrijpt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wat je bedoeld floor. Een soort van spanning als de dag begint. Hoe zal het vandaag gaan?

Eind van de dag probeer ik altijd te denken aan wat er wél goed ging. Dat kunnen kleine momentjes zijn maar ik denk er aan en probeer ze vast te houden om de dag, waar het negatieve overheerst, toch positief af te sluiten.



@Hvm, ook ik werk niet buitenshuis en probeer ook iets van huis uit op te zetten.

Ik vind het fijn om even wat anders aan mijn hoofd te hebben en na te denken over andere zaken. Maar inderdaad de tijd is er bijna niet. Of de rust in mijn hoofd.



Heeft er iemand ervaring met Reiki? Ik zit er aan te denken voor Mini, of desnoods voor mezelf om het een beetje vol te houden.

Ik loop zo op m'n tandvlees momenteel. Ben zo bang dat ik het op een gegeven moment gewoon niet meer aan kan...
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net besloten dat ik morgen naar m'n bonusdochter ga met de jongens. 2 nachtjes.

Ik zie er zo tegenop om de hele vakantie hier te verslijten. Dat ik spontaan besloten heb om naar haar te gaan.

Enerzijds twijfel ik heel erg want wat brengt dit allemaal voor extra spanning voor Mini met zich mee. Maar aan de andere kant vraagt hij vaak wanneer we daar eens gaan logeren.

Dit is de 1e keer dat ik met beide jongens die kant op ga. Meestal splitsen we de bezoekjes. Of Maxi, of ik met 1 van de jongens.

Het is een rit van 3 uur.

Gaat een hele uitdaging worden met Nano die nét zindelijk is en niet meer een luier om wil en natuurlijk de 2 boys op de achterbank...

Maar ik blijf positief, misschien gaat het juist allemaal wel heel erg goed.

En heb ik hooguit een heel groot probleem als ik weer thuis ben en alles er uit komt. Maar dat zie ik dan wel weer.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Estrellas,



Ik ga in de vakanties meestal een paar dagen per week met de kinderen bij mijn moeder logeren. Om de buren ook wat rust te gunnen. Dat is voor mij iets meer dan een uur rijden. En ik weet niet hoe de ritten bij jou gaan, maar bij mij is de rust na een half uur weg, als het niet eerder is. En ik vrees dat jullie dan wel begrijpen wat er dan gebeurt. Huilen, krijsen, klieren

Ik vroeg me af of het voor jou en de kinderen handig zou zijn als je ze niet naast elkaar liet zitten. Het autorijden gaat bij ons redelijk sinds ik de regel; Per rij 1 kind heb ingevoerd. En de zonen bij mij zo ver mogelijk uit elkaar. Zoon 1 zit helemaal achterin (in zijn eigen wereld/ruimte) Schuin daarvoor dochter (niet recht voor zoon 1 want anders wordt er aan haar haar getrokken etc.) Op de passagiersstoel voorin zit dan zoon 2. En op lange ritten krijgen ze van mij een kindertablet in handen met filmpjes en spelletjes die ze alleen dan krijgen. Ohja MET een koptelefoon op hun hoofd. Dan is het meestal te doen. Ik hoop dat het bij jou beter gaat, maar anders kun je misschien iets hebben aan deze opstelling. Veel succes en ook plezier morgen.

Mijn moeder heeft vanmiddag zoon 2 meegenomen om te logeren en maandag volg ik met de andere kinderen om woensdag weer naar huis te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de tips HVM.

Ik heb voor de achterbank een dvd speler. 2 schermen. En had al bedacht dat als er geen rust meer is, ik er 1 naast mij zet. En natuurlijk genoeg proviand

Jij ook veel plezier bij je moeder maandag en geniet even van 1 zoon.minder
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Mezelf quoten is ook wat overdreven...



Ik wilde nog aan vullen dat het voor mij ook met de achterliggende gedachte is om de buren wat te ontlasten. Dat ze even een lang weekend vrij van hun buurjongens zijn.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
quote:estrellas2 schreef op 22 april 2017 @ 07:50:

[...]





Oh en inderdaad voor mij ook met achterliggende gedachte om de buren wat te ontlasten.Erg is dat eigenlijk. We ontvluchten ons huis. Niet voor onszelf of de kinderen, maar voor de buren.
Alle reacties Link kopieren
@Hvm en Estrellas: voor jullie allebei een En wat rot voor je dat je je baan niet kon aanhouden Hvm. Ik snap heel goed dat iets thuis opzetten niet lukt, tenzij je de jongsten naar het kinderdagverblijf zou kunnen brengen. Zodra de meisjes hier op bed liggen plof ik ook op de bank.



Ik zou ook wel meer willen werken, maar dat lukt ook niet omdat dochter die extra opvang niet trekt. Tegelijkertijd besef ik me dat ik dankbaar mag zijn dat ik nog kan werken.



Ik hoop niet dat ik belerend overkom, want dat is niet mijn bedoeling. Maar houden jullie jezelf wel in de gaten? Goed dat je iets voor jezelf gaat doen Estrellas. Ik heb geen ervaring met Reiki, maar vind een massage altijd wel heel ontspannend.



Die spanning van 'wat gaat er vandaag gebeuren', herken ik trouwens ook. Het is zo onvoorspelbaar! Vandaag is ze de hele dag bij een vriendinnetje, ook dan ben ik in mijn achterhoofd bezig met haar, hopend dat het goed gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven